Nr. 32:
Ingen som er
gjengiftet som kristen kan eller skal være forkynnere, Pastorer eller Apostler!
Et nytt ekteskap gjør dem uskikket dertil!
Dette er
ikke mine ord, men hva skriften sier og lærer.
Bilde av meg
og min hustru Berit, vi nærmer oss nå snart tredve års samliv. Ikke verst det i
dagens samfunn der t.o.m. forkynnere, Pastorer og Apostler lever som på Noahs
og Lots dager med å ta til ekte og gi til ekte.
Tar med noe
jeg har skrevet før som er veldig oppklarende, konsis og i tråd med skriften.
I dag er
samboerskap allment akseptert i folket - fra toppen av samfunnsstigen og lagt
inn i de ”kristnes” rekker, men Bibelen omtaler samboerskap som hor og sier at
de som lever slik ikke skal arve Guds rike. (1. Kor 6:9; 7:2 og 1. Tess 4:2-5.)
Gud ville
mennesket vel og innstiftet det livslange ekteskapet som ramme om kjærligheten
mellom mann og kvinne. (Mark 10:7 og Ef 5:31)
Viktigheten
av dette avspeiles også ved at Herren tok dette med i det 6. bud som sier «Du
skal ikke bryte ekteskapet,» eller som det også kan oversettes: «Du skal ikke
bedrive hor.»
Det finnes
noen grunnleggende prinsipper som går igjen i alt som Bibelen taler om
ekteskapet. Det er ting som er uforanderlige, de hører til selve skapelsens
orden. Gud understreker dette når han sier i 1. Mos. 2:24 «Derfor skal mannen
forlate sin far og sin mor og bli hos sin hustru, og de skal være ett kjød.»
Jesus
henviser også til dette når han omtaler ekteskapet i Mat. 19:3 ff. Ektefellene
skal være ett kjød og i felleskap dele både gleder og sorger som dette
medfører.
Bibelen
setter ekteskapet inn i en sosial og juridisk sammenheng. I ordet fra 1M 2:24
står det at «mannen skal forlate sin far og sin mor».
Dette betyr
at han går fra en juridisk og sosial sammenheng og over i en annen, hvor det
blir klart for alle at disse to ved å inngå ekteskap har dannet en ny enhet som
skal vare livet ut.
Ut fra Guds
ord kommer en ikke utenom en juridisk bindene bekreftelse på at ekteskap er
inngått.
Bibelen har
ingen oppskrift for hvordan et ekteskap skal inngås. Samfunnets ordninger for
ekteskapsinngåelse er gyldige, dersom de ikke bryter med Guds ord. Det som er
viktig å understreke er at ekteskapet er en juridisk forandring av livslang
sivilstatus som foretas i full åpenhet og bekreftes av ekteparet, deres
foreldre og myndighetene. For en kristen vil det være naturlig at ekteskapet
også inngås under Guds ord og bønn.
Et
samboerskap mangler all bibelsk begrunnelse. Det er bygget på subjektive
følelser og private avgjørelser. Samboerskap er manglende vilje til å ta en
avgjørelse av livslang karakter og et ønske om å leve seksuelt sammen uten å ta
på seg den forpliktelse Bibelen knytter til slikt samliv.
Skilsmisse
Bibelen sier
at skilsmisse er imot Guds vilje. Jesus sier i Matt 19:4-6: «Har dere ikke lest
at han som skapte dem, fra begynnelsen skapte dem til mann og kvinne, og sa:
Derfor skal mannen forlate far og mor og holde seg til sin hustru, og de to
skal være ett kjød? Så er de ikke lenger to, men ett kjød. Derfor, det som Gud
har sammenføyd, det skal et menneske ikke skille.» Se også Mark 10:6-9; Luk
16:18; 1. Kor 7:10-11.
Det nye
testamente har to konkrete unntak hvor skilsmisse ikke er synd. Det ene
unntaket finner vi i 1. Kor 7:12-16. Her gjelder det en vantro ektefelle som
krever skilsmisse dersom den andre ikke vil oppgi kristentroen.
Og når den
andre dør. Rom. 7. 3 Så lenge mannen lever, gjelder hun som ekteskapsbryter
hvis hun gifter seg med en annen. Men dersom mannen dør, er hun fri fra loven
og bryter ikke ekteskapet om hun gifter seg med en annen.
Andre unntak
er ikke nevnt i NT.
Gjengifte
Bibelen
taler også klart i denne sak. I Luk 16:18 står det: «Hver den som skiller seg
fra sin hustru og gifter seg med en annen, driver hor. Og den som gifter seg
med en kvinne som er skilt fra sin mann, driver hor.»
Jesu ord i
Mark 10:11-12 er heller ikke til å misforstå: «Den som skiller seg fra sin
hustru og gifter seg med en annen, gjør seg skyldig i hor mot henne. Og dersom
en kvinne skiller seg fra sin mann og gifter seg med en annen, så driver hun
hor.»
Paulus
skriver like klart i 1. Kor 7:10-11: «Til dem som er gift, har jeg dette bud,
ikke fra meg selv, men fra Herren: En kvinne skal ikke skille seg fra sin mann.
Men er hun skilt fra ham, skal hun enten fortsette å leve ugift eller forlike
seg med mannen. Og en mann skal ikke skille seg fra sin hustru.»
Vi merker
oss at Paulus viser til et bud fra Herren. Det oppgis bare to muligheter for
den fraskilte hustru eller mann: Å bli værende ugift, eller å forlike seg med
sin ektefelle.
Tjeneste og
gjengifte
Men
allikevel er en blitt skilt som troende og en innehar en tjeneste, så stilles
det strengere kriterier. Der heter det flere plasser i Paulus undervisning at
en skal være èn kvinnes mann (se Pastoral brevene). Hva da?
Jakob sier i
sitt brev kapittel 3:1: «Mine brødre! Ikke mange av dere må bli lærere! For vi
vet at vi skal få desto strengere dom».
Ansvaret er
meget stort å være forkynner. Det er en stor forskjell å være et vanlig
menighetsmedlem og å være forkynner. Men det er ikke dermed sakt at en er mer
elsket av Gud, men det har med å være tro over det ansvarsområde Gud har gitt
en. Jeg tror at Gud vil tilgi alle enhver synd. Men her er det andre ting som
må komme i betraktning, som forkynner innehar man et spesielt ansvar. Ville
noen i en profan sammenheng tillatt en pedofil å arbeide med barn? Nei. Like
klar er Skriften på at vi ikke skal tillate at en gjengift forkynner skal forkynne
for andre mennesker med et Pastoral og lærer ansvar. At en er Evangelist som
bl.a. Frank Mangs var etter han ble fraskilt, kan vi tillatte. Men ikke bli
innsatt som Pastor, Hyrde eller eldste. En skal ikke være leder for flokken og
hjorden, men være selv under et form for tilsyn.
Men når en
innehar et embete som forkynner, så kreves det mye. Derfor sier Jakob at ikke
mange skal være forkynnere. Derfor kan ikke en forkynner ta seg friheter bare
på egen bekostning, han har et spesielt ansvar over Gud og sine medmennesker.
Når det
gjelder ekteskapet, så er det ikke tillatt for en forkynner å gifte seg opp
igjen under noen omstendighet, da diskvalifiserer han seg for det embete han
har fått. Det er som en idrettsmann hogger bena av seg, han er ikke lengre
skikket til å være idrettsmann, om han så gjerne vil. En forkynner skal være èn
kvinnes mann ser vi Paulus underviser om gang etter gang. (1. Tim. 3.2 og Titus
1:6).
Skulle noe
være uklart her, så anbefaler jeg å sende inn et spørsmål til bloggen vår eller
skrive noe selv der. Dette burde og skulle vært en felleskristen forståelse der
ikke gjengiftede fikk og kunne dra land og strand runde. Det er åndsmakter,
demoniske sådanne som følger i fotsporet av løs seksual- og moral liv.
1 Tim. 4. 1.
Ånden sier med klare ord at i de siste tider skal noen falle fra troen. De skal
holde seg til ånder som fører vill, og til lærdommer som stammer fra onde
makter. 2 De blir bedratt av løgnaktige
hyklere som er brennemerket i sin samvittighet.
3 Disse nekter folk å gifte seg og krever at en skal holde seg borte fra
visse slag mat, enda Gud har skapt dette for at de som tror og kjenner
sannheten, skal ta imot det med takk. 4
For alt det Gud har skapt, er godt, og ingen ting er forkastelig når det mottas
med takk. 5 Det blir helliget ved Guds
ord og bønn.
Det er ikke
snakk om A og B kristne. Ekteskapet er en Gudgitt ordning som også viser
forholdet mellom Kristus og menigheten. Derfor ligger det i selve naturen her,
at det stilles så store krav. Gud står bak sitt ord, derfor er dette et forbilde
på noe enda større og rikere. Vårt forhold til Jesus og hans forhold til oss.
Vær derfor nøye med både den du gifter deg med og at du ikke tilsøler ditt liv
her. Ved at du lever i samsvar med Guds ord her, er den beste forutsettingen at
du vokser som troende.
1. Tess. 4.
1. For øvrig, brødre, ber og formaner vi dere i Herren Jesus: Dere har mottatt
og lært av oss hvordan dere bør leve og være Gud til behag, og slik lever dere
allerede. Men dere må gjøre enda større fremskritt i dette! 2 Dere vet jo hvilke påbud vi gav dere fra
Herren Jesus. 3 For dette er Guds vilje
– deres helliggjørelse: Dere skal holde dere borte fra hor; 4 enhver skal vite
å vinne seg sin egen hustru i hellighet og ære,
5 ikke i sanselig begjær som hedningene; de kjenner jo ikke Gud. 6 Og ingen må gjøre sin bror urett eller
bedra ham i disse ting. Herren straffer alt slikt, det har vi tidligere sagt og
lagt dere på sinne. 7 For Gud kalte oss
ikke til urenhet, men til et hellig liv.
8 Derfor, den som avviser dette, avviser ikke et menneske, men Gud, han
som gir dere sin Hellige Ånd.
Vi leser om
at skriften gir et klart vitnesbyrd om presten i den gamle pakt hvordan han
skulle leve, som sto i det samme ansvarsforholdet innfor Gud og sine
medmennesker som forkynneren og tilsynsmannen står i den nye pakt. 3. Mosebok
21:14: «En enke eller en fraskilt eller en vanæret kvinne eller en skjøge – noe
slikt må han ikke gifte seg med. Bare en jomfru av sitt folk skal han ta til
hustru».
Vi leser om
at Gud gir det samme vitnesbyrd og krever det samme av Presten under det
kommende 1000-årsriket som skal tjene for folket i Jerusalem i Israel, der lov
og rett skal gå ut i fra. Esekiel 44:22: «En enke eller en kvinne som hennes
mann har skilt seg i fra, skal de ikke ta til hustru, men bare jomfruer av
Israels ætt. Men de kan ta en enke som er enke etter en prest».
Når Skriften
er så klar når det gjelder presten i den gamle pakt og under 1000-årsriket, så
er den ikke mindre klar når det gjelder under menighetens tidshusholdning, vi
som lever under det herligeste og største privilegium av alle; «èn kvinnes
mann».
På samme
måte som at Skriften sier at det er demonisk og forførisk å nekte en forkynner
og tilsynsmann å gifte seg (1. Tim. 4:1), er det å komme under de samme
negative forholdene å akseptere og tillatte at forkynnere gifter seg på nytt
mens ektefellen lever. Det er kun ved død at det kan være riktig for en
tilsynsmann å gifte seg på nytt igjen, og da med ei som ikke er fraskilt!
Bl.a. Derek
Prince som var en flott bibellærer giftet seg med ei fraskilt, dette var
selvfølgelig aldri Guds vilje. Får bare håpe at han ble frelst selv om han
gjorde imot Guds vilje.
Fra mine
bibelkommentarer Titus 1. 5 Jeg lot deg bli igjen på Kreta for at du skulle
bringe orden i de ting som fremdeles var ugjort. Du skal innsette eldste i hver
by, slik jeg påla deg.
Det var med
stor tillit og hengivenhet Titus fikk dette oppdraget. Å ordne menigheten etter
Guds mønster der eldste skulle bli innsatt som skulle lede menigheten og ha
ansvar for videre vei fremover, først og fremst i åndelig henseende.
6 En eldste
må det ikke være noe å utsette på: Han skal være én kvinnes mann, hans barn må
være troende, ikke oppsetsige og ikke kunne anklages for å leve et vilt liv.
En eldste
som er en mann med lærer og Hyrde ansvar skal være en med høy inntregeitet. Ha
barn som er opplært i og på Herrens vei. Og som klarer og skikker seg godt, da
i særdeleshet med sin familie.
Videre står
det at han skal være èn kvinnes mann. Her kan vi ikke misforstå Paulus sin ord
når det står med apostrof over; èn kvinnes mann.
I enkelte
kulturer er det flerkoneri som bibelen, spesielt nye testamente advarer imot. Det
er en mann og en kvinne som er det Gudgitte ekteskapsform alt annet er menneske
laget.
Å fokusere
på noe annet er en total avsporing og diskutere om det er bibelsk med homo og
lespe forhold er bortkastet tid og feil fokus. Gud skapte oss til mann og kvinne,
punktum.
Nå må vi
også se dette i lyset av Guds ord. Å håndheve så høy standard som Guds ord
legger til grunn på ekteskapet, gjelder KUN troende mennesker. Da spesielt de
med et tilsynsembete.
Hvis en som
troende blir skilt kan en fortsette i tjenesten, men da uten Hyrde og lærer
ansvar (det samme mandats område kvinnen har).
Hvis en
gifter seg på nytt så må vi forholde oss til hva Guds ord sier om dette. Vi
skal ta opp gjengifte mye dypere når vi kommer til andre skrift avsnitt men
skal bare si kort at for to troende er gjengifte utelukket mens den andre
lever. Det er kun tillatt med gjengifte for en troende hvis den andre dør
fysisk.
Men uansett
hvis en troende som har et tilsyns embete gifter seg på nytt skal vedkommende
aldri ha en plattform tjeneste. Gjengifte om det er tillatt diskvalifiserer
vedkommende til å ha en tjeneste i Guds menighet. Gifter en seg på nytt uten et
bibelsk grunnlag, skal vedkommende støtes ut av menigheten hvis en ikke vil
omvende seg.
At enkelte
kristne forkynnere gifter seg med fraskilte både første gang og etter de er
blitt enkemenn er vanhelliget og det diskvalifiserer dem til å ha et
tilsynsembete.
Da er det
nødvendig at en ikke bare synes det ikke er rett med gjengifte.
Men samtidig
samarbeider og støtter forkynnere, eldste og andre som er gjengift. Gjør en
det, så løper en Satans ærend.
Er dette
underlig? Tenk på en arbeidsplass der en person gjentatte ganger ikke klarer
eller vil ikke gjøre jobben sin, da er det ikke urettferdig at vedkommende
mister jobben?
Gud er da
ikke dummere enn en bedriftsleder? Eller skal vi gjøre Guds ord til intet?
Slik er det
i Guds rike og i Guds menighet. Ingen gjengiftede som troende har lov og skal
ha en plattform tjeneste. Og de som støtter slike, støtter Satan og hans
demonhær. Og de som nekter en tilsynsmann å gifte seg en gang, løper også
Satans ærend (1. Tim.4.1-5).
Vi ser i dag
at det ikke er noe hinder i Guds menighet med to, tre og flere ekteskap bak seg
for å kunne forkynne Guds ord. Men dette er ikke noe nytt, de kommer under den
dom vi finner i Guds ord mange plasser og de som støtter slike kommer også
under samme dom. Gjengifte blant tilsynsmenn er og forblir synd.
1. Tim.5. 15
Noen har allerede vendt seg bort og fulgt Satan.
Klarer en
ikke å få det til i ekteskapet og en velger å gifte seg på nytt, så fører en
forbannelse med seg hvis en ønsker å ha en tjeneste. Men velger en å fratre sin
tjeneste, så er nåden større (Lukas 18)! Det er ingen menneskerett å inneha en
tjeneste når en svikter i sitt hverdagsliv og i sin familie. 1. Tim.5. 8 En som
ikke har omsorg for sine nærmeste og særlig for sin egen familie, har fornektet
troen og er verre enn en vantro.
Dette jeg
her skriver er sanne og sindige ord, ikke ut av aggresjon og hjelpeløshet.
Jakob 3.1.
Ikke mange av dere bør bli lærere, for dere vet at vi skal bli så mye strengere
dømt. Det står klart, forkynnergjerningen henger så høyt at det er ikke en
selvfølge at vi er verdig den uten våre liv også stemmer med det vi lærer og
forkynner.
Gud har sin
standard, også under den gamle pakt. 3. Mosebok 21. 7 Ingen av dem må gifte seg
med en skjøge eller en kvinne som er vanæret, og heller ikke med en kvinne som
mannen har skilt seg fra; for presten er innviet til sin Gud.
Og den samme
standarden har han på prestene under det kommende 1000-årsriket.
Esekiel 44.
22 De må ikke gifte seg med en enke eller en kvinne som mannen har skilt seg
fra, men bare med jomfruer av Israels ætt. Men de kan ta enken etter en prest.
Den samme
standarden har han i dag; èn kvinnes mann.
7 For en
tilsynsmann er Guds forvalter, og det må ikke være noe å utsette på ham. Han må
ikke være egenrådig, bråsint, drikkfeldig, voldsom eller ute etter skammelig
vinning.
En
tilsynsmann forvalter både åndelige sannheter og mennesker som tilhører
Kristus. De egenskapene han skal ha er av Åndens frykt og de tilhører et modent
menneske. Ikke egenrådig, må kunne tåle andre mennesker både dem og
synspunktene deres. Ikke bli sint fort og ikke ligge under for alkohol eller andre
ting. Voldsom eller ute etter å tjene penger på Guds gjerning.
8 Han skal
være gjestfri, elske det gode, være besindig, rettskaffen og gudfryktig og
herre over seg selv.
Skal en ha
med mennesker å gjøre må en være omgjengelig, derfor gjestfri. Elske det gode
er også å elske livet, altså være positiv. Jeg selv har alltid prøvd å stille
opp på alt for ungene slik kommer en også i kontakt med andre en de en møter
ellers. Kunne beherske seg også når ting går imot og være rettskaffen i alle
deler, spesielt penger og moralske ting.
Videre står
det; gudfryktig og herre over seg selv. En godt moden person i alle henseende
kan en trygt si.
9 Han må
holde seg til det troverdige ord i samsvar med læren, slik at han både er i
stand til å rettlede etter den sunne lære og til å gjendrive påstandene til dem
som sier imot.
Elske sin
bibel og kjenne til den og være klar i sin forståelse på Guds ord. Også kunne
anvende Guds ord og tilbakevise mennesker som kommer med ubibelske meninger og
er tom blitt villedet i sitt liv som troende.
En skal også
kunne avsløre og peke på Guds ord i møte med andre mennesker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar