Hvor dro de tolv apostler?
Er
det ikke merkelig at mesteparten av Det nye testamente etter
Apostelgjerningene ble skrevet av Paulus og ikke Peter? Hvorfor forsvant
både Peter og de andre apostlene plutselig av syne etter at Peter, da
han var i huset til Kornelius, begynte å forkynne Evangeliet til
hedningene? Og hvorfor var det bare Peter og Johannes som i et flyktig
øyeblikk dukket opp i Jerusalem ved den sammenkomsten som er skildret i
Ap.gj. 15? Etter Ap.gj. 15 leser vi bare om Paulus som preker for
hedningene. Hva er årsaken? Hva skjedde med de tolv apostler? La oss
komme til bunns i denne saken! Det er nemlig en grunn til at reisene til
de tolv apostler har vært innhyllet i et mysterium — inntil nå.
Du
er antakelig blitt fortalt at Jesus valgte seg tolv apostler som han
ordinerte. Deretter sendte han dem til jødene forat de skulle preke for
dem først, og da jødene som en nasjon forkastet budskapet, har du
antakelig trodd at apostlene da vendte seg mot hedningene. Dette er
langt fra sannheten!
Det
var apostelen Paulus, som flere år senere ble kalt en spesiell apostel,
som fikk i oppdrag å bære Evangeliet til hedningene. Jesus kom med
denne forsikringen til Ananias, som ble sendt for å døpe Paulus: «Gå av
sted!» For han, Saulus, som fikk navnet Paulus, er «et utvalgt redskap
for meg til å bære mitt navn fram både for hedningefolk og konger og for
Israels barn» (Ap.gj. 9,15).
Det
var Paulus, og ikke en av de tolv, som sa: «Fra nå av går jeg til
hedningene» (Ap.gj. 18,6). Jesus ville ikke kalt Paulus til å være en
spesiell disippel som skulle forkynne Evangeliet for hedningene hvis de
tolv apostlene hadde fått dette oppdraget.
Jesu befaling forteller
Legg
merke til det overraskende svaret i Matt 10,5–6: «Disse tolv sendte
Jesus ut og bød dem: Gå ikke på veien til hedningene, og gå ikke inn i
noen av samaritanernes byer, men gå heller til de tapte får av Israels
hus!»
Jesus mente akkurat hva
han sa! Han «bød dem». De tolv fikk ikke lov å forkynne Evangeliet blant
hedningene. Det var Paulus som fikk dette oppdraget. De tolv skulle i
stedet gå til «de tapte får av Israels hus» — de tapte ti stammer!
Riktignok
sendte Jesus Peter til Kornelius (Ap.gj. 10–11) for å åpne Evangeliet
for hedningene, men Peters livsoppgave var å forkynne Evangeliet til «de
tapte får av Israels hus». I egenskap av «sjefsapostel» åpnet Peter
bare døren for hedningene. Det var Paulus som gikk gjennom døren og
brakte Evangeliet til nasjonene. Som «sjefsapostel» dro Peter bare én
gang til samaritanerne, som var «hedninger». Men det var ikke for å
bringe Evangeliet til dem. Filip hadde gjort det! Peter og Johannes bare
ba for samaritanerne om at de måtte få Den Hellige Ånd (se Ap.gj.
8,5.14–17).
Nå
vet vi hvem de tolv apostler ble sendt til. De ble ikke sendt til
hedningene, men til «de tapte får av Israels hus». Det var Paulus som
dro til hedningene. Nå skal vi se nærmere på hvor Peter og andre av de
tolv apostlene dro etter at de hadde forlatt Palestina. Dette har vært
en av historiens best bevarte hemmeligheter! Hvis verden hadde vært klar
over hvilke land de tolv apostlene dro til, ville Israels hus aldri
vært tapt av syne! Men Gud hadde en hensikt med at identiteten til
Israels hus ikke skulle bli åpenbart før i vårt pulserende århundre. Det
er mange som ikke forstår hensikten med dette.
«Israels hus» identifisert
Fra
sønnene til Jakob — som fikk navnet Israel — utgikk tolv stammer. Under
kong David ble de forent som én nasjon, Israel. Etter at Davids sønn
Salomo var død, ble de tolv stammene splittet opp i to nasjoner. Juda
stamme skilte seg fra nasjonen Israel for å støtte den kongen Israel
hadde forkastet. Benjamin gikk sammen med Juda. Den nye nasjonen ble
opprettet med Jerusalem som hovedstad. Denne nasjonen ble kjent som
«Judas hus». Innbyggerne ble senere kalt «jøder».
De
andre ti stammene, de som forkastet sønnen til Salomo, slo seg ned i
den nordlige delen, med Samaria som hovedstad. De ble kjent som «Israels
hus». Hele bøker i Det gamle testamente skildrer maktkampen mellom
Israels hus og Judas hus. Første gang ordet «jøde» blir nevnt i Bibelen,
er i forbindelse med Israels konge som allierer seg med Syrias konge
for å drive jødene bort fra Eilat, som var havnebyen ved Det røde hav (2
Kong 16,6–7).
De
nordlige ti stammene, Israels hus, ble beseiret av det mektige Assyria
under en tre år lang beleiring (721–718 f.Kr.). Befolkningen ble ført i
fangenskap bortenfor elven Tigris og bosatt i Assyria og medernes byer
rundt innsjøen Urmia, sydvest for Det kaspiske hav. Assyrerne brakte nå
hedninger fra Babylon til byene i Samarias land som nå var forlatt.
Disse hedningene (2 Kong 17) var på Jesu tid kjent som samaritanere.
Israels
hus vendte aldri tilbake til Palestina. Nasjonen ble kjent som «de
tapte ti stammer». Det var til dem Jesus sendte de tolv apostler!
Judas
hus, som senere ble kalt jøder, ble fortsatt boende i Palestina helt
fram til Babylons beleiring, som begynte i 604 f.Kr. Juda ble da
bortført til Mesopotamia. Sytti år senere vendte de tilbake til
Palestina. I senere historie ble de til vanlig kalt «Israel» fordi de
var de eneste etterkommerne etter Jakob — Israel — som nå bodde i
Palestina. De ti stammene — Israels hus — forsvant av syne i det land de
ble bortført til.
Jesus
«kom til sine egne», Judas hus, og «hans egne tok ikke imot ham» (Joh
1,11). Jesus nedstammet fra kong David, som var av Juda stamme. Da hans
eget folk, «jødene», forkastet ham, vendte han seg ikke mot hedningene.
Det var Paulus som gjorde det.
Jesus sa i stedet til den hedenske kvinnen: «Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av Israels hus» (Matt 15,24).
For
senere å kunne oppfylle denne guddommelige misjon — for Jesus ble
naglet til Golgatas kors for å betale for syndene til hele verden — bød
han sine tolv disipler. De fikk befalingen: «Gå til de fortapte får av
Israels hus».
De gjorde det, men historien har mistet av syne hvor de dro! Reisene har vært innhyllet i et mysterium fram til denne tid.
Hva Det nye testamente forteller
Historien
til den nytestamentlige menighet er bevart i Apostelgjerningene. Men
har du noen gang merket deg at Apostelgjerningene slutter midt i
fortellingen? Lukas gjør seg ikke engang ferdig med beretningen om
Paulus etter at det toårige fangenskapet i Rom var over!
Hvorfor?
Du
vil finne svaret i befalingen Jesus ga Paulus. Til og med før Paulus
ble døpt hadde Jesus planlagt det arbeid han skulle utføre framover.
Paulus skulle preke for hedningene, noe han gjorde på Kypros, i
Lilleasia og i Grekenland. Senere skulle han stå fram for konger, noe
som skjedde under det to år lange fangenskapet i Rom. Mot slutten av
denne toårsperioden, der ingen anklagere hadde meldt seg, ville Paulus
ifølge romersk lov automatisk blitt satt fri. Det er her at Lukas på
merkelig vis avbryter beretningen om virksomheten til Paulus. Se Ap.gj.
28,31.
Men
den tredje oppgaven til Paulus var ennå ikke utført! Jesus hadde valgt
Paulus til en trefoldig misjon: «å bære mitt navn fram både for
hedningefolk og konger og for Israels barn» (Ap.gj. 9,15). Der ligger
svaret. Også han skulle avslutte sin gjerning blant de ti tapte stammer!
Lukas
fikk ikke lov av Jesus til å nedskrive i Apostelgjerningene de siste
reisene i Paulus' liv. Dette ville avslørt hvor Israels barn befant seg!
Det var ikke i Guds timeplan å gjøre dette kjent på den tid. Men nå, i
denne klimaktiske endens tid, er tiden kommet for å rulle til side
historiens tåkeslør og vise hvor de tolv apostler virkelig dro.
Tre ord som mangler
La
oss gå til Jakobs brev. Til hvem er det skrevet? Les selv: «Jakob, Guds
og Herren Jesu Kristi tjener, hilser de tolv stammer som er spredt
omkring i landene» (Jak 1,1).
Antakelig
har du aldri lagt merke til dette før. Denne boken er ikke henvendt til
hedningene. Den er heller ikke henvendt spesielt til Juda, eller
jødene. Den er adressert til alle de tolv stammene. Både til Judas hus
og Israels hus, de tapte ti stammer.
Har
du noen gang merket deg at Jakobs brev, i likhet med
Apostelgjerningene, slutter brått uten de vanlige hilsener? Les selv:
Jak 5,20.
Sammenlign med brevene til Paulus. I det originale, inspirerte greske nytestamente slutter alle brevene til Paulus med et Amen. Alle de fire evangeliene slutter med et Amen. Åpenbaringsboken slutter med et Amen.
Dette lille ordet Amen er avledet av hebraisk og betegner fullendelse. I King James,
den autoriserte oversettelse (de fleste moderne oversettelser er
uriktige, og i mange tilfeller blir den riktige endelsen skjødesløst
utelatt), slutter alle de nytestamentlige bøker med et Amen, bortsett fra tre av dem: Apostelgjerningene, Jakob og 3 Joh. I disse tre brevene, og bare i dem, forekommer ikke ordet Amen i den inspirerte greske grunntekst. Det er utelatt med hensikt. Hvorfor?
Hvert manglende Amen
er et spesielt tegn. Det indikerer at Gud ønsker vi skal forstå at
enkelte manglende opplysninger ikke skulle forkynnes for verden før i
vår tid, da Evangeliet blir spredt over hele verden som et endelig vitne
før avslutningen.
Gud
utelot med hensikt fra Apostelgjerningene de avsluttende kapitler av
historien til den første sanne menighet. Hvis dette var blitt tatt med,
ville identiteten til Israel og hvor de befant seg, blitt åpenbart! Det
er en del av Guds plan at Israels hus skulle miste sin identitet og tro
de var hedninger.
Hvis
Jakobs brev hadde sluttet med den vanlige hilsenen, ville Israels
nasjoner blitt avslørt. Paulus avslutter ofte brevene sine med navn på
steder og personer. Se f.eks. de siste versene i Romerbrevet, Kolosserne
og Hebreerbrevet. Dette er hva som mangler med hensikt i Jakobs brev.
Og hvorfor mangler det korte 3. Joh. et Amen?
La Johannes fortelle selv: «Jeg kunne ha mye å skrive til deg, men jeg
vil ikke skrive det til deg med penn og blekk» (3 Joh 13). I brevet sitt
avslører Johannes en hedensk sammensvergelse. Det var et diabolsk
forsøk av Simon Magus og de falske apostlene hans på å vinne kontrollen
over Guds sanne menighet og paradere som «kristendom». Gud tillot ikke
Johannes å bekjentgjøre i klar tale navnene på lederne av denne
sammensvergelsen og den by de
virket fra. Dette er grunnen til at Johannes avslutter brevet sitt så brått. Det manglende Amen
er et tegn som forteller oss at vi skal lete et annet sted i Bibelen
etter svaret. Hvis du har øyne som ser, er svaret beskrevet i Åp. 17,
Ap.gj. 8 og mange andre steder i Bibelen. Tiden er nå kommet da denne
sammensvergelsen skal avsløres (2 Tess 2), like før Jesus kommer
tilbake. Men la oss vende tilbake til Jakobs brev et øyeblikk.
Striden avslører hvor
Jak
4,1 forteller at at det pågikk stridigheter blant Israels tapte
stammer. «Hvorfra kommer all ufreden, og hvorfra kommer all striden
blant dere?» spør Jakob.
Hva slags strid eller krig var dette? Blant jødene var det ingen strid eller krig før opprøret mot romerne flere år senere.
Disse
stridighetene eller krigene identifiserer det tapte Israels hus — de
land hvor de tolv apostler dro. Jakob skrev brevet sitt ca. år 60 e.Kr.
(Ifølge Josefus led han martyrdøden noen år senere.) Verden hadde for
øyeblikket fred, kuet av frykten for romersk militær-intervensjon. Like
før år 60 e.Kr. var det bare to steder i verden der det pågikk kriger og
stridigheter og kamper blant sivilbefolkningen. Når du oppdager hvilke
områder det dreier seg om, vil du også ha lokalisert hvor de ti tapte
stammene Jakob skrev til, befant seg. Alt man trenger å gjøre, er å lete
i de militære opptegnelser for perioden like før og opp til år 60.
Resultatene vil overraske deg! De to landene var De britiske øyer (med
ufred og kamper som brøt ut i år 60, da Iceni-stammen under Boudicea
gjorde opprør), samt Parterriket.
Men disse to landene var ikke de eneste stedene Israels hus i eksil dro til. Vi slår opp til 1 Peter.
Hvem skrev Peter til?
Hvem
skrev Peter brevene sine til? Her står det: «Peter, Jesu Kristi apostel
— til de utvalgte, de som er utlendinger og er spredt omkring i Pontus,
Galatia, Kappadokia, Asia og Bitynia» (1 Pet 1,1).
Disse
var ikke hedninger. Peter var ikke hedningenes apostel (Gal 2,8).
Paulus var det. Peter var «sjefsapostelen» for de tapte får av Israels
hus.
Legg merke til ordet «utlendinger». Det betyr ikke hedninger. Det greske ordet er parepidemos,
som betyr «en fastboende utlending», bokstavelig talt «en fremmed ved
siden av». Det refererer ikke til hedninger, men til ikke-hedninger som
bor blant hedninger som fremmede og utlendinger. Abraham var f.eks. en
fremmed, en utlending da han bodde blant kanaanitt-hedningene i
Palestina.
Peter
henvendte seg til deler av de ti tapte stammene som bodde blant
hedninger som fremmede og utlendinger. Han skrev ikke i første rekke til
jødene. Han ville ikke tiltalt dem som «utlendinger» fordi han selv var
«jøde».
Legg
merke til de områdene Peter nevnte i sitt brev. Kan hende må du se
etter i et bibelatlas for å lokalisere dem. De ligger alle i den
nordlige delen av Lilleasia, det som nå er det moderne Tyrkia. Disse
områdene lå like vest for Parterriket!
Paulus
prekte ikke i disse områdene. Han tilbrakte flere år i den sydlige,
eller greske del av Lilleasia. «Men jeg har», sa Paulus, «satt min ære i
å forkynne evangeliet der hvor Kristi navn ikke før var nevnt, for at
jeg ikke skulle bygge på en grunnvoll andre hadde lagt» (Rom 15,20).
Paulus prekte ikke i de områder der Peter og andre av de tolv apostler
hadde brakt Evangeliet.
Hvor
finner du i Det nye testamente at Paulus prekte i Pontus, Kappadokia
eller Bitynia? Disse områdene var forbeholdt Peter og enkelte av de
andre tolv.
Paulus
spredte Evangeliet til Asia-provinsen, men bare til den sydlige del, i
distriktene rundt Efesus. Paulus fikk uttrykkelig forbud mot å preke i
Mysia, som var den nordlige del av Romerrikets Asia-provins (Ap.gj.
16,6–7). «Da de» — Paulus og hans ledsagere — «var kommet i nærheten av
Mysia, prøvde de å dra til Bitynia, men Jesu Ånd gav dem ikke lov. De
gikk da forbi Mysia og kom ned til Troas» (Ap.gj. 16,7–8). Dette var de
områdene der de tapte får av Israels hus bodde som fremmede og
utlendinger blant hedninger.
Under
sin første reise prekte Paulus i byene Ikonium, Lystra og Derbe i den
sydlige del av Galatia, (Ap.gj. 14). Men ingen steder i Det nye
testamente finner du at Paulus prekte i den nordlige del av Galatia, det
området Peter omtalte i sitt brev til Israels stammer.
Spor av ti stammer langs Svartehavskysten
Når
det gjelder Peters brev, bør du merke deg bevisene for at en del av
Israels hus bodde langs Svartehavskysten i den nordlige del av Lilleasia
tidlig i nytestamentlig tid.
På
Jesu tid var greske skribenter klar over at områdene i den nordlige del
av Lilleasia ikke var greske (bortsett fra noen få greske
handelskolonier i havnebyene). Grekerne forteller at nye folkeslag bodde
i den nordlige del av Lilleasia i nytestamentlig tid. Her kommer en
overraskende beretning skrevet av Diodorus av Sicilia: «Mange folk som
var beseiret ble flyttet til nye hjem, og to av disse ble til svært
store kolonier. Den ene besto av assyrere og ble fjernet til landet
mellom Paflagonia og Pontus, og den andre flyttet fra Media og slo seg
ned langs Tanais (elven Don i det gamle Skytia — det moderne Ukraina,
nord for Svartehavet, i Syd-Russland)». Se Diodorus: Bok 3, s. 43.
Legg merke til områdene disse koloniene kom fra:
Assyria og Media. Dette var de områdene dit Israels hus ble ført i
fangenskap. «Så ble Israel bortført fra sitt land til Assyria, og der
har de vært til denne dag» (2 Kong 17,23). «I Hoseas niende år inntok
den assyriske kongen Samaria og bortførte Israel til Assyria. Han lot
dem bo i Halah og ved Habor, en elv i Gosan, og i Medias byer» (2 Kong
17,6).
Israels
hus bodde i fangenskap blant assyrerne som fremmede og utlendinger. Da
assyrerne senere ble flyttet fra sitt hjemland til det nordlige
Lilleasia, dro deler av Israels hus med dem.
Her
finner vi beviser fra geografen Strabo. Han kalte kolonistene i det
norlige Lilleasia for «hvite syrere» (12,3.9) i stedet for assyrere. Det
var derfor to slags folk: assyrere og «hvite syrere». Hvem var disse
som ble kalt «hvite syrere»? Ingen andre enn Israels hus som var blitt
ført i assyrisk fangenskap.
«Syria»
var det greske navnet på hele den østlige kyststripe langs Middelhavet
nord for Judea. Fordi Israels hus bodde i Palestina — etter greske
begreper det sydlige Syria — kalte grekerne dem «hvite syrere». I
kontrast holdt de mørkere arameerne til i Syria og har bodd der til
denne dag.
Da
assyrerne ble tvunget til å emigrere til det nordlige Lilleasia,
emigrerte også de tidligere slavene deres, «hvitesyrerne» eller Israels
ti stammer, sammen med dem. Vi finner dem ennå der i nytestamentlig tid.
Det er til disse folkene — de tapte får av Israels hus — utlendingene
blant assyrerne, at Peter skriver sitt første brev (1 Pet 1,1). Kan noe
være klarere? «Sjefsapostelen» til Israels hus skriver til deler av de
ti tapte stammer som bodde blant assyrerne — som opprinnelig førte dem i
fangenskap!
Vi vil senere oppdage når og hvor disse «tapte fårene» vandret fra Lilleasia til det nordvestlige Europa.
Nå skal vi trekke til side historiens forheng og se hvor hver av de tolv apostler forkynte. Du vil bli overrasket!
Hva greske historikere beretter
Hvorfor
har ingen tenkt på dette før? Hvis en mengde grekere i det sydlige
Lilleasia ble omvendt til Kristus som følge av virksomheten til Paulus,
og en mengde av de ti tapte stammene av Israels hus i det nordlige
Lilleasia også ble omvendt på samme tid, burde ikke grekerne da ha
etterlatt seg beretninger om hvem av de tolv apostler som brakte
Evangeliet dit?
Merk
deg også at grekerne ikke hadde mistet Det nye testamente. De har
etterlatt det i arv fra generasjon til generasjon opp gjennom tidene. Er
det ikke trolig at de lærde blant grekerne har etterlatt en sann
beretning om forkynnelsen til de tolv apostler?
Det er nettopp det de har gjort!
Og likevel er det nesten ingen som har trodd dem!
Det
grekerne forteller er ikke hva de fleste venter å høre. Enkelte, som
ikke har klart for seg forskjellen mellom Israels hus og Judas hus
(«jødene»), tror at apostlene utelukkende dro til jødene. Til og med
blant dem som er klar over hvor Israels hus befinner seg i dag, er det
ikke alle som forstår at flere av Israels stammer på apostlenes tid ikke
befant seg på samme sted den gang som i dag.
De
lærde har ofte stusset over den uvanlige informasjon grekerne har
nedskrevet. Disse historiske rapportene om apostlene er noe helt annet
enn det man finner i den falske, apokryfiske litteratur fra Romerkirkens
tidligste tider. I den tidlige middelalder har greske historikere
overlatt oss opplysninger som er hentet fra originalskrifter som
tydeligvis ikke lenger eksisterer. De hadde informasjon fra førstehånds
kilder de lærde ikke har tilgang til nå. Hva forteller disse greske
historikerne?
En verdifull informasjonskilde er den greske og latinske Ecclesiasticae Historiae av Nicephorus Callistus. En annen, på engelsk, er Antiquitates Apostolicae av William Cave.
Vanlig
gresk tradisjon hevder at apostlene ikke forlot områdene i
Syria-Palestina før de hadde virket i tolv år. Tallet tolv symboliserer
en organisert begynnelse. Før disse tolv årene var gått, var en av
apostlene allerede død: Jakob, Johannes' bror. Han var blitt halshogd av
Herodes (Ap.gj. 12). Men hvor dro de gjenværende apostler?
Simon Peter i England
La
oss begynne med Simon Peter. Jesus gjorde Peter til den ledende apostel
som skulle koordinere virksomheten. I denne egenskap måtte Peter
nødvendigvis reise til langt flere steder enn de han personlig virket i.
Spørsmålet er: Hvor tilbrakte han mesteparten av sin tid?
Vi
vet at Peter en kortere tid var i Babylon i Mesopotamia. Det var herfra
han skrev sine brev til menighetene i Lilleasia (1 Pet 5,13).
Babylon
var den større by apostlene i øst virket fra. På samme måte brukte
Paulus og andre evangelister under ham Antiokia i Syria som sitt
hovedkvarter (Ap.gj. 14,26). Den rekkefølgen Peter i det første verset i
sitt første brev oppregner provinsene i Lilleasia — fra øst til vest og
tilbake — viser klart at brevet ble sendt fra Babylon i øst, og ikke
fra Rom i vest. Rom ble ikke kalt «det moderne Babylon» før Jesus
åpenbarte det på et langt senere tidspunkt (Åp. 17), etter Peters død.
Hvor tilbrakte Peter mesteparten av sin tid etter de tolv årene i Palestina?
Den
greske historiker Metaphrastes forteller at «Peter ikke bare var i
disse vestlige områdene» — det vestlige Middelhav — «men spesielt at han
også var der i lang tid.» Her finner vi Peters hovedoppgave i sitt
arbeid for de ti tapte stammene. «. . .en lang tid i England, der han
omvendte mange nasjoner til troen.» (Se margnoter på s. 45 i Caves Antiquitates Apostolicae.)
Peter
forkynte evangeliet i England, ikke i Rom. Det sanne evangelium var
ikke blitt forkynt offentlig i Rom før Paulus kom dit i år 59 e.Kr.
Paulus nevner aldri Peter i sitt brev til brødrene i Rom — de fleste av
disse var blitt omvendt på pinsefestens dag i år 30 e.Kr. Ikke engang
jødene i Rom hadde hørt Evangeliet bli forkynt før Paulus kom dit.
Her
finner vi Lukas' inspirerte beretning om Paulus' ankomst til Rom:
«Etter tre dager kalte han [Paulus] sammen de fremste menn blant jødene
der i byen» (Ap.gj. 28,17). Og videre: «De sa da til ham: Vi har ikke
fått noe brev om deg fra Judea. Heller ikke er det kommet brødre hit som
har meldt fra eller sagt noe ondt om deg. Men vi vil gjerne få høre hva
du mener, for vi kjenner til at denne sekt overalt møter motsigelse.
Etter at de da hadde avtalt en dag med ham, kom enda flere til ham i
hans herberge. Han la da ut for dem og vitnet om Guds rike, og søkte å
overbevise dem om Jesus ut fra Mose lov og profetene, fra tidlig morgen
til sen kveld» (Ap.gj. 28,21–23).
Her finner man avgjørende beviser for at jødene i Rom aldri hadde hørt apostelen Peter preke.
Men
det hadde vært en «Peter» i Rom — helt fra Claudius Cæsars dager. Denne
Peter satt i en framtredende stilling. Han var den øverste leder for de
babylonske mysterier. Embetet hans gikk ut på å være en «peter» — en
fortolker, eller en som åpner for hemmeligheter. På babylonsk og på
hebraisk betyr peter «en som åpner», derfor blir uttrykket brukt på
hebraisk om «førstefødt, en som først åpner morslivet».
Denne
Peter i Rom ble også kalt Simon — Simon Magus, trollmannen Simon
(Ap.gj. 8). Han var lederen for den sammensvergelse som var klekket ut
av prestene i de babylonsk-samaritanske mysterier.
Disse
sammensvorne prøvde å bruke Jesu navn som en kappe for sin diabolske
religion. De grunnla det som idag paraderer som en falsk «kristen
religion» (se 3 Joh.).
Simon
Peter, Jesu apostel, befant seg i England, og ikke i Rom. Det var i
England han prekte evangeliet om Guds rike. Det faktum at Peter forkynte
på De britiske øyer er i seg selv et bevis for at de ti tapte stammer
av Israels hus allerede var der. Simon Peter hadde fått i oppdrag å gå
til de ti tapte stammer.
Og
slående nok begynte større indre kriger å ramme England rundt år 60
e.Kr. Det er dette Jakob advarer mot i sitt brev (kap. 4, vers 1) til de
tolv Israels stammer. Kan historien være klarere?
Hvor ble Peter og Paulus gravlagt?
Gjennom
flere hundre år har den kristne verden tatt for gitt at Peter og Paulus
ble begravet i Rom. Det virker som ingen har tenkt på å utfordre
tradisjonen.
Vi
vet at Paulus ble brakt til Rom i år 67 e.Kr. Han ble halshogd og
begravd ved veien til Ostia. Men ligger levningene hans fremdeles der?
Den
vanlige tradisjon hevder også at apostelen Peter ble brakt til Rom
under keiser Neros tid og led martyrdøden omtrent på samme tid.
Det
er en rekke gammel litteratur — noe falskt, og noe ekte — som bekrefter
at Simon Magus, den falske apostel som paraderte som Peter, også døde i
Rom. Spørsmålet er: Hvilken Simon er det som idag ligger begravd under
Vatikanet? Foreligger det beviser for at levningene av apostlene Paulus
og Peter ble flyttet fra Rom — og hvor i så fall befinner de seg i dag?
Det
er en bestemt grunn til at Vatikanet har vært så tilbakeholdne med å
hevde at graven til apostelen Peter er blitt funnet. De er klar over at
det er Simon Magus, den falske Peter, som ligger begravd der, og ikke
apostelen Peter. Her er hva som skjedde: I året 656 e.Kr. bestemte pave
Vitalian at Den romersk-katolske kirke ikke var interessert i levningene
av apostlene Peter og Paulus. Paven beordret derfor levningene sendt
til den engelske konge Oswy. Her er en del av pavens brev til kong Oswy:
«Vi
har derfor gitt ordre om at de velsignede gavene til de hellige
martyrer, det vil si relikviene etter de velsignede apostler Peter og
Paulus, samt etter de hellige martyrer Laurentius, Johannes, Paulus,
Gregor og Pancratius, skal overlates til dem som frambærer dette brevet,
forat de skal overlevere dem til Deres Eksellense» (Bede's Ecclesiastical History,
bok III, kap. 29. Kan noe være mer forbløffende? Paven sendte benene
til Peter og Paulus (kalt «relikvier» i pavens brev) fra Rom til England
— til «Israels land».
Ca.
150 år tidligere tok Constantius av Lyons levningene etter alle
apostlene og martyrene fra Gallia og begravde dem i en spesiell grav i
St. Albans i England (se Life of St. Germanus).
Andreas, hans bror
Etter
449 e.Kr. ble England befolket av flere hundre tusen mennesker som ikke
levde der på Peters tid. Historien kaller dem angler og saksere. De kom
opprinnelig fra breddene av Svartehavet, der Israels hus hadde oppholdt
seg. Rundt år 256 e.Kr. begynte de å vandre fra det nordlige Lilleasia
langs breddene av Svartehavet til Den kymbriske halvøy (Danmark) vis a
vis England. Det var til forfedrene av disse menneskene Peter skrev sine
brev.
Men
hvem av de tolv apostler prekte til forfedrene deres, de såkalte «hvite
syrere», på den tid de bodde ved Bosporus og ved Svartehavet? Hør på
svarene fra de greske historikere:
«I
denne inndelingen hadde Andreas Skytia og nabolandene som primært var
tildelt ham som hans provins. Først reiste han gjennom Kappadokia,
(øvre) Galatia og Bitynia og underviste dem i Jesu tro, og dro hele
veien langs Det euksinske hav» — det gamle navn for Svartehavet — «og
inn i Skytias ensomhet.»
En
av de gamle greske skribenter skisserte disse reisene i detalj, som om
Lukas skulle ha skrevet en beretning om de andre apostlene på lik linje
med beretningen om Paulus. Andreas «. . .dro deretter til Trapezus, en
havneby ved Det euksinske hav, og etter å ha vært mange andre steder kom
han til Nikea, der han oppholdt seg i to år og underviste og utførte
mirakler med stort hell. Deretter dro han til Nikomedia og Kalkedon.
Etter å ha seilt gjennom Propontis kom han via Det euksinske hav til
Heraklea [det moderne Sevastopol] og deretter til Amastris. . . .Etter
det kom han til Sinope, en by ved det samme havet. . . .Her møtte han
sin bror Peter, som han var sammen med i lengre tid. . . .Etter å ha
dratt derfra, kom han igjen til Amynsus og deretter. . .foreslo han å
vende tilbake til Jerusalem» — hovedmenigheten. «Etter en tid reiste han
til landet Abasgi (et land i Kaukasus). . . .Deretter dro han til. . .
.den asiatiske del av Skytia, eller Samartia, men fordi han fant
innbyggerne der svært barbariske og vanskelige å ha med å gjøre, var han
ikke så lenge der. Bare i Kerson, eller Chersoneos, en stor og folkerik
by i Bosporus (denne Bosporus er den moderne Krimhalvøy), oppholdt han
seg en tid og underviste dem og stadfestet dem i troen. Deretter gikk
han ombord på et skip og seilte over [Svarte]havet til Sinope, som lå i
Paflagonia» (Cave: Antiquitates Apostolicae, s. 137–138).
Her
ser vi at Andreas prekte i de samme områdene i Lilleasia Paulus ikke
dro til. Fra dette området, og fra Skytia nord for Svartehavet vandret
forfedrene til skottene og angelsakserne, som vi allerede har sett. De
er av Israels hus — ellers måtte Andreas vært ulydig mot sin oppgave!
Og hva med den moderne, skotske tradisjon som går ut på at Andreas prekte til forfedrene deres? Betydningsfullt, faktisk.
Hva med de andre apostler?
Hvor dro Simon Seloten med Evangeliet? Fra de greske skriftene finner vi reiseruten hans:
Simon
«satte kursen mot Egypt, deretter til Kyrene og Afrika. . . .og gjennom
Mauretania og hele Libya, der han prekte Evangeliet. . . .Heller ikke
kunne det kjølige klimaet sløve hans nidkjærhet eller hindre ham i å
seile med det kristne budskap over til De vestlige øyer, helt fram til
England. Her forkynte han og utførte mange mirakler.» Nikeforus og
Doroteus skrev begge at «han dro til slutt til Brittania (England) og. .
.ble korsfestet. . .og begravd der» (Cave: Antiquitates Apostolicae, s. 203).
Tenk
over dette. Her finner vi en annen av de tolv apostler preke for
Israels tapte stammer i England og i vest, Men hva gjorde Simon Seloten i
Nordafrika? Befant noen av Israels hus seg der også? Hadde noen flyktet
vestover i 721 f.Kr. da Assyria erobret Palestina?
Til
dette svarer Geoffrey av Monmouth: «Sakserne. . .dro til afrikanernes
konge Gormund på Irland, dit han var kommet med en stor flåte og
beseiret folket der. Deretter, ved saksernes forræderi, seilte han med
160 000 afrikanere til England. . .og ødela, ble det sagt, hele landet
med sine utallige tusener av afrikanere» (bok XI, sect. 8,19).
Disse
utallige tusener av «afrikanere» var verken negre eller arabere. De var
hvite menn — nordiske — som kom fra Nordafrika og Mauretania, der Simon
prekte. The Universal History (1748, bd. xvii, s. 194) forteller
at disse nordiske personene «. . .oppga at forfedrene deres ble drevet
ut av Asia av en mektig fiende, og videre inn i Grekenland. Derfra
flyktet de videre» til Nordafrika. «Men dette. . .må forstås dithen at
det bare dreier seg om de hvite nasjoner som befolket visse deler av det
vestlige Barbaria og Numidia.»
Hvilken hvit nasjon ble drevet fra den vestlige del av Vestasia? Israels hus! Og deres mektige fiende? Assyria!
I
nesten tre hundre år etter Simon Seloten bodde de i Mauretania. Men de
befinner seg ikke i Nordafrika i dag. De kom til England kort etter 449
e.Kr. rundt tiden for den angelsaksiske invasjon.
I
år 598 e.Kr., da biskopen av Roma sendte Augustin for å bringe den
katolske tro til England, oppdaget han at innbyggerne allerede var
bekjennende kristne! Forfedrene deres hadde allerede hørt budskapet fra
en av de tolv apostler.
Også Irland
En
annen apostel som ble sendt til de tapte får av Israels hus var Jakob,
Alfæus' sønn. Enkelte tidlige skribenter har vært litt i villrede, fordi
det var to av de tolv apostler som het Jakob. Jakob, Alfæus' sønn, var
den som forlot Palestina etter de første tolv årene. Virksomheten til
denne apostelen blir enkelte ganger tilskrevet Jakob, Johannes' bror.
Men sistnevnte var allerede blitt halshogd av Herodes (Ap.gj. 12,2).
Hvor forkynte Jakob, Alfæus' sønn?
«De
spanske skribenter er vanligvis enige i at han etter Stefanus' død kom
til denne vestlige del av verden, og spesielt til Spania (enkelte
tilføyer England og Irland), der han plantet kristendommen» (Cave, s.
148).
Merk
deg det. Enda en apostel som ble sendt til de tapte får av Israels hus
endte opp på De britiske øyer — På Irland så vel som i England.
I Evangelical Demonstrations, bok 3, kap. 7, forteller Eusebius at apostlene «dro over til de såkalte Britiske øyer.» Kan noe være klarere?
Jakob
tilbrakte også en tid i Spania. Hvorfor Spania? Fra gammel tid var
Spania hovedruten for vandringene fra det østlige Middelhav til De
britiske øyer. Irlands gamle kongehus bodde en tid i Spania. Selv i dag
tilhører en viktig del av Den iberiske halvøy — Gibraltar — den av
Israels stammer som hadde førstefødselsretten, Manasse — England!
Var Paulus også i England?
Nå
skal vi se på enda flere beviser for at apostlene virket for de tapte
får av Israels hus på De britiske øyer. Fra et gammelt verk, utgitt av
William Camden i 1674, leser vi: «Den sanne kristendom ble tidligst
plantet her av Josef av Arimatea, Simon Seloten, Aristobulus, Peter og
Paulus, slik det går fram av Doroteus, Theodoretus og Sephronius» (Remains of Britain, s. 5).
Paulus
er også innbefattet! Hadde Paulus planer om å dra fra Italia til Spania
og deretter til England? Her er svaret: «. . .vil jeg dra veien om dere
til Spania» (Rom 15,28). I sitt brev til korinterne bekrefter Clemens
av Roma reisene til Paulus i vest. Men innbefattet det England?
Den
greske kirkehistoriker Theodoret har dette å si: «At St. Paulus brakte
frelse til øyene som ligger i havet» (bok 1 over Salmene cxvi, s. 870).
De britiske øyer!
Men
var dette bare å preke for hedningene? Aldeles ikke. Glem ikke at den
tredje og siste del av misjonsbefalingen som ble gitt til Paulus, etter
at han hadde forkynt Jesus for kongene og herskerne i Rom, var å
frambære Jesu navn til «Israels barn» (Ap.gj. 9,15) — de ti tapte
stammer. Dette er ikke en profeti om jødene, som Paulus tidligere hadde
forkynt for i den greske del av verden i det østlige Middelhav. Dette er
en profeti om den oppgaven Paulus hadde på De britiske øyer.
Ved bredden av Det kaspiske hav
Jakob
skrev at Israel var «spredt omkring i landene.» Vi har funnet dem i
Nordvest-Europa, i Nordafrika, hvorfra de emigrerte til England i det
femte århundre e.Kr., og i det nordlige Lilleasia i forbindelse med
assyrerne. Rundt år 256 e.Kr. begynte de å vandre fra områdene ved
Svartehavet til Danmark, og deretter til De britiske øyer i 449.
Men
deler av de ti tapte stammer befant seg også i et annet område bakenfor
Romerrikets grenser. Dette området var kjent som Parterriket.
Hvem
parterne var, har lenge vært et mysterium. Rundt år 700 f.Kr. dukket de
plutselig opp nær Det kaspiske hav som slaver under assyrerne. «Ifølge
Diodorus, som trolig fulgte Ctesias, kom de under medernes herredømme
etter først å ha vært underlagt Assyria, og deretter under perserne»
(Rawlinson: Monarchies, bd. IV, s. 26, sitert fra Diodorus Siculus, ii 2,2;34, 1 og 6).
Rundt
250 f.Kr. kom parterne til makten i områdene langs sørbredden av Det
kaspiske hav. Dette var nettopp de områdene Israel var ført i eksil! Det
som forbauser historikerne, er at parterne verken var persere, medere,
assyrere eller noe annet kjent folkeslag. Selv navnet deres ånder av
mystikk — inntil du forstår Bibelen.
Ordet parter betyr «eksil». (Se Rawlinson: The Sixth Monarchy,
s. 19.) De eneste som befant seg i eksil i dette området var de ti
Israels stammer. Parterne innbefattet ingen andre enn de ti tapte
stammer som var ført i eksil, og som bodde der fram til 226 e.Kr. Det
var da perserne drev dem inn i Europa.
Legg
merke til følgende: Jakob adresserte brevet sitt til de tolv Israels
stammer som var spredt omkring i landene. Han advarer israelittene om de
kriger og stridigheter de førte innenfor egne rekker. Da Jakob skrev
dette brevet ca. år 60 e.Kr., var det fred i verden bortsett fra to
områder: England og Partia. Det er ingen tvil om at England og Partia
besto av israelitter.
Hvilke av de tolv apostler førte Evangeliet til israelittene i Partia?
De
greske historikere forteller at Tomas brakte Evangeliet til «Partia,
etter det Sophronius og andre opplyser, at han prekte Evangeliet til
mederne, perserne, karmanerne, hyrcania, baktria og deres naboland»
(Cave, s. 189).
Disse
fremmede navnene omfatter de områdene vi i dag kjenner som Iran (eller
Persia) og Afganistan. På apostlenes tid var hele dette området
underlagt parterne.
Selv
om mange israelitter allerede hadde forlatt området, var store mengder
tilbake, spredt over de tilstøtende distrikter. De hadde mistet sin
identitet og ble kjent under navnene til de distriktene der de levde.
Den
jødiske historiker Josefus kjente godt til Partia som et større
tilholdssted for de ti stammene. Han sier: «Men hele Israels folk (de ti
stammene) ble fortsatt værende i det landet (de vendte ikke tilbake til
Palestina). Det er grunnen til at det bare er to stammer i Asia og
Europa som er underlagt romerne, mens de ti stammene holder til bakenfor
Eufrat til denne tid og er en utallig skare som ikke kan regnes med
tall» (Antiquities of the Jews, bok xi, kap. v.2).
Der
har vi det! Det området Tomas reiste til var, ifølge Josefus, fylt av
store mengder av de ti stammene. Josefus var øyensynlig ikke klar over
at mange allerede hadde vandret vestover. Men han gjør det klart at bare
Judas hus vendte tilbake til Palestina. Israels hus var «bakenfor
Eufrat til denne tid.»
Partia
ble erobret av Persia i 226 e.Kr. Etter å ha blitt drevet ut av Partia,
vandret de ti stammene og mederne nord for Svartehavet og inn i Skytia.
(Se R.G. Latham: The Native Races of the Russian Empire, s.
216). Rundt 256 e.Kr. vandret de ti stammene med sine brødre videre fra
Skytia/Lilleasia og inn i Nordvest-Europa. Denne vandringen fant sted på
grunn av et samlet romersk angrep i øst. Men angrepet slo tilbake på
romerne, for senere samme året brøt horder av israelitter og assyrere
gjennom de romerske forsvarsstillingene.
Tomas
reiste også til det nordvestlige India, øst for Persia, der de «hvite
indere» bodde. Disse «hvite indere» — dvs. hvite mennesker som bodde i
India — ble i de senere greske skrifter kalt «naftalitt-hunnere». Er det
noen tilknytning til Naftali stamme? I det sjette århundre e.Kr. ble de
beseiret og vandret inn i Skandinavia. Skandinavisk arkeologi bekrefter
dette.
Ifølge
Nikeforus delte Bartolomeus dette store området med Tomas. Bartolomeus
tilbrakte også en tid i naboområdet Armenia og deler av øvre Frygia i
Lilleasia. I sin historie kaller Nikeforus området for «de vestlige og
nordlige deler av Asia», og med dette mente han den øvre del av
Lillesia, som i dag er det moderne Tyrkia. Det var til det samme området
Andreas bar Evangeliet, og det var også til troende i dette området
Peter skrev sine to brev.
Judas,
som også ble kalt Libbaeus Thaddæus, virket i Assyria og Mesopotamia.
Dette var de områdene der Josefus skrev at de ti stammene bodde.
Parterriket, som besto av de ti stammene som hersket over hedninger,
omfattet både Assyria og Mesopotamia under mesteparten av nytestamentlig
tid. Fra den berømte by Babylon i Mesopotamia ledet Peter virksomheten
til alle apostlene i øst (Partia).
Filip virket i Skytia og øvre Asia (dvs. Lilleasia). (Se Cave: Antiquitates Apostolicae,
s. 168.) Skytia var navnet på de store steppeområdene nord for
Svartehavet og Det kaspiske hav. Det var til dette området at en stor
koloni israelitter vandret etter at Det persiske rike falt i 331 f.Kr.
Fra Skytia vandret skottene. Ordet «skotte» er avledet av ordet «skyth».
Det betyr en innbygger av Skytia. Skottene er en del av Israels hus.
Det
er interessant at på keltisk har navnet Skytia den samme betydning som
navnet hebreer har på semittiske språk: en migrant eller vandrer!
Hvor dro Matteus?
Metaphrastes
forteller at Matteus «. . .dro først til Partia, og etter å ha lyktes i
å plante kristendommen i disse områdene, dro han til Etiopia, dvs. det
asiatiske Etiopia som ligger nær India.»
Gjennom
flere hundre år var dette området av Hindu Kush, som grenset til Skytia
og Partia, kjent som «Hvite India». Det ligger like øst for det området
der assyrerne bosatte de israelittiske fanger. En naturlig
befolkningsvekst førte Israels hus til disse sparsomt befolkede
områdene. Derfra vandret de videre til nordvest-Europa i det sjette
århundre e.Kr., lenge etter apostlenes tid. Dorotheus forteller at
Matteus ble begravet i Hierapolis i Partia.
Parterriket
var egentlig en løs forening av de ti tapte stammene som bodde i
Sentralasia på denne tiden. Perserne drev dem til slutt ut. Der Partia
blomstret, blomstret andre nasjoner. Der Partia led nederlag, led andre
nasjoner. Glem ikke hva som står i Skriften: «Jeg vil velsigne dem som
velsigner deg, og den som forbanner deg, vil jeg forbanne» (1 Mos 12,3).
Etiopiske
og greske kilder hevder at Dacia (det moderne Romania) og Makedonia,
området nord for Grekenland, var en del av apostelen Matthias'
virkeområde. Dacia var den delen av Skytia som lå helt mot vest. Fra
Dacia kom normannerne som til slutt slo seg ned i Frankrike og England.
Den
franske tradisjon som går ut på at Maria, Jesu mor, reiste til Gallia
(det moderne Frankrike) kan tyde på at Johannes virket i Gallia i sine
tidligere år. Jesus overlot Maria til Johannes' omsorg. Hun kan ha vært
med ham der han virket. Paulus visste at Gallia var et område som var
befolket av Israels hus. Han gikk derfor Gallia forbi under sin reise
fra Italia til Spania (Rom 15,24.28). En av de tolv må ha vært i Gallia.
Hvor
klart er ikke alt dette. Hvordan kan noen misforstå disse tingene? Her
finner vi historiske beviser som så avgjort bekrefter identiteten til
«Israels hus» og hvor de befinner seg. Ut fra verdslige kilder er
Israels identitet et uavhengig og absolutt bevis for hvor de de tolv
apostler utførte Guds verk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar