Josef av Arimatea
Det
er alminnelig antatt at munken Augustin brakte det kristne budskap til
England i år 596 e.Kr. Dette er etter all sannsynlighet feil. Den
romersk-katolske kirke har fortalt myten om at Augustin i år 596 ble
sendt fra Rom til England som kristen misjonær til et «hedensk» land,
for å omvende «hedningene» der til kristendommen. Det er ikke rare
sannheten i dette, noe Vatikan-dokumentene selv vet å berette. Lenge før
Rom ble kristnet, var England — ved et offisielt dekret — allerede en
kristen nasjon. Augustin ble kort og godt sendt til England for å prøve å
forlede det store og viktige kristne samfunn der til å akseptere pavens
overherredømme. Dette var Augustins rolle i denne sammenhengen.
Historiske
kilder og sterke tradisjoner tyder på at det kristne budskap kom til
England 560 år før Augustin satte sin fot der — fem år etter Jesu
himmelfart. Et rikelig historisk kildemateriale vet å fortelle at Josef
av Arimatea sammen med en gruppe ledsagere ankom England i år 35–36
e.Kr. som de første kristne misjonærer til denne delen av verden. Også
apostelen Paulus skal ha besøkt England ved minst en anledning.
«Dette
står ikke i Bibelen», vil noen hevde. Riktig. Ikke alt står i Bibelen.
Apostelgjerningene er én millimeter tykk, og kan forståelig nok ikke
dekke alle aspekter av virksomheten til tolv-tretten apostler og andre
kristne misjonærer gjennom førti års virksomhet eller mer.
Det førkristne England
La
oss for oversiktens skyld se litt på det førkristne England — De
britiske øyer i århundrene før Kristus. Ifølge overleveringene var Hu
Gadarn Hyscion («Hu den mektige») Englands første kolonisator. Dette kan
man finne i de walesiske triader (nr. 4) eller «tradisjonelle
krøniker». Hu Gadarn var en hebreer av Sems ætt og en samtidig av
Abraham. Gamle irske krøniker forteller at det også var hebreere som var
de første kolonister på Irland. Abraham nedstammet fra Sem via Arpaksad
og Eber/Heber (1 Mos. 10,21–24; 11,10–26). Det er sistnevnte som har
gitt navn til hebreerne. Det var mange slektledd mellom Sem, Eber og
Abraham. Det ligger derfor i sakens natur at ikke bare Abraham var en
hebreer. Eber og hans etterkommere fikk flere sønner. Det er av denne
grenen av hebreerne at fønikerne, de store sjøfarere og kolonisatorer
etter all sannsynlighet stammet fra.
På
hebraisk/fønikisk betyr «Heber» bl.a. en «kolonisator» (en
samfunsbygger, en som anlegger kolonier), og historien bekrefter at
disse hebreere/fønikere var verdens største sjøfarere, oppdagere og
kolonisatorer. De utmerket seg også som skipsbyggere, handelsmenn og
metallutvinnere. Så tidlig som tusen år før Kristus seilte fønikerne på
England (Cornwall), der de utvant tinn som de brukte i
bronseproduksjonen. Mye tyder på at de utvant kobber — den andre
bestanddelen av bronse — i Amerika og fraktet det over Atlanterhavet.
Tallrike funn bærer bud om det.
Fra
Kaldea, Abrahams hjemland, migrerte de til Fønikia ved
Middelhavskysten, og derfra anla de kolonier flere steder i
Middelhavsområdene, samt i England og på Irland. Senere kom det andre
hebreere/israelitter av Abrahams, Isaks og Jakobs etterkommere og slo
seg ned der.
Den
«politisk ukorrekte» historie gir hint om at det ikke bare var de
første engelskmenn som nedstammet fra hebreerne, men at også de første
grekere, romere, etruskere samt trojanerne hadde samme opphav. Alle
indisier tyder på at hebreerne/fønikerne migrerte til England, der de
anla de første kolonier og ble kjent som «det neolittiske folk» for
moderne, «politisk korrekte» historikere. Det er fra disse hebreere at
engelskmennene og irene stammer. Professor L.A. Waddell (som forøvrig
ikke hadde noen tro på Bibelen), har påvist denne tilknytningen gjennom
hundrevis av fønikiske mynter og inskripsjoner som er funnet både i
England og i Østen. Disse og andre beviser peker i retning av at de
første innbyggerne i England faktisk var hebreere/fønikere.
Englands
første kolonisator, Hu Gadarn, skal ha vært den som brakte
druidereligionen til De britiske øyer. Det var trolig disse utvandrede
hebreere som bygde Stonehenge og andre megalittiske monumenter i
England. De var Bibelens store utferdsfolk og utbyggere. Det er
påfallende at det er Sems ætt («den hvite mann»), som har spredt seg
over jorden fra sitt opprinnelige opphavssted. Dette er ikke tilfellet
med andre raser, som til denne dag stort sett har holdt seg i sine
opphavelige domener: Afrika, kineserne etc. Med unntak av spredte
utvandrere, en dråpe i havet, som heller ikke har skapt nye
sivilisasjoner der de bosatte seg utenfor sine egne grenser, har ikke
disse spredt seg utover jorden på samme måte som Sems etterkommere. Vi
husker Guds løfte til Abraham, Isak og Jakob om at deres ætt skulle bli
overmåte tallrik, at de skulle bli til en mengde folk, og at konger
skulle utgå fra dem. Dette er selvsagt ikke «rasisme», men
dokumenterbare fakta må man tåle å se i øynene uten å ty til forslitte
klisjeer.
Druidene
Som
nevnt, forteller keltisk tradisjon at Englands første kolonisator, Hu
Gadarn Hyscion «Hu den mektige», brakte druidereligionen til England på
Abrahams tid (ca 1800 f.Kr.). Under Hu Gadarns etterfølgere, Plenydd,
Goron, Alawn og Rhivon, ble druidereligionen utviklet til en full
organisasjon og ble Englands religiøse og sivile grunnlov. Ca. år 500
f.Kr. ble den sammenfattet av Dunwal Moelmud.
Under
druidismen utviklet England et religiøst, moralsk og rettslig system på
høyt nivå. Selve grunnprinsippet, druidenes motto, var «Y Gwir Yn Erbyn
Byb» («Sannheten mot verden»). Trofaste prester bygde opp en organisert
religiøs innstiftelse som kom til å øve innflytelse over folk i andre
land. Presteskapet grunnla et system med nasjonale utdanningssentre
eller «universiteter» som sto under ledelse av erkedruidene. Disse
sistnevnte ble kjent utenfor Englands grenser som navngjetne filosofer.
Druidene
skal angivelig ha grunnlagt førti slike utdanningssentre, som til tider
skal ha hatt opptil 60 000 elever. Disse førti utdanningssentrene ble
også hovedstedene eller «Caer» i de førti stammene som England den
gangen var delt inn i. De moderne engelske «Counties» har stort sett
bevart de opprinnelige stammegrensene.
Druider
og barder måtte gjennom tyve års studier av druideordenenes moralske og
religiøse læresetninger (ca. 20 000 av dem!) Deretter måtte de gjennom
tre ytterst krevende eksamener som strakte seg over tre år på rad. Først
når kandidaten hadde bestått disse eksamenene, kunne han bli opptatt i
de høyere ordener.
Et komplett «pensum» besto av matematikk, geometri, medisin, jus, poesi, talekunst, naturfilosofi og astronomi.
Druidene
var ypperlige astronomer. Det er mye som tyder på at
megalitt-monumenter som Stonehenge og andre, i tillegg til å være
templer og offersteder, også var astronomiske observatorier. Druidenes
verdenssystem var basert på det kopernikanske, med solen som sentrum.
Under romertiden skrev Julius Cæsar følgende om druidene:
«De underviste om stjernene og deres bevegelser, om andre land, tingenes natur, og Guds kraft.»
Enhver
konge i England hadde en Druide og en Barde knyttet til hoffet. Druiden
hadde i egenskap av «Visdommens lærer» ansvaret for undervisningen av
hoffets yngste medlemmer, og hadde også tillatelse til å ha andre
elever. Han reiste ofte rundt i riket ledsaget av sine studenter.
Druidismen
var inndelt i tre ordener: Druider (Derwyddon), Barder (Beirdd) og
Ovater (Ovydd), som hver var tilegnet spesielle oppgaver. For å bli
opptatt i en av disse ordenene, måtte vedkommende være av god familie og
ha en høy, moralsk karakter.
Druidene
(Derwyddon) var de intellektuelle filosofer og leger. De skal ha vært
kledd i hvitt. Det var de som ledet presteskapet og statsaffærene. Ingen
kunne gjøre offisiell tjeneste hvis han ikke var blitt utdannet under
druidene.
Bardene
skal angivelig ha vært kledd i brunt i det sivile, og i himmelblått
under religiøse seremonier. Bardene hadde til oppgave å kultivere
musikk, dikt og litteratur. Historikeren Strabo forteller (63 f.Kr.) at
Bardene var hymneskaperne og hadde ansvaret for musikken under de
religiøse seremonier.
Ovatene
var den laveste av de tre druide-ordenene. De skal angivelig ha vært
kledd i grønt. Under ledelse av en Druide, studerte Ovatene naturen og
assisterte under religiøse seremonier.
Som
vi kan se, var druidene ikke primitive mennesker på «steinaldernivå»,
men høyt kultiverte mennesker som grunnla et fremstående kultursamfunn i
England 1800 år før Kristus.
Druidereligionen
hadde påfallende likheter med religionen til de bibelske patriarker.
Den var monoteistisk (én Gud) i motsetning til de fleste hedenske
religioner som er polyteistiske (flere guder). Charles Hulbert, den
britiske ekspert på druidereligion, har uttalt at «Så stor er likheten
mellom den engelske druidereligionen og den hebraiske religion til
patriarkene, at vi ikke har noen betenkeligheter med å si at de begge
har samme opphav.»
Også den engelske antikvar William Stukely hevdet på 1700-tallet at den
sanne druidisme ble introdusert til England fra Bibelens land omtrent
på Abrahams tid. Stukely sier videre at den sanne druidisme utvilsomt
var avledet av patriarkenes opphavelige religion.
1.
Druidereligionen besto av en familiesentrert gudsdyrkelse, der
familiens overhode gjorde tjeneste som prest og utførte offertjenesten.
2.
Under druideprestenes offertjeneste la de sin hånd på offerdyrets hode
og bekjente synd over det. Deretter ble offerdyret slaktet og brent som
et syndoffer.
3.
Druidereligionen var monoteistisk. De tilba én Gud, som hadde tre
aspekter: Beli (Belenus), Taran (Taranus) og Yesu (Hesus). De hadde en
form for kors som de viste ærefrykt: Druidene hadde for vane å søke seg
ut et stort, vakkert eiketre med to store, armlignende greiner. Når
disse greinene ble sett forfra, dannet de et kors sammen med
grunnstammen. Dette «korset» ble deretter innviet til Gud ved at de skar
inn tegnene for «Hesus» (Yesu) på den høyre greinen, tegnene for
«Belenus» (Beli) på den venstre greinen og tegnene for «Taran» (Taranus)
på midtstammen. Øverst ble tegnene for «Than», Gud, skåret inn.
4.
Hesus eller Yesu var den Gud druidene tilba som «Den store lege».
Druidene trodde på Hesus (Yesu) som verdens Frelser. Da kristendommen
gjorde sitt inntog i England, forkynte den et navn på verdens Frelser,
Jesus, som druidene kjente til fra sin egen religion: Hesus eller Yesu.
5.
Både druidene og den mosaiske religion hadde yppersteprester som bar en
brystplate som lignet på hverandre. Begge religioner hadde et
presteskap som var fritatt for skatt og militærtjeneste.
6. Druidenes religion innbefattet den bibelske skapelsesberetning.
7.
Hver syvende dag prekte druider av derwyddon-ordenen til folket fra små
forhøyninger eller koller. Flere av disse forhøyningene er fremdeles
bevart i England.
8. Druidene lærte at naturen
og materien ikke kan eksistere uten Gud. Naturens lover var i en
forstand Guds lover, lærte de, og overtredelse av naturens lover var
derfor ensbetydende med overtredelse av Guds lover. I likhet med
kristendommen i de første århundrene e.Kr., snek også hedenske skikker
seg inn i den opprinnelige druidereligionen. Men selv om tilbedelse av
himmellegemene, elementene, bakketopper og trær krøp inn, ga de aldri
avkall på tilbedelsen av den Gud som sto over naturen. Opp gjennom årene
utviklet det seg imidlertid en litteratur om druidenes praksis som var
så omspunnet med keltisk okkultisme og folklore at den opprinnelige
druidefilosofi ble aldeles overskygget. Det er blitt hevdet at druidene
praktiserte menneskeofringer. Dette har man ingen beviser for.
Utgravninger fra druidenes offerplasser har til dags dato bare brakt for
dagen bein fra okser og andre offerdyr, aldri rester etter mennesker.
Det
førkristne England hadde derfor en høyt utviklet kultur under druidene.
Det var ikke primitive, ville mennesker som befolket England på den
tiden, slik vi ofte lærer. Det var druidereligionen — til tross for
hedenske skikker som etter hvert hadde sneket seg inn — som forberedte
England for det kristne budskap i aposteltiden. Mange druideprester ble
senere prester i den kristne menighet. Selvfølgelig ble ikke alle og
enhver av druidene kristne. Selv etter at kristendommen ble
nasjonalreligion i England, fortsatte druidismen i flere århundrer.
Druidismen
var en ytterst tolerant og fredelig religion. Ingen steder finner man
beretninger om druider som forfulgte andre for deres tros skyld. Her
fant apostlene et fristed fra romernes og jødenes forfølgelser.
Josef av Arimatea
«Men da det var blitt kveld, kom en rik mann fra Arimatea, som hette Josef. Han var også blitt en disippel av Jesus.
Han gikk til Pilatus og bad om å få Jesu legeme. Da befalte Pilatus at
det skulle gis ham. Josef tok da legemet og svøpte det i rent linklede,
og la det i sin nye grav, som han hadde hogd ut i berget. Så rullet han
en stor stein for inngangen til graven, og gikk bort» (Matt. 27,57–60).
Se også Mark. 15,42,46; Luk. 23,50–53; Joh. 19,38–41.
Med disse ordene forsvinner Josef av Arimatea ut av Bibelen. Hvem var egentlig denne mannen?
I gamle manuskripter blir Josef av Arimatea kalt en
«Decurio», som er betegnelsen for et viktig, romersk embete, vanligvis i
forbindelse med gruvedrift. Josef hadde ansvaret for romerske
gruveinteresser (tinngruver) i England — gruveinspektør om du vil. I
denne egenskap er det sannsynlig at han tilbrakte deler av året borte
fra Palestina. Den gangen var det ikke bare å sette seg i et fly som på
noen få timer er framme ved bestemmelsesstedet.
Josef
var en rik mann som hadde egne skip og drev selvstendig handel med tinn
og andre varer. Gamle britiske krøniker forteller at Josef eide noen
tinngruver i Cornwall i England. Han var også medlem av det jødiske
Sanhedrin, og var dessuten medlem av en viktig gruppe innenfor
Sanhedrin: De eldstes råd. Josef av Arimatea var derfor en respektert og
innflytelsesrik person.
En
rekke gamle tradisjoner, samt den jødiske Talmud, bekrefter at Josef av
Arimatea var en nær slektning av Jesus. Josef var en yngre bror av
Marias far, og var derfor Marias onkel — og dermed Jesu grandonkel.
Dette bekreftes av bl.a. Harlein-manuskriptene i British Museum, som
også forteller at Josef hadde en datter, Anna.
Dette slektskapsforholdet forklarer også hvorfor Pilatus så enkelt gikk med på å overlate Jesu legeme til Josef. Jesus
ble henrettet som «forbryter», og ifølge romersk lov var det bare nære
slektninger som kunne gjøre krav på legemet til en henrettet forbryter.
Dette måtte skje innen en time etter henrettelsen. Hvis ingen gjorde
krav på legemet, ville det bli kastet i en anonym fellesgrav for
misdedere. Det var dette jødene ønsket. De ville at minnet om Jesus skulle utslettes fullstendig.
Josef som misjonær til England
Etter
steiningen av Stefanus, satte Herodes og jødene i gang en voldsom
forfølgelse av de kristne. Jakob, Johannes' bror ble halshogd og Peter
kastet i fengsel (Ap. Gj. 12,2–4). Tradisjonen forteller at det jødiske
Sanhedrin i år 35 forviste fra Judea både Josef av Arimatea og flere
andre av Jesu etterfølgere og satte dem i en båt uten årer og seil ved
kysten av Cæsarea. De drev med vind og strøm, og kom uskadd til Kyrene i
Nord-Afrika. Her fikk de tak i årer og seil, og fortsatte reisen langs
den vanlige ruten til de fønikiske handelsskipene. Dette var en rute
Josef kjente godt — han hadde selv seilt den mange ganger. Til slutt kom
de til Marseille i Frankrike, der de gikk i land.
Kirkehistorikeren kardinal Caesar Baronius (1538–1609) identifiserer i sitt verk «Ecclesiastical Annals»,
det følge som sammen med Josef av Arimatea kom til Marseille i
Frankrike. Det var de to Betania-søstrene Marta og Maria, deres
tjenestepike Marcella, deres bror Lasarus (som Jesus hadde vakt opp fra
de døde), Eutropius, Salome, Cleon, Saturninus, Maria Magdalena, Maxim
(el. Maximin, den blindfødte som Jesus ga synet tilbake), Martial,
Trophimus (Restituus), og etter all sannsynlighet Maria, Jesu mor. Også
apostelen Filip skal ha vært en av flyktningene på denne reisen.
I sin «Historia» (ca.
år 600 e.Kr.), forteller erkebiskop Isidorius av Sevilla at apostelen
Filip for det meste virket i Gallia, det nåværende Frankrike. Dette blir
også bekreftet av kardinal Baronius, erkebiskop Ussher og mange andre.
Vel
framme i Marseille, spredte ryktene seg snart over kanalen om at Josef
og hans følge var kommet. Josef var godt kjent fra før mens han var
gruveinpektør i England. En delegasjon druidebiskoper utsendt av prins
Arviragus, som var sønn av silurkongen Cunobelinus, kom til Marseille
for å anmode Josef om å komme over til Siluria i England (det nåværende
Wales) for å forkynne budskapet om Jesus og hans offer. Kong Cunobelinus
(Shakespeares Cymbeline) var fetter av den berømte britiske krigeren og
silurkongen Caràdoc (Caractacus), som hadde utmerket seg i sin kamp mot
romerne.
Apostelen
Filip ordinerte Josef og sendte ham og gruppen hans over til England.
Kongehuset i Siluria (Wales) var de første til å ta imot budskapet, og
kong Arviragus skjenket Josef og gruppen hans 12 «hides» med landområde
(ca. 7700 mål) samt øya Avàlon nær Glastonbury (Ynys Avàlon) skattefritt
«til evig tid». Her ble den første kristne kirkebygning i Europa reist.
Dette var i årene 36–39 e.Kr.
Da
hertug Wilhelm av Normandie (Wilhelm Erobreren) beseiret England i
1066, var noe av det første han gjorde, å kreve opp skatt. Han lot
derfor sine menn omhyggelig nedtegne all privat eiendom i England, og
hva slags skatt eierne vanligvis hadde betalt på sine eiendommer gjennom
tidene. Dette arbeidet ble fullført i år 1085. Denne katalogen over
eiendommer og skatteforhold kalles «The Domesday Book», og av denne går det fram at kirken i Glastonbury eide 12 «hides» med land som aldri hadde betalt skatt. Fortellingen bekreftes dermed av et offisielt britisk regjeringsdokument.
I
sin historie om frankerne (ca. 544–595 e.Kr.) skriver Gregor av Tours
at Josef av Arimatea var den første som forkynte det kristne budskap i
England. Også erkebiskop Haleca av Zaragossa og andre tidlige
kirkehistorikere er alle samstemmige i dette. Det samme gjelder «Chronicon of Pseudo Dexter».
Benediktinermunken og kirkehistorikeren H.P. Cressy (1605–74), som selv
hadde tilbrakt mange år i Glastonbury, slutter seg til dette synet.
Også kirkefedrene Hilarius av Pottiers, Hieronymus, Arnobius den yngre,
Krysostom, Eusebius, Sabellius og andre er samstemmige i at England var
det første kongedømme som mottok det kristne budskap. Historikeren
Gildas skrev (ca. 520 e.Kr.) at «Josef introduserte kristendommen til
England i det siste året av Tiberius' regjeringstid». Dette blir år 37.
Kristendommen ble offisielt proklamert som statsreligion ved et edikt
kong Lucius lot utstede ved riksmøtet i Winchester i år 135. Maelgwynn
av Llandaff skrev i år 450 at Josef av Arimatea, «den ærverdige
decurion», i likhet med sine elleve medarbeidere, døde og ble begravet
på Avàlon ved Glastonbury.
Apostelen Paulus
«Men
nå, når jeg ikke lenger har virkerom i disse traktene, og da jeg alt i
mange år har lengtet etter å komme til dere, håper jeg å få se dere på
gjennomreisen når jeg drar til Spania, og få følge av dere på reisen videre, når jeg først har fått glede meg en tid over samværet med dere» (Rom 15,23.24).
«Når jeg har fullført dette og lagt denne frukt trygt i deres hender, vil jeg dra veien om dere til Spania» (Rom 15,28).
Paulus
forteller ikke om han virkelig dro til Spania, slik han hadde til
hensikt. Men det går klart fram av disse versene at det var Spania som
var det egentlige målet. «. . .på gjennomreisen når jeg drar til Spania», «. . .dra veien om dere
til Spania.» Det er bekreftet av mange tidlige kirkehistorikere at
Paulus virkelig tok turen til Spania og forkynte Ordet der. Deretter
skal han ha dratt til Gallia (Frankrike), og videre en tur til England.
Dette er bekreftet av bl.a. kirkehistorikeren Theodoretus, Klemens av
Rom, dikteren Venantius Fortunatus m.fl. Også Ludovicus Capellus (d.
1658), i sitt verk om apostlene, bekrefter at Paulus forkynte Ordet i
England: «Jeg kjenner knapt noen skribent, fra kirkefedrene og ned, som
ikke fastholder at Paulus, etter å ha blitt sluppet fri, forkynte i alle
land i Vest-Europa, England innbefattet.» Biskop Burgess slo fast at «.
. .når det gjelder Paulus' reise til England, har vi så klare beviser
for dette som vi kan forlange.»
Apostelgjerningene
omfatter Paulus' virksomhet fram til hans første fangenskap i Rom.
Etter at han ble sluppet fri og til han ble fengslet på nytt og
henrettet, gikk det fem til seks år som vi ikke kjenner noe til. Det er
lite trolig at Paulus tok det med ro og hvilte under denne tiden. Det
samsvarer ikke med hans nidkjærhet, energiske karakter og
ansvarsbevissthet. Det er høyst trolig at det var i denne tiden han
besøkte Spania og England.
I
Archko-samlingen i Konstantinopel finnes et 29. kapittel til
Apostelgjerningene (Sonnini-manuskriptet). Her fortelles det at Paulus
dro til Spania, og deretter til England:
«Og Paulus, full av Kristi velsignelser og rik i Ånden, forlot
Rom, fast bestemt på å dra til Spania, for han hadde i lengre tid tenkt
på å dra dit. Han var også bestemt på å dra derfra videre til England
[Brittania]. For han hadde hørt i Fønikia at noen av Israels
barn, under det assyriske fangenskapet, hadde unnsloppet sjøveien til
'øyene langt borte', slik profetene hadde fortalt, og som romerne kalte
Brittania. Og Herren befalte at Evangeliet skulle forkynnes langt borte til hedningene, og til de fortapte får av Israels hus.
Og ingen hindret Paulus, for han vitnet med kraft for Tribunalet og for
folket, og han tok med seg noen av brødrene som var sammen med ham i
Rom og gikk ombord i et skip i Ostium. De hadde god vind, og kom til havn i Spania.
Og det samlet seg mye folk fra byer og landsbyer og fra fjellområdene,
for de hadde hørt om apostelens omvendelse, og om de store mirakler han
hadde gjort. Og Paulus prekte med kraft i Spania, og store skarer trodde og ble omvendt, for de forsto at han var en apostel sendt fra Gud.
Og
de dro videre fra Spania, og Paulus og hans ledsagere fant et skip i
Armorica som skulle til England, så de dro dit. Etter å ha passert
sørkysten, kom de til en havn som het Raphinus. Da det nå ryktes at
apostelen var kommet til dem, samlet store skarer av innbyggerne seg for
å møte ham, og han ble møtt med vennlighet og gikk inn østporten til
deres by og ble innkvartert i huset til en hebreer, en fra hans eget land.
Og
om morgenen sto han på Lud-høyden [Ludgate Hill og Broadway, der St.
Pauls-katedralen i London ligger i dag], og folket kom inn porten og
samlet seg på Broadway. Og han forkynte Kristus til dem, og mange trodde
Ordet og Jesu Vitnesbyrd. . . .
Og
det hadde seg slik at noen av druidene kom til Paulus privat og viste
ham ved sine ritualer og seremonier at de nedstammet fra de israelitter
som unnslapp fangenskapet i Egypt, og apostelen trodde dette og ga
dem fredskysset. Og Paulus bodde der i tre måneder, og stadfestet troen
og forkynte stadig Kristus. Deretter forlot Paulus og hans brødre Raphinus og seilte til Atium i Gallia.» (v. 1–15. Uthevelser tilføyd.)
Paulus og menigheten i Rom
I
år 36 e.Kr. overga kong Brân (Brennus), «Den velsignede», tronen og det
siluriske kongedømme til sin sønn Caràdoc (Caractacus), for selv å bli
erkedruid ved kollegiet i Siluria, det nåværende Wales. Caràdoc ble
senere tatt til fange ved list og ført til Rom (ca. år 51) sammen med
sine to døtre og sønnen Linus. Også Brân kom dit som gissel eller
kausjon for sin sønn, et opphold som varte i syv år. Dette blir
beskrevet i en annen artikkel i innsyn (2-07).
Da
Caràdoc besteg silurtronen i år 36, hadde han tre sønner, Cyllin, Cynon
og Lleyn (Linus) samt to døtre: Eurgain og Gladys (Claudia). Både Linus
og søsteren Gladys er nevnt i Bibelen, som vi skal se.
Gladys ble adoptert av den romerske keiser Claudius, og tok da familienavnet Claudia.
Da
Gladys (Claudia) var ca. 17 år gammel giftet hun seg med den unge og
velhavende romerske senator Rufus Pudens Pudentius, som hun var blitt
kjent med da han av den romerske general Aulus Plautius var blitt
stasjonert som «Prætor Castrorum» ved Regnum, det nåværende Chichester. I
museet i Chichester finnes et interessant monument,
«Chichester-steinen», med en innskrift fra romertiden som forteller om
Rufus' opphold der.
Da
Claudia giftet seg med Rufus Pudens skrev den romerske dikteren Martial
et dikt, som begynner slik: «Claudia! De blåøyde briters rose!
Hjertevinneren! Hvordan er du blitt en latiner?»
I
midten av femtiårene etter Kristus finner vi hele den siluriske
kongefamilie i Rom, der de oppholdt seg i «Palatium Britannicum». Dette
palasset ble senere kalt «Hospitum Apolostorum» (apostel-hjemmet), og
enda senere «St. Pudentiana» etter Claudia Pudentiana, en datter av
Claudia og Rufus. Dette hjemmet ble Roms første kristne kirke. Det er
sterke tradisjoner som forteller at både apostelene Paulus og Peter
bodde i dette hjemmet til Claudia Rufina og Rufus Pudens på den tid de
oppholdt seg i Rom.
Det er fra denne familien Paulus overbringer en hilsen til Timoteus: «Skynd deg å komme før vinteren! — Eubulus og Pudens og Linus og Klaudia
og alle brødrene hilser deg» (2 Tim 4,21). Etter at Caràdocs far Brân
ble satt fri (ca. år 58), vendte han tilbake til England sammen med tre
andre personer som også var omvendt til kristendommen: Ilid, en
jødekristen, Cyndaf og Arwystli, som etter all sannsynlighet er identisk
med Bibelens Aristobulus, som Paulus hilser i Rom. 16,10. Tradisjonen
og gamle skrifter forteller at Aristobulus forkynte evangeliet i England
gjennom flere år.
Tradisjon uten hold?
Noen
vil nok hevde at tradisjonene om Josef av Arimatea, Linus og Claudia,
Paulus etc. bare er tradisjoner uten historisk belegg. Det finnes
imidlertid rikelig med gamle manuskripter, verker av kirkefedre,
kirkehistorikere og andre som går god for disse beretningene. Moderne
«politisk korrekte» historikere burde behandle disse tradisjonene med
respekt i stedet for å stemple dem som oppspinn og fri fantasi. Det er
et uomgjengelig faktum at det kristne budskap kom til England svært
tidlig i den kristne menighets historie — uansett hvem som brakte det
dit. Vel kan tradisjon og historie i tidens løp bli omspunnet med
fantasifulle detaljer, men de generelle linjene er likevel der. En
tradisjon og en legende oppstår ikke spontant. Bak disse står som regel
en virkelig hendelse, og det er denne man kan kjenne igjen bak det hele.
Dette gjelder f.eks. de flere hundre syndflodlegendene man finner over
hele jorden. Detaljene kan være forskjellige, men den underliggende
beretning som går igjen i alle disse legendene, er at jorden ble rammet
av en vannflom, som bare en håndfull mennesker reddet seg fra ved å
bygge en båt.
Det
er populært i vår tid å tvile på det meste, spesielt ting som har med
Bibelen å gjøre. Samtidig som gamle kristne tradisjoner av den «lærde»
fløyen blir vraket som fantasiprodukter, blir regelrette eventyr som
f.eks. utviklingslæren og annet opphøyd som ubestridte sannheter. Alt
snus på hodet i denne vanartede tid. Lys blir til mørke og mørke til
lys.
Kilder:
Sonnini-manuskriptet: Acts 29
R.W. Morgan: St. Paul in Britain
E.R. Capt: Stonehenge and Druidism
E.R. Capt: The Traditions of Glastonbury
S. Emry: Paul & Joseph of Arimathea
A. Gray: The Origin and Early History of Christianity in Britain
B.L. Comparet: Nicodemus and Joseph of Arimathea
F. Haberman: Tracing Our White Ancestors
L.A. Waddell: Origin of The Phoenician, Britons, Scots & Anglo-Saxons
E.O. Gordon: Prehistoric London
John North: Stonehenge
P.B. Ellis: The Druids
H.M. Chadwick: The Origin of the English Nation
John Beddoe: The Races of Britain
John Nimmo: Identity of the Religions Called Druidical and Hebrew
L.G.A. Roberts: Druidism in Britain
Isabel Hill Elder: Celt, Druid and Culdee
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar