Jan Hanvold er selve prototypen på en kjødelig kristen!
De som
tilhører Kristus, har korsfestet kjødet med dets lyster og begjær. Gal 5:24.
Bilde av den falske profet Jan Hanvold, her ligger han nede under demonisk innflytelse der han er i trance.
Hypnose er
egentlig dette som Hanvold erfarer da Gud er stengte ute fra hans liv,
da han
lever i hor. Hanvold er ikke i kontakt med Gud, men den onde åndeverden
der han
ligger utslått på gulvet.
|
Dette er et
forskrekkelig ord for dem som ikke er blitt mer dødet i sitt gamle «jeg», og
mer har ikledd seg Kristus, men ennå har den holdningen at dette skal vi
utrette selv. For ikke å tale om dem som ikke har fått noen Åndens førstegrøde,
men ennå bare har et kjødelige sinn, og som da bare er fiender av Gud og hans
lov.
Derfor må vi
aldri glemme at hele grunnlaget for at det gamle menneske kan dødes og et nytt
kan reises opp, er at vi i vår samvittighet først må ha dødd fra loven. Og at
vi er blitt frigjort og glade i Kristus, fordi vi i ham har vår rettferdighet
og vår helliggjørelse. Dette er grunnlaget.
Vi kan nok
være vakt. Men hvis vi ikke er et frigjort og gjenfødt Guds barn, er alt
forgjeves. Da blir alt bare tungt og vanskelig, ja, umulig. Vi er bare en redd
trell. Slik også Paulus viser, at vi ikke kan bære frukt for Gud, ikke kan
vandre i Åndens nye vesen, før vi er døde fra loven, fridd ut fra ham som holdt
oss fanget.
Noe annet er
det når vi i tro kan si som Paulus: «Jeg er ved loven død fra loven, for at jeg
skulle leve for Gud», - jeg har forsøkt å oppfylle loven, for å være
rettferdig. Men jeg mislyktes totalt. Jeg følte meg bare mer og mer fordømt,
hjelpeløs, maktesløs og rådløs, «Jeg døde».
Men alt det
jeg søkte, det fant jeg i en annen, i Kristus. I ham er jeg rettferdig, ren og
frelst. Han er min rettferdighet.
Dessuten
trodde jeg at jeg måtte hellige meg selv. Det satte jeg også alt inn på. Jeg
ba, jeg kjempet. Alt så jeg som min egen oppgave, min egen innsats. Men også på
dette området mislyktes jeg totalt. Jeg stod maktesløs, kunne ikke tro, ikke
be. Jeg var «ikke i stand til å tenke ut noe som om det kom fra meg selv». Jeg
var ikke i stand til noe som helst mer enn det Herren hvert øyeblikk virket i
meg.
Da oppdaget
jeg at selv min helliggjørelse var bare Herrens frie nåde og gave. Jeg ble
tilintetgjort, «jeg døde». Og det livet som jeg nå lever, det lever ikke jeg,
men Kristus, som lever i meg. For det livet jeg nå lever i kjødet, det lever
jeg i Guds Sønns tro, han som elsket meg og gav seg selv for meg.
På denne
måten er Kristus blitt både min rettferdighet og min helliggjørelse. I alt er
jeg hvert øyeblikk blitt avhengig av ham.
Da, og først
da, blir det en sann helliggjørelse og dødelse av mitt gamle menneske. Da blir
ikke bare syndens utbrudd dempet. Da dødes også mitt indre menneske. Da dødes
selve hjertet og livet i det gamle menneske; den dype, uendelige selviskheten,
selvopptattheten og egenkjærligheten.
Med det
gamle menneske menes alt det medfødte onde vi av naturen har arvet fra Adam.
Det første og mest vesentlige her er det vi nettopp nevnte; selviskheten;
egenkjærligheten og innbilningen om hvor betydningsfulle vi selv er. For dette
er akkurat den sæden slangen spesielt sådde da han sa til våre første foreldre:
«Dere skal bli slik som Gud».
Fra denne
kilden strømmer så en forferdelig syndeflod ut i hele vår natur. Som så gir seg
utslag i våre sinnelag, begjær, tanker, ord og gjerninger. Som hovmod,
gudsforakt, selvsikkerhet, vantro, likegyldighet, ulydighet, selvtekt,
usedelighet, sinne, utålmodighet, urene tanker, misunnelse, gjerrighet,
falskhet, løgn, baktalelse og mange andre synder. Slik ser det gamle menneske
ut.
Det nye
menneske derimot, som skal reises opp og få vokse i oss, er det nye sinnelaget
som ved troen blir født i hjertet av Den Hellige Ånd. Det er dette som er å «få
del i Guds natur». Og som viser seg hos oss gjennom et nytt barneforhold til
Gud. Vi får en barnlig tillit til Gud, kjærlighet, mildhet, ydmykhet,
gudsfrykt, og frykt for synden, kjærlighet til Guds lov, til hellighet og
rettferdighet, til avhold o.s.v.
Alt dette
kan vi fullkomment se hos Kristus, som var «det rette bilde av Guds vesen».
Når det
gjelder det nye menneske i oss, er nok barnet lite mens det ennå er nyfødt. Men
det er likevel, helt fra den nye fødsel hellig og velbehagelig for Gud. Akkurat
som Kristus også var liten og uanselig mens han ennå lå i krybben. Men likevel
var Guds Sønn, unnfanget ved Den Hellige Ånd, dyrebar og kjær for både Gud,
engler og mennesker.
Dette
hellige barnet vokste i visdom, alder og nåde hos Gud og mennesker, der han
bodde i det syndige Nasaret. Og til slutt, etter mye kamp og motstand, lidelser
og fristelser, fullbyrdet han det som var hans livs mål.
På samme
måte skal også det nye menneske, Kristus i oss, vokse i nåden, her det lever,
omgitt av arven etter Adam, av angrep fra verden, og onde ånders forførelser.
Inntil Kristus mer og mer alene blir den som virker og bestemmer over oss, mer
og mer blir alt i alle. Da er det gamle menneske naglet til korset. Der det
daglig lider og utmattes mer og mer, kveles og dødes.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar