Nr. 23:
Kristus kommet i kjød, hva menes med det?
Svar:
Dette er en meget viktig sak og ha en rett forståelse av denne sannheten!
Jesus ber
Vi leser i 1. Joh. b. 4. «Hver ånd som bekjenner at Jesus er Kristus, kommet i kjød, er av Gud...»1.Joh.4.2.
Jeg
leste i store norske leksikon en meget god artikkel som jeg legger inn
her i begynnelsen som får det frem at det var ikke den eneste sanne Gud
som kom til vår jord og sonet vår synd, men Kristus, Guds enbårne sønn.
Dette er en vesensforskjell.
Navnet Jesus er en gresk
form av et vanlig jødisk navn, Jeshu'a (arameisk, hebr. Jehoshu'a, 'Gud
frelser'); Kristus er gresk av den jødiske tittelen Messias, den
salvede. På Jesu tid var Messias en eskatologisk skikkelse; kongen av
Davids ætt som skulle utfri Israel. Navnet Jesus Kristus uttrykker
derfor de troendes tidligste bekjennelse: Jesus er Messias. Det greske
Kristus (eg. Christos) hadde ikke samme titulære klang og ble oppfattet
som et navneledd. Jesu verdighet ble derfor uttrykt med tittelen kurios,
Herre, og den kristne bekjennelsen ble Herre Jesus, dvs. Jesus er
Herre.
I sin levetid ble Jesus trolig kalt Jesus Galileeren eller Jesus fra Nasaret (Mark 1,24; 10,47; Matt 21,11; 26,69ff; Luk 24,19).
Jesu liv og død
Kildene
Kildene
til Jesu liv er først og fremst evangeliene i Det nye testamente. Det
finnes noe Jesustradisjon spredt i annen litteratur (bl.a. hos Paulus),
også ord vi ellers ikke kjenner til. Det er usikkert hvilken kildeverdi
det omfattende apokryfe evangeliematerialet har. Mange avviser dette som
sent og sekundært, men det kan ikke utelukkes at det finnes noe som kan
gi opplysninger om den eldste Jesustradisjon, f.eks. i Tomasevangeliet.
Jødiske, ikke-kristne kilder nevner Jesus først i sene og omstridte
innskudd, og de få kilder som ellers finnes, har betydning for
urkristendommens historie, men ikke for historisk kunnskap om Jesus.
Evangeliene
forteller om Jesus i ettertid og i lys av kirkens tro på ham. Jesu liv,
gjerning og forkynnelse blir ikke nøytralt dokumentert, men er del av
det glade budskap om Jesus Kristus. Spørsmålet om tilgangen til den
historiske Jesus i forhold til den forkynte Kristus har derfor stått
sentralt i nyere teologihistorie, og evangelienes kildeverdi har vært
gjenstand for ransakende historisk-kritiske undersøkelser (se nedenfor,
Jesusforskning).
Liv og virke
Jesus vokste opp i
Nasaret i Galilea som sønn av tømmermannen Josef og Maria, og med flere
søsken. Gjennom Josef nedstammet han fra David, og selv de tekstene som
reduserer Josefs betydning, holder fast ved at han påtok seg farskapet.
Ifølge Matteus og Lukas ble Jesus født i Davids by, Bethlehem, men dette
er en omstridt tradisjon. Fødselsåret kan heller ikke bestemmes
nøyaktig. I voksen alder flyttet Jesus til Kapernaum, men han etablerte
seg ikke med kone og barn, slik det var vanlig for jødiske menn. Vi vet
lite om ham før han ca. 30 år gammel lar seg døpe av Johannes og
innleder sitt offentlige virke (Luk 3,1 f). Dette varte bare en kort
tid, kanskje bare ett år (jfr. de synoptiske evangelier) og ikke mer enn
tre (jfr. Joh), og i denne perioden befant han seg stort sett på
vandring, først og fremst i Galilea. Han ble korsfestet i Jerusalem i
forbindelse med påskehøytiden ca. år 30.
Dom og død
Beretningen
om Jesu lidelse og død ble tillagt stor betydning. Historien utgjør en
tredjedel av Markusevangeliet, det eldste av evangeliene, og antagelig
var det dette stoffet som først ble samlet i en løpende fortelling.
Siden
korsfestelse var en romersk henrettelsesmetode, må den romerske
landshøvding Pontius Pilatus ha felt dommen. For øvrig har både
domsgrunnlaget og ansvarsfordelingen mellom jødiske og romerske
rettsinstanser vært sterkt omdiskutert i den historiske og juridiske
vurderingen av Jesu død. Evangeliene beskriver det som et samspill
mellom jødiske og romerske interesser, selv om noen av kildene åpenbart
har hatt interesse av å mildne Pilatus' rolle på jødenes bekostning.
Antagelig
ble Jesus henrettet som en urostifter, og mange mener at hans renselse
av tempelet (Mark 11,15–19; Matt 21,12–17; Luk 19,45–48 og Joh 2,13–16)
er spor av den hendelsen som utløste pågripelsen. Tradisjonen om
korsinnskriften I.N.R.I. (Jesus Nazarenus Rex Iudaeorum, 'Jesus fra
Nasaret, jødenes konge') kan tyde på at Jesus ble henrettet som
messiaspretendent (jødenes konge), noe som kan ha dannet utgangspunktet
for utviklingen av en messiansk kristologi i urkirken.
Jesus
oppfylte ikke de vanlige forestillinger om frelseskongen Messias, og
han unngikk antagelig å bruke betegnelsen om seg selv, selv om sider ved
hans virksomhet kunne vekke slike forventninger. Henrettelsen av ham
skuffet dem som trodde at med ham skulle utfrielsen komme. Det å
begrunne og belegge hans messianitet ble derfor viktig for den tidlige
kirke. Her spilte tekstene om Herrens lidende tjener (Jes 53), som
tradisjonelt ikke hadde vært messianske, en sentral rolle.
Forkynnelse og lære
Proklamasjonen
«Guds rike er kommet nær» (Mark 1,15) var ifølge de synoptiske
evangeliene programoppslaget for Jesu ord og gjerning. Matteus og Lukas
antas å ha kjent en omfattende tradisjon av Jesus-ord (logia) fra en
kilde som kalles Q (av ty. Quelle, 'kilde'). Noen forskere har i dag
lagt dette til grunn for en beskrivelse av Jesus der han først og fremst
er en galileisk visdomslærer. På dette grunnlag har noen utviklet en
kristologi der Jesus er Gudsvisdommens (Sofias) sønn eller Visdommen
selv kommet i kjød, dvs. en visdomsversjon av forestillingen om Jesus
som Logos (Ordet) kommet i kjød (jfr. Joh).
Ifølge
disse forskerne har Jesus stilt seg kritisk til makter og myndigheter og
talt de svake og utstøttes sak. Det spesielle ved deres bilde er at
Jesus fremstår uten et spesielt religiøst språk eller program. En
avgjørende kritikk mot dette bildet er at det baserer seg på en isolert
utnyttelse av én ordkilde som vi ikke sikkert vet har eksistert. Dette
må nødvendigvis bli en amputert versjon som mangler trekk det øvrige
fortellingsstoffet gir (dvs. fortellingen om Jesu handlinger og hans
liv, død og oppstandelse). Det mangler også de profetiske og
apokalyptiske innslag som for noen var karakteristisk for Jesus. Disse
trekkene knytter ham til en sterk tradisjon innenfor jødedommen, som i
hans samtid kom til uttrykk bl.a. hos esseerne (Quamransamfunnet). Det
er ikke sannsynlig at Jesus hadde noen direkte forbindelse med dem, men
mye taler for at han opprinnelig var knyttet til bevegelsen rundt
Døperen Johannes.
Mens tidligere Jesusfremstillinger
var opptatt av hans originalitet og enestående posisjon, er dagens
interesse å tolke Jesus så tett på sin samtid og lokale tilhørighet som
mulig. Dette er også en reaksjon på en metode som ved hjelp av en
dobbelt avgrensning prøvde å sikre en tilgang til den historiske Jesus:
bare det som ikke kunne forklares utfra hans bakgrunn og samtid eller ut
fra kirkens interesser i ettertid, kunne med sikkerhet tilskrives Jesus
selv. Dette skaper et minimalistisk bilde der de originale trekkene er
isolert.
I ord og handling målbar Jesus et budskap som
ikke respekterte den grensesettende forskjell mellom rent og urent, som
angrep det moralske og religiøse hykleri, og som tilkjente også de
utstøtte og forkomne menneskelig likeverd og en rettmessig plass i det
Guds rike som han proklamerte var kommet nær. Gudsrikets nærhet var et
signal om at Gud ville vende på den orden som råder i en urettferdig
verden, slik at herskere mister sin makt, de små opphøyes, og de fattige
blir salige arvinger til jorden. Den jødiske historie har mange
eksempler på at det religiøse budskap har et sosialt uttrykk, slik sett
går Jesus inn i en profetisk tradisjon. Men sosial reform var ikke hans
fremste oppdrag; Jesu ord og handlinger var virkekraftige tegn på hva
Gud selv skulle gjøre når denne tid og denne verden snart ble brakt til
ende i et apokalyptisk oppgjør. I påvente av dette samlet han rundt seg
en krets av disipler som fulgte kallet om å oppgi det som normalt sikret
deres liv, nemlig slekt, eiendom og erhverv.
Jesus
opptrådte med suveren myndighet, og synes å ha vært overbevist om at han
kjente og kunne tolke Guds vilje rett. De fleste fester tiltro til
tradisjonene om at han helbredet syke, men det virker ikke som han ble
oppfattet som en av de mange magikerne. Helbredelsesunderne ble først og
fremst presentert som barmhjertighetshandlinger, selv om de også hadde
karakter av konfrontasjon med makter man mente bandt mennesker til
smerte, sorg og død. Isolert betraktet var de tvetydige handlinger; Jesu
motstandere benyttet dem til å anklage ham for å stå i ledtog med den
onde selv. I evangelienes lidelseshistorie er det fremstilt som en
ironisk dimensjon at undergjøreren som hadde frelst andre, ikke kunne
redde seg selv – fordi han ikke ville eller skulle. Evangeliene forstår
lidelsesveien som hans ytterste kallsgjerning, den beseglet hans
lydighet mot Guds vilje og var en seier over døden og det onde ved at
han underkastet seg den. Siden han led uskyldig, var hans lidelse
stedfortredende, og i siste instans, gjennom oppstandelsen, en triumf
over alle de makter som vil skille menneskeheten fra Guds kjærlighet,
slik Paulus et par tiår etterpå tolket det.
Motstandere og tilhengere
Jesu
lære og liv kan ikke forstås uavhengig av den motstand han møtte og den
utgang livet hans fikk. Var hans død en politisk tilfeldighet, eller
opptrådte han på en måte som de religiøse og politiske myndigheter
faktisk kunne ha grunn til å frykte? Det synes overbevisende belagt at
Jesus møtte motstand blant religiøst og politisk toneangivende
grupperinger, selv om evangelienes bilde av fariseerne som Jesu
hovedmotstandere ikke yter dem rettferdighet. Riktignok kan det hos
Jesus ikke spores noen polemikk mot romerne spesielt. Vasallfyrsten i
Galilea Herodes Antipas og evangeliene har bevart tradisjoner om at både
Døperen Johannes og Jesus angrep Herodesdynastiet på en måte det
oppfattet som truende.
Han fant særlig støtte blant
småkårsfolk, og han vant seg en gruppe disipler som fulgte ham på hans
vandringer i Galilea og siden til Jerusalem. Blant dem var en spesiell
krets, «de tolv» (Mark 3,16–19), og også noen kvinner, kvinnene fra
Galilea (Mark 15,40f; Luk 8,1–3). Denne gruppen har i ettertid vært
viktige vitner og tradisjonsbærere. En i den nærmeste krets, Judas
Iskariot, gikk til slutt motstandernes ærend og forrådte ham, og under
rettergangen og korsfestelsen prøvde mange av disiplene å redde seg
unna.
Denne miserable slutten ble snudd til en ny
begynnelse da Jesus noen dager etter sin død sies å ha vist seg for noen
av disiplene samtidig som noen av kvinnene i hans følge fant graven
tom. Oppstandelsen ble bekreftelsen på at også hans død hadde
guddommelig mening, samtidig som den var en seier over dødens makt og et
løfte om evig liv fra Gud, som er alt livs opphav. Disiplenes
erfaringer med den oppstandne gav støtet til at Jesusbevegelsen ble
videreført i det som skulle bli den kristne kirke. Der levde erindringen
om hva Jesus hadde sagt og gjort i stadig nye gjenfortellinger innenfor
rammen av den store fortellingen om ham.
Den kristne lære om Jesus, kristologien
De
nytestamentlige skriftene forutsetter at mennesket Jesus på en spesiell
måte representerte Guds vilje og nærvær i verden og gav til kjenne hvem
Gud er. Dette er utgangspunktet for den kristne lære om Jesus Kristus,
kristologien. Allerede i Det nye testamente avtegner det seg visse
kristologiske trekk, ofte knyttet til titler eller betegnelser som
allerede hadde et visst betydningsinnhold. De viktigste er Messias,
Herren, Guds Sønn (Sønnen), Visdommen, Logos og Frelser. Tittelen Jesus
kan ha brukt om seg selv, Menneskesønnen, finnes imidlertid bare i hans
egne ord (og i Daniels bok Red. anmerkning). Noen steder kan vi spore en
tematisk anvendelse av profetiske, prestelige eller kongelige
kategorier for å beskrive Jesu betydning.
I den
oldkirkelige dogmedannelse kom særlig Johannesevangeliet til å spille en
viktig rolle med sitt syn på Jesus som inkarnasjonen av det
guddommelige skaperord, Logos. Logos hadde vært hos Gud i begynnelsen,
og dette var et belegg for Kristi pre-eksistens. I Johannesevangeliet
fantes også ansatser til en lære om treenigheten, samtidig var det klart
anti-doketisk, dvs. det avviser at Jesus bare tilsynelatende hadde en
fysisk, menneskelig eksistens. Ytterpunktene var enten å hevde at Jesus
bare var et ekstra begavet menneske, eller å se hans menneskelighet som
et skalkeskjul for hans egentlige guddommelighet.
Den
første store strid i kirken om dette, arianiske strid på 200–300-tallet,
har fått navn etter Arius (se arianere). Han ville fastholde at Gud er
den totalt forskjellige, som alene er opphav til hele skapelsen og som
eksisterte før Sønnen. Sønnens status er et resultat av Faderens
beslutning og vilje. For Arius' motstandere var dette å frakjenne Sønnen
guddommelighet og redusere ham til en skapning blant andre skapninger.
Bønn til Kristus inngikk allerede i gudstjenesten, og dersom han var for
en skapning å regne, ville dette være avgudsdyrking. Det var også
viktig at skapningen ikke kan frelse seg selv; bare Gud kan frelse.
Siden Jesus Kristus er frelser, kan ikke hans guddommelighet betviles.
Hensynet til frelseslæren får avgjørende kristologisk betydning. Ikke
bare må frelsen komme fra Gud; det menneskelige må også forenes med det
guddommelige for at det skal kunne forvandles. Derfor, ifølge Athanasius
av Alexandria, «ble Gud menneske for at vi skal kunne bli
guddommelige», et kjerneutsagn særlig i østkirkens tradisjon.
Den
arianske strid endte med at kirkemøter i Nikea (325) og Konstantinopel
(381) vedtok en bekjennelse som avviste arianismen, Den nikenske
trosbekjennelse. Denne inngår i de fleste kirkers bekjennelsesgrunnlag.
Her
ble forholdet mellom Gud Fader og Jesus Kristus definert på en måte som
fastholdt at de var av samme guddommelige vesen. Dette gjorde
spørsmålet om hvordan det guddommelige og det menneskelige hos Kristus
forholdt seg til hverandre desto mer brennende. Konsilet i Kalkedon 451
slo fast at Kristus var en person, ett subjekt, med to naturer, som
verken kunne blandes eller skilles. For øvrig aksepterte man at
forholdet mellom den guddommelige og den menneskelige natur kunne
forklares på ulikt vis. Vedtaket i 451 førte til brudd med de
monofysittiske kirker som hevdet at Kristus bare hadde én natur (mono
fysis), som var guddommelig. Dette gjelder fremdeles for mange
orientalsk-ortodokse kirker, f.eks. den koptiske, syriske og armenske.
Samlende
sett kan vi si at det som kom ut av de oldkirkelige diskusjoner og
avgjørelser, var en tolkning av Kristi person som bekreftet hans enhet
med Gud og hans enhet med menneskeheten uten at dette rev ham i to.
Etter opplysningstiden er det særlig talen om Gud og det guddommelige
som er blitt problematisert, og mange har villet nøye seg med å betrakte
Jesus som det ideale eksempel, det fullkomne menneske – moralsk
og/eller religiøst.
Jesusforskningen
Letingen
etter den historiske Jesus og det kritiske spørsmål om hvordan han
forholder seg til dogmenes Kristus, hører også vår tid til. Vi regner
med tre forskningsbølger:
Jesusbildet i den liberale
teologi ved århundreskiftet var preget av en humanistisk og etisk
kulturoptimisme. Særlig var man interessert i Jesu indre liv og hans
religiøse personlighet. A. Schweitzer holdt i 1906 et skjellsettende
oppgjør med Jesu-liv forskningen, som han hevdet gav et bilde av
forskernes ønsker for Jesus, mer enn av Jesus selv. Først i 1950- og
1960-årene kom spørsmålet for alvor tilbake gjennom det som kalles The
new quest. Denne nye søken etter den historiske Jesus hadde en utpreget
eksistensialistisk profil, og var opptatt av det som ble kalt den
implisitte kristologi i Jesu myndige fremtreden og forkynnelse. I
1980-årene tales det om The third quest som vektlegger sosiale
perspektiver og trekker veksler på en mer variert historisk kunnskap om
den tid og det samfunn Jesus levde i. Den historiske Jesus forankres og
forklares i en helt spesifikk sosial og religiøs sammenheng. Her finnes
også frigjøringsteologiske og feministiske tolkninger. På kirkelig side
er forskernes resultater ofte blitt møtt med avvisning fordi de hevdes å
så tvil om det som har vært regnet som trossannheter.
Mange
moderne teologer har fortsatt å reflektere over inkarnasjonens
mysterium, hva det kan innebære å tro at Jesus Kristus var et
gudmenneske; Gud kommet i kjød på et bestemt sted, i en bestemt tid, i
en konkret livshistorie. Det er tilknytningen til denne person og denne
historie som, uansett hvordan de definerer den, forener alle kristne
kirker (sitat slutt).
Det er et ord som
treenighetslærene bruker for alt det er verd i tide og utide fra 1. Tim.
3. 16 Og som enhver må bekjenne, stor er den gudsfryktens hemmelighet:
Han som blev åpenbaret i kjød, rettferdiggjort i ånd, sett av engler,
forkynt iblandt folkeslag, trodd i verden, optatt i herlighet.
La oss prøve å se på dette verset i alle fasonger og bryte det helt ned, det vil hjelpe oss å forstå dette på rett måte.
1.)
Dette at gud ble menneske er av underordnet betydning da det er ikke
nevnt andre steder en her. Det at Kristus eller Messias kom i og med
Jesus Kristus er selve den sentrale og bærende lære, tanke og hva Guds
ord fremholder som viktig og sentralt!
2.) Hva sier
grunnteksten her på Gresk? I grunnteksten er det brukt om “Gud” her:
“eusebeias” som er oversatt med fra gresk til engelsk med: “godliness”.
Som igjen betyr følgende oversatt til Norsk: “gudsfrykt”.
Da kan
vi gå til den engelske utgaven og mange andre utgaver for å få dette inn
i sin sammenheng. Da til den engelske utgaven som er oversatt følgende:
(New International Version) “16Beyond all question, the mystery
of godliness is great”. Og King James: “16And without controversy great
is the mystery of godliness”.
Og den Norske 1930: Og som enhver må
bekjenne, stor er den gudsfryktens hemmelighet: Han som blev åpenbaret i
kjød, rettferdiggjort i ånd, sett av engler, forkynt iblandt folkeslag,
trodd i verden, optatt i herlighet”.
Konklusjon:
Hva
sier Guds ord egentlig? At det var en fra Gud som ble sendt som var
ikke han selv, men ham lik som ble sendt. Det er den virkelige
sannheten.
Dette var noe Faderen alene bestemte,
dikterte, ønsket og krevde. At en skulle dø i vårt sted som var
fullkommen etter hans begreper og etter hans definisjoner på det!
Bruke
dette skriftstedet at Gud ble menneske er som å koke supe på en spiker
eller å tro på julenissen for å si det rett ut. Det er kun en som er den
eneste sanne Gud: Faderen. Han har kun en enbåren sønn; Jesus Kristus.
De har en felles ånd som er tilstede over alt (Salme 139) og som virker
på deres vegne (Joh. e. 14 – 17). Det er; den hellige ånd. Den hellige
ånd er aldri i skriften nevnt med eget navn da det aldri har vært eller
kommer til å bli en egen person da ånden utgår i fra Gud Fader og hans
Sønn. Og de har også makt og myndighet til å kreve og hente den tilbake!
Hva
mer skal vi si? Bygg aldri en lær eller synspunkter på feilaktige
oversettelser eller et skriftede. Men på studier på grunnteksten, andre
bibeloversettelser skal stemme med hverandre og helheten av Guds ord. Da
vil du gå midt på veien og på en farbar vei, lykke til videre kjære
venn og medvandrer!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar