Khazarene
Det
er meningsløst å omtale dagens jøder som Guds utvalgte folk når de til
de grader er utvannet ved inngifte og assimilert i andre folkeslag. Som Encyclopædia Britannica
sier: «Det eksisterer ingen jødisk rase»: «Antropologiske undersøkelser
av de fysiske trekkene, avslører at det — i motsetning til den vanlige
oppfatning — ikke eksisterer noen jødisk rase som sådan» (1973-utg., bd.
12, s. 1054). Av den grunn, og ikke minst andre grunner, er det
meningsløst å snakke om jødenes gjenkomst til Palestina i dag som en
oppfyllelse av bibelske profetier. Engang var en slik tolkning rimelig —
den gang da profetiene først ble uttalt, dvs. før og under fangenskapet
i Babylon etc., da jødene ikke bare befant seg i Babylon, men også
andre steder i verden. I dag er imidlertid situasjonen en helt annen.
Som profetert vendte jødene tilbake fra Babylon og andre steder, men i
dag er jødene, i likhet med alle andre amerikanere, en blanding av
«hummer og kanari!»
Hvor
mange bibelgranskere som dogmatisk omtaler dagens jøder som Guds
utvalgte folk, har virkelig studert opprinnelsen til de fleste jøder i
verden idag? En slik gransking kunne kanskje rette opp noen av de
vrangforestillinger som blir forkynt i tidens kristenhet. Det er ikke
forhastede uttalelser jeg kommer med, men det jeg har å si, er jeg
kommet fram til etter å ha gått emnet nærmere etter i sømmene ut fra de
kilder jeg har til rådighet. Og jo mer man undesøker, desto mer finner
man! Men det er ikke dermed sagt at du finner det meste av disse
opplysningene i dagens aviser, eller i bøker og skrifter utgitt av mange
religiøse kirkesamfunn. Årsakene til dette vil etter hvert bli ganske
åpenbare.
La oss se på noen fakta:
Av
de vel fire millioner jøder som i dag bor i staten Israel, «. . .er det
ca. 47% som er født der, men deres foreldre kom fra mer enn hundre
forskjellige land, og snakket 85 forskjellige språk eller dialekter. De
to største grupperingene er europeiske eller vestlige Ashkenazi-jøder,
som utgjør ca. 31% av den jødiske befolkning, og asiatiske og
nordafrikanske Sefardi-jøder, som utgjør ca. 28%» (Funk & Wagnall’s New Encyclopedia, 1979-utgave, bd. 14, s. 10).
Sefardi-jøder
«Sefardi»
betyr «Spania» på hebraisk. Under Inkvisjonen i Spania, flyktet de
spanske jødene til mange land. De kom egentlig fra «Diasporaen», de
jødiske samfunn som ble spredt over Europa, Asia og Afrika etter det
babylonske fangenskapet i det sjette århundre f.Kr. (Samme, bd. 7, s.
475.)
Fra
1860-årene ble uttrykkene «hebreer» og «israelitt» brukt om mennesker
av jødisk rase eller tro. I dag brukes vesentlig uttrykket «jøder».
Ashkenazi-jøder
Det
kan være av interesse å se på noen fakta i forbindelse med de jøder
rundt omkring i verden som kalles Ashkenazi-jøder. De utgjør det store
flertall av jøder i verden i dag.
«The Jewish Encyclopedia» (bind 2), sier følgende: «Ashkenaz — et folk som via Gomer spores tilbake til Jafet, Noas tredje sønn (1 Mos 10,3; 1 Krøn 1,6).»
I
Det gamle testamente (1 Mos 10,3) blir Ashkenaz omtalt som Gomers
første sønn, og Gomer er på sin side (1 Mos. 10,2) omtalt som Jafets
første sønn. Glem ikke at de ekte israelitter av blodet nedstammer fra
Sem, ikke fra Jafet.
«Encyclopedia Americana»
sier at ashkenaziene «. . .er de jøder hvis forfedre levde i de
germanske land. Dette er er avledet av Ashk’naz, det tradisjonelle,
hebraiske navnet på Tyskland. I løpet av middelalderen, og etter denne,
spredte Ashkenazi-jødene seg over hele Europa, unntatt
middelhavslandene. Herfra emigrerte de over havet, samtidig som de
beholdt språket sitt, Yiddish. De produserte en omfattende religiøs og
sekulær litterær arv på Yiddish, en tysk dialekt fra middelalderen som
var oppspedd med noe hebraisk. . . .Det var blant Ashkenazi-jødene at
den politiske sionisme oppsto, noe som til slutt førte til opprettelsen
av staten Israel.»
Jeg
har forstått det slik at [tidligere] statsminister i Israel, Menachem
Begin, er en europeisk jøde, en Ashkenazi-jøde fra Polen.
Hvem
er da disse Ashkenazi-jødene, og hvor kom de fra? Hvem er deres
stamfar? Er Ashkenazi-jødene etterkommere av Jafet, Gomer, Ashkenaz og
Det Kaukasiske folk, i motsetning til Sefardi-jødene, som er
etterkommere av Sem, Abraham, Isak og Jakob? I det 12. århundre e.Kr.
utgjorde Ashkenazi-jødene bare ca. 6,7% av alle jøder, mens de i 1965
utgjorde 11 millioner, eller ca. 86% av alle jødene i verden. Tenk over
hva dette egentlig betyr!
Ashkenazi-jøder og khasarer
I «Encylopædia Britannica» (1973 utg., bd. 13, s. 328–330) finner vi en historisk oversikt over riket til et folk som ble kalt khasarene.
Vi finner dem i det 6. århundre e.Kr., og i det 8.århundre nådde de
sitt høydepunkt som en nasjon. De var en del av Det vesttyrkiske rike,
men eksisterte tidligere under et annet navn. De hadde sin utbredelse
nord for Kaukasus-fjellene, med Kaukasene som den sydlige grense for
deres utbredelse. I 1016 gikk den bysantinske keiser i forbund med
russerne for å angripe dem, og deretter ble riket deres underlagt
Bysants [Det østromerske rike].
Religionen til khasarene omfattet kristendom, Islam, jødedom og noe hedenskap. Men rundt år 740 e.Kr. ble khasarenes konge, Bulan, omvendt til jødedommen. «Encyclopædia Britannica» forteller følgende om denne hendelsen: «Dette faktum er i seg selv. . . både udiskutabelt og uten sidestykke i historien til det sentrale Euro-Asia.» Og videre: «Omvendelsen av khasarene hadde en betydelig og varig virkning på den vestlige verden» (s. 329, uthevelser tilføyd).
Dette
var ikke første gang hedninger ble jøder, for vi har lest at det samme
hadde skjedd tidligere. Det var i Persia under kong Ahasverus, da
mesteparten av Israel befant seg der. De var blitt forfulgt, men du
husker sikkert at på grunn av dronning Ester, utstedte kongen et dekret
som annulerte Hamans tidligere dekreter eller bannbuller mot jødene, og
ga jødene rett til å forsvare seg. Så kan vi lese: «Og mange av folkene i
landet ga seg ut for å være jøder» (ble jøder, engelsk bibel, Ester 8,17).
«Encyclopedia Americana»
(bd. 16, s. 391) forteller at khasarene «var et folkeslag, trolig av
finsk-ugrisk rase, som levde rundt Det kaspiske hav og forgreiningene av
Kaukasus-fjellene fra ca. 190–1100 e.Kr. . . .Khasarene var tolerante
overfor alle religioner. Mange av dem adopterte den jødiske tro fra
jøder som flyktet fra forfølgelsen i Konstantinopel på 700-tallet.
Jødene i det moderne Russland kan ha en viss mengde khasarblod i seg.»
Mange av d agens
jøder i Palestina kom fra Russland. Det var interessant å lese nylig at
det er få — hvis det i det hele tatt er noen — russisk-talende arabere i
araberlandene. Men i Israel er det 250 000 russiske jøder som snakker
flytende russisk.
«Funk & Wagnall’s New Encyclopedia»
(1971 utgave, bd. 14, s. 386) forteller følgende: «Ved høyden av sin
makt, i det 9. århundre, hersket khasarene over Russland vest for elven
Dniepr og nord for midtløpet av elven Volga. . . .I det 7. århundre
omvendte deres Khakan, eller hersker, seg til jødedommen, og deretter
omvendte en stor del av befolkningen seg til jødedommen. Men så tok
Khasarriket slutt, og etter en rekke kriger ble de beseiret og
assimilert av russerne».
Etter
at riket deres gikk til grunne, vandret khasarene inn i Østeuropa,
hovedsakelig Russland og Polen, der den største konsentrasjon av jøder
befant seg på et langt senere tidspunkt. Enkelte historikere er av
den oppfatning at størstedelen av verdens jøder i dag er av
Khasar-opprinnelse i stedet for semittisk opprinnelse. Hvis dette er
riktig, betyr det ganske enkelt at størsteparten av verdens jøder i
dag, og dette innbefatter minst en tredjedel av dem som lever i staten
Israel, stammer fra hedningene i Kaukasus-området i stedet for fra
Israelittene av Abrahams ætt!
Da
jeg i september 1982 var i Israel for annen gang, ble jeg i stand til
skaffe videre informasjon om Khasar-jødene. I et bibliotek i Jerusalem
fant jeg et verk, «Encyclopedia Judaica Jerusalem» (Keter Publ. House, Ltd., Jerusalem, 1971). Dette leksikonet er «ikke for salg i USA, Canada og Latin-Amerika», som det står foran i hvert bind. Kanskje dette gir saken litt tyngde.
I
dette leksikonet leste jeg at det i det 6. århundre fantes et
nomadefolk som var kjent som khasarene, og som trolig tilhørte Det
vest-tyrkiske rike. Antakelig tilhørte de på et tidligere tidspunkt
Hunner-riket. De ble kalt tyrkere og hunnere. Antakelig oppsto dette
stammefolket da bulgarenes hersker i Det vestkaukasiske område døde, og
fire av sønnene hans vandret så langt vest som til elven Donau. Som en
gryende «nasjon» tok de området i besittelse så langt som til
Svartehavet.
En
av brødrene krysset Donau og beseiret det som i dag utgjør Bulgaria.
Deres fremrykk mot Svartehavet og Krimhalvøya brakte dem i kontakt med
gresk kultur og politikk. På 700-tallet bredte de seg videre vestover
mot Kiev og de slaviske landområdene.
Gjennom flere tiår forsvarte khasarene seg med hell mot araberne. Dette gir en pekepinn om hvor sterkt riket deres var.
Khasarenes omvendelse
Khasarenes
omvendelse til jødedommen i år 740 blir beskrevet av khasarenes konge
Yosef i det 10. århundre. Dette gjør han i et brev til en ledende person
i Spania ved navn Hisdai (Hisdai ben Shapruth). Hisdai hadde blant
annet stilt følgende spørsmål: «Finnes det et jødisk kongerike noe sted
på jorden? Hvordan kom jødene til Khasaria? Hvordan skjedde khasarenes
omvendelse?»
Kong
Yosefs svar dreide seg om khasarenes tidlige historie, og han gir
deretter en lang beskrivelse av omvendelsen til jødedommen under kong
Bulan. Bulan hadde en drøm, som han gjenga i sin alminnelighet. Fra
krigsbyttet etter krigene mot araberne syd for Kaukasus, ble det bygd og
innviet et tempel etter den bibelske modell. Deretter fant det sted en
debatt mellom representantene for jødedommen, kristendommen og Islam.
Etter denne debatten tok kong Bulan og de ledende khasarer imot Israels
religion. Senere ble det bygd synagoger og skoler. Khasarene ble gjort
kjent med Torah, Misnah og Talmud, og religionssystemet til den
rabbinske jødedommen ble introdusert. Ifølge «Encyclopedia Judaica»
(USA-utgave), uttrykte Hisdai takknemlighet «over at Gud i sin nåde. .
.hadde bevart levningen av den jødiske rase» (bd. 4, s. 3).
Denne
korrespondansen til khasarkongen Yosef finnes i biblioteket til «Kristi
Kirke» i Oxford, England. I mitt eget bibliotek har jeg en bok med
tittelen «The Jew in the Medieval World — A Source Book: 315–1791».
Det er en skoleutgave som er utgitt av McClelland and Stewart, Ltd.,
Canada, 9. utgave, s. 1979. På sidene 227–232 finnes et avsnitt med
tittelen «The Medieval Jewish Kingdom of the Chazars, 740–1259». I
denne boken gjengir forfatteren, Jacob R. Marcus, som selv er jøde,
utdrag fra disse brevene til kong Yosef og Hisdai. I sitt brev skriver
kong Yosef følgende: «Du skal vite at vi nedstammer fra Jafet, gjennom
hans sønn Togarma.»
Han
sier videre: «I ættetavlene til mine forfedre har jeg funnet at Togarma
hadde ti sønner. . . .Jeg selv nedstammer fra den syvende sønn,
Khasar.» Her ser vi at Khasar-jødene sporer sin opprinnelse tilbake til
Togarma, Gomers sønn, sønn av Jafet, sønn av Noa (se 1 Mos 10,1–4).
Jacob R. Marcus sier i sin bok at «I jødisk litteratur er Togarma
stamfaren til alle tyrkerne.» Videre sier han at «Khasarene, som var
kjent allerede fra det annet århundre, dominerte den sydlige del av
Russland i tidlig middelalder.
Videre sier Ma rcus: «Margolis og Marx’ verk: Det jødiske folks historie,
er det beste ettbindsverk på noe språk om jødenes historie. Det er
egentlig et leksikalt referanseverk, som er ytterst nøyaktig og
korrekt.» Jeg har også dette verket i min besittelse, og på s. 308–312
gir forfatterne en biografi over Hisdai, som skrev det nevnte brev til
khasarkongen Yosef i et forsøk på å lære mer om dette jødiske kongeriket
i øst, og de forteller om begivenhetene i forbindelse med dette
spørsmålet om «khasar-jødene». Denne boken sier også at khasarenes
«hoved-etterkommere» var «av den hvite rase, mens språket og styreformen
deres var mer på linje med hunnere og tyrkere» (Max L. Margolis og
Alexander Marx: A History of the Jewish People, s. 525. Athenium Pub., 9. utg., 1980.)
Av
nabolandene var khasarene kjent som jøder. Det ble sagt at ingen kunne
inneha et «khaqanate» (deres høvding, som sto høyere enn kongen selv,
ble kalt «khaqan») hvis han ikke var jøde.
I
det 10. århundre ble khasarene gjentatte ganger overfalt av russerne,
og etter 965 ble ikke lenger khasarene omtalt så mye som et selvstendig
folkeslag. Etter det 11. århundre eksisterte ikke lenger riket deres.
Khasarenes vandringer
Etter
at Khasarriket var falt, skjedde følgende: «I middelalderen var
nærværet til de jødiske gruppene og innflytelsen til jødisk tankegang i
Østeuropa betydelig. Som nevnt, hadde slike grupper vandret til
Sentral-Europa fra øst, eller blitt omtalt som Khasarer. Dette gjør det
umulig å se bort fra muligheten for at de stammet fra det tidligere
Khasarriket» (Encyclopedia Judaica, bd. 10, s. 952). Les denne uttalelsen en gang til!
I
det 12. århundre bodde det khasarer i Konstantinopel og Alexandria, og
disse ble oppfordret til å slå seg ned i Ungarn. De kom også til Kiev i
Ukraina. I 1309 fikk katolikker i Ungarn forbud mot å gifte seg med
khasarer. Det blir nevnt andre områder disse gruppene slo seg ned,
eksempelvis Krimhalvøya, Polen og andre steder. «Det ser ut til å være
et betydelig bevismateriale som bekrefter at khasarenes etterkommere
befinner seg i Europa» (samme, s. 953).
I
de eldste russiske lovbøker finner man skrifter fra Bibelen og Talmud
som går helt tilbake til khasarenes tid. Det blir pekt på at de
elementer fra Bibelens og Talmuds lovverk man finner i disse russiske
lovbøkene ikke skyldes kontakt med katolikkene i vest, men med jødiske
khasarer.
I Encyclopedia Judaica Jerusalem var det også flere sider om «Ashkenaz»:
«Ashkenaz»
ble definert som et folkeslag og et rike som grenset til Armenia og
øvre del av Eufrat, og som står nevnt i 1 Mos 10,3 og 1 Krøn 1,6 som
etterkommere etter Gomer. Det finnes også en henvisning i Jer 51,27. Det
ble påpekt at i rabbinsk middelalder-litteratur, ble navnet brukt for
«Tyskland».
«Ashkenaz»
var navnet på den jødiske befolkning i Nordvest-Europa, ved bredden av
Rhinen. Uttrykket omfattet til slutt Tyskland, tysk jødedom, tyske jøder
og deres etterkommere. Jødiske bosettinger i Nord-Frankrike og Tyskland
spredte seg videre til Polen/Litauen, og til slutt til jødiske
bosettinger rundt omkring i verden.
Uttrykket
«Ashkenaz» blir brukt for å skille disse fra «Sepharad», som
hovedsakelig dreier seg om spanske jøder. «Ashkenaz» er en aksentuert,
hebraisk form for «Tyskland». Sefardiene var derimot
etterkommerne etter jøder som ble kastet ut fra Spania og Portugal, og
som bosatte seg i andre områder. Befalingen om å kaste ut jødene fra
Spania ble undertegnet samme år som Columbus satte seil for Amerika —
1492. De vandret da til Syd-Frankrike, Italia, Nord-Afrika, Tyrkia,
Lilleasia, Holland, England, Nord- og Syd-Amerika, Tyskland, Danmark,
Østerrike og Ungarn.
I
det 15. og 16. århundre ble sentret for Ashkenazi-jødenes
befolkningsområde flyttet fra Vest- til Østeuropa, hovedsakelig i
Bøhmen, Moravia, Polen og Litauen. I de slaviske landene snakket disse
jødene det jødisk/tyske språk Yiddish — et karakteristisk kjennetegn.
Fra det 17. århundre avtok Sefardi-jødene i antall, mens Ashkenazi-jødene økte.
Ashkenaziene spredte seg gjennom Vesteuropa, og de dro også over
Atlanteren. Ved slutten av det 19. århundre, hovedsakelig på grunn av
forfølgelse i Russland, fant det sted det en massiv utvandring fra
Østeuropa.
Før
2. verdenskrig utgjorde Ashkenazi-jødene 90% av den samlede jødiske
befolkning over hele verden. I dag er det bare rundt en halv million
Sefardi-jøder tilbake. Dette betyr at det store flertall av de
resterende 13½ million jøder er Ashkenazi-jøder.
I
staten Israel har disse to jødiske grupperingene fremdeles sine
adskilte kjennetegn både når det gjelder innstiftelser og religiøse
øvelser.
Selv om Encyclopedia Judaica Jerusalem
ikke kommer inn på dette, skal man legge merke til at khasarenes
skrevne historie slutter i det 12. århundre, og ikke lenge etter finner
vi begynnelsen til Ashkenazi-jødenes historie — også i Sentral-Europa.
Det
som skjedde i denne mellomperioden er kanskje et følsomt emne for mange
av «jødene» i dag, spesielt for dem som mener at de er Guds utvalgte
folkerase hvis lovende framtid er gjenopprettelsen i Palestina og
opprettelsen av et kongerike som skal herske over hele verden. Det som
historien forteller, er også en utfordring til overnidkjære kristne som
promoterer den sionist/politiske stat på grunnlag av bibelske profetier.
Graetz,
hvis historiske verk om jødene er blitt anerkjent som et av
standardverkene, forteller også om khasarenes omvendelse til jødedommen,
og om deres påstander (falske naturligvis) at de var en del av de
tidligere ti stammene: «Det er mulig at omstendighetene rundt khasarenes
omvendelse til jødedommen er omspunnet av legender, men omvendelsen i
seg selv er et faktum som er så ettertrykkelig bevist fra alle kanter at
det ikke levnes tvil. I tillegg til Bulan, adopterte de ledende menn i
hans kongerike — nesten fire tusen — den jødiske religion. Etter hvert
banet den seg vei blant folket, slik at de fleste av innbyggerne i byene
i Khasarriket til slutt var jøder. . . .Over en tid var ikke jødene i
andre land klar over at dette mektige kongerike hadde omvendt seg til
jødedommen, og da svake rykter om dette til slutt nådde dem, var de av
den oppfatning at Khasaria var befolket med etterkommerne til de
tidligere ti stammene» (Graetz: History of the Jews. Jewish Publication Society, Philadelphia, Pa., 1902, kap. V, s. 140–141).
Max I. Dimont, forfatter av «Jews, God and History»
(Simon and Schuster, Inc., 1962), uttaler at «Ashkenazi-jødenes
historie dreier seg vesentlig om jødenes historie øst for Rhinen, fra
det 15. århundre og utover» (s. 246).
Dimont
kommer også inn på khasarenes omvendelse til jødedommen, selv om boken
hans bare vier et par sider (198–200) til khasarene. Men han nevner den
jødiske dikter Juda Halevi (født i Toledo, Spania i 1075), og at temaet
for det store filosofiske diktet hans, Ha-Kuzari, var de hedenske
khasarer som omvendte seg til jødedommen. Han nevner at dette temaet
«dreier seg om en fantastisk episode i jødisk historie, som ville blitt
feid til side som rent oppspinn, hadde det ikke vært for at den var så
godt dokumentert.» Han nevner videre at da khasarene ble beseiret i 969,
ble territoriet deres innlemmet i det nyopprettede russiske rike, men
han fører ikke historien deres videre enn til dem som ble spredt fra
Khasaria.
The Jewish Encyclopedia
(USA-utgave), fører khasarenes opprinnelse enda lenger tilbake i tiden
enn Jerusalem-utgaven av dette leksikonet gjør: «Moses av Korene
refererer til Armenia og Iberia som blir invadert av 'kazirene' i
begynnelsen av det 3. århundre» (bd. 4, s. 1). Og i Encyclopedia Judaica
legger man også merke til en referanse til Armenia i forbindelse med
Ashkenazi-jødene: «. . .at Ashkenaz blir nevnt blant kongerikene i
nærheten av Armenia» (bd. 3, s. 718). Når man gransker disse to leksika,
merker man seg at Ashkenaz, som «var et folkeslag og et land ved
grensen til Armenia og den øvre del av Eufrat, og som blir nevnt i 1 Mos
10,3 og 1 Krøn 1,6 som en av Gomers etterkommere», blir assosiert med
khasarene i Armenia. I tilfelle du ønsker å slå opp for å se, staver The Jewish Encyclopedia khasarer som «chazarer».
«Yakubi,
en arabisk historiker som virket i det 9. århundre, sporer khasarenes
opprinnelse tilbake til Jafet, Noas tredje sønn» (Arthur Koestler: The Thirteenth Tribe, s. 22).
I det første avsnittet i artikkelen om khasarene, skriver The Jewish Encyclopedia følgende, og legg spesielt merke til den første setningen: «Et folkeslag av tyrkisk opprinnelse, hvis liv og historie er flettet inn i historien til jødene i Russland helt fra begynnelsen.
Khasarenes kongedømme var fast grunnlagt i det meste av Syd-Russland
lenge før det russiske monarki ble grunnlagt av Varangerne (855). Helt
fra de første århundrene har det bodd jøder langs breddene av
Svartehavet og Det kaspiske hav. Historisk bevismateriale viser at
hjemlandet til khasarene lå i Ural-området. Blant klassiske forfattere i
middelalderen var khasarene kjent som 'chozarer', 'khazirer',
'akatzirer' og 'akitirer'» (bd. 4, s. 1. Uthevelser tilføyd).
Hva
skjedde med disse Khasar-jøder fra det 12. århundre og utover? Hvordan
fortsatte Ashkenazi-jødene der Khasar-jødene slapp, og hvilken
forbindelse er det?
Den
3. mars 1983 hørte jeg på nyhetene at Arthur Koestler var død,
antakelig ved selvmord, etter langvarig sykdom (levkemi og Parkinson).
Neste dag leste jeg i The International Herald Tribune at Eric Pace i New York Times
hadde uttalt at Koestler var en «strålende person, en selvransakende
tenker, et forbilde på en sentraleuropeisk intellektuell». Jeg hadde
ganske nylig anskaffet et eksemplar av Arthur Koestlers bok The Thirteenth Tribe
(Random House, 1976) til boksamlingen min, etter først å ha lånt den på
et bibliotek. I denne boken skriver Koestler om Khasar-jødene — et mer
inngående studium av emnet enn jeg har sett noe annet sted. Koestler
skriver bl.a.: «Det som diskuteres er skjebnen til de jødiske khasarer
etter at riket deres gikk til grunne i det 12. århundre. Når det gjelder
dette problemet, er det sparsomt med kildemateriale, men det nevnes
forskjellige khasar-bosettinger i middelalderen på Krimhalvøya, i
Ukraina, Ungarn, Polen og Litauen. Det generelle bildet som dukker opp
fra disse fragmentariske bitene av opplysning, er at det skjedde en
utvandring av khasarstammer og -samfunn til disse delene av Østeuropa,
hovedsakelig Russland og Polen, der de største konsentrasjoner av jøder
oppholdt seg ved innledningen til den moderne tidsalder. Dette har fått
flere historikere til å trekke den slutning at en ikke ubetydelig del,
kanskje størsteparten av de østlige jøder — og dermed også av verdens
jøder — kan være av khasar-, og ikke av semittisk opprinnelse» (s.
15–16).
Koestlers
bok er dokumentert med utrolige mengder kildemateriale. Ut fra denne
boken, med alle dens sitater fra forskjellige historiske kilder, får vi
vite at selv da khasarene ble slått av russerne i 965, beholdt de sin
uavhengighet og sin jødiske tro intakt helt fram til det 13. århundre.
De begynte da å vandre inn i de slaviske landene, som i sin tur bidro
til å bygge opp de store jødiske sentra i Østeuropa. De bosatte seg i
Ungarn, og det ble grunnlagt khasar-bosettinger i Ukraina og
Syd-Russland. Enkelte ble tilbake på Krim-halvøya og i Kaukasus-området,
der det fortsatt finnes jødiske grupper. 8000 «fjell-jøder» i det
nordøstlige Kaukasus er Khasar-jøder. Men hovedmassen av Khasar-jødene vandret inn i Polen/Litauen-området.
Av en million jøder i verden i det 16. og 17. århundre, bodde de fleste
i Polen, Litauen, Ungarn og på Balkan, og denne store befolkning av
jøder fra øst, var spiren til de fleste av verdens jøder. Polske
forskere er enige om at disse bosettingene i Polen og resten av
Østeuropa ble grunnlagt av jøder fra Khasarriket og fra Russland.
Østeuropa
Ifølge Koestler, har man tradisjonelt trodd at jødene fra Vesteuropa vandret til Østeuropa,
og dermed ga opphavet til det store antall jøder man senere fant der.
Man skal imidlertid merke seg disse fakta, som Koestler nevner: Under
den spanske inkvisisjon i slutten av det 15. århundre måtte de fleste
Sefardi-jøder i Spania og Portugal flykte til England og Frankrike. Da
de til slutt ble kastet ut fra England, hadde det aldri vært mer enn
2500 av dem der. Når det gjelder Frankrike, har ingen fransk historiker
noen gang hevdet at franske jøder emigrerte til Polen. De jødiske
samfunnene i Rhin-området i Tyskland var svært små, kanskje ikke flere
enn i England. De ble nesten utryddet (eller begikk selvmord for å unngå
utryddelse). Det er bare tradisjonen som sier at det skjedde en
masseutvandring av tyske jøder til Polen, og på den tid kjente jødiske
historikere svært lite til khasarenes historie. De kunne derfor ikke
forklare den «helt utrolige konsentrasjon av jøder i Østeuropa» hvis de
ikke var kommet fra Tyskland. Koestler nevner at andre historiekilder
ikke viser noen som helst utvandring fra Rhin-området til Polen. Det som
ble tilbake av jøder i Vesteuropa ble videre sterkt redusert av
Svartedauen i årene 1348–1350 — både av selve pesten og ved å bli brent
til døde fordi de ble anklaget for å ville spre pesten ved å forgifte
vannkildene.
Poenget er: Mye av denne store konsentrasjon av jøder i Polen og Østeuropa må være av khasar-opprinnelse, trolig med videre inngifte av jøder som allerede befant seg der.
Rundt
1648 begynte denne jødiske befolkning å vandre vestover, mot Ungarn,
Bøhmen, Romania og Tyskland, og denne vandringen fortsatte i nesten tre
århundrer fram til 2. verdenskrig, og «ble hovedutspringet til de
eksisterende jødiske samfunn i Europa, USA og Israel.»
Disse
korte, historiske utdragene som er nevnt, danner grunnlaget for en
oppfatning noen historikere deler: at de fleste jøder i dag ikke er
etterkommere etter Israel i det hele tatt, men er kaukasere av
khasar-opprinnelse. De er i dag kjent som Ashkenazi-jøder, fordi man
tidligere trodde at de kom fra Tyskland, eller «Ashkenaz», som betyr
«Tyskland» på hebraisk. De fleste forkynnere av bibelens profetier tar
imidlertid ikke hensyn til disse fakta i det hele tatt, og har trolig
heller ingen kjennskap til dem.
Omtrent
alle jøder i verden er Ashkenazi-jøder, bortsett fra en liten minoritet
som er kjent som Sefardi-jøder, og omfatter derfor Khasar-jødene,
uansett hvilken nasjonalitet de tilhører. Det er naturligvis umulig å
oppgi hvor stor del av Ashkenazi-jødene som er av Khasar-opprinnelse,
men enkelte mener at de aller fleste er det. Jeg sier ikke at absolutt
alle Ashkenazi-jøder er etterkommere etter Khasar-jøder, men prøver å
påpeke at enkelte mener muligheten er stor for at de aller fleste av dem
er nettopp det, ut fra den historiske bakgrunn jeg har nevnt. Men for å
si det mildt: poenget er at etterkommerne etter Khasar-jødene (jøder
som ikke er jøder av blod/rase) omfattes av dagens Ashkenazi-jøder.
På
hjemturen etter et besøk i Israel, satt jeg ved siden av en jødisk mann
på flyet. Han arbeidet ved instituttet for genetikk ved et større
universitet i USA. Jeg stilte ham et spørsmål om hva han visste om
Khasar-jødene. Han svarte at han nylig hadde gjort en del undersøkelser
og utgitt en rapport om emnet. Han fortalte meg at khasarene var et
folkeslag i nærheten av Russland som for lenge siden hadde omvendt seg
til jødedommen og utvandret andre steder, og at de for en stor del ble
del av Ashkenazi-jødene.
På
den samme hjemturen fra Israel snakket jeg med en flyvert som hadde
slike renskårne trekk. Jeg spurte ham om han var jøde. Han svarte
bekreftende på det. Videre spurte jeg ham om han var en Sefardi-jøde,
fordi han hadde spanske trekk. Til det svarte han nei, hans foreldre var
kommet fra Latvia. Jeg spurte ham da om han var Khasar-jøde. Han svarte
bekreftende på det, og opplyste at Khasar-jødene var opphavet til
dagens Ashkenazi-jøder, og at de egentlig ikke var jøder i det hele
tatt. Han fortalte meg at han fremdeles var opptatt av å finne ut hvor
han egentlig kom fra!
Robert Kirsch ved Los Angeles Times
siterer professor A.N. Poliak ved universitetet i Tel Aviv, der han
skal ha uttalt at «størsteparten av jødene i verden i dag» nedstammer
fra jødene i Khasaria.
Det
som er virkelig interessant i Arthur Koestlers bok, er at det oppsto en
messiansk bevegelse i Khasaria i det 12. århundre. Denne bevegelsen tok
sikte på å erobre Palestina med våpenmakt. Grunnleggeren av denne
bevegelsen var en Khasar-jøde. «De hevdet at tiden var kommet da Gud
ville samle Israel, Hans folk fra alle land, til Jerusalem, Den hellige
by.» Den sekskantede «Davidsstjerne» som man finner i det israelske
flagget, begynte å bli et nasjonalsymbol under det korstog som ble
iverksatt av sønnen til den Khasar-jøden som startet bevegelsen 20 år
tidligere.
På s. 280–281 i A History of the Jews av Solomon Grayzel (The Jewish Publication Society, 1947), nevnes khasarene, og at deres historie har å gjøre med «spredningen av jødedommen i de dager.»
Dr.
John Wilmot, som var pastor ved Highgate Road Chapel i London i årene
1924-1959, ga noen spesielle foredrag om profetiene. Dette var i
Toronto, Canada. Disse foredragene ble senere utgitt i The Gospel Witness, Toronto. Senere ble de utgitt i bokform med tittelen Inspired Principles of Prophetic Interpretation. I kapitlet Prophecy and The Israeli State, uttaler Dr. Wilmot:
«Sionister
over hele verden er overveiende av østeuropeisk opprinnelse. Disse
Yiddish-talende 'jøder' har ingen rasemessig tilknytning verken til
Palestina eller oldtidens hebreere, men er av khasar-opprinnelse. Her er
et sitat fra Jewish Encyclopedia (bd. 4, s. 1–12): 'Khasarer: en
ikke-semittisk, asiatisk, mongolsk stamme/nasjon som emigrerte til
Østeuropa rundt det 1. århundre, og som ble beseiret i det 11. århundre
av det ekspanderende, russiske rike som absorberte hele
khasar-befolkningen. Dette er opphavet til det store antall
Yiddish-talende jøder i Østeuropa — Russland, Polen, Litauen, Galisia
[en tidligere del av Nordvest-Spania], Bessarabia [en tidligere del av
Romania/Russland] og Romania.' Jødiske historikere som Graetz, Dubnow,
Friendlander, Raisin og andre, støtter også dette synet.»
Alt
dette betyr selvfølgelig ikke at vi skal ha noe imot Khasar-jøder bare
fordi de er Khasar-jøder. Det som er poenget her, er at de verken kan
regnes som sanne israelitter av blodet eller Guds utvalgte folk.
Da
jeg for alvor begynte å granske dette med Khasar-jøder, oppdaget jeg
snart at det er mer stoff om dem i historiebøkene enn man skulle tro —
Man må bare lete etter det på de rette plassene. Men historien er der
som en del av jødenes historie, enten den blir regnet med eller ikke.
Disse historiske undersøkelser kan selvfølgelig ikke fortelle oss hvor
mange prosent khasarene utgjør av det samlede antall Ashkenazi-jøder.
Ashkenazi-jødene utgjør imidlertid 95% av den samlede jødiske befolkning
på verdensbasis, sammenlignet med ca. 5% Sefardi-jøder — som trolig er
av renere jødisk rase enn flertallet. Det ville være spekulativt å si at
absolutt alle Ashkenazi-jøder er av khasar-opprinnelse, dvs. av
ikke-jødisk opphav, men muligheten for at hovedmassen av jøder i verden i
dag har sitt opphav blant det hedningefolk som var kjent som khasarer,
og som ble omvendt til jødedommen i år 740 er både fascinerende og
interessant. De som hevder at Gud har bevart jødene som en ren folkerase
gjennom alle disse årene, bør tenke over dette, for det er et
uimotsigelig faktum at mange av jødene i verden ikke er jøder av blodet,
og dermed ikke jøder i det hele tatt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar