Glemte verdener Del 3
I åren e
1900–1901 oppdaget svampdykkere et gammelt skipsvrak fra romertiden på
havbunnen utenfor øya Antikythera nordvest for Kreta. Det ligger på 60
meters dyp og er blitt datert til slutten av 80-årene f.Kr. Enkelte
arkeologer tror at skipet førte med seg ransutbytte fra den romerske
general Lucius Cornelius Sulla etter at denne beseiret den greske kong
Mithridates VI av Pontus i 87-83 f.Kr. Det kan være noe i denne teorien,
fordi den assyrisk/greske forfatter Lucian av Samosata nevner at et av
Sullas skip sank utenfor øya Antikythera.
Dykkerne
hentet opp en rekke bronsegjenstander fra vraket, bl.a. et bronsehode
av en filosof, en lyre, en oksefigur i marmor og en rekke andre
gjenstander. Men det var i 1902 at det mest sensasjonelle funnet ble
gjort. Da hentet arkeologen Valerios Stais opp fra vraket restene av en
mekanisk gjenstand med en rekke tannhjul. Den blir nå ansett for å være
den eldste kjente analoge computer.
Denne
utrolig sofistikerte mekanismen som riktignok var basert på det
geosentriske system (med jorden som midtpunkt) hadde til hensikt å
beregne astronomiske posisjoner, bl.a. de nøyaktige posisjonene til
solen, månen og planetene. Antikythera-mekanismen er aldeles
bemerkelsesverdig. Professor Michael Edmunds ved universitetet i
Cardiff, England, sier: «Denne innretningen er helt ekstraordinær — den
eneste i sitt slag. Designet er vakkert, og astronomien er aldeles
nøyaktig. Du får rent hakeslipp når du ser hvordan mekanikken er
utformet. Den som har laget denne, har vært ekstremt nøyaktig. Når det
gjelder dens historiske verdi som sjeldenhet, vil jeg si at jeg
betrakter den av større verdi enn Mona Lisa» (The Guardian, 30. november 2006).
Det
skulle gå 1500 år før det ble laget noe tilsvarende, da mekaniske,
astronomiske ur begynte å dukke opp i Europa i det 14.–15. århundre. Det
er antydet at Antikythera-mekanismen ble utviklet av den greske
astronom Hipparchus fordi den har en mekanisme som beregner månens
bevegelser basert på Hipparchus' teorier for månens bevegelser. Men det
er også antydet at det er ingen ringere enn Archimedes som står bak
oppfinnelsen. Både Hipparchus og Arkimedes levde en god stund før Sulla,
men Archimedes var død før Hipparchus ble født, så Archimedes kan ikke
ha gjort bruk av Hipparchus' teorier. Det er påvist minst 30 tannhjul i
mekanismen, men man tror d et
kan ha vært så mange som 72, og tennene er laget som likesidete
trekanter. Den hadde sågar et slags differensialgear, bl.a. med
kronhjul! Innretningen har tre urskiver, og frontskiven har to skalaer,
med de 365 dagene i året og de 12 tegnene i Dyrekretsen. Også denne er
inndelt i grader. Frontskiven har også en annen mekanisme med en
kuleformet modell av månen. Denne mekanismen viser månefasene, samt en
slags almanakk som viste når visse stjerner steg opp eller sank ned
under horisonten. Frontskiven hadde minst tre visere som viste dato og
solens og månens posisjoner, men med muligheter til å kompensere for
variasjoner i månens bevegelse.
De
to urskivene bak viste to sykluser: Den såkalte Saros-syklusen og den
metoniske syklus. Mekanismen som viste den metoniske syklus kalkulerte
også solformørkelser og tidspunktet for de gamle greske olympiader. Man
kunne stille inn bestemte datoer flere år i fremtiden, sette mekanikken i
bevegelse via en sveiv på en spindel, og maskinen viste himmellegemenes
nøyaktige posisjon på det tidspunkt den ble innstilt på. Alt i alt en
ufattelig sofistikert innretning. Og den ble utviklet og konstruert i
århundrene før Kristi fødsel! De astronomiske urene som ble konstruert
1500 år senere, representerte ikke noe nytt. De var kun en
gjenoppvekkelse av gammel teknologi fra oldtiden.
Utrolig byggekunst:
Tiahuanaco
I næ rheten
av Titicacasjøen mellom Peru og Bolivia i Sydamerika ligger ruinbyen
Tiahuanaco (Tiwanaku). Den ligger på 4100 meter over havet, dvs luften
er relativt tynn, så her skal man ikke anstrenge seg altfor mye før man
får åndenød. Men på dette golde stedet ble i sin tid konstruert en by
med bygninger og murer av steinblokker som overgår all forstand.
Steinblokker på opptil 200 tonn ble fraktet over avstander på bortimot
60 km! Det er umulig å forestille seg hvordan dette kunne foregå i et
slikt landskap. Her finner man ruiner av pyramider, enorme porter,
underjordiske haller, murer etc.
Mange
strukturer ble laget av én enkelt steinblokk, f.eks. Solporten, som er
over tre meter høy og to meter bred. Den såkalte Akapana-festningen var i
sin tid en 55 meter høy pyramide med grunnmål på 216 x 165 m, mens
Soltempelet var en plattform på 146 x 130 m, og er sammensatt av
steinblokker som veier mellom 100–200 tonn hver! Tempelveggene var laget
av steinblokker som veide opptil 60 tonn, og trinnene på trappen var
laget av steinblokker på 50 tonn.
En
av de massive steinblokkene er 12 meter lang og 2,3 meter bred. Den er
satt sammen med andre kjempeblokker med slik presisjon at det umulig å
presse et knivblad mellom dem. Det var også et praktfullt palass, der
veggene målte 73 x 60 m, og selve tronerommet målte 53 x 43 m. Trappen
opp til palasset lå engang ved bredden av Titicacasjøen, men sjøen har
skrumpet inn med årene, slik at bredden nå ligger 24 km fra ruinbyen.
Steinblokkene var opprinnelig heftet sammen med beslag av sølv og
kopper, men beklageligvis ble alt dette røvet da spanske erobrere kom
dit. Det som gjensto av fordums storhet ble etter hvert jevnet til
jorden av jordskjelv i området, og mange strukturer ble ødelagt av
skatterøvere. En gigantisk 2,3 meter høy statue står intakt tilbake.
Puma Punku
Puma
Punku («pumaens port») er del av et stort tempelområde som hører til
Tiahuanaco. Noen av steinblokkene i Puma Punku veier flere hundre tonn.
En av dem måler 7,8 x 5,1 x 1 meter og veier rundt 131 tonn.
Steinbruddet der disse enorme steinblokkene er hentet fra, ligger i et
lavereliggende område ved Titicacasjøen, 10 km unna.
Steinblokkene
i Puma Punku er av granitt og dioritt, hvorav sistnevnte er et av de
hardeste bergarter på denne jord. Bare diamant er hardere. De gamle
egyptere brukte faktisk redskaper av dioritt til å polere og bearbeide
granitt. Dioritt kan bare kuttes med diamantsagblad.
Hvordan de som bygde disse fantastiske strukturene i Andesfjellene klarte å frakte de enorme steinkolossene på opptil flere hundre tonn over
avstand på mange kilometer — sågar oppover bakke — hugge dem til med
den ytterste presisjon og sette dem sammen i «puslespillformat» med en
slik nøyaktighet at det ikke engang er mulig å få et barberblad inn
mellom dem, er en absolutt gåte. en
Det voks er
ingen trær i disse områdene, så bygningsfolkene kunne trolig ikke rulle
steinblokkene på tømmerstokker, og selv det ville vært litt av en bragd
for slike kolosser — ikke minst oppover bakke. En del av Puma Punku
later til å ha vært et kaiområde ved Titicacasjøen, og en av de
bearbeidede steinblokkene veier 440 tonn, mens andre veier mellom
100–200 tonn! Man kjenner ingen teknologi fra oldtiden som kunne
håndtere og frakte — for ikke å si bearbeide slike enorme steinblokker.
Tiahuanacoområdet er en av verdenshistoriens store gåter. I 1910 uttalte
historikeren og inkakjenneren Sir Clements Markham: «En av
steinblokkene er 12 x 2 meter og veier rundt 170 tonn, en annen er 8,6 x
5,3 x 2 meter. Bortsett fra monolittene i det gamle Egypt, er det ingen
ting som kommer opp mot dette hvor som helst i verden» (The Incas of Peru,
s. 23). En av strukturene i Tiahuanaco er et delvis underjordisk
tempel. Her står en monolitt som sannsynligvis skildrer inkaenes
skapergud Viracocha. På sidene av denne monolitten er det utmeislet en
slange, som for oldtidens kulturer var symbolet på visdom og åndelig
kraft. Denne slangen finner man både i Mexico, Egypt, Kambodia, Kina
etc. Men slangen er i virkeligheten et symbol på Satan, «den gamle
slange».
Det
er en legende fra disse områdene som forteller om en fjern fortid da
inkaenes «forfedre» ble sendt ned fra himmelen av skaperguden Viracocha.
Dette minner om 1 Mos kap. 6 om «Guds sønner» (falne engler) som avlet
kjemper med menneskenes døtre. Disse kjempene dukket opp på nytt etter
syndfloden — ikke bare i Midtøsten, men vi finner beretninger om slike
kjemper over hele verden. I Man ta,
Ecuador, i Sydamerika, ble det funnet skjeletter av kjemper som var
bortimot 3 meter høye. Det er lignende funn fra Cuzco, Peru, der man
oppdaget en grav som inneholdt kjempestore menneskeben. Alt dette er
dokumentert i boken Mysteries of Ancient South America av Harold T. Wilkins.
I
Ecuador ble det også funnet en krone av metall. Denne kronen er laget
til et hode som er flere ganger større enn hodet til et vanlig menneske.
I disse områdene er det forøvrig funnet andre skjelettrester etter
kjemper, bl.a. et lårben som er like langt som et vanlig menneske.
Ruinbyen Tiahuanaco er bygget i en skala som antyder at innbyggerne har
vært kjemper på 3–4 meter — o mtrent
som Bibelens Goliat. I dette området ble det også funnet hodeskaller av
kjemper som antyder at de må ha vært over tre meter høye. Gamle
inka-legender forteller at Tiahuanaco i sin tid ble bygget av kjemper.
Det er også en rekke andre legender fra Sydamerika som forteller om
kjemper som kom over havet og bosatte seg i områdene, spesielt i
Andesdistriktene i Peru, Ecuador, Bolivia og Chile. Det er også i dette
området at de gigantiske, såkalte Nazca-linjene befinner seg.
Sacsayhuaman
I
Peru, Sydamerika ligger ruinborgen Sacsayhuaman. Terrasseveggene var
500 meter lange og 18 meter brede. De består av enorme, opptil åtte
meter brede steinblokker, med en vekt på mellom 50–200 tonn. Også disse
er satt sammen med slik presisjon at det er umulig å presse et knivblad
mellom dem. En av disse enorme steinblokkene er tilhogd på en slik
måte at den passer nøyaktig med tolv andre steinblokker, mens andre er
tilhogd med fra 10 til 36 kanter, og alle sidene passer nøyaktig inntil de tilstøtende steinene på alle kanter. Det er umulig å forestille seg hvordan det var mulig å få til dette med steinblokker opptil 200 tonn.
En enkelt steinblokk som er perfekt tilhogd og klargjort ligger
for seg selv, uten at den ble tatt i bruk. Den er like stor som et
femetasjes hus, og veier 20 000 tonn! Men steinbruddene til disse enorme
steinblokkene ligger over 30 km unna, og på motsatt side av et
fjellområde, med en dyp kløft imellom. Selv i dag finnes det ikke kraner
eller maskinelt utstyr som er i stand til å håndtere slike enorme
steinkolosser, så hvordan konstruktørene klarte det den gangen, og i et
slikt terreng, er et absolutt mysterium. I Peru ligger også ruinborgen
Ollantaytambo i 3300 meters høyde. Veggene i denne festningen er
sammensatt av steinblokker som veier mellom 150–200 tonn, og som er satt
sammen med den ytterste presisjon. Steinblokkene består dessuten av
andesitt, som er en meget hård steinsort som krever spesialutstyr for å
kunne bearbeides. I tillegg ligger steinbruddene på en fjelltopp 11 km
unna, så hvordan man klarte å tilhogge disse enorme steinblokkene på
150–200 tonn og få trukket dem ned fjellsiden fra steinbruddet, over en
canyon, og få trukket dem opp en annen fjellside og få dem plassert med
utrolig presisjon så det ikke var mulig å få et tynt knivblad mellom, er
en formidabel gåte.
I
det 16. århundre kom den peruvianske skribent Garcilaso de la Vega med
en beskrivelse av Sacsayhuaman: «Dens proporsjoner er så utrolige for
den som ikke har sett den med egne øyne og selv gransket den. Det ser ut
som en eller annen slags magi har overvåket konstruksjonen. . . .Den er
laget av så enorme steinblokker, og i så stort antall, at man undrer
seg over hvordan indianerne var i stand til å hugge dem ut i
steinbruddet, transporterte dem, og hvordan de bearbeidet dem og satte
dem på plass ovenpå hverandre. . . .De sitter så tett sammen at man ikke
får en knivspiss mellom dem. . . .Hvordan kan vi forklare at disse
indianerne i Peru var i stand til å kløyve, meisle, løfte, heise, og
senke slike enorme steinblokker som er mer å regne som stykker av et
fjell enn som bygningssteiner? Er det for meget sagt at dette er en enda
større gåte enn jordens syv underverker?» (The Royal Commentaries of the Incas, s. 233–235.)
El Enladrillado
I
Chile, Sydamerika, finner vi ruinene etter en stor struktur som er bygd
oppe på et fjellplatå. Strukturene består av 233 enorme steinblokker,
hvorav noen er 4–5 meter høye og 7–10 meter lange, med en vekt på flere
hundre tonn. Man finner også kjempestore, massive stoler som er laget av
stein, og hver stol veier rundt 10 tonn! De som skulle sitte på disse
stolene må ha vært kjemper med enorme ben.
Machu Picchu
Syd-
og Mellomamerika er faktisk full av ruiner etter oldtidskulturer. Det
er blitt nevnt noen, men den mest kjente og berømte er uten tvil
ruinbyen Machu Picchu, som ligger i det sentrale Peru på 2430 meter over
havet. Denne ruinbyen som dekker et område på 18 km2 er en
av de vakreste, men også en av de mest enigmatiske ruinbyer i verden.
Den ligger på en fjelltopp oppe i Andesfjellene, med Urubamba-dalen og
den brusende Urubamba-elven mer enn 450 meter nede i avgrunnen. Denne
fantastiske ruinbyen hadde palasser, 150 forskjellige hus, templer, bad
og andre strukturer. Mange av steinblokkene som er brukt i
konstruksjonene veier 50 tonn og mer, og er satt sammen med en slik
presisjon at det ikke er mulig å stikke et tynt knivblad mellom dem. De
er også tilhugget på en meget spesiell måte, med «innfellinger» i
steinblokkene slik at de ikke forskyver seg under et eventuelt
jordskjelv. Det er helt uvirkelig å forestille seg hvordan man klarte
slike bragder med steinblokker av den størrelse, og i den høyden! Det er
mye som tyder på at Machu Picchu også var senter for et astronomisk
observatorium. Dette er tilfelle med en rekke oldtidsmonumenter rundt om
i verden, fra Stonehenge i England til Mayafolket i Mellomamerika. I
Machu Picchu finner man en «solstein, Intihuatana, som blant
annet har vist seg å være en nøyaktig indikator for tidspunktet mellom
to jevndøgn. Midt på dagen den 21. mars (vårjevndøgn) og midt på dagen
den 21. september (høstjevndøgn) står solen direkte midt over
Intihuatana-steinen og kaster derfor ingen skygger.
Nazca-linjene
I dette 80 km lan ge området finner man markert på bakken et rikt arsenal av figurer av dyr og fugler (18 forskjellige), samt en rekke abstrakte, geometriske figurer som rektangler, triangler, trapesoider, rette linjer etc. — praktisk talt hundrevis av dem. Det er påfallende at det er i den samme delen av Sydamerika at de berømte Nazca-linjene befinner seg. Disse enorme figurene av dyr og fugler som er markert inn på bakken i Nazca-ørkenen i Peru har vært gjenstand for mye spekulasjon. Disse figurene er godt bevart fordi de ligger i et ekstremt tørt område på jorden, der det til sammen kommer kun 20 minutter regn i løpet av et år.
Man
finner 3 km lange parallelle linjer markert med den største presisjon.
Alt sammen er så nøyaktig og i så enorm skala at det virker nesten
utenkelig at vanlige mennesker kunne stå bak disse strukturene.
Lokalbefolkningen sier at det er legender som forteller at figurene ikke
er laget av mennesker, men av «halvguder», Viracochaene, som også sto
bak de andre gigantiske strukturene i Andesområdet. Nazca-edderkoppen er
bemerkelsesverdig. Den skildrer til minste detalj en meget sjelden
edderkopp av Ricinulei-arten. Den finnes kun i de mest avsidesliggende
områdene av Amazonas, fjernt fra Nazca. Nazca-hvalen er også
«malplassert» i dette tørre og ugjestmilde området, men de som laget
Nazca-figurene kjente tydeligvis til dette store sjøpattedyret.
Størrelsen
til disse geoglyffene er imponerende. Kolibrien er t.eks. 55 meter
lang; edderkoppen 50 meter, mens kondoren er over 130 meter lang. En
øgle er over 200 meter lang, og konturene av en ape er 130 meter lang og
100 meter bred. Enkelte geometriske former er enda større; Noen av dem
består av snorrette linjer over 8 km lange. Det er ingen av
Nazca-geoglyffene som er små nok til at de kan oppdages på bakkenivå, og
det er heller ingen høyder i nærheten som kunne brukes som
observasjonsposter under byggingen. De kan utelukkende ses fra fly fra
flere hundre meters høyde. Hvem som har laget disse geoglyffene er en
gåte, men det er mange legender om kjemper som engang levde i disse
områdene. De kan minne om de såkalte kornsirkler som har tiltatt i
hyppighet og kompleksitet de senere årene. Heller ikke disse kan være
laget av mennesker. Deres størrelse, perfekte geometriske design og den
hurtighet de er laget med, utelukker denne muligheten.
Amazonas
I
Amazonasjungelen i Brasil er det funnet flere gamle ruinbyer. I en av
disse byene ble det funnet en steinbue som er sammensatt av steinblokker
som hver veier 50 tonn. Hvordan de klarte denne bragden er en gåte.
Satellittbilder fra NASA har også avslørt tolv pyramidelignende
strukturer i jungelen i Amazonas. Det er merkelig at nettopp pyramider,
og da spesielt trappeformede pyramider, er en struktur som preget de
større kultursamfunn i oldtiden. Man finner store trappepyramider i Kina
(rundt 300 av dem!), Russland, Sydamerika, Mellomamerika, Midtøsten,
Afrika, Asia og Europa. Også i Nordamerika er det funnet en
trappepyramide. De mest kjente av dem ligger i Mellomamerika og Egypt. I
1976 oppdaget kaptein Don Henry en undervannspyramide 60 km utenfor
kysten av Florida, USA. Toppen av pyramiden lå på 100 meters dyp, og det
ble anslått at den kjempestore strukturen var 140 meter høy — like høy
som Keopspyramiden i Egypt! På toppen av slike pyramider var gjerne et
offersted der det ble ofret til de hedenske guddommer.
Satan og Guds Stad
Alle
kultursamfunn i oldtiden var sterkt religiøse, men på feil grunnlag. De
var hedenske samfunn som dyrket sine hedenske avguder — som oftest med
solguden som den øverste gud. Denne form for gudsdyrkelse var i realite ten
en satandyrkelse, da det var han, «lysbæreren», som var den førende
guddom. Satan, eller som han kalles på hebraisk: Heylel,
«Morgenstjernen, Morgenrødens sønn», som på latin er blitt til
«Lucifer», var en salvet kjerub som sto nærmest Guds trone i himmelen.
Han vet hvordan himmelske vesener ser ut, og han vet hvordan Guds Stad,
Det nye Jerusalem ser ut. Han er denne verdens fyrste som gjør krav på
alt på denne jord (Joh 12,31; 14,30; Luk 4,6), og opp gjennom
verdenshistorien har han forsøkt å etterligne himmelske vesener og Guds
Stad så godt han kunne her på denne jord.
Disse
forsøkene kom klarest til uttrykk i Det nybabylonske rike, under kong
Nebukadnesar, der hovedstaden Babylon hadde en rekke trappepyramider,
eller ziggurater med offersted på toppen, hengende hager, samt en elv
(Eufrat) som rant gjennom byen — omtrent som Livets elv i Guds stad (Åp
22,1–2). Man finner også store veggrelieffer som skildrer kjerublignende
vesener. Guds Stad, Det nye Jerusalem er en høyst bokstavelig by, til
tross for forsøkene på å åndeliggjøre den. Den er hovedstaden på Den
nyskapte jord (Åp 22,1). Den overtar der det gamle Jerusalem slutter e tter de tusen år. Det er der Guds trone befinner seg, med Livets tre. Livets elv etc.
Etter
målene som er oppgitt i Åp 21,16, er det meget sannsynlig at Det nye
Jerusalem er en trappeformet pyramide med tolv avsatser — en for hver
av Israels tolv stammer. Det er tolv grunnsteiner, står det, og det
betyr tolv avsatser. Det er trolig denne enorme, storslåtte strukturen
Satan har forsøkt seg med bleke etterligninger av opp gjennom
årtusenene. Han var et meget fremtredende himmelsk vesen i sin tid, og
fordi denne jord er hans domene, har han inspirert kultursamfunn som er
under hans kontroll, dvs. avgudsdyrkende samfunn med hang til
soldyrkelse, til å lage etterligninger av himmelske ting. Det annet bud i
Guds Lov, Tibudsloven, lyder slik: «Du skal ikke gjøre deg noe utskåret bilde eller noen avbildning av det som er oppe i himmelen, eller av det som er nede på jorden, eller av det som er i vannet nedenfor jorden» (2 Mos 20,4).
Det
er nettopp det Satan og de avgudsdyrkende kultursamfunn som han har
inspirert, har gjort. Vi finner ruiner og levninger av storslåtte
monumenter og byer praktisk talt på hvert eneste kontinent på jorden.
Mon tro hva som skjuler seg under den opptil fire kilometer tykke
iskappen på Antarktis, et kontinent som er større enn hele Europa. Det
såkalte Piri Reis-kartet fra det 15. århundre viser Antarktis uten
iskappe, med elver, daler etc. Det er funnet kullag på Antarktis, samt
fossiler, som viser at det engang har vært et temperert klima der. Har
kontinentet også vært befolket før Noahs syndflod? Hvor lite
menneskeheten egentlig vet om sin fortid! Vismannen sier: «Det som
har vært, er det som skal bli. Det som er hendt, er det som skal hende.
Det er intet nytt under solen. Blir det sagt om noe: Se, dette er nytt! —
så har det vært til for lenge siden, i svunne tider som var før oss» (Pred 1,9–10).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar