Nr. 28:
Historien om
Hans Nielsen Hauge!
Lille
julaften i år 2014 er det 200 år siden den endelige frigivelsen av Hans Nielsen
Hauge. Det er verdt å feire - som en seier for trosfrihet, ytringsfrihet og
organisasjonsfrihet i Norge, og som begynnelsen på en ny tid.
Det 200 år
siden Hans Nielsen Hauges fengselsdom ble opphevet. Det er en dom som er vel
verdt å feire - ikke bare for de som kaller seg kristne, men for alle nordmenn.
Bilde av
Norges «største» sønn Hans Nielsen Hauge
I et smalt
perspektiv var frigivelsen av Hans Nielsen Hauge slutten på en lang og pinlig
prosess fra norske myndigheters side. I et større perspektiv var det en seier
for ytringsfriheten og mot ensrettingen av det norske samfunnet.
Den var også
begynnelsen på noe mer – den kristne lekmannsbevegelsen i Norge på 1800-tallet,
og gjennom det ytringsfrihet, organisasjonsfrihet og norsk internasjonal
innflytelse gjennom norsk misjon.
Litt
historie….
Hans Nielsen
Hauge var mannen som mellom sitt sterke møte med Gud i 1796 og sin endelige
arrestasjon i 1804 klarte å sette Norge på hodet. Overalt hvor han kom, var han
elsket og omstridt, og forkynte et tydelig evangelium om omvendelse og nytt liv
i Gud. Tusener på tusener tok imot budskapet hans, og familier og lokalsamfunn
ble forvandlet. Omsorgen for de fattige ble satt i fokus.
Haugianerne
flyttet til nye steder, de ryddet gårder og startet fabrikker. Å være bonde var
ikke lenger ensbetydende med å stå bakerst i køen – de kjøpte borgerbrev og ble
deltakere i det politiske liv utover 1800-tallet. Lekfolk begynte å undervise
fra Bibelen. Også kvinnelige forkynnere stod fram, over 100 år før kvinnelig
stemmerett ble et faktum.
Det kan være
vanskelig å forstå rekkevidden av dette uten konkrete eksempler. En av mine
forfedre, Nils, var fra Ål i Hallingdal og ble omvendt som tenåring under
Hauges tre dager lange møtekampanje. Nils og brødrene var husmenn og hadde
måttet stille opp når bonden krevde det, uansett dag. Men etter omvendelsen
nektet de – med Bibelen i hånd - å jobbe søndager, og bonden måtte gi seg. I
mangel av arbeidsmiljølov var Gud god å ha i bakhånd.
Hauge-vekkelsen
fortsatte å gripe om seg. Det var bare ett problem. Det var ikke lov for
lekfolk å forkynne. Hauge ble arrestert. Arrestert igjen. Og igjen. Som regel
for en natt eller et kortere tidsrom. Myndighetenes mistenksomhet økte -
hvordan kunne Hauges venner ha så mye penger i omløp? Kunne de virkelig være så
dyktige? Etterforskning ble igangsatt, og Hauge ble arrestert. Igjen.
I perioden
fra arrestasjonen til endelig frigivelse i 1814 var Hauge fortsatt inn og ut av
fengsel. Under napoleonskrigene og den britiske blokaden bisto han myndighetene
med etableringer av saltkokerier under den britiske blokaden av Norge, bare for
å bli satt inn igjen etterpå. Fra 1811 pendlet han mellom rådhusarresten og
hjemmet sitt, og ble blant annet betrodd å være fattiginspektør, hvor han for
egne midler understøttet de nødlidende på Sagene.
Så kom lille
julaften 1814. Hauge ble innkalt til Overkriminalretten i Christiania. Der ble
han kjent skyldig, men retten fant at ikke hadde handlet i ond vilje, og
reduserte straffen til en mulkt til Fattigkassen på 1000 Riksdaler – samt 900
riksdaler i saksomkostninger. Etter ti år kunne Hauge endelig feire jul som en
fri mann!
Den nye
bølgen av forkynnere
Det som
siden skjedde er ikke mindre interessant. Hauges frigivelse førte til en ny
frimodighet blant Hauges venner. Under hele det lange fengselsoppholdet hadde
Hauge bedt vennene ligge lavt – av frykt for at myndighetene skulle forsøke å
knuse bevegelsen helt. Resultatet var at de fortsatte å arbeide flittig og
gjøre godt, men frimodigheten var på et lavmål. Nå våknet trangen til å spre
evangeliet på ny. Noen av dem begynte å reise rundt på samme måte som Hauge.
Dette
kjenner jeg litt til, siden en av de som var først ute var min egen
tipp-tipp-tippoldefar, Lars Knudsen Kyllingen.
Lars
Kyllingen var en sogning som 30 år gammel fikk et møte med Gud gjennom Hauges
virksomhet. På Hauges oppfordring reiste han, sammen med andre and Hauges
venner, til Romsdalen for å spre det gode budskapet der. Fram til 1815 gikk det
meste av tiden til å rydde jord og bygge opp en stabil gårdsdrift. Så, i 1815,
inspirert av Hauges frigivelse, la han ut på reise – for det meste til fots.
Fra Verma i Romsdalen reiste Lars fra Østfold i sør til Målselv i nord og
forkynte det gode budskapet. Bonde på sommeren, emissær på vinteren.
Men Lars
Kyllingen var ikke alene. Det som hadde vært Hauges kjennemerke,
reisevirksomheten, spredte seg nå til mange. Og Hauge selv, som hadde fått
ødelagt helsen av fengselsoppholdet, forble en inspirator og mentor for den nye
bølgen av forkynnere som vokste fram. Ikke bare holdt han kontakten pr. brev,
men Bredtvedt gård ble et sted disse kom for å få veiledning og inspirasjon.
Men loven
som forbød lekmannsforkynnelse – konventikkelplakaten - var ikke opphevet. Alle
som inviterte til kristne hussamlinger risikerte å bli arrestert, også etter
Hauges frigivelse. Det skjedde også, men sjeldnere og sjeldnere. Myndighetene
risikerte ikke å legge seg ut med lokale lederskikkelser og det som ble
oppfattet som en vital bevegelse. I 1842 ble konventikkelplakaten opphevet og
erstattet av dissenterloven i 1845.
Kampen for
trosfriheten – og gjennom den også organisasjonsfriheten - var lang og seig, og
fruktene av den høstes idag av såvel av frikirkefolk som muslimer og
humanetikere. Og i front sto tusener av helt vanlige nordmenn, mennesker som
valgte sivil ulydighet ved å invitere til og delta på oppbyggelige møter – i
strid med loven, men med gode argumenter fra Bibelen.
En bevegelse
vokser fram
Takket være
danske kong Christian VI kunne det norske 1800-tallsmennesket lese. I 1739
innførte han konfirmasjonen, og dernest skole. Alle måtte kunne lese for å
kunne bli konfirmert. Debatten i norsk skole gikk ikke på om man skulle ha
kristendomsundervisning i skolen, men i hvilken grad man skulle ha andre fag.
Resultatet var at Norge fikk allmenn skolegang 100 år før Sverige og 150 før
Storbritannia. På 1800-tallet må analfabetismen ha vært mer eller mindre
utryddet.
Hva leste
egentlig 1800-tallsmennesket? Ikke tro på norsklæreren som forteller deg at det
var Wergeland, Welhaven og Collet. Det norske 1800-tallsmennesket leste,
selvsagt, Bibelen. Dernest Pontoppidan. Hauges skrifter. Sang- og salmebøker.
De kristne leste mer enn gjennomsnittet og ble gjerne kalt "leserne".
Allerede under Hauges reisevirksomhet begynte omreisende bokselgere å reise
rundt. De solgte bibler og oppbyggelig litteratur. Resultatet var at norsk
kultur på 1800-tallet ble sterkt preget av kristne verdier. Og ut av dette vokste
lokale samlinger hvor man kom sammen for å lese Guds ord og oppmuntre hverandre
til et liv med Gud.
Ettehvert
som bevegelsen vokste, tiltok også haugianernes innflytelse, i forretningsliv,
politikk og samfunnsliv.
Ole
Torjussen Svanøe kan være ett eksempel på dette, også han nådd gjennom
vekkelsen i Ål. Tre år etter omvendelsen selger han odelsgården og kjøper
gården Svanøe ved Florø. Her starter han fiskeri, sagbruk, båtbyggeri og
saltkokeri. Han kjøper handelsbrev i Bergen. Svanøe blir et mønsterbruk og et senter
for oppbyggelse. Når lensmannen kommer for å arrestere en omreisende forkynner
blir han kastet på dør. Ole Svanøe blir valgt inn på Stortinget i 1814 og får
være med å prege norsk samfunnsliv helt fram til 1842.
Norge og
verden
Utover
1800-tallet våkner misjonsbevisstheten. De første nordmenn som reiser til
fjerne og ville områder er mennesker som ønsker å bringe budskapet om Jesus til
nye områder og nye folkegrupper. Først til Zululand og Madagaskar, siden til
Kina og andre steder i verden. Dette var mennesker som ofret alt, og reiste til
steder de ikke visste om de kom til å komme tilbake fra. Ofte kom de heller
ikke tilbake.
Det er få
som er klar over det, men Norges største internasjonale bidrag gjennom
historien kommer verken fra Nansen eller Nobelprisen eller norsk
bistandspolitikk, men fra norsk misjon. Millioner av mennesker verden over har
fått en ny kurs og nye muligheter gjennom det norsk misjon startet. En av
lederne for undergrunnskirken i Kina, Broder Yun – også kalt Den himmelske mann
– anslår at 25 % av dagens kristne i Kina, eller kanskje 25 millioner troende,
indirekte kan spores tilbake til norske misjonærers innsats. Og det – det – er
bare i Kina!
Dette er en
parentes, men likevel. Vi bekymres for Kinas økende internasjonale innflytelse,
men bør være mer opptatt av hva slags Kina vi kommer til å møte på den
internasjonale scene. Vekkelsen i Kina er fortsatt sterk, og det er
vanskeligere og vanskeligere for myndighetene å knekke den. Et Kina preget av
kristne verdier på den internasjonale scene vil være langt å foretrekke framfor
et Kina preget av maoistisk brutalitet og kynisme. Derfor er det all grunn til
å fortsette å heie på de kristne i Kina, som i haugiansk ånd fortsetter å spre
evangeliet i rekordfart. Parentes slutt.
Derfor….
For 200 år
siden trodde myndighetene at de hadde klart å knekke en brysom opponent. De
ante ikke hvor feil de tok. Det som så ut som slutten var ikke slutten, men en
ny begynnelse. Begynnelsen på en bevegelse, begynnelsen på reell tros- og
ytringsfrihet i Norge, begynnelsen på begynnelsen av Norges bidrag på den
internasjonale scene, begynnelsen på mye av det vi idag kaller «typisk norsk».
Derfor -
tenn et lys for Hans Nielsen Hauge idag. Og for alle de som fulgte i hans
fotspor, kvinner som menn. De har vært med å forme oss til hvem vi er.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar