Skjebnesteinen
Under
setet på kroningsstolen i Westminster Abbey, London, har det inntil
ganske nylig ligget en stein. Ikke en alminnelig stein, men en stein som
konger er blitt kronet på gjennom uminnelige tider. Steinen kalles «Lia
Fail» — Skjebnesteinen. Den måler 65x40x26 cm og veier 152 kg, og
består av en kalkholdig sandstein iblandet litt kvarts. Den har to
jernringer som skulle være til hjelp under transporten, antakelig ved en
stang som ble stukket gjennom disse ringene. Jernringene bærer preg av
stor slitasje, noe som tyder på at «Skjebnesteinen» har mange og lange
vandringer bak seg.
Denne
legendariske steinen kom til Westminster Abbey i 1296, da kong Edward I
lot den frakte fra Scone i Skottland i en staselig eiketresstol han
hadde latt bygge for den. Stolen, med «Skjebnesteinen» under setet, ble
kalt Kroningsstolen. Så godt som alle engelske konger er blitt kronet på
denne stolen/steinen.
Skottland
Skjebnesteinen
kom til Skottland i 487 e.Kr., da Fergus McEarca (Fergus Mor McErc)
«Den store», som var sønn av dronning Earca av det irske kongedømme
Dalriada, erobret Argyll i Skottland. Han ble kronet til kong Fergus II
over Argyll, og ble dermed grunnleggeren av Det skotske monarki. Fordi
Fergus hadde en sterk tro på de gamle profetier som var knyttet til
Skjebnesteinen «Lia Fail» («Der steinen befinner seg, vil den skotske rase herske»),
ønsket Fergus å bli kronet på denne sagnomsuste steinen som hadde
ligget på Irland i tusen år. Han sendte derfor bud til sin bror
Muircheartach, som lot den frakte til Skottland i anledning kroningen.
Iona
Skjebnesteinen
ble oppbevart i Skottland fram til ca. 563, da den irske munk Columba,
Skottlands apostel, kom til den lille øya Hy (Iona) utenfor vestkysten
av Skottland. På Columbas bønn lot kongen Skjebnesteinen frakte til
Iona, for der å bli satt i et kloster.
Steinen
ble liggende på øya i 300 år, og alle Argyll-kongene ble kronet på den.
Da Kenneth McAlpin, Argylls siste regent, forente skottene og pikterne i
843, og ble kronet til konge over et samlet Skottland, lot han steinen
hente til Scone-slottet i Pertshire, der den ble liggende i et kloster
fram til 1296.
Irland
At Skjebnesteinen befant seg
på Irland nesten 600 år før Kristus, er ikke gjettverk. Fra Westminster
Abbey kan historien til denne steinen føres direkte til Irland via Iona
og Skottland. Dette er dokumentert historie, ikke legende. Hvordan kom
denne sagnomsuste steinen til Irland? Eller har den kanskje vært der
bestandig? Her slutter imidlertid historien, og tradisjonen overtar, en
tradisjon som fører oss langt tilbake i gammeltestamentlig tid.
Det
er en rekke gamle irske tradisjoner og krøniker som forteller at
Skjebnesteinen ble brakt til Irland ca. 586 f. Kr. Når det gjelder disse
tradisjonene, må vi forstå at de ikke er uten grunnlag i sannheten. De
gamle irske legendene er mer enn grunnløse myter. Det irske folk er
svært tradisjonsbundet, og både større og mindre begivenheter som hadde
med deres land og folk å gjøre, ble sjelden glemt. Fra de eldste tider
rangerte de irske diktere og historikere nest etter kongen i ære.
Grunnen til dette var at diktere og historikere sto for bevaringen av
folkets historie, noe folket verdsatte svært høyt. Dikterne hadde lov
til å farge sine fortellinger til en grad som for et moderne menneske
virker fantastisk, men dette gjaldt bare detaljene i fortellingen. Selve hovedtrekkene, de viktige fakta, hadde de ikke lov å røre ved. Ingen dikter eller historiker med respekt for seg selv ville våget å forvrenge selve fortellingen.
Ca.
to år etter at Juda/Benjamin ble tatt til fange av Nebukadnesar og ført
til Babylon, rundt år 586 f.Kr., kom en «gammel, hvithåret hellig», en
prinsesse, og en skriver til Irland fra Egypt via Spania. Skipet de kom
med tilhørte Danaan-folket (etterkommerne etter Dans stamme, en av de
tolv Israels stammer). De gikk i land på nordøstkysten av Irland, der
Carrickfergus nå ligger. Med seg hadde de en stor kiste, et banner og en
stor, grov stein — Skjebnesteinen.
Den
gamle, hvithårete mannen ble kalt Ollam Fodhla, som betyr «den
underfulle profet». Prinsessens navn var Tamar Tephi, og skriveren het
Simon Brach (Brug/Brag/Bruch). Hvordan hadde det seg at denne lille
gruppen kom til Irland, og hva skulle de gjøre der? Hvor kom de fra, og
hvem var den «gamle, hvithårete hellige?» Hvordan oppstår slike
legender?
Judas kongehus faller
I
årene 722–721 f.Kr. gikk nordriket i Israel til grunne og størsteparten
av Israels ti stammer som bodde der, ble bortført til nord-Assyria.
Sydriket, med Jerusalem som hovedstad, ble erobret av Nebukadnesar 133
år senere, og kremen av Juda og Benjamin ble tatt til fange og bortført
til Babylon. Judas kongehus var med det slutt, i hvert fall i Israels
land. Den kongerekke som hadde begynt med kong David, ble avsluttet med
kong Sedekias, som stammet i rett linje fra David. Nebukadnesar lot
Sedekias blinde, og drepte sønnene hans. (se 2 Kong. 25.)
Kong
Sedekias hadde imidlertid gjenlevende døtre. Disse kan vi lese om i
Jer. 43,5–7: «Men Johanan, Kareahs sønn, og alle hærførerne tok alle dem
som var blitt igjen av Juda, de som var kommet tilbake fra alle de
hedningefolk som de var blitt drevet bort til, for å bo i Juda land,
mennene og kvinnene og de små barna og kongens døtre og hver sjel
som høvdingen over livvakten, Nebusaradan, hadde latt bli igjen hos
Gedalja, sønn av Akikam, Safans sønn, og likeså profeten Jeremia og Baruk, Nerijas sønn, og de drog av sted til landet Egypt, for de hørte ikke på Herrens røst. Så kom de fram til Tahpanhes.»
Profeten Jeremias, kong Sedekias døtre og skriveren Baruk ble altså
ført til Tahpanhes i Egypt mot sin vilje av Johanan, som ikke ville høre
på Herrens røst. Profeten Jeremias var en slektning av kong Sedekias,
og det var derfor naturlig for ham å ta seg av de to prinsessene.
I
Egypt kom Herrens ord til Jeremias, med advarsel om at Babylons konge
snart ville invadere Egypt (Jer. 43–44). Jeremias søkte derfor etter et
tryggere oppholdssted for seg selv og de to kongedøtrene.
Før
de kom til Egypt, skjedde imidlertid denne tildragelsen (ifølge
tradisjonen): Kapteinen for kong Nebukadnesars vaktstyrke var en venn av
Jeremias. Denne mannen tilskyndet Jeremias til å ta med seg sin hustru
og datter, samt sine granddøtre (kongens døtre) og finne et midlertidig
tilfluktssted i Mizpah, der kapteinen skulle sørge for vakter til å
beskytte dem. Jeremias ba også om at skriveren Baruk, som var av høy
byrd og dessuten var svært språkmektig, ble løslatt. Baruk ble satt fri
og sluttet seg til gruppen. Jeremias fikk så høre om et fremmed skip som
lå til havn i Joppe. Mannskapet på dette skipet var tatt til fange av
Nebukadnesar. Jeremias dro ned til Joppe og snakket med skipsføreren.
Det dreide seg om handelsfolk fra Tarsis i Spania på vei hjem fra Egypt.
På dette skipet var også en ung tartesier med et myndig utseende. På
Jeremias' spørsmål svarte han at dette skipet sjelden dro så langt øst.
Til slutt ble Jeremias alene med skipsføreren og den unge mannen som het
Eochaid Heremon, og Jeremias sa til skipsføreren: «Denne unge prinsen
er fra et område nær 'De velsignede øyer» [England], og Babylons skjebne
er på mystisk vis knyttet til disse sjøfolkene, så la dem derfor dra
videre i fred, og de vil vende tilbake til sitt land.» Den babylonske
kapteinen på skipet hadde hatt en merkelig drøm som han gikk og grunnet
på. Jeremias fortalte ham drømmen. Rundt halsen hadde Eochaid Heremon et
smykke, en kunstferdig utvirket firkløver av gull, sølv, bronse og
jern, innsatt med kvarts. Den var en avskjedsgave fra hans mor da han
dro ut på sin reise. Den var svært verdifull, så hun hadde bedt ham å ta
omhyggelig vare på den. Da den lille prinsessen kom til, tok
skipsføreren, som var beveget av drømmen, dette smykket og la det rundt
halsen hennes.
Før
handelsfolkene dro fra Joppe, tok Jeremias prins Eochaid avsides og
salvet og velsignet ham med disse ordene: «Vend aldri tilbake til Østen
og passér aldri mer mellom Herakles' søyler [Gibraltar]. Stans ikke på
din hjemreise, og rett deg etter det lys du har, for ditt folks legender
er vel fundert. Søk rike i Vest, for du skal bli hersker etter din far.
Det firefoldige rike på De hellige øyer [Irland/England] skal bli
forent på stammen av ditt avkom. Se! Herren velsigne deg! Du skal dømme
ditt folk, og i din storhetstid skal du ha en trone av stein, et scepter
og en prinsesse som er fager å skue.»
Etter
at han var kommet tilbake til Tarsis, fortalte Eochaid Heremon sin mor,
Muiream («Mirjam»), om dette møtet med den merkelige profeten i Judea.
Muiream var en israelitt av Dans stamme som var gift med en israelitt av
Juda stamme, av Serahs gren (Serah var sønn av Juda med sønnekonen
Tamar, 1 Mos. 38,11–30). Eochaid var derfor en israelitt, og hans
ættetavle som viser hans avstamning fra Juda, en av Jakobs tolv sønner,
er blitt bevart.
Da
Eochaids mor døde, tok han henne tilbake til Erin (Irland), der hun kom
fra, for å begrave henne der. Eochaid ble konge på Irland etter sin
far, og arbeidet for å utrydde Baalsdyrkelsen som hadde sneket seg inn i
druidesystemet. Irland hadde på den tid flere provinser med hver sin
småkonge som pleide å velge en «Heremon», eller overkonge over dem alle.
Kong
Eochaid ventet på skipet som skulle komme til Irland med prinsesse
Tamar «Tea» Tephi, som nå var blitt en ung og meget vakker kvinne. Hun
bar hans verdifulle smykke rundt halsen, og skulle bli hans dronning.
Etter
at profeten Jeremias hadde salvet Eochaid i Joppe, ble Jeremias og hans
følge ført til Tahpanhes i Egypt. Senere dro Jeremias, Baruk og de to
kongedøtrene til Irland via Spania. Med seg hadde de en stor kiste, et
banner og en stor stein, «Skjebnesteinen». Etter all sannsynlighet
oppholdt de seg en tid i Spania, og her giftet Jeremias bort Scota, den
eldste datteren til kong Sedekias, til en keltisk-skytisk prins ved navn
Miletus. Også kelterne og skyterne nedstammet fra Israels hus.
Det
skal bemerkes at det er flere varianter av denne beretningen. En annen
versjon går ut på at det ikke var Tamar Tephi som giftet seg med kong
Eochaid, men heller den eldste datteren, Scota. Det er etter henne
Skottland har fått sitt navn. Scota giftet seg ikke med Eochaid, men med
Niul, som var en milesisk prins som oppholdt seg i Taphanhes. Mileserne
i Spania (Iberia) nedstammet også fra hebreerne, antakelig fra Dans
stamme. Bryllupet fant ikke sted på Irland, men i Egypt på den tid de
oppholdt seg i Taphanhes. Eochaid Heremon var Scotas sønn. Taphanhes var
en garnisonsby ved Nilen, bemannet av milesere. Disse mileserne kom til
Egypt som handelsfolk under regjeringstiden til Psammetichus I (663–609
f.Kr.) og oppholdt seg ennå der på den tiden profeten Jeremias og hans
følge kom til Taphanhes. At Taphanhes var bemannet av utvandrede
israelitter, forklarer hvorfor Jeremias og hans ledsagere kom nettopp
dit. Ved å granske Irlands annaler, oppdager vi at de irske kongene
nedstammet fra en forening mellom en milesisk prins med en «Faraos
datter» på den tid Jeremias oppholdt seg i Taphanhes.
I
1821 holdt Thomas Woods en tale til Det kongelige irske akademi. I
denne talen siterer han den aller fremste ekspert på Irlands historie,
Geoffrey Keating (1570–1644): «Farao Cingris [Hophra] hadde hørt om
Niuls store kunnskaper, og inviterte ham til å undervise de unge i
landet. Niul tok imot invitasjonen, og Farao ga ham sin datter Scota.
Hun fødte ham to sønner: Eibhear [Heber] i Egypt, og Eireamhon [Heremon]
i Galacia. Etter å ha oppholdt seg 26 år i Spania dro de på leting
etter øya i vest [Irland] som var kjent for innbyggerne.»
Farao
Hophra var egyptisk konge nettopp på den tiden Jeremias oppholdt seg i
Egypt. Scota var ikke faraos ekte datter, for ingen egyptisk prinsesse
ville fått lov til å gifte seg med en mileser. Scota, som var
kongedatter, var adoptert av Farao etter at hun kom til Egypt, en vanlig
skikk på den tiden.
Den
kjente arkeolog Sir Flinders Petrie foretok i 1887 utgravninger i
Taphanhes og fant «palasset til jødens datter». «Jødens» datter var
ingen ringere enn Scota, datter av kong Sedekias, Judas siste konge.
Da
Farao Hophra ble myrdet, ble Taphanhes evakuert, og enkelte milesere
som hadde støttet Hophra emigrerte vestover til Spania og deretter til
Irland. Blant disse emigrantene var Niul og Scota med sine sønner,
grunnleggerne av det irske kongedynasti — hvis de da ikke hadde emigrert
tidligere. Hvordan kom «Skjebnesteinen» til Irland? Som vi har sett,
går en versjon ut på at profeten Jeremias hadde den med seg da han etter
tradisjonen kom til Irland sammen med sin skriver Baruk og prinsesse
Tamar Tephi. En annen versjon går ut på at Jakobs sønner fraktet den til
Egypt, og at den derfra ble fraktet til Spania av Gathelus, sønn av
Cecrops, som var Atens grunnlegger. Fra Spania ble den fraktet til
Irland av kongens sønn, Simon Brech.
Uansett
hvilken versjon som er den riktige, er fortellingens kjerne utvilsomt
sann: Skjebnesteinen ble fraktet rundt 600 år før Kr. fra Egypt til
Irland, og at den irske prins Eochaid Heremon giftet seg med en av kong
Sedekias' døtre. Det er meget sterke tradisjoner som borger for at dette
er riktig.
Etter
at «Skjebnesteinen» Lia Fail var kommet til Irland fra Egypt, ble den
satt på Irlands hellige haug Tara. Alle irske konger ble kronet på denne
steinen. «Skjebnesteinen» lå på Taras haug i tusen år før den ble
overført til Skottland.
Betel
Hvor
var «Skjebnesteinen» før den ble overført til Spania og Irland?
Tradisjonen knytter denne steinen til «Guds hus», den stein alle Judas
konger ble salvet til konge over. Denne steinen lå i Betel, som betyr
«Guds hus». Tradisjonen forteller at steinen ble tatt i forvaring av
profeten Jeremias da Nebukadnesar erobret Jerusalem, og omsorgen for
døtrene til kong Sedekias ble overlatt til Jeremias.
2
Makkabeerbok forteller at profeten Jeremias tok paktens ark i forvaring
under Jerusalems beleiring og fraktet den til en hule der han skjulte
den. At han også tok «Guds hus», i forvaring synes rimelig. Denne
kroningssteinen var en nasjonalhelligdom for Israel.
Jakob
Hvordan
kom «Skjebnesteinen» til Betel? Bibelen forteller en interessant
episode da patriarken Jakob flyktet for sin bror Esaus raseri etter at
Jakob med list hadde frarøvet Esau hans førstefødselsrett.
«Jakob
tok av sted fra Be'er-seba og gav seg på vei til Karan. Og han kom til
et sted hvor han ble natten over, for solen var gått ned. Han tok en av steinene der på stedet og la den under hodet,
og så la han seg til å sove der. Da hadde han en drøm. Se, en stige var
reist på jorden, og toppen nådde til himmelen. Og se, Guds engler steg
opp og steg ned på den. Og se, Herren stod over den og sa: Jeg er
Herren, din far Abrahams Gud og Isaks Gud. Det land hvor du nå
ligger, vil jeg gi deg og din ætt. Din ætt skal bli som støvet på
jorden. Du skal utbre deg mot vest og mot øst, mot nord og mot sør. Og i
deg og i din ætt skal alle jordens slekter velsignes. Se, jeg er
med deg og vil bevare deg hvor du går, og jeg vil føre deg tilbake til
dette landet. For jeg vil ikke forlate deg før jeg har gjort det jeg har
sagt deg. Da Jakob våknet av sin søvn, sa han: Sannelig, Herren er på
dette sted, og jeg visste det ikke. Han ble grepet av frykt, og sa: Hvor
forferdelig er ikke dette sted! Her er sannelig Guds hus, her er himmelens port. Jakob stod tidlig opp om morgenen, og han tok den steinen han hadde lagt under hodet, og reiste den opp som en minnestein. Han helte ut olje over toppen av steinen. Han gav stedet navnet Betel
[Guds hus]. Før hette byen Luz. Og Jakob gjorde et løfte og sa: Dersom
Gud vil være med meg og bevare meg på denne min ferd, og vil gi meg brød
å ete og klær til å kle meg med, og jeg kommer tilbake til min fars hus
i fred, så skal Herren være min Gud. Denne steinen som jeg har reist til minnestein, skal være et Guds hus. Og av alt det du gir meg, vil jeg gi deg tiende» (1 Mos 28,10–22).
Ifølge
Bibelens kronologi fant denne hendelsen sted ca. 1760 f.Kr. Tyve år
senere kommer Jakob tilbake til Betel, der Gud igjen taler med ham: «Gud
åpenbarte seg atter for Jakob da han kom fra Mesopotamia, og han
velsignet ham. Og Gud sa til ham: Ditt navn er Jakob. Heretter skal du
ikke mer kalles Jakob, men Israel skal være ditt navn. Og han kalte ham
Israel. Gud sa også til ham: Jeg er Gud Den Allmektige. Vær fruktbar og
bli tallrik. Et folk, ja, en mengde med folkeslag skal stamme fra deg, og konger skal utgå av dine lender.
Og det land som jeg gav til Abraham og til Isak, til deg vil jeg gi
det, og til din slekt etter deg vil jeg gi landet. Så fór Gud opp fra
ham på det sted hvor han hadde talt med ham. Og Jakob reiste en
minnestøtte på det sted hvor han hadde talt med ham, en minnestøtte av
stein. Han øste ut drikkoffer på den og helte olje over den. Og Jakob
kalte det stedet hvor Gud hadde talt med ham, Betel» (1 Mos
35,9–15). Jakob salvet med andre ord denne spesielle steinen. Hvorfor
tror du at denne beretningen er nedskrevet i Bibelen?
På
den tiden ble slike minnestøtter holdt høyt i ære. De ble sett på med
høytidelig ærefrykt. Det er derfor lite sannsynlig at den steinen han
hadde reist og salvet tyve år tidligere var blitt rørt eller fjernet av
fremmede hender på denne tiden.
En
tradisjon forteller at da Jakob og hans sønner dro til Egypt der Josef
befant seg, tok de steinen med seg, sannsynligvis den første steinen
Jakob hadde salvet, den han hadde brukt som hodepute. Da israelittene
dro ut fra Egypt etter 215 år, tok de igjen steinen med seg. Da de til
slutt kom inn i Løftets Land etter førti år i ørkenen, satte de steinen
opp som en minnestøtte.
«Den dagen gjorde Josva en pakt med folket i Sikem og satte lov og rett for dem. Og Josva skrev opp disse ord i Guds lovbok. Han tok en stor stein og reiste den der under den eiken som stod ved Herrens helligdom. Og Josva sa til hele folket: Se, denne store steinen skal være et vitne mot oss.
For den har hørt alle de ord som Herren har talt med oss. Og den skal
være et vitne mot dere, for at dere ikke skal fornekte deres Gud» (Josva
24,25-27).
Den
var et vitne til den pakt Gud gjorde med Jakob og hans forfedre. Jakob
kalte den steinen han salvet, for «Guds hus» — Herrens helligdom: «Denne steinen som jeg har reist til minnestein, skal være et Guds hus»
(1 Mos. 28,22). Disse ordene er betydningsfulle. De gir oss en
ledetråd, så vi lettere kan finne igjen denne spesielle steinen andre
steder i Bibelen. Jakob reiste den stein han hadde hatt som hodepute som
en minnestein, og kalte den Guds hus. Josva reiste en minnestein ved «Herrens helligdom». Abimelek ble kronet til konge ved minnesteinseiken i Sikem.
«Da samlet alle Sikems menn seg, og alle de som bodde i Millo. De gikk av sted og gjorde Abimelek til konge ved minnesteinseiken i Sikem»
(Dom. 9,6). Dette var nøyaktig samme plass der Josva i sin tid reiste
minnesteinen. Det er overveiende sannsynlig at det var på denne steinen
Judas konger ble kronet.
«Eiken»
det refereres til her, var høyst sannsynlig en meget spesiell eik, et
landemerke. Det er mye som taler for at det både var denne eiken Abraham
slo opp sitt telt ved, og den eik som ble kalt «trollmannseiken»:
«Og Abram drog gjennom landet til stedet Sikem, til Mores terebintelund [hebraisk: Mores eik].
Eiketrær kan bli opptil tusen år gamle. Kana'aneerne bodde den gang i
landet. Da åpenbarte Herren seg for Abram og sa: Din ætt vil jeg gi
dette landet. Og han bygde der et alter for Herren som hadde åpenbaret
seg for ham» (1 Mos. 12,6–7).
«Men Ga'al sa igjen: Jo, det kommer folk ned fra midtfjellet, og én hop kommer på veien som fører til trollmannseiken»
(Dom. 9,37). «Hvorvidt den eiken der Abraham slo opp teltet sitt (1
Mos. 12,6, hebr.), den eik Josva senere reiste en minnestein ved (Josva
24,26), trollmannseiken (Dom. 9,37) og minnesteins-eiken i Sikem (Dom.
9,6, hebr.) refererer til ett og samme tre, det treet der Jakob gravde
ned bildene og øreringene [1 Mos. 35,4] er ikke kjent. Det er imidlertid
ikke umulig at disse versene refererer til ett og samme tre, et som må
ha vært et landemerke» (SDA Bible Commentary, bd. 1, s. 417).
Også senere ble Judas konger kronet stående ved en «søyle», «som skikken var»:
«Så førte han kongesønnen [Joas] ut og satte kronen på ham og overgav vitnesbyrdet til ham. De gjorde ham til konge og salvet ham,
og de klappet i hendene og ropte: Kongen leve! Da Atalja hørte ropet
fra vaktmennene og folket, gikk hun inn til folket i Herrens hus. Der
fikk hun se at kongen stod ved søylen, som skikken var, og
høvedsmennene og trompetblåserne stod hos ham. Hele folkemengden gledet
seg og blåste i trompeter. Da sønderrev Atalja sine klær og ropte:
Opprør, opprør!» (2 Kong. 11,12–14.) Det er imidlertid noe uklart om
denne «søylen» var Jakobs minnestein.
Klippen
Jesus
er Israels sanne klippe. Israel hadde også en meget spesiell stein som
symbol på sin identitet og som vitne for den pakt Gud hadde gjort med
Abraham, Isak og Jakob, opphavet til den hvite, europeiske rase, Israels
ti «tapte» stammer: Steinen Jakob reiste som minnestøtte. I Egypt kom
den døende Jakob med denne velsignelsen over sin sønn Josef: «Men fast
og sterk er hans bue, hans hender og armer er raske — styrket ved hans
hender som er Jakobs Veldige, av ham som er hyrden, Israels Klippe»
(1 Mos. 49,24). Kan det ligge en dobbelt betydning her? En hentydning
til ham som er Israels sanne klippe: Jesus, men også en hentydning til
Israels (Jakobs) minnestein, vitnet på den pakt Gud opprettet. Ordet klippe som er brukt her, er eben, som betyr stein. Det samme ordet brukes også i 1 Mos. 28,18.22 om den stein Jakob reiste.
Kan
det være at Josefs etterkommere, Manasse og Efraim stamme skulle være
steinens vokter? Da er det interessant at «Skjebnesteinen» Lia Fail, i
dag er i engelsk forvaring, og det engelske folk er høyst sannsynlig
etterkommere av Efraim stamme.
I Hoseas 3,4.5 står det om Israel: «For i mange dager skal Israels barn sitte uten konge og fyrste, uten offer og billedstøtte,
uten livkjortel og husguder. Deretter skal Israels barn vende om og
søke Herren sin Gud og David, sin konge. Bevende skal de søke Herren og
hans gaver i de siste dager.»
Ordet som her er brukt for billedstøtte, er matstebah, nøyaktig det samme ordet som er brukt i 1 Mos. 28,18.22 om minnestein.
I Hoseas 3,4 kunne det like gjerne stått: I mange dager skal Israels
barn sitte uten . . . minnestein. Kanskje en referanse til Israels
berømt minnestein, Jakobs hodepute, paktens vitne.
Legg
merke til at disse versene er satt inn i rammen av «de siste dager».
Kan det være at Israels etterkommere «i de siste dager» igjen skal sitte
med «Skjebnesteinen», Jakobs minnestein som et samlet Israel. Det er
mange bibelvers i Det gamle testamente som forteller om dette, spesielt i
Esekiel og Jeremias, som begge virket lenge etter at Israels hus var
ført i fangenskap. Med Israel menes ikke dagens jøder i sioniststaten
Israel, men Bibelens sanne Israel.
Judas kongerekke
Da
Jakob velsignet sin sønn Juda, kom han med denne uforbeholdne
velsignelse, som samtidig er en profeti om de siste dager: «En ung løve
er Juda. Fra rov er du steget opp, min sønn! Han bøyde seg — han legger seg ned som en løve, som en løvinne. Hvem tør vekke ham? Kongespir skal ikke vike fra Juda, ikke herskerstav fra hans føtter, inntil fredsfyrsten kommer og folkene blir ham lydige» (1 Mos. 49,9–10). Her står det rett ut at Juda stamme skulle sitte med «kongespir og herskerstav» inntil fredsfyrsten kom.
I Jer. 33,14–17 finner vi følgende ord: «Se, dager kommer, sier Herren, da jeg vil oppfylle det gode ord jeg har talt om Israels hus og Judas hus.
I de dager og på den tid vil jeg la spire fram for David en rettferdig
spire, og han skal gjøre rett og rettferdighet i landet. I de dager skal
Juda bli frelst og Jerusalem bo trygt, og dette er det navn hun skal
kalles med: Herren, vår rettferdighet. For så sier Herren: Det skal aldri mangle en mann av Davids ætt som skal sitte på Israels trone.»
Kong David var av Juda stamme. Harmonerer ikke dette skriftstedet med
det foregående? Dette er ord som er skrevet lenge etter at Israels hus
ble ført i landflyktighet. Men det er utvilsomt igjen en profeti om de
siste dager. Det er ikke snakk om dagens «jøder». Det er her snakk om
Israels hus (de ti stammer) og Judas hus (Juda og Benjamin). Man kan
også uten videre overføre dette på «det åndelige Israel». Det er mange
løfter i Bibelens gammeltestamentlige profeter om Israels hus og Judas
hus i de siste dager. Det er et ubestridelig faktum at fra og med kong
David til og med kong Sedekias, Judas siste konge, tilhørte kongeembetet
Juda stamme. Det er mye som tyder på at disse kongene ble kronet på
Jakobs minnestøtte, Skjebnesteinen. Fra og med Sedekias overtar
tradisjonen. Etter at Skjebnesteinen kom til Irland, ble Judas kongehus
overført dit via en av kong Sedekias døtre. Alle irske konger ble kronet
på Skjebnesteinen, og fortsatte tradisjonen fra Juda.
Kongedømmet
ble videre overført til Skottland og Iona, og alle irske konger ble
kronet på den samme steinen. Til slutt ble Skjebnesteinen overført fra
Skottland til England, der den inntil nylig lå under setet på
kroningsstolen i Westminster Abbey i London. Etter at den ble overført
dit, ble omtrent alle engelske konger kronet på den tradisjonsrike
steinen. I 1996 bestemte den engelske regjering at Skjebnesteinen skulle
føres tilbake til Skottland, nærmere bestemt Edinburgh Castle, som en
gest overfor skottene, som alltid har betraktet steinen som sin
nasjonalhelligdom.
Den engelske dronning
I
Windsor Castle ligger ættetavlene til Det britiske kongehus. Disse
viser at nåværende dronning Elizabeth er den 144. etterkommer etter kong
David. Jeg kan ikke innestå for disse tavlenes riktighet, men de er
der. Jeg har selv en kopi av denne ættetavlen, og den navngir monarkene
fra dronning Elizabeth via de skotske kongene, de irske kongene, via
Sedekias datter Scota eller Tamar, videre via kong David tilbake til
Judas sønn Peres. Alle er nevnt med navn. Dette kan ikke være bare
oppspinn.
Jakobs
velsignelse og profeti sa rett ut at kongespir ikke skulle vike fra
Juda før fredsfyrsten kom. Denne profeti er utvilsomt blitt oppfylt.
Judas kongespir er faktisk blitt bevart til denne dag gjennom det
engelske kongehuset. Vi skal merke oss at profetien står i klartekst.
Det er ikke rom for misforståelser: «Kongespir skal ikke vike fra Juda, ikke herskerstav fra hans føtter, inntil fredsfyrsten kommer og folkene blir ham lydige.»
Fredsfyrsten er Jesus, og det refereres til hans annet komme. Med andre
ord: Kongespiret, eller kongerekken i Juda stamme skulle bevares fram
til Jesu annet komme, da Jesus — «Løven av Juda stamme» — overtar
kongespiret. Det er jo hva som står, og det er en uforbeholden profeti.
Det er også viktig å merke seg at dette har ingen verdens ting med
dagens jøder å gjøre. Majoriteten av disse har overhodet ingen relasjon
til Juda stamme. De har heller ikke noe «kongespir» å vise til, og har
aldri hatt det.
Tillegg
Det
er viktig å bite seg merke i at Skjebnesteinen består av en type
sandstein som ikke finnes på De britiske øyer. Etter å ha gransket
steinen, erklærte professor William Totten fra Yale-universitetet:
«Analysen av steinen viser at det absolutt ikke finnes noe steinbrudd i
Skottland eller Iona hvor en slik stein kunne kommet fra, heller ikke i
Tara.»
Geologen,
professor Edward F. Odlum ved universitetet i Ontario, foretok
mikroskopiske undersøkelser av Skjebnesteinen, sammenlignet resultatene
med tilsvarende steintyper fra Skottland, Iona og Irland, og fant at de
ikke stemte overens. Professor Odlum ble svært interessert i denne
steinen, og dro til Palestina for å prøve å finne en tilsvarende
steintype der. Til sin store overraskelse oppdaget Odlum en geologisk
helt identisk sandsteintype i nærheten av Betel.
Da S kjebnesteinen
ble stjålet i de tidlige morgentimer i 1950 av fire navngitte skotske
nasjonalister, brakk den angivelig i to. Da den ble funnet, ble den
sendt til Skottland for reparasjon. Rev. G.H. Thompson, som var med på
restaureringen, fikk åtte små prøver av steinen. Disse prøvene sendte
han til en geolog ved universitetet i Strathclyde til undersøkelse. En
venn som besøkte Israel, ble bedt om å hente hjem noen prøver av
sandsteinen nær Betel. Etter å ha sammenlignet disse to prøvene,
konkluderte eksperten at de to prøvene, den ene fra Skjebnesteinen, og
den andre fra sandsteinsbruddene ved Betel, var så like at de måtte være
kommet fra samme steinlag. Sandsteinen fra Betel var praktisk talt
identisk med Skjebnesteinen. Sandsteinen fra Betel hadde også større
densitet (spesifikk vekt) enn sandstein fra Skottland.
Dette
er noe å tenke på. Kanskje Skjebnesteinen «Lia Fail» i Westminster
Abbey virkelig er Jakobs hodepute, den minnestein han reiste som vitne
på Guds pakt. Til slutt vil jeg påpeke at jeg ikke vil innestå for
riktigheten av alle detaljer i denne fortellingen. Jeg vil ikke være
dogmatisk og hevde at «slik er det». Men det er i hvert fall hevet over
tvil at denne sagnomsuste steinen historisk sett kan spores tilbake til
Irland mer enn 500 år før Kristus. Og der slutter historien, og
tradisjonen overtar. Men også tradisjoner kan ha en rot i virkeligheten,
man ikke skal smile overbærende av. Interessant er det i hvert fall,
men jeg slår som sagt ikke kategorisk fast at slik er det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar