«Guds sønner»
Fariseerne
og sadduseerne kom til Jesus og ba om et tegn fra himmelen. Frelseren
gjennomskuet imidlertid sektledernes hykleri, og uttalte: «Himmelens
utseende vet dere å tyde, men tidenes tegn kan dere ikke tyde!»
(Matt. 16,3). Underforstått: Det er viktig å kunne tyde tidenes tegn! Da
Jesus ved en senere anledning var samlet me d
disiplene på Oljeberget, beskrev han for dem en rekke «tidenes tegn»
som skildret tilstanden på jorden like før hans annet komme. Frelseren
tok blant annet utgangspunkt i Noahs dager: «Og slik som det var i Noahs dager, slik skal det også være i Menneskesønnens dager.
De åt og drakk, de tok til ekte og ble gitt til ekte — like til den dag
da Noah gikk inn i arken. Så kom Syndfloden og ødela dem alle» (Luk.
17,26–27).
Syndfloden
var definitivt ingen spøk. Den var den største verdensomspennende
katastrofe som noensinne har rammet vår klode. Katastrofen ikke bare
utslettet den daværende befolkning (statistikere har beregnet at det kan
ha vært 1–2 milliarder mennesker den gangen), men satte sine merker på
selve jordkloden. Hele jordskorpen ble omskiftet, og rotasjonsaksen ble
endret, slik at vi fikk årstidene. Syndfloden på Noahs tid var et
drastisk tiltak i særklasse fra Guds side, og årsaken må ha vært noe
langt mer enn at menneskene spiste, drakk og giftet seg. Det har de
gjort til alle tider, og alt dette var tillatt. Men det var «noe» som
førte til en fordervelse av disse lovlige tingene — de ble til
perversiteter. Vi skal se litt på hva dette «noe» kan ha vært. I første
Mosebok leser vi: «Herren så at menneskenes ondskap var stor på jorden,
og at alle tanker og hensikter i deres hjerter var onde hele dagen lang»
(1 Mos. 6,5). Hvorfor ble menneskene så ubeskrivelig onde på bare 1656
år, som var tiden fra skapelsen til Syndfloden? Beretningen i første
Mosebok er ikke bare ren historie, men ut fra de begivenheter som til
slutt kulminerte i katastrofen, kan vi trekke de nødvendige opplysninger
for å kunne forstå Jesu ord om parallellismen mellom Noahs dager og
Menneskesønnens dager. Jesu ord: «Forstå det, enhver som leser!» (Matt.
24,15) bør enhver legge seg på minne.
Det
kan tenkes at denne artikkelen vil fortone seg både uhyggelig og
nedslående for enkelte. Men stoffet som blir behandlet her, er på ingen
måte noen spøk. Det er et forsøk på å analysere ut fra Bibelen selv og
annet kildemateriale de spesielle begivenhetene som førte til Noahs
vannflom, og kople dem opp mot Jesu advarsel om at disse begivenhetene
ville gjenta seg i tiden like før hans annet komme. Det er av
overmåte stor betydning at vi forstår hva som skal komme over jorden.
Bedraget vil bli så overveldende at til og med de utvalgte skal kunne
føres vill (Matt. 24,24). Derfor må vi være i stand til å avsløre
bedragene til mørkets makter. Det blir vi ikke ved å neglisjere å sette
oss inn i fiendens taktikk. «Forstå det, enhver som leser!» sa
Jesus. Stoffet i denne artikkelen er verken «melkemat» eller «ting som
klør i øret». Det er fast føde som er viktig for enhver som ikke ønsker å
bli ført vill av Satans bedrag i tiden som er like foran oss, da
mørkets fyrste og hans hærskarer skal gjøre store tegn og undere (Åp.
13,13; 16,14).
Satans plan
Umiddelbart
etter syndefallet i Edens hage gir Gud et løfte om en kommende forløser
— Bibelens første messiasprofeti: «Da sa Gud Herren til slangen: Fordi
du gjorde dette, skal du være forbannet framfor alt fe og framfor alle
ville dyr. På buken skal du krype, og støv skal du ete alle ditt livs
dager. Og jeg vil sette fiendskap mellom deg og kvinnen, mellom din
ætt og hennes ætt. Han [Messias] skal knuse ditt hode, og du skal knuse
hans hæl» (1 Mos. 3,14–15).
Allerede her går det fram at Messias, Jesus, en gang i framtiden ville seire over Satan i syndens drama. Kvinnens ætt (eng.: seed; heb.: zehrah
= sæd, avkom, barn, slekt) dvs. Adams genetiske linje, ville i tidens
fylde frambringe Frelseren, Messias. Det er derfor ikke merkelig at
Satan fra dette øyeblikk satte alle krefter inn for å forderve denne
genetiske linjen og på den måten prøve å hindre frelsesplanen.
Satan
visste hva som sto på spill. Han forsto at seieren i den kosmiske
konflikt sto i fare. Derfor klekket han ut en genial plan: Ved å
innplante sin «sæd» i menneskeslekten kunne han i løpet av en generasjon
frambringe en stor mengde fysiske forbundsfeller i kampen mot Gud.
Disse forbundsfellene ville bli effektive redskaper til å forderve
menneskeslekten.
Genmanipulasjon
var løsningen, og Satan og hans falne engler satte i gang et storstilt
program som tok sikte på å forderve Guds skaperverk og produsere
hybrider både hos dyr og mennesker. Heller ikke planteriket slapp unna.
Hvis
Satan hadde hatt hundre prosent hell med seg i å forderve
menneskeslekten, ville han hindret Messias, Forløseren i å komme fra
«kvinnens sæd». Men Gud sitter med styringen, og under hans ledelse ble
det bevart en ren, ubesmittet genetisk linje fra Adam til Noah.
Guds sønner
«Da nå mennesken e begynte å bli mange på jorden, og de fikk døtre, da så Guds sønner at menneskenes døtre
var vakre, og de tok seg hustruer, hvem de hadde lyst til. Da sa
Herren: Min Ånd skal ikke til evig tid gå i rette med menneskene. I sin
villfarelse er de kjød, og deres dager skal være hundre og tjue år. Kjempene var på jorden i de dager, og likeså siden, da Guds sønner gikk inn til menneskenes døtre, som fødte dem barn.
Dette er de mektige menn i gammel tid, de navngjetne. Herren så at
menneskenes ondskap var stor på jorden, og at alle tanker og hensikter i
deres hjerter var onde hele dagen lang» (1 Mos. 6,1–5).
En analyse av disse versene viser at:
1. «Guds sønner» begjærte «menneskenes døtre».
2. Dette førte til at «Guds sønner» tok seg hustruer blant «menneskenes døtre», som fødte dem barn.
3. Avkommet ble kalt «kjemper», «de mektige menn», «de navngjetne».
4.
Konsekvensene av denne forbindelsen ble at menneskenes ondskap økte
dramatisk, og gjorde det nødvendig med en total sanering av livet på
jorden.
Sammenstillingen
av uttrykkene «Guds sønner» og «menneskenes døtre» er eiendommelig, og
kan ikke være tilfeldig. Det ligger et budskap her.
«Guds sønner» (heb.: b'nei ha elohim) er et uttrykk som i Det gamle testamente utelukkende brukes om engler. (Se Job 1,6; 2,1; 38,7; Sal. 29,1; 89,7). Det brukes om vesener som er skapt direkte av Gud — aldri om avkommet deres.
Englene er alle direkte skapte vesener. I Jesu slektstavle (Luk. 3,38)
blir Adam som det eneste menneske kalt en «Guds sønn» fordi han var
direkte skapt av Gud. Adams etterkommere var ikke «Guds sønner» (b'nei ha elohim), men derimot «Adams sønner» (b'nei adam) — «sønn av den, sønn av den», etc.
«Menneskenes døtre» (heb.: b'noth adam)
refererer derimot til Adams (kvinnelige) etterkommere. Ved å stille
disse to uttrykkene i kontrast til hverandre, har forfatteren av Første
mosebok bevisst ønsket å formidle følgende budskap:
Guds
engler (falne) begjærte vakre jordiske kvinner og tok seg «hustruer»
blant dem. De fikk avkom, hybride vesener som ble kalt «kjemper» (heb. nephilim = tyrann, kjempe; av roten naphal: å falle).
Ifølge
gamle tradisjoner og skrifter, bl.a. Enoksboken, drev «Guds sønner»,
dvs. disse falne englene, seksuelle perversjoner av alle slag, inklusive
homofili og bestialitet. Det virket som de var sex-besatte. Det er
tankevekkende at det samme gjentar seg i dag, og Jesus sammenlignet
Noahs tid med vår tid.
Da
Syndfloden kom, 1656 år etter skapelsen, var det bare ett levende
menneske (!) som var «ulastelig» blant ett til to milliarder andre
mennesker på den tiden. Dette gir et inntrykk av hvor vellykket Satans
plan om å ødelegge Adams genetiske linje hadde vært. Ordet «ulastelig
(heb. tamiym = lytefri) brukes også om offerdyrene i Det gamle
testamente, og peker bl.a. på fysisk fullkommenhet. Da Syndfloden kom,
var Noah faktisk den eneste tilbake som nedstammet fra en ren og
ubesmittet genetisk linje tilbake til Adam via Enok og Set. Resten av
menneskeheten på denne tid var fordervet, enten moralsk eller via
inngifte med «Guds sønner» og deres etterkommere, eller begge deler.
Deres genapparat og kromosomer var demonisk «besmittet», og Messias
kunne ikke nedstamme fra en slik linje. Etter Syndfloden videreførte
Noahs sønn Sem den ubesmittede linjen videre til Abraham, Isak og Jakob,
og videre via Jakobs sønn Juda til David og videre ned til Jesus. Men
dette er en annen historie.
Selv
om Satan i høy grad lyktes i sine forsøk på å krysse Guds planer, er
likevel Gud mektigere enn Satan. Guds messianske profeti måtte gå i
oppfyllelse, og Adams genetiske linje var blitt bevart ved Guds forsyn
ned til Noah.
Tradisjoner og gamle skrifter
Det
er et faktum at alle tradisjoner, gamle jødiske skrifter og
oversettelser ikke var i tvil om hva «Guds sønner» i 1 Mos. 6,1–5 betød.
Uttrykket var var kort og godt et synonym for «engler» — i dette
tilfelle falne sådanne.
Den jødiske historieskriveren Josephus hadde det samme synet: «For mange av Guds engler slo seg i lag med kvinner og fikk barn
som var urettferdige og foraktet alt som var godt fordi de stolte på
sin egen styrke. Tradisjonen forteller at disse menn utførte lignende
gjerninger som grekernes såkalte kjemper» (Antiquities of the Jews, I,III.1. Uthevelser tilføyd). I fotnoten opplyser utgiveren: «Denne forståelsen om at falne engler på et vis var opphavet til fordums kjemper, var oldtidens konsekvente oppfatning.» (Uthevelser tilføyd.) I sitt åttebindsverk Legends of the Jews (Jødenes legender) forteller Louis Ginzberg: «Da englene
så menneskenes vakre, tiltrekkende døtre, begjærte de dem og sa: 'Vi
vil velge oss hustruer bare fra menneskenes døtre og få barn med dem'. .
. .avkommet fra disse blandingsekteskapene var en rase av kjemper. . . .Men de falne englene fortsatte å forderve menneskeheten» (bind 1, s. 124, 125. Uthevelser tilføyd). De apokryfiske bøker forteller nøyaktig det samme. F.eks. Jubiléboken: «Og han [Enok] vitnet mot vekterne [englene], de som syndet med menneskenes døtre, for de hadde begynt å blande seg med jordens døtre så de ble besmittet,
og Enok vitnet mot dem alle» (Kap. 4,23. Uthevelser tilføyd). «Og det
skjedde, da sønnene til menneskenes barn begynte å bli tallrike på
jorden, og de fikk døtre, at Herrens engler så dem i et av disse jubilé-årene, og at de var vakre å se til, og de tok seg hustruer fra dem de valgte seg, og de fødte dem sønner — og disse var kjempene» (Kap. 5,1. Uthevelser tilføyd). Også Enoksboken forteller det samme. Det gjør også det apokryfiske Rubens testamente.
Dødehavsrull-fragmentet Genesis Apocryphon
forteller at himmelske vesener en gang kom ned på jorden, der de
blandet seg med jordiske kvinner og fikk avkom — kjemper — med dem.
Kirkefedrene
i de første århundrer etter Kristus hadde den samme forståelsen. Disse
kirkefedre hadde inngående kjennskap til det hebraiske språk, og
oversatte alltid «Guds sønner» med «engler».
Mytologi
Alle
kultursamfunn på jorden har sine mytologiske overleveringer. Mytologier
og legender er i sin alminnelighet oppstått gjennom tidene på grunnlag
av virkelige hendelser langt tilbake i tiden — hendelser som har satt
dype spor i menneskenes sinn. Med tiden er hendelsen omspunnet av
mytologiens garn (fjæren som blir til fem høner!), men bak det hele
skjelner vi kjernen av sannhet. Mytologi er ikke bare fantasi som
mennesker har oppdiktet, men har sitt opphav i de tradisjoner, minner og
legender som med tiden ble til forvrengninger av enkle sannheter fra
fordums dager.
En rød tråd som går gjennom mytologiene og legendene til de fleste kultursamfunn, er syndflodlegender og legender om guder som steg ned på jorden og fikk avkom med dødelige mennesker.
Spesielt i gresk og romersk mytologi er sistnevnte et ikke uvanlig
fenomen, men vi finner det også i andre mytologier og legender, bl.a. i
den norrøne, egyptiske, hinduiske, oceaniske (Stillehavsøyene), i
nordamerikanske indianerlegender og praktisk talt alle andre mytologier
og legender. Syndflodlegendene — og det er over 150 av dem i de
forskjellige kultursamfunn — er oppstått på grunnlag av muntlige
beretninger om den store Syndfloden Noah og hans etterkommere
videreførte under sine vandringer utover jorden. Også
legendene/mytologiene om «guder» som steg ned til jorden og fikk barn
med dødelige kvinner har sin rot i virkeligheten, slik vi finner det
beskrevet i 1 Mos. 6. Beretninger om mytologiske halvguder — halvt
guddommer, halvt mennesker, stammer fra disse virkelige hendelsene i
fordums dager. 1 Mosebok kap. 6 beskriver årsaken til syndfloden, og kap. 7– 8 beskriver selve
Syndfloden. Disse to hendelsene i verdenshistorien satte slike spor i
menneskenes sinn at de med tiden ble til «mytologier», og det er
dessverre i dette lys moderne historikere, som er farget av
utviklingslæren, betrakter dem.
«Kjempene
var på jorden i de dager, og likeså siden, da Guds sønner gikk inn til
menneskenes døtre, som fødte dem barn. Dette er de mektige menn i gammel tid, de navngjetne» (1 Mos. 6,4). Det hebraiske ordet for mektige er gibborim, som betyr kjempe, mektig, tyrann, kriger.
Dette var de «navngjetne», dvs. de var navngjetne for sin styrke,
ondskap ugudelighet og sitt kampmot. De er opphavet til de mytologiske
helteskikkelser.
I
gresk mytologi finner vi bl.a. at Gaia (Moder jord) fikk barn med
Uranos (himmelen). Blant avkommet finner vi kjempeætten titanene, de
enøyde kyklopene og hekatoncheirer med de hundre hendene. Helten
Herakles var avkommet etter himmelguden Zevs og Alkmene. Herakles ble
framstilt som sex-besatt. Myten forteller at han lå med alle de femti
døtrene til kong Thespios en og samme natt.
Tesevs var avkommet etter havguden Poseidon og kongedatteren Aithra.
Persevs var avkommet etter Zevs og kongedatteren Danae.
Kentaurene (halvt hester, halvt mennesker) var avkommet etter kong Ixion og et kvinnelig fantom.
Dionysos var avkommet etter Zevs og kongedatteren Semele.
Himmelguden Zevs fikk også barn med den jordiske prinsesse Europa, og blant avkommet finner vi kong Minos.
Roms
mytiske grunnleggere, tvillingene Romulus og Remus var avkommet etter
prinsessen Rhea Silvia og krigsguden Mars. Også i Norrøn mytologi finner
vi det samme temaet. Bl.a. var tordenguden Thor et barn av himmelguden
Odin med Jord. Også guden Loke (som var en norrøn, førkristen parallell
til Lucifer/Satan) var drevet av et umettelig seksuelt begjær rettet
både mot mennesker, dyr, planter og kjemper.
Det
er påfallende at mange av de hedenske guddommer og helteskikkelser i
likhet med de falne engler, var sex-besatte. Gamle sumeriske kilder
forteller om guder som steg ned fra himmelen og befruktet forfedrene
deres. På Ny-Hebridene mener Malekula-folket at de første mennesker var
direkte etterkommere etter «himmelens sønner». Inka-folket i Søramerika
mente at de stammet fra «solens sønner», og gamle indiske
sanskrit-kilder forteller om «guder» som fikk barn med jordiske kvinner.
I det babylonske Gilgamesh-kvadet (som også beskriver Syndfloden),
fortelles det om engler som kom ned på jorden og avlet kjemper. En
gammel persisk myte sier at jorden engang ble fordervet av demoner som
slo seg i lag med jordiske kvinner.
Spørsmålet er: Hvor stammer alle disse mytene og legendene fra. Bibelen gir oss svaret.
Spørsmålet er: Hvor stammer alle disse mytene og legendene fra. Bibelen gir oss svaret.
Set og Kain
Det
var først i det femte århundre etter Kristus at enkelte kirkefedre
begynte å lansere en alternativ tolkning av 1 Mos. 6. Det var øyensynlig
Krysostomus og Augustin som var først ute med disse nye tolkningene. De
forklarte at «Guds sønner» var de gudfryktige etterkommerne av Adams
sønn Set, som begynte å blande seg med Kains ugudelige (kvinnelige)
etterkommere, «menneskenes døtre».
Det
er mange alvorlige problemer med denne tolkningen. Det er f.eks. ikke
gjort forsøk på å forklare hvorfor disse ekteskapene produserte
«kjemper» — nephilim. Det er ingen bibelske eller historiske beretninger
om at ekteskap mellom en troende og en vantro fører til at barna deres
blir onde kjemper. Det er også problemer med å forklare hvorfor alle
Sets etterkommere på Syndflodens tid, bortsett fra Noah og hans familie,
omkom i katastrofen. De var øyensynlig ikke mer gudfryktige i sin
alminnelighet enn Kains etterkommere.
Det blir heller ikke nevnt noe om «Guds døtre» eller «menneskenes sønner».
Uttrykket «menneskenes døtre» peker ikke på noen bestemt linje, men omfatter alle Adams (kvinnelige) etterkommere. Det er heller ingen grunn til å tro at det bare var «Kains døtre» som var vakre.
Det står heller ikke noe om kvinnelig avkom, bare mannlige nephilim.
Kontrasten i 1 Mos. 6 er ikke mellom Sets etterkommere og Kains etterkommere, men mellom «Guds sønner» (b'nei elohim) og «menneskenes døtre» (b'noth adam).
Det
blir også hevdet at englene ikke gifter seg (se Matt. 22,30), og at de
ikke er i stand til å reprodusere seg med mennesker. Men Jesus sa at det
var Guds engler i himmelen som ikke gifter seg. Som vi har sett,
var det falne engler som forlot sin egen bolig (2 Pet. 2,4–5) og kom
ned på jorden, som beskrives i 1 Mos. 6. Dette var i strid med Guds
vilje. Engler kan også skape seg om til menneskeskikkelser som er fullt
ut i stand til både å spise og drikke som dødelige mennesker (se f.eks. 1
Mos. kap. 18). Dvs. at de i menneskeskikkelse er i besittelse av et
fordøyelsessystem og har føtter som kan vaskes (v. 2). Det er vel ikke
utenkelig at de i menneskeskikkelse også har et reproduksjonsapparat.
Hva vet vi egentlig om disse tingene?
Maria
fikk barn med Den Hellige Ånd: «Men Maria sa til engelen: Hvordan skal
dette gå til da jeg ikke vet av mann? Engelen svarte og sa til henne:
Den Hellige Ånd skal komme over deg, og Den Høyestes kraft skal
overskygge deg. Derfor skal også det hellige som blir født, kalles Guds
Sønn» (Luk 1,34–35).
Dette ligger også over vår fatteevne.
Besettelse
En
annen teori er at «Guds sønner», falne engler, tok bolig i menn på den
tiden, altså en besettelse, og at disse besatte menn giftet seg med
kvinner som fødte dem hybride vesener, nephilim. Hvis teorien er riktig,
betyr det at denne form for besettelse var i stand til å endre den
genetiske struktur i kjønnscellene slik at det ble frambrakt en mutasjon
— som i dette tilfellet var supergigantisme. I tillegg var avkommet
også besatt. Jeg vet ikke hvor mye denne teorien har for seg. I dag vet
vi eksempelvis at det narkotiske stoffet LSD (lyserginsyredietylamid)
har evnen til å påvirke arvestoffet. Barna til misbrukere av dette
stoffet kan bli vanskapt eller mentalt tilbakestående på grunn av foreldrenes bruk
av LSD. Det er også indisier som tyder på at bruk av visse narkotiske
stoffer har evnen til å åpne døren for demonbesettelse. (Gresk: pharmakeia = trolldomskunster; pharmakos = trollmann, se Åp. 22,15). Begrepet «farmasi» er avledet av dette greske ordet for «trolldomskunster, trollmann».
Det
er ikke utenkelig at «Guds sønner» benyttet seg av slike midler som ble
trukket ut av planter. Enoks bok forteller om hvor trolldomskunstene
stammet fra: «Disse [de falne engler] og alle de andre [lederne av de
falne englene, samt resten av dem] tok seg hustruer, og hver enkelt
valgte seg ut en og begynte å gå inn til dem og ha omgang med dem, og de
lærte dem tryllemidler og besvergelser, og ga dem veiledning i hvordan de skulle skjære røtter og bruke urter. Og de ble svangre og fødte store kjemper» (1. Enok, 7,1–3).
Etter Syndfloden
Legg merke til hva som står i teksten: «Kjempene var på jorden i de dager, og likeså siden.
. . .» (1 Mos. 6,4.) «Og likeså siden» betyr kort og godt at disse
kjempene ville dukke opp på nytt etter Syndfloden. Dette stemmer da også
med Bibelens beretning. Satan var klar over at løftets Messias ville
komme gjennom Abrahams linje, derfor satte han i gang en strategi for å
prøve å hindre trosheltens etterkommere i å befolke Kanaans land.
Da
israelittene var kommet seg ut av Egypt, ble det sendt speidere inn i
Kanaans land. Etter endt oppdrag rapporterte bl.a. speiderne at det
bodde kjemper der: «Der så vi kjempene [heb.: nephilim], Anaks barn av kjempeætten [heb.: nephilim]. Mot dem var vi i våre egne øyne som gresshopper, og det syntes også de at vi var. . . .Det er et stort folk og høyt av vekst, anakittenes barn. Du kjenner dem selv, og du har hørt hva som blir sagt om dem: Hvem kan stå seg mot Anaks barn?» (4 Mos. 13,33; 5 Mos. 9,2).
Kanaans
land var tydeligvis fullt av kjemper. I tillegg til anakittene, fant
man også refaitter, samsumitter og emitter, som alle var kjemper: «Før i
tiden bodde emittene der [Ar], et stort og tallrikt folk og like høye av vekst som anakittene. Også de blir regnet for refa'itter likesom anakittene, og moabittene kaller dem emitter [De ble også regnet som kjemper, slik som anakittene, men moabittene kaller dem emitter — norsk King James overs.].
. . .og du kommer nær Ammons barns land. Men du må ikke angripe dem
eller gi deg i strid med dem. Jeg vil ikke gi deg noe av Ammons barns
land til eiendom, for jeg har gitt Lots barn det til eiendom. Også dette landet blir regnet for et refa'ittland. Før i tiden bodde refa'itter der, ammonittene kaller dem samsummitter. [Dette ble også regnet som et land med kjemper. Det hadde bodd kjemper der tidligere. Men ammonittene kaller dem samsummitter — norsk King James overs.]. De var et stort og tallrikt folk og like høye av vekst som anakittene. Men Herren utryddet dem for Ammons barn, så de drev dem bort og bosatte seg der i deres sted» (5 Mos. 2,10.11; 19–21).
«Resten av Gilead og hele Basan, Ogs rike, gav jeg til den halve Manasse stamme — hele Argob-landet, hele Basan, det er det som kalles refa'ittenes land [Hele Argob-området med hele Basan ble kalt kjempenes land» — norsk King James overs.] (5 Mos. 3,13).
«Og, kongen i Basan, var den siste som var tilbake av refaittene. [For bare kong Og av Basan var igjen av alle kjempene — norsk King James overs.]. Som alle vet, står hans seng i ammonittbyen Rabba. Den er av jern, og den er ni alen lang og fire alen bred, en alen regnet etter lengden av en manns underarm» (5 Mos. 3,11). «Og Jisbo-Benob, som hørte til Rafas barn [«kjempens sønner»], tenkte å slå David i hjel — han hadde en lanse som veide tre hundre sekel kobber,
og han bar et nytt sverd. Men Abisai, Serujas sønn, kom David til
hjelp, han slo filisteren og drepte ham. Da sverget Davids menn og sa
til ham: Du skal ikke mer dra ut med oss i striden, for du må ikke
slokke Israels lys. Siden ble det igjen strid med filistrene. Det var
ved Gob. Da felte husatitten Sibbekai en mann som hette Saf og som hørte til Rafas barn. Enda en gang ble det strid med filistrene ved Gob. Og betlehemitten Elhanan, sønn av Ja'are-Orgim, slo gittitten Goliat, som hadde et spyd med et skaft som en vevbom. Enda en gang kom det til strid ved Gat. Der
var en høyvoksen mann som hadde seks fingrer på hver hånd og seks tær
på hver fot — i alt tjuefire fingrer og tær, han var også en etterkommer
av Rafa. Han hånet Israel, men Jonatan, sønn av Davids bror Simea, hogg ham ned. Disse fire var etterkommere av Rafa i Gat, og de falt for Davids og hans menns hånd» (2 Sam. 21,16–22; 1 Krøn. 20,1–8).
Historieskriveren Josephus forteller i sitt verk Antiquities of the Jews om
de kjempene som bodde i Kanaans land på Josvas tid: «Derfor flyttet de
[israelittenes hærstyrke] sin leir til Hebron, og da de hadde inntatt
den, drepte de alle innbyggerne. Fram til den tid bodde det fremdeles
der en kjemperase som hadde så store kropper, og ansikter så vesensforskjellig fra andre mennesker, at de var overraskende å se på og fryktelige å høre. Også i dag kan man se beinrestene til disse menn. De har ingen troverdig tilknytning til andre mennesker» (V,II.3. Uthevelser tilføyd).
Beretningen til Josephus blir bekreftet av andre kilder, f.eks. Tanhuma
(Devarim 7), der Rabbi Johanan ben Zakkai møtte keiser Hadrian, ca.
135. e.Kr. Ifølge dette skriftet fortalte rabbien om en hule der det lå
beinrester (skjeletter) etter kjempene i gammeltestamentlig tid, og at
et av dem var ti meter høy.
På
Golan-høydene i dagens Israel finnes en Stonehenge-lignende struktur
som stammer fra antikken. Den er trolig bygd av kjempene som bodde der i
oldtiden. Monumentet, som kalles Gilgal Refaim (Refaims sirkel) består
av fem konsentriske steinringer med diameter på 155 meter. Noen av
steinene i dette monumentet veier tyve tonn, og den samlede vekt av alle
steinene er 37 000 tonn. I området er det også identifisert over 8500
dysser (store steinblokker stilt på kant) hvorav den største veier femti
tonn. Bibelen opplyser at refaittene bodde på et sted som ble kalt
Asterot-Karnaim: «I det fjortende år kom så Kedorlaomer og de kongene
som var med ham. De slo refa'ittene i Asterot-Karna'im, susittene i Ham, emittene i Sjave-Kirjata'im. . . .» (1 Mos. 14,5).
Ca.
16 km fra Gilgal-sirklene lå den gamle kanaanittiske byen Asterot.
Dette var også det kanaanittiske navnet for hundestjernen Sirius. Navnet
til den hedenske gudinne Astarte er avledet av dette navnet. Også de
gamle egyptere tilla stjernen Sirius stor vekt.
I
Bashan-området («Argob-landet») er arkeologene begynt å grave ut
«kjempenes byer», og dette bare bekrefter Bibelens beretning om at det i
gammeltestamentlig tid bodde kjemper i dette området.
Israelittene
fikk ordre om å utrydde disse hybride «menneskene» totalt. Dette var et
både blodig og drastisk tiltak, men når vi forstår hvem som trolig var
opphavet til denne kjempeslekten, får vi svar på et dilemma. De måtte
utryddes fullstendig, som under Syndfloden. Det var et genetisk opphav
(gen-kilde) i Kanaans land som for all del måtte utslettes, da det var
av demonisk opphav.
Det
var i dette området de fleste kjemper befant seg, forståelig nok, da
Satan var klar over at det var her løftets Messias skulle oppstå i
tidens fylde, og den onde ville prøve å hindre Guds plan. Men også andre
steder i verden var det beretninger om sporadiske forekomster av
kjemper. Kjempe-legender er faktisk vanlige både i Europa og Asia, og de
er fordreide minner om fortidens virkelige kjemper som nedstammet fra
«Guds sønner». Rundt 1100 f.Kr., på den tid trojaneren Brutus grunnla
Caer Troy (Det nye Troja), senere kalt London, bodde det f.eks. kjemper i
England, hvorav de meste kjente ble kalt Gog og Magog (Gogmagog). I
Guildhall i London står fremdeles to 4,5 meter høye statuer av Gog og
Magog. Disse kjempene ble tatt til fange av Brutus og hans menn.
Antwerpen
hadde kjempen Antigonus, som var 12 meter høy, og Douay hadde kjempen
Gayant, som var 7 meter høy. I Paluxy-elveleiet i Texas i USA er det
funnet fotavtrykk av kjempemennesker, sammen med fotavtrykk av
dinosaurer. Fotavtrykkene stammer fra kjemper som må ha vært mellom 5–7
meter høye. Disse stammer sannsynligvis fra tiden før Syndfloden, og
viser at kjempene var over hele jorden på den tid.
Falne engler i varetekt
Bibelen forteller om falne engler som befinner seg i varetekt til dommens dag.
«Og de engler
som ikke holdt fast ved sin høye stilling, men forlot sin egen bolig,
dem holder han i varetekt i mørket med evige lenker til dommen på den
store dag, likesom Sodoma og Gomorra og byene der omkring, som på samme
måten som disse drev hor og gikk etter fremmed kjød, og nå ligger som eksempel for våre øyne og lider straffen i en evig ild» (Judas 6–7).
«For Gud sparte ikke de
engler som hadde syndet, men styrtet dem ned i avgrunnen, der de blir
holdt i varetekt i mørkets huler inntil dommen. Han sparte heller ikke
den gamle verden, men bevarte rettferdighetens forkynner Noah — selv den
åttende – den gang han førte Syndfloden over de ugudeliges verden» (2 Pet. 2,4–5).
Legg
nøye merke til hva Jesu bror, apostelen Judas, sier i ovennevnte vers.
Han sier at Sodoma og Gomorra og andre byer i området «drev hor og gikk
etter fremmed kjød» «på samme måten som disse». «Disse» peker tilbake på
«de engler som ikke tok vare på sin høye stilling.» Man kan lese det
slik: «Sodoma og Gomorra og byene der omkring, som på samme måten som de falne engler drev hor og gikk etter fremmed kjød.»
De falne engler gikk etter «fremmed kjød» når de «tok seg hustruer»
blant «menneskenes døtre». Ordet «fremmed» som brukes i Judas 7 er
«heteros» som betyr «annerledes, forskjellig». Dette er et skriftsted
som i klartekst forteller at de konsekvente tolkninger opp gjennom
historien av uttrykket «Guds sønner» i 1 Mos. 6 er riktig, dvs. at «Guds
sønner» virkelig dreide seg om falne engler.
Disse
falne englene forlot sitt eget himmelske rike (bolig) for å invadere et
jordisk rike som var fremmed for dem. De forlot (frivillig) sine
himmelske boliger og ga avkall på sine himmelske legemer for å anta
menneskelig kjød — «fremmed kjød». De overskred grensene for sin egen
natur for å innta riket til skapte vesener av en annen natur. Det var
blandingen av disse to typer vesener med det resulterende avkom som fikk
Gud til å sende den største straffedom og ødeleggelse som noensinne er
kommet over jorden. Det var en overtredelse av de genetiske lover Gud
hadde satt, at alt skulle formere seg etter sitt slag. Kloning og
genmanipulering er tukling med skaperverket Gud ikke på noen måte vil
tåle, og denne tuklingen med skaperverket tar av med stor fart i dag.
«Som det var i Noahs dager. . .» Dette er et klart tidenes tegn.
Mennene
i Sodoma ønsket å ha homoseksuell omgang med de engler i
menneskeskikkelse som var gjester hos Lot: «Før de ennå hadde lagt seg,
kom byens folk, mennene i Sodoma, unge og gamle, hele folket fra alle
kanter og omringet huset. De ropte på Lot og sa til ham: Hvor er de menn
som kom til deg i natt? Før dem ut til oss så vi kan ha omgang med dem»
(1 Mos. 19,4–5). Sodomittene ante trolig ikke (?) at det var himmelske
vesener de ønsket å forbryte seg mot. Her ser vi den virkelige
perversjon. Før Syndfloden ønsket falne engler seksuell omgang med
mennesker; i Sodoma ønsket mennesker seksuell omgang med engler! Gud
ødela jorden på grunn av denne uhyrlige synd mot skaperverket, og av
samme grunn la han Sodoma, Gomorra og de andre byene i området i aske!
Dette er en kraftig advarsel til senere generasjoner.
Det
er verd å merke seg at apostelen Judas siterer fra den apokryfiske
Enoks bok: «Disse var det også Enok, den sjuende fra Adam, profeterte om
da han sa: Se, Herren kommer med sine ti tusener hellige» (Judas 14).
Dette er hentet fra 1. Enok, 1,9: «Og se! Han kommer med titusener av
hellige for å holde dom over dem.» Det er den samme Enoksboken Judas
siterer fra som forteller om falne engler som fikk avkom med jordiske
kvinner. De tyve første kapitlene i 1. Enok er faktisk viet dette emne.
Legg også merke til at apostelen Peter i ovenstående vers setter «engler
som hadde syndet» i forbindelse med Noah og «den gamle verden.»
Peter
kommer også med disse merkelige og lite forståtte ordene: «For også
Kristus led én gang for synder, en rettferdig for urettferdige, for å
føre oss fram til Gud, han som led døden i kjødet, men ble levendegjort i
Ånden. I denne gikk han også bort og prekte for åndene som var i varetekt, de som tidligere var ulydige, den gang da Guds langmodighet ventet i Noahs dager, mens arken ble bygd. I den ble noen få, det er åtte sjeler, frelst ved vann» (1 Pet. 3,18–20).
Peter forklarer selv hvem «åndene i varetekt» dreide seg om: «. . .de engler som hadde syndet, men styrtet dem ned i avgrunnen, der de blir holdt i varetekt. . . .» (2 Pet. 2,4). De falne englene ble kastet ned i «avgrunnen» (tartaros
= helvete, dødsriket). Det står ikke hva Jesus prekte til disse falne
englene — trolig at han var seierherre over mørkets makter og at de
hadde tapt slaget. Det greske ord pneuma som er oversatt med Ånden, åndene i 1 Pet. 3,18–20 kan bety både Den Hellige Ånd, Kristi Ånd, ond ånd, demon, engel. Disse versene får en klarere mening med den bakgrunnskunnskap vi nå har om «åndene».
Det
er mange som mener, og med god grunn, at disse falne englene blir
sluppet løs i Åpenbaringen 9: «Den femte engelen blåste i basun. Jeg så
da en stjerne som var falt fra himmelen ned på jorden. Nøkkelen til avgrunnens brønn ble gitt til den. Den åpnet avgrunnens brønn,
og en røk steg opp av brønnen som røken av en stor ovn. Solen og luften
ble formørket av røken fra brønnen. Ut av røken kom det gresshopper på
jorden. Det ble gitt dem makt, slik som skorpionene på jorden har» (Åp.
9,1—3). «Hvor du er falt ned fra himmelen, du strålende stjerne, [heb.: haylel
= morgenstjernen, oversatt med Lucifer] du morgenrødens sønn! Hvor du
er felt til jorden, du som slo ned folkeslag!» (Es. 14,12.)
«Avgrunnen» i Åp. 9 er oversatt fra det greske ord abussos, som betyr et dypt sted under vann, et dypt sted under jorden, bunnløst dyp, åndenes tilholdssted. Det er det samme uttrykk abussos
som benyttes i Luk. 8, da Jesus drev de onde ånder ut av en besatt
mann: «Jesus spurte ham: Hva er ditt navn? Han svarte: Legion! For mange
onde ånder var faret inn i ham. Og de bad ham at han ikke skulle befale dem å fare ned i avgrunnen [abussos]» (Luk. 8,30–31).
Demoner
Det
kan virke som «demoner» («urene/onde ånder») ikke er det samme som
falne engler. Enkelte mener at demonene er «åndene» etter de hybride
vesenene (nephilim) som var produktet av engler/mennesker. I det jødiske
leksikon (Encyclopaedia Judaica) heter det f.eks.: «Og disse
falne engler ble til onde ånder» (XV 8; XIX 19); «Men barna deres,
avkommet etter denne blanding av en jordisk og en himmelsk rase
[nephilim], ble, da de var drept, til den hybride rase av ånder eller
demoner uten legeme som utfører sitt ødeleggelsesverk inntil dommens dag» (XVI 1. Uthevelser tilføyd).
Vi finner det samme i den apokryfiske Enoks bok: «Og nå skal de ånder som ble avlet av åndene og kjødet, kalles onde ånder på jorden, og på jorden og inne i jorden skal deres boliger være.
Onde ånder er gått ut av deres kjød, for de ble skapt ovenfra, og fra
de hellige vektere var deres begynnelse og første opprinnelse. Onde ånder skal de være på jorden og kalles onde ånder. Himmelens ånder skal ha sine boliger i himmelen, og jordens ånder, som ble født på jorden, skal ha sine boliger på jorden. Og åndene av kjempene, nephilim,
som øver fordervelse og overfall og kjemper og bringer ødeleggelse over
jorden og volder sorg, verken tørster eller spiser, og er usynlige» (1.
Enok, 15,8–12).
Alt
dette forklarer hvorfor disse åndene hele tiden er på «boligjakt» — de
søker etter en «bolig», dvs. det fysiske legemet til et menneske. Se
Matt. 12,43–45: «Når den urene ånd har forlatt et menneske, flakker den
om i tørre trakter og leter etter et hvilested, men finner det ikke. Da sier den: Jeg vil vende tilbake til mitt hus som jeg gikk ut av.
Når den så kommer dit, finner den det ledig, feid og pyntet. Da går den
bort og tar med seg sju andre ånder, verre enn den selv, og de flytter inn og bor der.»
Disse onde åndene har også en fyrste over seg: «Men da fariseerne hørte det, sa de: Det er bare ved Be'elsebul [heb.: beelzeboul, et navn på Satan], de onde ånders fyrste,
at han driver de onde ånder ut» (Matt. 12,24). Denne fyrsten er trolig
identisk med «avgrunnens engel» i Åp 9: «Til konge over seg har de avgrunnens engel. Hans navn er på hebraisk Abaddon, på gresk har han navnet Apollyon» (Åp. 9,11). Både Abaddon og Apollyon betyr «ødeleggeren», som er et passende navn på Satan.
På
Jesu tid var det mange mennesker som var besatt av disse onde åndene
som hadde tatt bolig i dem. De kan også ta bolig i dyr, f.eks. svin, som
vi ser et eksempel på i Luk. 8,32.33. Det er ingenting som tyder på at
slike besettelser er mindre tallrike i dag, snarere tvert imot. Vi
merker oss også at flere enn én demon kan ta bolig i ett enkelt menneske
(Luk. 8,2.30.33; Matt. 12,45). Det er mye som tyder på at det er to
typer falne engler: de som er frie og som sammen med Satan beskrives som
«ondskapens åndehær i himmelrommet», og de som «forlot sin egen bolig»
og «gikk etter fremmed kjød», og som er fengslet i «avgrunnen». Satan
blir først kastet i avgrunnen, abussos, i Åp 20,1–3 — trolig sammen med resten av «ondskapens åndehær i himmelrommet».
Vi
skal være klar over at våre kunnskaper om disse tingene er begrenset,
og at det er mer mellom himmel og jord enn vi forstår. Bibelen gir
likevel enkelte hint om dette aspektet av syndens drama.
Incubus/succubus
I Middelalderens folklore finner vi begrepene incubus og succubus,
begreper som også er kjent innenfor moderne satanisme. Incubus (latin
for mareritt), betegner en demon i mannsskikkelse som søker seksuell
omgang med en sovende kvinne. Succubus betegner en demon i
kvinneskikkelse som søker seksuell omgang med sovende menn. Ifølge en
legende, er både incubus og succubus falne engler. Man mente at
incubus ga opphav til demoner, hekser og vanskapte barn. I de britiske
Arthurlegendene var trollmannen Merlin avkommet etter en incubus mellom
en jomfruelig nonne og en demon.
Det
ble sagt at demoner i kvinneskikkelse (succubus) hadde seksuell omgang
med menn for å få tak i sædprøver, og at disse demonene senere (i
mannskikkelse som incubus) ville befrukte en sovende kvinne med den. Det
tyder på en sammenheng med moderne, såkalte UFO-kidnappinger, der menn
og kvinner blir kidnappet opp i «UFOer», der «romvesenene, «Aliens»
angivelig driver eksperimenter for å få sæd/eggprøver fra mennesker. De
som har vært utsatt for slike nattlige opplevelser, og det er ikke få,
forteller at de følte nærværet til en ubeskrivelig ond kraft som omga
dem, og at denne kraften hadde til hensikt å innta kroppen deres. De
forteller at de oppfattet denne onde kraften som en demon, djevel eller
en annen unaturlig skapning. Ofte er dette ledsaget av et sterkt press
mot brystkassen eller hoften.
Som nevnt, er incubus latin for mareritt. Dette ordet er sammensatt av to ord: mare og ritt,
mare-ritt. Ifølge folketroen var en mare et overnaturlig vesen (vette)
som plaget sovende mennesker (og dyr) ved å trå på brystet eller ri på
kroppen deres. Derav ordet ritt. Denne folketro har sin rot i
virkeligheten, og marene var ikke annet enn demoner eller falne engler.
Slike beretninger er vanlige opp gjennom historien, og praktisk talt i
alle kultursamfunn. Hundrevis av menn og kvinner har fortalt om seksuell
omgang mellom dem selv og demoner/falne engler.
Dette
er ikke noe å trekke på skuldrene av eller å le av som ren overtro.
Dette fenomenet begynte i Noahs dager, da «Guds sønner», de falne
englene, begjærte «menneskenes døtre» og hadde omgang med dem. Dette er
realitet, og det er mer mellom himmel og jord enn vi mennesker forstår.
Noahs dager og de siste dager
Jesus
sa at tilstandene på Noahs tid før Syndfloden vil gjenta seg i de siste
dager, rundt tiden for Jesu gjenkomst. Dette er et sikkert tidenes tegn
som forteller at Jesu gjenkomst er overhengende. Det er svært viktig at
vi forstår disse tingene så vi ikke blir bedratt (Matt. 24,24). I dag
drives det genetiske eksperimenter med både dyr, planter og mennesker.
Uttrykk som «genmanipulert mat» er blitt vanlig. Det arbeides også med å
frambringe kloninger mellom mennesker og dyr. Når menneskene begynner å
tukle med skaperverket, er det ikke lenge før Skaperen selv setter
kroken på døren. Det er overveiende sannsynlig at det i Noahs dager ble
drevet kloningsforsøk også med dyr. Ifølge Enoksboken forgrep de falne
englene seg også på dyrene og frambrakte hybrider og mutanter. Ikke
merkelig at Gud sa: «Og Gud så jorden, og se, den var fordervet, alt kjød hadde fordervet sin ferd på jorden. . . .Og se, jeg lar en vannflom komme over jorden for å ødelegge alt kjød under himmelen som det er livsånde i. Alt som er på jorden, skal omkomme» (1 Mos. 6,12.17). Også dyrene var fordervet. Det var bare de opprinnelige baramin
(arter) som Gud hadde skapt, som Noah tok med seg i arken, ikke alle de
uhyggelige hybridene og mutantene som var produktet av
kloningseksperimentene til «Guds sønner». Mange av de bisarre
dinosaurus-arter man har funnet fossiler av, kan være produktet av slike
kloninger og mutasjoner. Det er vanskelig å forstå hvordan Gud kunne
skape slike dyr.
Vi
snakker ikke om å skape liv, noe bare Gud kan, men å genmanipulere
allerede eksisterende liv for å frambringe nye arter — nøyaktig det
samme gale genforskere bedriver i dag! «Som det var i Noahs dager».
UFO
UFOer,
UFO-kidnappinger og «Aliens» («romvesener») er hett stoff i våre dager.
Ikke så rent få mennesker hevder at de er blitt tatt opp i UFOer der
«romvesener» har drevet medisinske eksperimenter med dem. Etter hva
ofrene for disse traumatiske opplevelsene kan berette, legger disse
«romvesenene» som ikke er annet enn falne engler («ondskapens åndehær i
himmelrommet», Ef. 6,12) for dagen en påfallende interesse for
menneskets formeringsapparat. Gjennomgangstemaet, den røde tråden i alle
disse beretningene, er at «romvesenene» tar egg- og sædprøver,
antakelig for å drive kloningsforsøk.
Dette
er selvsagt et gigantisk bedrag som er skreddersydd denne teknologiske
tidsalder. Fenomenet er virkelig nok, men er ikke hva folk flest tror.
Helt
fra de moderne UFO-fenomenene begynte å vise seg i slutten av
1940-årene, har de vært knyttet til sex. En rekke personer hevder at de
har hatt seksuell omgang med «romvesener» i UFOer. Det mest kjente
tilfelle stammer fra 1957, da den 23 år gamle brasilianer Antonio Villas
Boas etter eget sigende ble tatt opp i en UFO og underlagt en
«medisinsk undersøkelse». En vakker, blond kvinne kom til syne, og de
hadde seksuell omgang. 30 år senere sto Boas fortsatt ved denne
beretningen, og vi tror ham så gjerne — men vi ser hendelsen fra en
annen vinkling. I 1950-årene finner man en rekke lignende beretninger.
I
1960-årene fortalte flere unge menn i USA at de var blitt «voldtatt» av
«romvesener» fra en UFO, og at disse vesenene hadde tatt sædprøver fra
dem. Her har vi de sexgale, falne englene fra 1 Mos 6 og Enoksboken.
I
1970-årene hevdet UFO-kultister at vesenene i UFOene var engasjert i et
genetisk program, et biologisk eksperiment som gikk ut på å frambringe
en hybrid rase som ville ta over jorda. Dette tror vi også, men fortsatt
ser vi saken fra en annen vinkling — det bibelske perspektiv. Dette
minner for øvrig sterkt om begivenhetene i Noahs dager. Det ble hevdet
at «de grå vesener» — som ikke er annet enn falne engler — tok sæd- og
eggprøver fra mennesker. Kvinner fortalte at de var blitt befruktet; at
fostrene senere var blitt fjernet fra livmoren, og at de senere var
blitt vist de hybride spebarn i UFOene.
Den
anerkjente professor i psykiatri, Dr. John E. Mack, har gransket flere
hundre tilfeller av UFO-kidnappinger og sier rett ut at etter hans
mening virker det som fenomenet er ekte, og at det er et program som går
ut på å frambringe en hybrid rase. (John E. Mack: Abduction: Human Encounters with Aliens,
s. 411). Underholdningsindustrien i dag, og da spesielt filmindustrien,
er svært opptatt av «romvesen»-fenomenene. science-fiction filmer som Star Wars og filmer som er opptatt av demon-voldtekter og demon-sex, som Rosemary's Baby, Amityville Horror, samt «romvesen»-filmer som ET, Independence Day, Alien og Armageddon,
fokuserer på en pervers måte verdens oppmerksomhet på disse fenomenene.
Satan slipper alle tøylene løs for å forderve jorden som han gjorde i
Noahs dager!
Himmelrommet
svermer bokstavelig talt av «ondskapens åndehær», og det er derfor ikke
noen overraskelse at de fra tid til annen dukker opp i synlig form som
UFOer. Disse tilsynekomstene blir stadig hyppigere. Det er sannsynlig at
UFOer og romvesener» vil spille en større rolle i de siste tiders
forførelser i trengselstiden like før Jesu gjenkomst. Det vil bli
tidenes mest sanseberusende bedrag! Vårt eneste vern i denne tiden vil
være å klynge oss til Jesus, vår Frelser.
Seksuell perversjon
Helt
fra begynnelsen, fra den tid de begjærte de vakre, «menneskenes døtre»,
var disse falne engler som forlot sine egne boliger besatt av sex og
seksuelle perversjoner. Mennesker som begynner å praktisere umoral og
seksuelle perversjoner, åpner døra for demonene. De vil flokke seg rundt
vedkommende. Det er derfor ikke merkelig at Bibelen advarer på det
sterkeste mot slik praksis, da den har tilknytning til «urene ånder».
Det er påfallende at det uttrykk som brukes i Det nye testamente om «uren» i forbindelse med «urene ånder», er akathasia,
som betyr moralsk uren (utuktig, slibrig, lidderlig) i forbindelse med
demoner. (Matt. 10,1; 12,43, Mark. 1,26 etc.) Paulus bruker det samme
ordet akathasia i Rom. 1,24, der han snakker om seksuell umoral: «Derfor overgav også Gud dem i deres hjerters lyster til urenhet [akatharsia],
til å vanære sine legemer seg imellom.» Disse «urene åndene» er besatte
av sex og seksuelle perversjoner av alle slag. Det var slik det begynte
allerede på Noahs tid, og glem ikke Jesu ord om Noahs dager og vår egen
tid!
«Nærværet
til disse åndene i samfunnet viser seg alltid ved utslag av seksuelle
perversjoner. Det er dette Paulus beskriver i Rom. 1, der han trekker
opp samfunnets nedgang og fall. Som det endelige tegnet på den
overhengende kollaps, nevner han menn som er besatt av unaturlig
seksuelt begjær etter andre menn, og kvinner som har et unaturlig begjær
etter andre kvinner. På dette seksuelle nivå går samfunnet i
oppløsning. Vi har derfor klart for oss, som det andre tegnet, en
vidtomspennende og uvanlig manifestasjon av seksuell umoral — ikke
sporadisk, men kontinuerlig; ikke lokalt men overalt» (Ray C. Stedman: Signs of Collapse, s. 8).
I
dag er vi kommet til dette nivået. Hvem med noenlunde bakkekontakt vil
nekte for at de Pauli ord er en glimrende beskrivelse av vår
sex-orienterte tid. Menneskene er i dag besatte av sex og
sex-perversjoner av alle slag. Det er omtrent ingen normer tilbake, og
de unaturlige lystene blir velsignet av kristenheten. Som tilfellet var i
tiden før Syndfloden, har de urene ånder også i dag sin storhetstid. Og
deres perverse gjerninger får støtte av både statsmakt og Kirke.
Bruken
av «stoff» (narkotiske midler) preger vår generasjon. Dette ledsages
ofte av seksuell umoral, New Age, okkultisme, satanisme — for ikke å si
satanisk «musikk» som overstrømmer verden. Demoner og falne engler under
ledelse av Satan arbeider febrilsk på å fange hele verden inn i det
siste store bedraget. Vår tids sivilisasjon står foran sin kollaps, og
Jesu komme er for døren.
Antikrist
Apostelen Paulus kommer med disse advarende ordene: «La ingen bedra dere på noe vis! For først må frafallet komme, og syndens menneske åpenbares, fortapelsens sønn.
Han er den som står imot og som opphøyer seg over alt som blir kalt gud
eller helligdom, så han setter seg i Guds tempel og utgir seg selv for å
være Gud. Minnes dere ikke at jeg sa dere dette da jeg ennå var hos
dere? Og nå vet dere hva det er, det som holder igjen, slik at han først
skal åpenbares når tiden for dette er inne. For lovløshetens
hemmelighet er alt virksom, bare at den som nå holder igjen, må bli tatt
bort. Da skal den lovløse åpenbares, han som Herren Jesus skal ødelegge
med sin munns ånde, og tilintetgjøre når hans gjenkomst åpenbares i
herlighet. Den lovløse kommer etter Satans virksomhet med all løgnens makt og tegn og under.
Det skjer med all urettferdighetens forførelse blant dem som går
fortapt, fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunne
bli frelst» (2 Tess. 2,3–10).
Enkelte
mener at endetidens antikrist, «fortapelsens sønn» vil være produktet
av enten en kloning utført av onde makter, eller en incubus. Som nevnt,
virker det som de mange UFO-kidnappinger av mennesker er ledd i et eller
annet genetisk program. Satan driver ikke hobbyvirksomhet i dag. Tvert
imot, «. . .deres motstander, djevelen, går omkring som en brølende løve
og søker noen han kan oppsluke» (1 Pet. 5,8).
I
Daniels bok finner vi denne bemerkelsesverdige profeti: «Deretter skal
det komme et fjerde rike, som skal være sterkt som jern. Likesom jernet
knuser og sønderslår alt, så skal dette riket, som knusende jern, slå i
stykker og knuse alle de andre rikene. Men når du så at føttene og tærne
var dels av pottemakerleire, dels av jern, så betyr det at riket skal
være et delt rike. Det skal ha noe av jernets styrke i seg, ettersom du
så at jern var blandet med leiren. Og det at tærne på føttene var dels
av jern, dels av leire, det betyr at riket for en del skal være sterkt
og for en del svakt. Og når du så at jernet var blandet med leire, så
betyr det at de skal blande seg med hverandre ved giftermål. Men de vil likevel ikke holde sammen, likesom jern ikke blander seg med leire» (Dan. 2,40–43).
I
den engelske og norske King James-oversettelse står det slik, i tråd
med den hebraiske grunntekst: «Slik du så jernet blandet med leire, slik skal de blande seg ved menneskers sæd.
Men de skal ikke henge fast til hverandre, slik jernet ikke blander seg
med leire.» Det hebraiske ordet som er oversatt med «sæd», er zerah,
som betyr avkom, barn, sæd. Det er det samme ordet som brukes i 1 Mos.
3,15: «Og jeg vil sette fiendskap mellom deg og kvinnen, mellom din ætt [zerah] og hennes ætt [zerah].»
Med den bakgrunnskunnskap vi nå har om «Guds sønner» og deres avkom,
vil kanskje Daniels endetidsprofeti få en dypere mening og et videre
perspektiv. «De skal blande seg ved menneskers sæd». Glem ikke Jesu
advarsel i Luk. 17,26 om Noahs dager og de siste dager. Kan denne
profetien ha noe å gjøre med den kommende antikrist og falne engler? Vi
bør granske beretningen i 1 Mos. 6 omhyggelig, da den har med endetiden å
gjøre.
Det siste, store bedrag
Enkelte
mener at den type stoff du nettopp har lest, ikke er særlig «positivt»,
og at vi heller bør konsentrere oss om Jesus. Dette er helt riktig, men
Jesus selv har gitt oss en beskrivelse av tidenes tegn, som vi bør
forstå. Paulus sier at vi har kamp mot ondskapens makter i himmelrommet:
«For vi har ikke kamp mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene, mot verdens herskere i dette mørke, mot ondskapens åndehær i himmelrommet» (Ef. 6,12». Og apostelen Peter uttaler, som vi nettopp har lest: «Vær edrue, våk! Deres motstander, djevelen,
går omkring som en brølende løve og søker noen han kan oppsluke» (1
Pet. 5,8). Vi er med andre ord parter i en kamp, en krig mot ondskapens
makter. Vi er deltakere i syndens drama. Enhver krigførende part setter
seg nøye inn i fiendens taktikk for lettere å kunne beseire ham. Slik må
også vi sette oss inn i Satans taktikk for å unngå å falle i de snarer
han legger, og for ikke å bli ført vill. Vi skal konsentrere oss om
Jesus, men må også sette oss inn i fiendens taktiske spill. Denne
artikkelen har prøvd å belyse nettopp dette aspektet av den kosmiske
konflikt.
Vi
kan konkludere med at det er sterke indisier for at jorden i tiden før
Syndfloden, i Noahs dager, ble invadert av falne engler som satte i gang
et storstilt kloningsprogram for å forderve Adams genetiske linje, for
på den måten prøve å hindre Messias å bli født i tidens fylde av
«kvinnens ætt» — og dermed blokkere frelsesplanen. Adams genetiske linje
ble likevel bevart ulastelig gjennom Set/Enok/Noah. Resten av
menneskene og de hybride vesener (nephilim) ble ødelagt i Syndfloden. I
tiden etter Syndfloden, «og likeså siden», gjenoptok Satans og hans
engler programmet og produserte på nytt hybride mennesker: nephilim,
refaitter etc., men i langt mindre målestokk. Disse befolket Kanaans
land, der israelittene slo seg ned. Det ser nesten ut som det var en
plan bak dette, som om hybridene var «plantet der» av mørkets makter i
påvente av israelittene for å kunne ødelegge dem. Etter hvert ble
imidlertid disse hybridene utryddet.
I
de siste dager vil Satan igjen prøve seg for tredje gang med et tredje
forsøk på et storstilt genetisk program for om mulig å hindre at
mennesker kan bli frelst, og hindre Guds rike i å bli opprettet. Denne
gangen vil det trolig ikke dreie seg om kjemper, men et langt mer
sofistikert og overveldende bedrag i global målestokk. UFOer og
«romvesener», som ikke er annet enn de falne engler, vil spille en
nøkkelrolle rundt sin leder, antikrist, som trolig er en kloning, eller
er nært knyttet til UFO-feneomenet. All denne UFO-aktiviteten, som hele
tiden øker, er en forberedelse til antikristens komme. Dette blir
klimakset i den store strid mellom Kristus Guds Sønn og Satan. Den falne
engel vil gjøre et siste, desperat forsøk på å ødelegge alle mennesker
så ingen kan bli forløst ved Jesu annet komme.
Men
Gud er situasjonens herre. Det er han som har styringen, og han
tillater bare mørkets makter å operere innenfor de rammer han selv
setter. Satan har prøvd så godt han kan å skjule disse sannhetene for
menneskene. Det tjener ikke hans interesser at menneskene skal få vite
hvordan han og hans falne engler har manipulert med menneskeslektens
genetiske linje for å prøve å hindre løftets Messias i å komme. Men det
er dette Bibelen antyder.
Det
første tegn på at en sivilisasjon er umiddelbart i ferd med å
kollabere, er at demoniske krefter, mørkets makter nærmest går amok.
Dette viser seg ved nærmest uhemmet ondskap og fordervelse. Dr. Charles
Malik, som på slutten av 1940-årene var sjef for FNs Sosiale/Økonomiske
Råd, har uttalt: «Vi lever fremdeles, som tyskerne sier, zwischen den
Zeiten — mellom tidsaldrene — da demoniske krefter raskt kan stige svært
høyt og ta verden i besittelse på kort tid» (sitert i Ray C. Stedman: Signs of Collapse,
s. 7). Men den nye tidsalder, med «Den nye verdensorden» er begynt, og
demoniske krefter er nå i ferd med å ta verden i besittelse. Vi ser dem i
virksomhet overalt. Snart vil bedraget bli verdensomspennende. Har vi
tatt Guds fulle rustning på? Er vi forberedt til snart å stå overfor et
bedrag der vi knapt kan tro våre sanser, og si: Dette er fra djevelen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar