Brutus
Juda, som var e n
av Jakobs (Israels) tolv sønner, hadde ved en anledning omgang med sin
svigerdatter, som var enke. Følgene av denne utskeielsen var to sønner:
Peres og Serah: «Judas sønner var Er og Onan og Sela. Disse tre
fikk han med Suas datter, en kana'aneisk kvinne. Men Er, Judas
førstefødte, mishaget Herren, og han lot ham dø. Hans sønnekone Tamar
fødte ham Peres og Serah, så at Judas sønner var fem i alt. Peres' sønner var Hesron og Hamul. Og Serahs sønner var Simri og Etan og Heman og Kalkol og Dara [Darda], til sammen fem» (1 Krøn 2,3–6).
«Og
det skjedde da den tid kom at hun [Tamar] skulle føde, da var det
tvillinger i hennes liv. Idet hun fødte, stakk den ene hånden fram.
Jordmoren bandt da en rød tråd om hans hånd og sa: Denne kom først fram.
Men så drog han hånden tilbake, og se, da kom hans bror fram, og hun
sa: Hvor du har brutt deg fram! Og de gav ham navnet Peres. Så kom hans bror fram, han som hadde den røde tråden om hånden. Ham kalte de Serah» (1 Mos 38,27–30).
Man kan saktens stille spørsmål om hvorfor Bibelen gir oss denne beretningen om Juda som får tvillinger med sin svigerdatter. San nsynligvis har det primært med Jesu slektstavle å gjøre, idet Jesus nedstammet fra Juda stamme gjennom den ene av disse tvillingbrødrene, Peres (Matt 1,1–3). Han som «brøt seg fram» ble den viktigste av de to, fordi Frelseren nedstammet fra ham.
Men
Bibelen nevner også noen av Serahs etterkommere: Simri, Etan, Heman,
Kalkol og Darda. Det var fra Darda og Kalkol at hellenerne, trojanerne
og det britiske kongehuset nedstammet (via Irland og Skottland). Det er
for å gi oss hint om identiteten til viktige folkeslag som nedstammet
fra Israel at Bibelen gir oss disse beretningene. Det tradisjonelle
emblemet til distriktet Ulster på Irland var for øvrig en rød hånd
omkranset av en rød tråd. Dette peker på Serah, som fikk en rød tråd om
hånden da han ble født. Vi skal også merke oss at løven (symbol på
Juda), er gjenganger både i riksvåpen og distriktsvåpen til de fleste
nasjoner i Nordvest-Europa.
Hellenerne
Allerede på Abrahams tid (1900 f.Kr.) emigrerte en
rekke hebreere vestover. De anla tidlige kolonier bl.a. på Irland.
Deler av Israelsfolket emigrerte også under oppholdet i Egypt, rundt
1500 f.Kr. Noen dro nordvestover og anla kolonier langs nordkysten av
Middelhavet, mens andre dro gjennom «Herkules' søyler»
(Gibraltarstredet) og anla kolonier bl.a i Sydspania. Danaan-folket, som
var etterkommere av Dans stamme, dro lenger nord og dannet kolonier på
Irland, mens andre seilte opp Egeerhavet og anla kolonier i Grekenland.
Også nordkysten av Afrika (bl.a. Kartago, dagens Tunis) ble kolonisert
av hebreere.
Tidsmessig
faller de eldste dynastiene i Hellas sammen med tiden for Serahs sønner
Kalkol og Darda (1700 f.Kr.) Athens grunnlegger og første konge skal ha
vært Cecrops, og de greske klassikere forteller at Cecrops kom fra
Egypt med sine brødre. Rev. William Milner regner Cecrops som identisk
med Bibelens Kalkol, Judas sønnesønn. Cecrops skal ha delt folket inn i
tolv stammer etter mønster av Israels tolv stammer.
De
første hellenerne var for øvrig en annen mennesketype enn en stor del
av dagens grekere. De bærer typiske nordiske trekk. Det er meget som
tyder på at de nedstammet fra Judas etterkommere gjennom Darda og
Kalkol, og dermed var israelitter.
Troja
Den sagnomsuste oldtidsbyen Troja,
som Homer og Vergil beretter om i «Iliaden» og «Aeniden», ble lenge
regnet som en mytisk by — inntil den tyske antropolog Heinrich
Schliemann og hans greskfødte hustru Sophia (født Egastromenos) fant
ruinene av Troja og begynte utgravninger i siste halvdel av det 18.
århundre. Homer og Vergil beskrev ikke en mytisk by, og følgelig heller
ikke mytiske skikkelser.
Det
dreier seg om en beskrivelse av virkelige personer og virkelige
hendelser, med noe mytologisk omsvøp med «guder» og «gudinner», som
ventelig er etter som århundrene ruller avsted. Troja lå nær innløpet
til stredet ved Dardanellene (Hellesponten), som har fått navn etter
Darda, Judas’ sønnesønn med Tamar.
Dardas
sønnesønn Troes (Tros) skal ha grunnlagt Troja og gitt byen sitt navn,
og kong Priam, som var konge i Troja da byen falt, nedstammet fra Darda.
Darda er etter alt å dømme identisk med Dardanos/Dardanus, som er den greske formen for Darda. Den jødiske historieskriveren Josephus bruker uttrykket Dardanus om Bibelens Darda.
S om
et apropos skal nevnes at den franske komponist Jean Philippe Rameau
skrev en opera «Dardanus» (1739), etter fortellingen om Dardanus. I sitt
verk Iliaden beskriver den blinde greske dikteren Homer (ca. 800
f.Kr.) de siste 51 dagene av grekernes ti år gamle krig mot oldtidsbyen
Troja. Grekerne gikk til krig mot Troja fordi den trojanske kongesønnen
Paris hadde røvet Helena, «den skjønneste blant kvinner», som var
hustruen til kong Menelaos i Sparta.
Også den romerske dikter Vergil (Publius Vergilius Maro, 70–19 f.Kr.) skildrer trojanerkrigene i sitt verk Aeneiden. Disse verkene beskriver virkelige historiske hendelser, med det sedvanlige mytologiske garn.
Trojas fall
Etter
ti års krig mot mot Troja klekket Ulysses ut en plan for å komme
innenfor Trojas murer: De skulle lage en stor hest av tre og skjule en
flokk soldater inne i hesten. Spartanerne/grekerne foregikk at de trakk
seg tilbake, mens en mann, Sinon, ble tilbake for å fortelle trojanerne
at denne store trehesten var et offer, og hvis de tok den innenfor
bymurene, ville hesten gjøre dem i stand til å beseire spartanerne.
Så ble
gjort, og etter mørkets frembrudd kom de skjulte spartanere ut fra
hesten og begynte å slå ned byens innbyggere. Æneas, som var en dardaner
— de var Trojas allierte — våknet av oppstyret, og så hva som var i
ferd med å skje med byen. Æneas forsøkte å kjempe, men overmakten ble
for stor, og han måtte flykte fra Troja med sin gamle far Anchises og
sin sønn Ascanius. Hans hustru Creusa forsvant i forvirringen og ble
drept. Dette skal ha vært rundt 1184 f.Kr., rundt dommerperioden i
Israel.
Æneas fikk
samlet en rekke skip, og sammen med flere andre overlevende fra Troja
seilte de ut Middelhavet. Underveis døde Anchises, og han ble gravlagt
på Sicilia da flåten kom dit. Æneas gikk i land i Latium (Italia), der
han og hans menn ble godt mottatt av kong Latinus.
L atinus
hadde en datter, Lavinia, som var bortlovet til kong Turnus av
Rutuli-stammen. Turnus ble sjalu på Æneas fordi Latinus heller vi gi sin
datter til ham, og Turnus erklærte krig mot Æneas og Latinus. Æneas
beseiret Turnus, som ble drept, og ifølge den romerske historieskriver
Titus Livius, ble også kong Latinus drept i kampen. Æneas overtok
kongemakten og tok Lavinia til hustru. Æneas grunnla byen Lavinium til
ære for sin hustru.
E t
veggmaleri fra den utgravde italienske byen Pompeii (79 f.Kr.)
beskriver utvilsomt trojaneren Æneas som flykter fra Troja med sin far
Anchises på ryggen, samt sin sønn Ascanius. Ascanius ble også kalt
Iulus/Julus, og Vergil forteller at Julius Cæsar og den julianske slekt
nedstammet fra ham, noe som godt kan være tilfelle. Hvorfor ikke? Æneas
var etterkommer av Judas sønn Serah.
Ifølge Vergil skal Ascanius ha vært den første til å bruke uttrykket «Annuit Coeptus» («forsynet har begunstiget våre oppgaver»), som vi finner på Ny verdensorden-pyramiden med det altseende øye. Ascanius i Italia (Alba) var også motivet for W.A. Mozarts opera Ascanio in Alba, KV 111 (1771), men langt mer mytologisert enn originalfortellingen.
Brutus
Da Æneas døde ,
overtok sønnen Ascanius, som sammen med sin far hadde flyktet fra
Troja. Ascanius grunnla Romas moderby Alba Longa. Han fikk en sønn som
ble kalt Silvius. Denne hadde en kjærlighetsaffære med en niese av
Lavinia. De giftet seg og fikk en sønn som ble kalt Brutus. Moren døde
under fødselen.
Da
Brutus var 15 år gammel kom han i vanvare til å drepe sin far under en
tragisk jaktulykke. Brutus ble forvist fra landet, og gikk i eksil til
Hellas. Der møtte han etterkommerne etter Helenus, som var sønn av
trojanerkongen Priam som falt under det avgjørende slaget mot Troja. De
oppholdt seg der som fanger under den greske konge Pandrasus. Brutus
forsto at han hadde møtt folk av sin egen slekt, og oppholdt seg hos dem
en tid.
Brut us
var utrustet med store evner, ikke minst som militær strateg, og
trojanerne ønsket ham som sin leder. Det ble han, og etter en feide med
Pandrasus, tvang Brutus denne til å slippe fangene fri. Han fikk kongens
datter Ignoge til hustru, samt skip og forsyninger til å forlate
Hellas. Brutus og hans menn seilte vidt omkring med sine skip. De støtte
på flere trojanere i eksil, b.la. en djerv kriger ved navn Corineus,
som ble med Brutus og hans menn. Under ferden ankom de Gallia, der
Brutus grunnla byen Tours etter en feide med gallerkongen Goffarius
Pictus av Aquitaine.
Brutus i England
I sitt verk Historia Regum Britanniae
(De engelske kongers historie) forteller den engelske historieskriver
Geoffrey av Monmouth (Gaufridus Monemutensis, d. 1155 e.Kr.) om
trojaneren Brutus, som var sønn av Silvius, Æneas’ sønnesønn. Brutus
ankom med sine menn til elven Dart i Sydvest-England (Devon) ca. 1100 f.
Kr. England het på den tid Albion, som betyr «hvit», derav uttrykket
«albino».
Det
fortelles at da Brutus gikk i land fra sine skip ved elven Dart, steg
han opp på en stein og sa: «Her står jeg, her hviler jeg, og denne byen
skal kalles Totnes». Brutus-steinen står fremdeles i Totnes, men det er
jo uvisst om det var nettopp den steinen.
Også den tidligere, walesiske historieskriver Nennius forteller en lignende historie i sin Historia Brittonum fra 7.–8. århundre e.Kr., men langt mer kortfattet enn Geoffrey.
Brutus
og hans følge vandret østover fra Dart og kom til elven Thames i det
østlige England, der Brutus bestemte seg for å anlegge en by, som han
kalte «Caer Troy» (Det nye Troja). Byen fikk senere navnet Caer-Lud
(Luds by) etter kong Lud, som kjempet med Julius Cæsar, og den ble av
romerne kalt Londinium, og senere London. Den ble også kalt
Tri-Novantes, en latinisert forsvanskning av Ny-Troja (novantes, etter
novus = ny).
Det
er ikke så overraskende at Brutus kalte den nye byen ved Themsen for
«Nye Troja», og elven for «Thyamis», som senere ble Thames. Under sitt
eksil i Hellas oppholdt Brutus seg i Epirus-distriktet i Hellas, der
elven Thyamis (dagens Kalamas) befant seg. Trojanerne i eksil som var
fanger i Epirus-distriktet, kalte ogst stedet Troja. På senere kart blir
stedet kalt Ilium. I sine Metamorfoser forteller den romerske
dikter Ovid (Publius Ovidius Naso, 43 f.Kr.–17 e.Kr.) hvordan
trojanerkongen Priamus' sønn Helenus kom i eksil til Epirus og kalte
stedet Troja.
Det
var vanlig praksis for erobrere og nybyggere å gi nye steder navn etter
seg selv eller sitt opprinnelige hjem. Alexander den store kalte
omtrent hver eneste by han erobret for Alexandria eller Alexandropolis.
Dans stamme som vandret innover i Europa, ga en rekke steder navn etter
seg selv: Dan-epr, Dan-estris, Dan-ube etc.
Også
emigranter fra England som kom til «Den nye verden» (Amerika), ga de
nye stedene de grunnla, navn etter steder i hjemlandet: New Jersey, New
England etc. New York ble grunnlagt av hollenderne i 1624, som kalte den
Ny Amsterdam, men da engelskmennene overtok byen i 1664, ble den kalt
New York etter den engelske Hertugen av York.
Brutus
var som sagt gift med Ignoge, datter av den greske konge Pandrasus, og
hadde tre sønner med henne: Locrinus, Kamner og Albanactus. Etter
Brutus' død delte de tre sønnene riket og ga dem navn etter seg selv.
Kamber tok det som idag er Wales, men som han kalte Kambria etter seg
selv. Locrinus tok en del som han kalte Loegria (egentlig England, den
største delen — han var førstefødt), og Albanactus overtok det som i dag
er Skottland, men som han kalte Alban etter seg selv.
Kjemper
Geoffrey forteller også at det
levde kjemper i England på den tid, og at krigeren Corineus som var i
Brutus' følge, drepte en ond kjempe som ble kalt «Goemagog», og var 4
meter høy — omtrent som Bibelens Goliat.
Vi
kan lese i Bibelen om tilsvarende onde kjemper som befolket Kanaans
land på Josvas tid, og som Josva og hans menn kjempet mot. Det var ikke
noe mytisk ved det. Corineus overtok for øvrig distriktet Cornwall, som
fikk navn etter ham.
Thor, Odin og Juda
Siden
Darda/Dardanus var sønnesønn av Juda, betyr det at trojanerne,
inklusive Æneas, Ascanius og Brutus, var av Juda stamme. I Snorres Yngre Edda (Prosa-Edda)
kan vi lese at Odin nedstammet gjennom 18 generasjoner fra Thor, som
var sønnesønn av kong Priam av Troja. Med masse mytologisk omsvøp kan vi
også her lese fortellingen om Troja. Siden Odin nedstammet fra Thor,
som igjen nedstammet fra Priamos, var også Odin av Juda stamme. I
Snorres Ynglingesaga kan vi lese mer om Odin og hans vandring fra
Asia (Asgård) til Danmark (Odense på Fyn, oppkalt etter Odin) og senere
Sverige (Sigtuna ved Mälaren, i nærheten av Stockholm).
Ynglingesaga var igjen basert på en tidligere versjon, Ynglingatal, av skalden Tjodolv fra Kvine, som var hirdskald hos kong Harald Hårfagre. Den norske oppdager Thor Heyerdahl uttalte i forbindelse med den siste boken han skrev før han døde, Jakten på Odin,
at det var ingen som helst grunn til å tro at Snorre hadde sittet og
diktet opp disse fortellingene. Det er en del mytologisk omsvøp, med
forgudning av historiske personer, slik det gjerne blir, men gjennom det
hele kan vi lese selve historien.
Geoffrey av Monmouth
Det
er mange moderne historieforskere som avviser Geoffrey av Monmouth som
seriøs historiker fordi han ikke angir sine kilder godt nok. Dermed er
Brutus og andre personligheter fra den tiden ikke annet enn «mytiske,
ikke-historiske skikkelser», ifølge moderne historieforskning.
Men
Geoffrey selv forteller at han har sine kilder fra «en meget gammel
bok», skrevet på engelsk, dvs. walesisk, han fikk av Walter, som var
Erkediakon i Oxford på Geoffreys tid.
Etter
Walters ønske oversatte Geoffrey denne «meget gamle boken» til latin,
men nevner ikke bokens navn. Geoffrey forteller at boken gjengir
Englands historie fra Brutus, ned til kong Cadwalladr (6. årh. e.Kr.).
Den
berømte engelske arkeolog, egyptolog og historiker Sir William Flinders
Petrie (1853–1942) klarte imidlertid å identifisere den «meget gamle
bok» Geoffrey hadde brukt som kilde til sin Historia Regum Britanniae.
Denne boken ble kalt Tysilios' Krønike,
og var så sjelden i 1917 at Flinders Petrie arbeidet med et eksemplar i
British Museum. Den var skrevet av den engelske munk Tysilios (ca.
548–640 e.Kr.), som i tillegg var en bortrømt prins, sønn av kong
Brochwel Ysgithrog i Powys (i Wales). Prins Tysilios rømte fra farens
hoff fordi han ikke ønsket å gifte seg med sin svigersøster Gwenwynwyn
og overta tronen som konge av Powys. Han ønsket heller å gå i kloster og
bli munk. I klosterets stillhet skrev han sin Brut Tyssilio (senere oversatt til engelsk som Chronicle of the Kings of Britain (De engelske kongers krønike), som igjen var basert på langt eldre walesiske krøniker.
Geoffreys kildeangivelse: «En meget gammel bok» er kanskje vagt formulert etter dagens standard, men på Geoffreys tid var det helt akseptabelt. Dette var lenge før boktrykkerkunstens tid; en tid da bøker måtte håndskrives og kopieres for hånd.
B øker på den tid var derfor meget kostbare, og utelukkende forbeholdt kongene, aristokratiet og Kirken.
Geoffreys Historia Regum Britanniae var
et fullt ut akseptert historieverk som gjenga rikets historie fra
Brutus og ned til Cadwalladr. I Wales var verket en kilde til nasjonal
inspirasjon.
I Brut Tyssilio
skrev Erkediakon Walter et tillegg: «Jeg, Walter, Erkediakon av Oxford,
oversatte denne bok fra walesisk til latin, og på mine gamle dager
oversatte jeg den igjen til walesisk.» Peter Roberts, som utga en
engelsk oversettelse i 1811 — den som Flinders Petrie ikke klarte å
oppdrive — tilføyde at Walter oversatte verket tilbake til walesisk
fordi han hadde gitt den walesiske utgaven til Geoffrey av Monmouth, som
selv oversatte den til latin. Det var som sagt ingen boktrykkerkunst og
masseproduksjon av bøker den gangen.
Men
det er ingen tvil om at «den meget gamle bok» Geoffrey av Monmouth
nevner, virkelig har eksistert, og at det var Tysilios' verk Brut Tyssilio som var kilden, men dette verket er igjen basert på langt eldre kildemateriale fra de walesiske krøniker.
Geoffrey Gaimar
På 1100-tallet, kort etter at Geoffrey av Monmouth skrev sin Historia, forfattet den engelske krønikeskriveren Geoffrey Gaimar sin L'Estoire des Engles (Den engelske historie). Gaimar, som var en samtidig av Geoffrey av Monmouth, identifiserer sin kilde som The Good Book of Oxford, som tilhørte Erkediakon Walter av Oxford. Dette var etter alt å dømme den latinske oversettelsen av Tysilios' Chronicle,
som var hovedkilden til Geoffrey. Gaimar bekrefter dermed at Geoffrey
av Monmouth må ha arbeidet ut fra en genuin kilde av langt eldre
opprinnelse.
Hvis Geoffrey av Monmouth diktet opp hele sitt verk Historia Regum Britanniae,
ville det påvirket omdømmet i negativ retning til en rekke fremtredende
og innflytelsesrike personer som Gaimar nevner ved navn i sitt verk.
Det gjelder f.eks. Robert, Jarl av Gloucester, som var eldste sønn av
kong Henrik I, og en av landets mest innflytelsesrike menn, Walter Espec
og ikke minst Erkediakon Walter av Oxford. Ifølge Gaimar var alle disse
menn, bortsett fra Erkediakon Walter, i besittelse av det latinske
kildemateriale som stammet fra Geoffrey, og Walter hadde vært i
besittelse av The Good Book of Oxford. Det er helt utenkelig at disse menn ville satt sitt gode rykte på spill på denne måten.
Den moderne oversetteren av Geoffreys Historia Regum Britanniae,
Lewis Thorpe, sier i sin innledning at verket er en «tvilsom
historiefortelling» og at det er umulig å lokalisere Geoffreys
opprinnelige kildemateriale. Han nevner verken Tysilios eller Gaimar i
den forbindelse, og Thorpes uttalelse må stå for hans egen regning.
Polydorius Vergil
I 1534 utga den italienske, romersk-katolske prest Polydorius Vergil Castellensis sitt verk Anglica Historia (Englands historie), der han går til angrep på Geoffreys Historia
med disse ordene: «Ingen ting kan være mer obskurt og ukjent enn
britenes affærer fra begynnelsen». Polydorius' verk vakte sterke
reaksjoner, ikke minst i Wales, men konsekvensen ble etter hvert at
Geoffreys Historia Regum Britanniae — meget urettmessig — falt i unåde.
Men
hvis britenes tidlige historie var så ukjent som Polydorius hevdet, så
betyr det at alle walesiske krøniker og historieverker må vrakes. I
tillegg til Tysilio, må også Nennius, Gildas og Geoffrey sendes på
skraphaugen. Også Livius, Publius Vergil, Tacitus, Saxo Grammaticus,
Snorre og andre faller dermed under samme kategori. Det gjelder også
beretningene om Klaudia og andre edle briter som spilte en fremtredende
rolle i Rom på apostelen Paulus' tid, og som bl.a. Tacitus forteller om.
Denne
«etniske renskningen» av eldre historieverker har pågått jevnt og trutt
av «moderne historikere» som ut fra et sekulært, evolusjonistisk syn
vraker alt som ikke samsvarer med deres verdensbilde. Også Bibelen og
bibelske skikkelser som Adam, Enok, Noa, Abraham og Isak er for dem
«mytiske skikkelser», og bibelske hendelser — spesielt i Det gamle
testamente — som t.eks. Noahs syndflod, er for dem ikke annet enn
«legender». Det samme gjelder skapelsen og andre bibelske fortellinger.
Moderne historieforskning
Det
er mange moderne historikere som mener at Brutus er en ren mytisk
skikkelse. Moderne historieverker og leksika — hvis han i det hele tatt
er nevnt der — deler det synet. Historiske beretninger vil i tidens løp —
og nå snakker vi om århundrer eller årtusener — få et visst mytologisk
omsvøp, der sentrale skikkelser og helter ofte blir gjort til guder og
gudinner. Men bak det hele skimter vi en kjerne av sannhet. Og hva er så
fantastisk og usannsynlig ved beretningen om Æneas, Ascanius og Brutus?
Vi finner en rekke mytiske omsvøp og legender også fra norrøne
kongesagaer, men skal vi dermed hevde at kong Olav Haraldsson (Olav den
hellige) bare var en mytisk skikkelse? Selvsagt ikke. Historikerne mente
i lang tid at Homers Iliaden bare var en oppdiktet historie, og at byen
Troja som Homer skildrer, bare var en mytisk by. Men nå er ruinene av
den besungede, «mytiske» oldtidsbyen gravd ut, så Homer hadde sitt på
det tørre.
At
navnet Thyamis skal ha gitt opphav til navnet Thames, er også prisgitt
moderne historikeres allergi mot eldre historikere: «Enkelte historikere
under Renessansen mente at elven Thames fikk sitt navn etter elven
Thyamis. Dette navnet hadde de tidligste, keltiske stammer som disse
historikere trodde kom fra Epirus-området, brakt med seg. Selv om denne
oppfatningen påvirket den moderne stavingen av navnet Thames, regner man ikke lenger dette som sannsynlig» (Wikipedia: art. Thyamis.
Uthevelser tilføyd). Slik er trenden i moderne historie. Ifølge dagens
historieforskning må man lese de gamle historikere med mange store
klyper salt. Uttrykk som «usannsynlig», «legender» og «myter» er
gjengangere i moderne historieforskning — spesielt når det mytologiske
omspinnet er der, som det nesten uvergelig er, men hvorfor vrake de
store linjene av den grunn? Det virker som moderne historikere av den
«politisk korrekte» linje åpenbart ikke er i stand til, eller uvillige,
til å se den trøde tråden. Så får man heller lese den reelle historie,
den røde tråden, gjennom det mytologiske garnet. Dette er ikke så
vanskelig.
Derimot
har den moderne historie både fordreid, utelatt og/eller bortforklart
viktige aspekter ved verdenshistorien fra 1700-tallet og fram til i dag.
Moderne historiebøker utelater viktige aspekter ved Den franske
revolusjon, revolusjonene i Europa i 1840-årene, Den russiske
bolsjevik-revolusjon, Første og Annen verdenskrig, samt begivenhetene
rundt opprettelsen av staten Israel i 1948. Vi får ikke vite hvilke
krefter som sto bak Den franske revolusjon, revolusjonene i Europa, Den
russiske revolusjon, verdenskrigene etc. — hvorfor alt dette skjedde, og
hva som er det endelige målet. Det er «tilfeldighetenes» syn som
dominerer moderne historieforskning, og alt annet blir avfeid med den
intetsigende floskel «konspirasjonsteorier».
Det er bedrøvelig at man må
gå omveier for å finne sannheten, og det er derfor det finnes så mange
«historierevisjonister» som ønsker å bringe historien i samsvar med
fakta, om de er aldri så ubehagelige, og som ønsker å belyse de
virkelige årsaksforholdene bak viktige historiske hendelser.
De
gamle historikere var som oftest gudfryktige mennesker, mens moderne
historikere gjerne er preget av et anti-bibelsk, evolusjonistisk
livssyn. Historien blir ikke lenger objektiv, men må tilpasses det
evolusjonistiske verdensbilde. Våre høyt kultiverte forfedre må derfor
skildres nærmest som halvville barbarer. England før Kristus blir omtalt
som et «megalittisk samfunn» nærmest på steinaldernivå, mens de høyt
kultiverte druidesamfunnene på den tiden, med egne universiteter der det
ble undervist i astronomi, matematikk etc. som regel ikke blir nevnt i
populære historiebøker i hovedstrømmen — de som er «politisk korrekte».
Dette
er de brede linjene i fortellingen om Brutus, slik gamle krøniker og
gamle historikere forteller: Byen Troja ble grunnlagt av Troes, en
etterkommer av Juda. Troja falt under en krig mot Sparta, og en mann ved
navn Æneas flyktet sammen med sin sønn Ascanius, og de ankom Italia,
der Æneas overtok kongemakten etter en feide. Ascanius fikk sønnen
Silvius, som igjen fikk sønnen Brutus. Etter en jaktulykke der Silvius
ble drept, gikk Brutus i eksil til Hellas. I tidens løp vendte han og en
rekke eksiltrojanere tilbake til Europa, der de gikk i land i England,
ved elven Dart i Devon. Brutus og hans menn vandret østover til elven
Thames, der Brutus grunnla byen «Nye Troja», som ble til London. Det er
ingen grunn til å betvile denne fortellingen, som er både enkel og
rimelig, og som vi ikke har problemer med å lese gjennom det vanlige
mytologiske omspinn. Like lite som vi har problemer med å lese Snorre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar