Nr. 114:
Det var troen alene som frelste
røveren på korset – men for oss andre er det ikke slik!
Bilde av
hånden til Jesus og røveren på korset. Jesus hadde bare gjort godt hele sitt
liv, mens røveren bare ondt. Der på korset fant røveren frelse og døde salig!
For de
fleste andre som kommer til tro, er kristenlivet å arbeide på sin frelse det
«normale»! Å tro noe annet, da er en forledet i sin tro.
Lukas 23. 39
En av ugjerningsmennene som hang der, spottet ham og sa: Er ikke du Messias?
Frels dig selv og oss! 40 Men den andre svarte og irettesatte ham og sa:
Frykter du ikke engang for Gud, du som dog er under samme dom? 41 Og vi med
rette; for vi får igjen hvad våre gjerninger har forskyldt; men denne har ikke
gjort noget galt. 42 Og han sa: Jesus! kom mig i hu når du kommer i ditt rike!
43 Og han sa til ham: Sannelig sier jeg dig: Idag skal du være med mig i
Paradis.
Denne røveren på korset – fikk en
mulighet – en gang til å bli frelst!
Vi andre får
stort sett mange muligheter til både å bli frelst og leve som en troende. Da
forventes og fordres det noe helt annet. Det er klart at Gud er nådig og det er
nok ikke bare denne ene røveren på korset som har fått en mulighet en gang. Det
er nok til sammen mange, ikke få som har blitt frelst og tatt sin tilflukt til
Kristus og Gud i de siste dager og stunder av sitt liv!
Men dette er
ikke «normen», men unntaket. For de aller fleste kommer kallet flere ganger og
vandringen med Herren kan bli lang. Ikke kort som for røveren på korset, men
gjennom mange år og også tiår!
Da å mene og
påstå at det er kun troen alene som frelser – når Gud krever frukt av våre liv
– blir ikke noe annet en absurd, løgn og ubibelsk.
Gud har ment
at liv og gjerninger følges ad, at vi bærer frukt, frukter som er omvendelsen
verdig. Vi er ikke lengre mørkets og Djevelens barn, men Guds barn. Vi er
lysets barn og er plassert i Guds elskede Sønns rike!
Luther ville
ha fjernet Jakobs brev, da han ikke skjønte hva Jakob formidlet og forkynte,
derfor liver faktisk den protestantiske kristne med at faktisk gjerninger hører
med til et rett og sunt kristenliv.
Jakob 2. 14
Hvad nytter det, mine brødre, om en sier at han har tro, når han ikke har
gjerninger? Kan vel troen frelse ham? 15 Om en bror eller søster er naken og
fattes føde for dagen, 16 og nogen av eder sier til dem: Gå bort i fred, varm
eder og mett eder! men I ikke gir dem det som legemet trenger, hvad nytter det?
17 Således og med troen: har den ikke gjerninger, er den død i sig selv. 18 Men
en kan si: Du har tro, og jeg har gjerninger. Vis mig din tro uten gjerninger,
og jeg vil vise dig min tro av mine gjerninger! 19 Du tror at Gud er én; du
gjør vel; djevlene tror det også og skjelver. 20 Og vil du vite det, du dårlige
menneske, at troen uten gjerninger er unyttig? 21 Abraham, vår far, blev ikke
han rettferdiggjort ved gjerninger, da han ofret sin sønn Isak på alteret? 22
Du ser at troen virket sammen med hans gjerninger, og at troen blev fullkommen
ved gjerningene, 23 og Skriften blev opfylt, som sier: Abraham trodde Gud, og
det blev regnet ham til rettferdighet, og han blev kalt Guds venn. 24 I ser at
mennesket blir rettferdiggjort ved gjerninger, og ikke ved tro alene. 25 I like
måte Rahab, skjøgen; blev hun ikke rettferdiggjort ved gjerninger, da hun tok
imot utsendingene og slapp dem ut en annen vei? 26 For likesom legemet er dødt
uten ånd, så er og troen død uten gjerninger.
Kristendommen
består av to elementer, bekjennelse og adferdsregler.
Etter hvert
som samfunnet rundt ikke aksepterer adferdsreglene, blir de opphevet av religionen.
Dette er dessverre en kjensgjerning!
Verden er vi
som troende kalt å påvirke med våre gode gjerninger, dette er hva skriften sier
og lærer.
Matt. 5. 16
La således eders lys skinne for menneskene, forat de kan se eders gode
gjerninger og prise eders Fader i himmelen!
Titus 3. 8
Det er et troverdig ord, og dette vil jeg at du skal innprente, forat de som
tror på Gud, må legge vinn på å gjøre gode gjerninger. Dette
er godt og nyttig for menneskene.
Vi blir med andre ord
frelst – for å gjøre gode gjerninger!
Dette med at
ikke gjerninger og adferdsregler tilhører det nye livet er ikke noe annet enn
løgn, og en avledningsmanøver fra den Onde!
Den som tror
på Gud, hva skal han gjøre sier skriften? «legge vinn på å gjøre gode
gjerninger.»
Med andre ord, dette er helt
vesentlig for den frelste og lykkelig nye troende.
Hvis vi ikke
bærer frukt, vil vi bli avskåret fra frelsen lærer skriften. Med andre ord,
etter omvendelsen. Hvis vi ikke lever i samsvar med Guds ord vil Gud «avsette»
oss som arvinger – Guds arvinger og Jesu Kristi medarvinger!
Hele
skriften gir et samlet vitnesbyrd at det er både ved tro, og ved gjerninger –
gode gjerninger vi blir frelst. Det er full mulig å leve i synd etter frelsen,
gjøre synd til døden. Og på den måten gå fortapt.
Hvis en
stjeler, lever med en person av samme kjønn som seg selv. Eller etter en
skilsmisse gifter seg på nytt. Driver med underslag eller lyver daglig. Da er
en kommet ut eller inn i forhold som i ytterste konsekvens vil ta deg ikke til
Himmelen, men til fortapelsen!
1 Kor. 6. 9
Eller vet I ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Far ikke vill!
Hverken horkarler eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller bløtaktige
eller de som synder mot naturen, 10 eller tyver eller havesyke eller drankere
eller baktalere eller røvere skal arve Guds rike. 11 Og således var det med
somme av eder; men I har latt eder avtvette, I er blitt helliget, I er blitt
rettferdiggjort i den Herre Jesu navn og i vår Guds Ånd.
Her ser vi
at et vanhellig liv etter frelsen – gjør at vi mister frelsen!
Sluttkommentar:
Den gamle
læresetningen som har mye av Kalvinismen i seg holder bare ikke:
«Engang
frelst – alltid frest!»
Frelse er
noe kontinuerlig, som vi må leve i hver dag. Der vi trenger ny nåde hver dag,
men samtidig er det et levesett som gjør at vi i ytterste konsekvens kan miste
frelsen. Vi må rett og slett arbeid daglig på vår frelse, og gå videre med Gud
for å bli bevart!
Fra mine
bibelkommentarer Filipenserbrevet 2. 12 Mine kjære, dere har jo alltid vært
lydige mens jeg var hos dere. Så vær det enda mer nå når jeg er borte, og
arbeid på deres frelse med frykt og beven!
Paulus
omtaler menigheten som en Far snakker til sitt barn når det skal begynne å stå
på egne ben og klare seg selv. En er tilstede men også borte. Nå er det
egentlig opp til barnet – som her menigheten – å vise hva den vil og evner.
Forutsetningen er der, men videre vei og retning avgjør og bestemmer en selv.
13 For det
er Gud som virker i dere både å ville og å gjøre etter hans gode vilje.
Men Paulus
kommer med en kjensgjerning som han hadde erfart selv; det er Gud som gjør en i
stand til å tjene og elske ham. Vi skal ta våre bestemmelser og ha våre mål,
men alt dette står Gud bak. Det er i ham vi lever, beveger, rører og er til.
14 Gjør alt
uten misnøye og innvendinger,
Kommer ikke
det hele fra hjerte og en ønsker det selv, da gjør en det av misnøye og en har
innvendinger mot å gjøre Guds vilje. Å tjene Herren er med glede, hvis en gjør
noe for en må er det døde gjerninger sier Skriften.
15 så dere
kan være uklanderlige og rene, Guds barn uten feil, midt i en vrang og
fordervet slekt. Dere skinner blant dem som lys i verden
Denne
verdens barn trives i mørke og med synd. For en troende trives en men å være
motsatsen, ved å leve som et Lysets barn noe som en også er. Vi leser i
Bergprekenen, der finner vi den samme standarden som Paulus beskriver på de
troende. Paulus sier; så dere kan være uklanderlige og rene.
Jesus sier i
Matt.5. 48 Vær da fullkomne, slik som deres himmelske Far er fullkommen.
16 og holder
fast på livets ord, og jeg skal få den ros på Kristi dag at mitt strev og mitt
livsverk ikke har vært forgjeves.
Paulus hadde
som mål for alt det han gjorde, Jesu Kristi dag. Dagen vi skal møte Jesus, bli
han lik og vil få igjen hva som har skjedd med våre liv som troende, enten godt
eller ondt. Skal vi få noe igjen den dagen er det avhengig av hvordan vi
stiller oss ovenfor Guds ord og innretter vårt liv, ved å leve deretter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar