Nr. 87:
Misjonsbefalingen om å døpe i tre
benevnelser, eller titler slår fullstendig «benene» under på å tro på en
TriadeGud!
Bilde fra
dåp, skal vi følge de første kristne, så døper vi i Jesu navn, ikke i tre
benevnelser eller tre titler.
Matt. 28. 18
Og Jesus trådte frem, talte til dem og sa: Mig er gitt all makt i himmel og på
jord; 19 gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet I døper dem til
Faderens og Sønnens og den Hellige Ånds navn, 20 og lærer dem å holde alt det
jeg har befalt eder. Og se, jeg er med eder alle dager inntil verdens ende!
Arne Jordly
sin oversettelse som stemmer med grunnteksten: Gå derfor ut og undervis alle
folkeslag. Døp dem i min Fars, Sønnens og Den hellige ånds navn, og lær dem å
holde alt det jeg har befalt dere.
Det er
absurd å døpe noen i tre benevnelser eller tre titler, men i navnet som Gud
operer i, det døpte de første kristne. De fulgte «ikke» Jesu ordrer slik noen
ser det, da de døpte mennesker i Jesu navn. Men det er ikke tilfelle, de
skjønte at det var i Jesu navn som de skulle døpe, for det var navnet.
Her er de
eksemplene i skriften som er gjengitt som de første kristne døpte:
Ap.gj.2.38.
Peter svarte dem: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av
dere, så dere kan få tilgivelse for syndene, og dere skal få Den hellige ånds
gave.
Ap.gj.10.
48.Så bød han at de skulle døpes i Jesu Kristi navn. Etterpå ba de ham bli hos
dem noen dager.
Ap.gj.19.5.
Etter å ha hørt dette, lot de seg døpe til Herren Jesu navn.
At de første
kristne og at dåpen gjelder første etter at en er kommet til tro finner en
klart ut av når en går til kilden vår; Guds ord.
Det står i
Markus 16.16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst. Men den som ikke tror,
skal bli fordømt.
Først så
tro, dernest dåp med full neddykkelse.
Vi er døpt
til Kristus. Det er hoved essensen med dåpen. At den veien Jesus gikk
symboliserer vi med å la oss døpe. Da om vi er døpt på en til dels feilaktig
måte. Så har vi ikke tapt det viktigste; å være døpt til Kristus. Hans død, begravelse
og oppstandelse. Rom.6.4. Vi blev altså begravet med ham ved dåpen til døden,
forat likesom Kristus blev opreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal
også vi vandre i et nytt levnet. 5 For
er vi blitt forenet med ham ved likheten med hans død, så skal vi også bli det
ved likheten med hans opstandelse.
Det at vi i
dåpen symboliserer at vi går inn i det samme livet som Jesus. Å leve avsondret
for verden og leve for Gud. Det gjorde jeg med full overbevisning når jeg ble
døpt 17 år gammel. Den dåpen har hatt en avgjørende betydning, selv om de orda
som ble sakt over meg ikke var 100 % i overensstemmelse med Guds ord. Jeg ble
døpt med fyll neddykkelse til Kristus i Fadernes, Sønnens og den Hellige Ånds
navn.
Legg merke
til at jeg ble døpt til Kristus. Det er essensen.
Gal.3.27. så
mange som er døpt til Kristus, har iklædd eder Kristus.
Det er så
langt jeg kan se det. Slik de første kristne gjorde det og som vi skal
praktisere det!
Er Sønnen,
Faderen eller den hellige Ånd noen sitt navn? Nei, så absolutt ikke.
Faderen er
en benevnelse, Jahve er Guds navn.
Sønnen er en
benevnelse, Jesus Kristus eller Jesus fra Nasaret er hans navn.
Den hellige
Ånd er kun en benevnelse, siden han er en del av Gud og ikke en egen person har
den hellige Ånd ingen navn.
Guds navn er
fra Wikipedia: Jahve (hebraisk יהוה) eller Jehova er Guds egennavn i Det gamle testamente
(jødisk Tanak), og nevnes 6828 ganger der. Siden persisk tid har man belegg for
at jøder unngikk å uttale dette navnet, men sa adonay «Herren», elohim «Gud»
eller bare hashem, «Navnet», når de kom til dette egennavnet, fordi man mente
at navnet var så hellig og så farlig at dette burde unngås. Følgelig var
uttalen av navnet gått tapt i middelalderen.
Det
hebraiske יהוה har i noen sammenhenger blitt transkribert som «Jahve», i andre som
«Jahwe» eller «Yahwe(h)». Disse ulike variantene skyldes at det ikke er enighet
om hvilke latinske vokaler som bør erstatte hebraisk י (jod/yod) og ו (vav/waw) verken i tysk, engelsk
eller israelsk faglitteratur, og heller ikke i nordisk. Etter norske regler for
fonologi er det forøvrig mest naturlig å benytte konsonantene JHVH.
Sluttkommentar:
Nå har jeg
gjennom denne og andre artikkler kraftig dokumentert at de første kristne døpte
utelukkende ikke i tre titler eller tre benevnelser, selv om Jesus sa det i
Matteus 28, men i hans egent navn. Og begrunnelsen for dette er også gitt, men
hva da med omdåp?
Til det er
jeg imot så sant en er døpt til Kristus, selv om de han «hengt» på tre titler
som ikke er rett og bibelsk. Men døper
en seg om igjen, så mener jeg at det er helt greit så lenge en ikke mener at
andre MÅ GJØRE DET SAMME!
JEG
ANBEFALER IKKE OMDÅP, MEN JEG ANBEFALER DÅP MED FULL NEDDYKELSE I JESU NAVN. OG
PÅ DEN MÅTEN BLIR EN FORENET I EN DØD LIK HANS, OG I EN OPPSTANDELSE, LIK HANS!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar