Nr. 99:
Et tilbakesteg i kristenlivet – er «sunt»
slik at vi ikke blir hovmodige!
Her faller
han, men da må vi reise oss opp.
Slik som
grenen ikke kan bære frukt av seg selv, uten at den blir i vintreet, slik kan
heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg. Joh 15:4.
Du klager
over at «jeg er så kald, så maktesløs i kampen mot fristelsene. Jeg ser farene
og bruker alle mine krefter, jeg leser formaningene i Bibelen. Men alt er like
fruktesløst. Jeg er like kald og like svak».
Hva er da
feilen? Jo, akkurat den samme som da du i din første omvendelse satt fast i
samme nød, nemlig vantroen. Den kalde, døde vantroens tåke som omgir din sjel.
Du kjenner ikke Frelseren rett, du smaker ikke livets varme ved hans bryst, der
du før fikk liv og varme.
Her vil
derfor hjelpemiddelet på ny være at du, akkurat som du er, bare kaster deg i
forlatelsens favn, - og blir liggende der til du blir varm og sterk igjen.
Det betyr at
du vender øynene dine bort fra deg selv, din elendighet og dine synder. Og bare
blir opptatt med Guds hjerte og Kristi forsonende blod og forbønn for deg. -
Helt til du igjen får den glede og fred som tidligere gav deg kjærlighet og
kraft til helliggjørelse.
Å, om det
kunne skrives med gullskrift i alle Guds barns hjerter; at frelse og evig liv
hviler på ett éneste punkt: At vi blir i ham som har elsket oss. For da skal
det nok også bli et råd med synden.
La oss i
dette ta lærdom av et frafallent menneskes erfaringer! Det begynte med at han
av ren likegyldighet gikk ut i en synd som var forholdsvis liten, - om noen
synd kan kalles for liten. Men denne synden knuste likevel troen og freden
hans. Han forsøkte å gjenopprette dette gode forholdet mellom seg og Frelseren
ved å forbedre seg, som i hans øyne var først å angre det han hadde gjort, og
vise oppriktig vilje til forbedring. Og så deretter søke nåde og forlatelse.
Men hva
skjer? Jo, fristelsen til samme synd blir bare sterkere. I samme grad også
vantroen. Og som følge av den blir også avmakten større. Så faller han på ny.
Og nå får han bare dobbelt så stor grunn til motløshet, og til bare høflig å
fjerne seg mer og mer fra den rene, hellige Gud.
Slik går da
dette stakkars mennesket gjennom vantro skritt for skritt bort fra den éneste
mulige Frelseren, helt til han gir opp alt håp. Men så må den urolige
samvittigheten hjelpes. Derfor søker han nå en falsk trøst, en unnskyldning for
denne overmektige synden. Eller; tankene på hva han en gang hadde, men nå har
mistet, forsøker han å drukne i den allmenne vantroen og verdens liv og lyst.
Og slik slutter det. Nå er han død.
Hva var den
avgjørende dødsårsaken? Jo, at han ikke straks etter å ha syndet, søkte
forsoningsnåden, rensingen i Lammets blod. Men i stedet selv forsøkte å rette
opp skaden. For merk deg dette: Vel var det ille at han falt i synd, - selvsagt
burde han heller ha våket og stridd til blodet mot det onde. Men dette fallet
kunne likevel vært legt, bare han straks hadde søkt til legemidlet: nåden! For
«Kristus har fått gaver for menneskene, også for de frafalne»*. At han på dette
punktet lot fornuften og djevelen bedra seg, og tok feil av veien til
oppreisning, ble selve dødsårsaken.
Her ser vi
igjen den smale veien. Skal vi gå på den, er det nødvendig at vi før vi synder,
d.v.s. idet vi fristes, eller allerede før det skjer, «ferdes med frykt», og er
redd for synden. Men at vi etter å ha syndet, hvis vi har falt, frimodig går
fram til nådestolen, lukker ører og øyne mot fornuft og følelser, og bare
kaster oss i nådens elv, og renser oss der fra all urenhet.
Faren er at
vi er altfor sikre og dristige før vi synder. Men etter vi har syndet er altfor
mismodige og forsakte. Guds ord formaner oss til å våke og være edrue. Det
betyr bl.a. at straks du merker den minste innbilning hos deg om noen egen
styrke, skal du frykte for å falle. På første tegn til at fristeren nærmer seg,
skal du frykte, og straks rope om hjelp. Og så langt det er mulig der du er
satt av Gud mellom mennesker, skal du holde deg borte fra alle situasjoner,
steder og mennesker som du vet vil medføre fristelser.
For å be:
«Led oss ikke inn i fristelse», og så samtidig frivillig gå rett i fanget på
fristelsen, er å spotte Gud og bevisst bedra seg selv. Men så hører det også
med til troen at vi straks vi har falt, ikke forsøker å hjelpe oss selv. Men
akkurat som første gang du søkte nåden, straks skynder deg til soningsbadet med
flekkene dine, og får renset klærne dine der. Slik brytes avhengigheten av din
fornuft, slik knuses og smeltes ditt hjerte. Og du drives hver dag til Ordet og
bønn.
Det som ikke
disse midlene utretter, det gjør den trofaste og underlige Gud gjennom korset,
hvis du ber ham om det. En oppriktig sjel sukker ofte: «Det betyr ingenting hva
jeg må lide, bare Gud fortsetter sitt verk i meg. Å, måtte Gud selv døde mitt
kjød. Selv mangler jeg kraften til dette!» Og slike sukk hører vår trofaste Gud
med glede. Når du da f.eks. fristes til avguderi, så du begynner å knyttes til
noe jordisk, svarer han denne bønnen din med å ta dette. Og dette gjør han
kanskje så følbart at du gråter og klager. Eller han gir deg det du har lyst
på, men styrer alt så dette gir deg din største sorg.
Kan du ikke
holdes i ydmykhet, - kanskje hjertet begynner å tenke stort om deg selv -,
slipper han en djevel på deg, lar deg falle i store fristelser, ja, falle i
synd så du knuses og skammer deg. For det er bedre at det går slik, enn at du
ble liggende i overmot og store tanker om deg selv. For da ville alt være tapt.
Regelen er
derfor alltid den: Så mye ydmykhet et menneske får, så mye helliggjørelse og nådegaver
får det også. Begynner du å bli ulydig mot Ordet, og det ikke lenger betyr like
mye for deg, så lar Gud deg falle i den helvetes ild at du tviler på dets
guddommelige opprinnelse osv. Bare du er oppriktig i din vilje til å bli
helliget, så skal nok din Gud også i sin nåde virke det, - om enn kanskje på en
ganske annen måte enn du trodde.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar