Nr. 53:
Introduksjon til en studie i treenighetslæren eller læren om Gud!
Av Fred Vidar Hjortland
Treenighetslæren er fremmed for både det GT og NT, den
kom inn for fult med den katolske kirka og har utviklet seg til at en i
dag t.o.m. tilber Den hellige ånd i pinse\karismatiske kretser som er
dypest sett en påkallelse av onde ånder. Hillsong er et eksempel på
hvordan en kan tilbe Den hellige ånd og dermed komme inn i villfarelse!
Siktemålet
med dette begrensede studiet er ikke å ta opp treenighetsspørsmålet i
sin fulle bredde. Om det hadde vært målsetningen, ville nok sidetallet
vært et helt annet! Vår mer beskjedne tilnærming her i denne sammenheng
er kun å reise noen ganske få spørsmål og prøve å finne ut av hva slags
svar primærvitnene til Jesu liv og virke - de fire evangeliene - gir på
disse. Om spørsmålene ikke kan sies å dekke alle aspekter og detaljer av
treenighetsspørsmålet, må de i hvert fall kunne sies å være svært
grunnleggende og viktige i sin karakter. Og som sådanne vil de svarene
man kommer fram til, i det minste gi en meget god indikasjon på hva
Jesus må ha tenkt om hvem Gud er.
Om denne relativt korte fremstillingen kan virke som en appetittvekker
og en inspirasjon til videre studier, vil mye være vunnet. Temaet er
nemlig etter min og manges mening overmodent for nærmere teologisk
refleksjon:
Det er umulig å dokumentere det vi nå kaller ortodoksi innenfor
kristendommens to første århundrer.
(Dr. Harold Brown: Heresies: Heresy and Orthodoxy in the History of the
Church, Hendrickson Publishers, Peabody (MA), 1988, p.5)
Alle vanlige anerkjente kirkesamfunn står for en
spesiell læremessig doktrine om Jesus. Spesialister på tidlig kristen
tenkning stiller imidlertid spørsmålstegn ved de argumenter som har vært
benyttet for å komme fram til denne doktrinen. Lærde NT forskere spør
seg selv om Det nye testamente i det hele tatt lærer denne doktrinen, og
historikere undrer seg over det voldsomme svelget man ser mellom Jesus
selv og fullt utviklet kristendom. Disse spørsmål er veldig urovekkende,
for de indikerer at den kristne kirke kan befinne seg i en mer alvorlig
situasjon enn først antatt. Det kan tenkes at vi her ikke har å gjøre
med en grunnleggende god struktur som bare trenger litt modernisering,
men et dårlig byggverk som kanskje har behov av en radikal og
gjennomgripende nystrukturering.
(Professor Don Cupitt, Cambridge, The Debate
About Christ, London: SCM Press, 1979, p.7)
Slik oppstår helt naturlig et viktig eksegetisk
spørsmål, nemlig spørsmålet om i hvilken grad den ontologiske
kristologien i de oldkirkelige bekjennelsene - med sin sterke betoning
av Jesu guddom - utgjør en trofast læremessig bekjennelses-formulering
av det nytestamentlige vitnesbyrd. Representerer denne
bekjennelsesformuleringen en legitim og uunngåelig utvikling av
nytestamentlig kristologi, eller representerer den en forvrengning av
denne? Utfordrer ikke denne kristologiske problemstillingen oss til - i
lys av den kunnskap som nå finnes tilgjengelig for NT-forskningen, en
kunnskap som langt overgår den kunnskap kirkefedrene rådde over - en ny
og langt grundigere gjennomgang?
(G. H. Boobyer, Bulletin of The John Rylands Library, Vol 50, (1967-68),
p. 247-261, "Jesus As 'Theos' In The New Testament")
På den annen side må vi ærlig innrømme at læren om treenigheten ikke
utgjorde noen del av det tidligkristne, nytestamentlige budskapet.
Helhetlig betraktet har denne læren heller aldri vært noen sentral
trosartikkel i den kristne kirkes liv i noen del av dens historie. Vi
blir dermed tvunget til å stille spørsmålet: Utgjør denne sannhet
sentrum i kristen teologi, men ikke sentrum i den kristne tro? Er en
slik uoverensstemmelse mellom teologi og tro mulig? Eller skyldes dette
misforhold et feilsteg i stort sett hele den kristne kirkes
læreutvikling?
(Emil Brunner (tidl. professor i systematisk og praktisk teologi
ved universitetet i Zürich), The Christian Doctrine of God,
Dogmatics: Vol.1, The Westminster Press, 1949, p.205)
Ut fra en teologisk vurdering vokste treenighetslæren frem som en
synkretisme av jødedom og kristendom i møte med hellenismen .... Det
teologene således oppdager, stiller et stort spørsmålstegn ved denne
lærekonstruksjonen. Når det først går opp for en - og det finnes ingen
vei utenom dette - at Jesus selv bare kjente til Israels Gud, som han
kalte Far, og ikke visste noe om å "bli gjort til Gud", slik det er
vanlig å tro i våre dager; med hvilken rett kan vi da si at
treenighetslæren er normativ og bindende for alle kristne? ... Uansett
hvordan vi tolker de ulike stadier i utviklingen av treenighetslæren, så
er det klart at denne læren, som ble "dogme" i både Øst og Vest, ikke
har noen bibelsk basis og ikke kan spores kontinuerlig tilbake til Det
nye testamente. .... Teologien må etter hvert komme til en erkjennelse
av fakta.
(Karl-Heinz Ohlig, Ein Gott in drei Personen? Vom Vater zum “Myserium”
der Trinitat, Mainz: Matthias Grunewald-Verlag, 1999, 123-125,
translated into English by Anthony F. Buzzard and Charles F. Hunting)
Behovet for en total revurdering av kirkens gamle tro på Kristi guddom
like opp til vår tid, er presserende.
(Professor A. Grillmeier, Christ in Christian Tradition, Atlanta: John
Knox Press, 1975, 1:557)
En av Storbritannias ledende anglikanske teologer, Dr. Geoffrey Lampe,
har stått frem med en sterk utfordring mot den historiske kristne
treenighetsdoktrinen. Han sa at treenighetslærens trepersons-Gud -
"ikke hadde mye fremtid."
(London, Observer, December 3, 1978)
I Vesten stilles det stadig oftere spørsmål ved treenighetslæren. ...
Det har lenge vært en tendens til å behandle denne læren mer som et
problem enn som en lære som hegner om en kjernesannhet i det kristne
evangelium.
(Professor Colin E. Gunton (Kings College, London),
The Promise of Trinitarian Theology, 1991, p.31)
Litt om gode holdninger
Det er alltid viktig å ha gode holdninger når vi studerer Guds ord, men
når vi står overfor store og vanskelige teologiske spørsmål som
utfordrer våre vante tankemønstre - slik som i dette studiet - vil det
selvfølgelig være ekstra viktig og påkrevd! Det er da våre holdninger
virkelig blir satt på prøve.
Alle nye tanker er i første omgang vanskelige og utfordrende å forholde
seg til. Det er noe vi alle kjenner til, og det er helt OK. En sunn
skepsis og kritisk sans er av det gode! Noe annet blir det imidlertid om
man lukker ørene, trekker rullegardinene ned og skalker alle luker! Da
har den sunne skepsisen gått over til å bli noe negativt!
Jødene i Berøa lyttet til det Paulus hadde å si, selv om budskapet var
helt nytt for dem! (Ap.gj. 17:11). De tok imot ordet med all godvilje,
står det. Videre står det at de gransket daglig i skriftene for å se om
det forholdt seg slik som det ble sagt dem. Denne lyttende og granskende
holdningen blir rost av Lukas. Han omtaler dem faktisk som mennesker
preget av et edelt sinn! Mon tro om ikke denne beretningen har noe å
lære oss!
Man kan altså - som jødene i Berøa - bli stilt overfor tanker og ideer
som i første omgang virker nye og fremmede, men som ved nærmere ettersyn
viser seg å være godt forankret i Guds ord. Går man gjennom en slik
prosess, da bør vel de nye tankene og ideene få lov til å slippe til og
få en plass i våre hjerter - selv om de kanskje både utfordrer og uroer
oss! Det kan jo tenkes at Gud ikke alltid føler trang til å klappe oss
på skulderen og si at alt er bra slik som det er. Kanskje han noen
ganger faktisk vil uroe oss og prøve å vekke oss opp i forhold til
store, nye og viktige sannheter!
Et lukket hjerte kan ikke nås. Den som i utgangspunktet sier "ikke
forstyrr meg med sannheten", har valgt en farlig og destruktiv form for
ro! Og nettopp fordi feilaktige holdninger kan få så store negative
konsekvenser for et menneske - det kan gå glipp av så mye verdifullt -
finner jeg det riktig å begynne dette studiet med å si noe generelt om
gode holdninger. For hva nytter det om fine og gode ting blir hentet
fram og øst ut, dersom alt bare preller av som vann på gåsa? Eller hva
nytter det om verdifulle skatter blir lagt foran døren, dersom døren
aldri blir åpnet?
Nedenfor har jeg samlet en del interessante uttalelser som går nettopp
på dette med holdninger. Jeg tror alle vil finne noe godt og verdifullt
her som det er verd å reflektere over:
Vi ønsker alle å gjøre framgang, men dersom vi er på feil vei, vil
framgang innebære en helomvending og en tilbakevending til den rette
veien. Og den som gjør dette først, er den mest progressive.
(C. S. Lewis, The New Encyclopedia of Christian Quotations, Baker Books,
p.7-8)
Når en ærlig, men forført mann hører sannheten, vil han enten opphøre
med å være forført, eller opphøre med å være ærlig.
Dersom 50 millioner mennesker sier en tåpelig ting, vil det fremdeles
være en tåpelig ting! (Anatole France)
De vanskeligste fordommene å avsløre, er de som blir delt av mange.
(Jason D. BeDuhn, Truth in Translation, 2003, p.15)
Ingen er så blind som den som ikke vil se!
Å bli berøvet sine illusjoner kan være det første, smertefulle skrittet
på veien mot sannheten.
På den andre siden må det innrømmes at ikke alt det Kirken har lært, er
sant. Og det kan hende at en ny tids vitenskap og tenkning kan hjelpe
til å få øye på nye sider ved Guds åpenbaring, eller kanskje rettere:
gamle, forglemte sannheter i Guds ord. Således skjedde det jo ved
reformasjonen.
(Fra sokneprest og kirkehistoriker Ivar Welles bok "Det som snart skal
skje", Oslo, 1933, s.75)
Jeg er fast overbevist om at Herren har enda flere sannheter å vise oss
ut fra sitt hellige ord. For min egen del beklager jeg sterkt den
situasjon de reformerte kirkene har kommet i. De har nådd frem til et
visst punkt i sin religionsutøvelse, og vil nå ikke gå videre fra der
hvor deres reformasjonsredskaper har brakt dem. Luteranerne vil ikke gå
utover det Luther så, og kalvinistene sitter, som vi skjønner, fast der
de overtok etter denne store gudsmannen, en mann som allikevel ikke så
alt. ... Jeg ber dere innstendig om å huske på at det er en
artikkel i deres kirkes bekjennelsesskrift at dere skal være åpne og
mottakelige for
enhver sannhet som måtte bli gjort kjent for dere ut fra Guds skrevne
ord. ... Det er utenkelig at fullkommen kunnskap skulle være på plass
med en gang etter at kristentroen så nylig har unnsluppet et så tykt
antikristelig mørke.
(John Robinson, lærd og nobel Cambridge-mann som grunnla en
frikirkemenighet i Nederland i 1609)
Medmindre jeg blir overbevist ved Skriften eller ved sunn fornuft,
aksepterer jeg ikke pavers og kirkemøters autoritet, for de har motsagt
hverandre. Min samvittighet er underlagt Guds ord. Jeg kan ikke og vil
ikke ta tilbake noe, for å gå imot samvittigheten er verken rett eller
trygt. Her står jeg og kan ikke annet. Må Gud hjelpe meg. Amen.
(Fra Luthers forsvarstale foran forsamlingen av 210 høyverdig geistlige,
kongelige og adelige i Worms, 1521)
Enhver senere generasjon i kirken kan og må så etterprøve om
bekjennelsens formler svarer til Bibelens budskap. Det er grunn til å
slå fast at enhver kirkelig bekjennelse har autoritet bare i den grad
den stemmer overens med Skriften.
(Ole Modalsli og Leif Gunnar Engedal, Evangelisk tro, Luther forlag,
1980, s.38-39)
Kristne som har en tro som er krystallisert og stivnet i teologenes
kunstige systemer, ser i enhver ny sannhet som trekkes fram fra Skriften
en uvelkommen gjest eller endog en mistenkelig fiende.
(Birks, sitert i: Bibelens og kirkens lære om helvedes-straffene, F. W.
Farrar, Kristiania, 1886, s.262)
Det finnes dem i våre dager som har blitt opplært til å se på ethvert
studium som stiller spørsmål ved gamle verdsatte tradisjoner eller
trosbekjennelser av ulike slag - spesielt slike som berører "etablerte"
læresetninger om Den hellige ånd eller den hellige treenighet - med stor
forferdelse og skepsis - uansett hvor bibelsk studiet måtte være.
(Robert Whitelaw, Biblical Facts about the Holy Spirit and the true holy
trinity, Grace Abounding Ministries, Inc., 1991, Introduction)
Evangeliske protestanter kan være like mye tradisjonsslaver som romersk
katolske eller gresk ortodokse kristne; forskjellen er bare at de ikke
skjønner at det dreier seg om tradisjon. Folk som bekjenner seg til
"sola scriptura" (slik de selv tror), bekjenner seg i virkeligheten ofte
til en tradisjonell måte å tolke sola scriptura på.
(F.F. Bruce, from private correspondence, June 13, 1981, Focus on the
Kingdom, Volume 3, No. 12, September 2001)
Tradisjoner som har sitt utspring i det kristelige miljø, kan få en
"egentyngde" som fører kristne inn i ufrihet og skygger for Skriftens
sanne budskap. Sunn respekt for fedrene og deres tradisjoner har da
utartet til ødeleggende tradisjonalisme, og det vil være en viktig
oppgave å avsløre og korrigere den feilkilde som slik er virksom.
(Ole Modalsli og Leif Gunnar Engedal, Evangelisk tro, Luther forlag,
1980, s.6-7)
Det er ikke noe galt med tradisjon så lenge vi ikke sammenblander
tradisjon med sannhet. Om vi blir mer knyttet til våre tradisjoner enn
til sannheten, da har vi alvorlige problemer. ... I det øyeblikk vi
ser på vår tradisjon som testgrunnlag for å vurdere andres forhold til
Gud, da har vi opphøyd denne tradisjonen til en ubibelsk status.
(James R. White, The King James Only Controversy, p.17)
Gud er sannhetens Gud (elohim emet)! Kjærlighet til sannheten, villighet
til å underlegge seg sannhetens kraft, villighet til å oppgi
tradisjonelle synspunkter som ikke består en sannhetstest - er en hellig
plikt og en naturlig del av en sann gudsfrykt.
(Franz Julius Delitzsch)
Den som med alvor bestemmer seg for å søke etter sannheten, burde først
av alt styrke sitt sinn med en kjærlighet til den. For den som ikke
elsker den, vil ikke anstrenge seg meget for å få tak i den, og vil
heller ikke bekymre seg noe særlig selv om han ikke har den i sin eie.
(Filosofen John Locke, Concerning Human Understanding, 1661)
Fra feighet som ikke tørr å ta imot nye sannheter, fra dovenskap som er
tilfreds med halvsannheter, fra arroganse som tror den kjenner alle
sannheter - O Sannhetens Gud, fri oss!
Derfor, du trofaste kristne, søk etter sannheten, hør sannheten, lær
sannheten, elsk sannheten, tal sannheten, etterlev sannheten, forsvar
sannheten til døden.
(Jan Hus, 1369-1415)
La oss ikke motta noe, tro noe eller følge noe som ikke finnes i Bibelen
eller kan bli bevist ut fra Bibelen.
(J. C. Ryle, in: The New Encyclopedia of Christian Quotations, compiled
by Mark Water, Baker Books, 2000, p.117)
I våre dager har de som leser Skriften allerede antatt flere religiøse
forestillinger i løpet av sin skolegang før de setter seg ned for å
skjønne en tekst. Når de så leser teksten, skjer det helt naturlig, men
kanskje ubevisst, at de forklarer alle vanskeligheter i tråd med disse
forestillingene. Det er derfor det kan skje at mennesker av alle slags
overbevisninger finner sine spesielle meninger bekreftet i de hellige
skrifter. I virkeligheten er det ikke Skriften som informerer dem, men
de som tillegger Skriftens språk deres egen mening.
(John Lingard, "A New Version of the Four Gospels with Notes Critical
and Explanatory, by a Catholic", London, J. Booker, 1836, p.330)
Vi må være rede til å la teksten bryte gjennom våre forsvarsverker,
utfordre våre antakelser, forstyrre vår selvtilfredshet og dømme våre
kompromisser.
(John Stott, Forstå Bibelen, Lunde Forlag, 1974/1990, s. 172)
Det å anerkjenne Skriftens autoritet betyr noe mer enn å gi sin
tilslutning til en eller annen læremessig posisjon eller uttalelse ...
Det å underlegge seg en teksts autoritet betyr helt praktisk at man er
villig til å bli korrigert, til å endre innstilling og skifte syn dersom
teksten krever det. ... Om du ikke er forsiktig kan dine linser bli
til speilglass som reflekterer din egen teologiske agenda i stedet for å
formidle tekstens mening. I så tilfelle vil du ikke "finne" noe annet i
Skriften enn det du selv har "satt inn" der. ... Våre fordommer må
underlegges autoriteten i den bibelske tekst, vi må tillate teksten å
skape og forme vår forståelse.
(Guthrie / Duval, Biblical Greek Exegesis, Zondervan, 1998, p.105-106)
Når vi møter forskjellige nytestamentlige tekster i de følgende
kapitlene, la oss da så langt som mulig prøve å verdsette det de har å
si om Gud, uten å bedømme dem opp mot eller lese dem gjennom senere
læremessige utviklinger.
(Larry W. Hurtado, God in New Testament Theology, Library of Biblical
Theology, Abingdon Press, 2010, p.7)
Å la Bibelen få tale for seg selv, uansett hvor bra eller dårlig denne
talen stemmer over ens med forventninger eller aksepterte former for
moderne kristendom, er en øvelse i mot, eller for å bruke et annet ord,
tro.
(Jason D. BeDuhn, Truth in Translation, 2003, p.168)
En grundig undersøkelse og samvittighetsfull søken etter sannhet leder
ofte til en overbevisning om at ting man tidligere holdt for å være
riktige, i virkeligheten ikke er det.
(Justin Martyr, Exhortation to the Greeks)
Peering into the mist of gray
That shroud the surface of the bay,
Nothing I see except a veil
Of fog surrounding every sail.
Then suddenly against a cape
A vast and silent form takes shape,
A great ship lies against the shore
Where nothing has appeared before.
Who sees a truth must often gaze
Into a fog for many days,
It may seem very sure to him
Nothing is there but mist-clouds dim.
Then, suddenly, his eyes will see
A shape where nothing used to be.
( Clarence E. Flynn )
Noen innledende tanker
Var Jesus en trinitar?
Mange kristne vil hevde med styrke at Jesus
selvfølgelig var en trinitar. Som den andre person i treenigheten - slik
mange mener det er riktig å beskrive Jesus - var han selvfølgelig
bevisst både på hvem han selv var og hvordan guddommen i sin helhet var
satt sammen. Siden han selv var en del av treenigheten, behøvde han
egentlig ikke å tro på noen treenighetslære - han visste bare med hele
seg med en fullkommen visshet at det var slik guddommen var! Ingen kan
nemlig kjenne Gud bedre enn Gud selv! Og som menneskehetens store lærer,
sannhetsvitne og Gudsåpenbarer, formidlet selvfølgelig Jesus denne sin
gudskunnskap videre til verden. Han ble ikke kalt "verdens lys" for
ingen ting! I Jesu nærhet kunne ingen formørkede, usanne eller halvsanne
gudsforestillinger bestå! Når han forkynte og veiledet menneskene til
tro på den sanne Gud, førte han dem derfor alltid frem til en klar og
sikker tro på den treenige Gud. Og som en naturlig følge av disse to
forholdene - dette at Jesus visste bedre enn noen andre at Gud var en
treenig Gud og dette at han alltid og alle steder vitnet sant og trofast
om denne Gud til menneskene rundt seg - finner vi en mengde klare
eksempler på Jesu treenighetsforkynnelse gjengitt i de fire evangeliene.
Slik vil nok mange kristne tenke, og omtrent slik bør vel situasjonen
riktig kunne beskrives dersom treenighetslæren virkelig er sann. At
Jesus av uante grunner skulle unnlate eller på noen som helst måte
forkludre å tale sant om den sanne Gud, fremstår i hvert fall ikke for
meg som noe troverdig alternativ. Under forutsetning av at premissene er
riktige, kan jeg derfor ikke skjønne annet enn at disse nødvendigvis må
føre til en rekke klare eksempler på treenighetsforkynnelse fra Jesus i
de fire evangeliene!
Så langt er alt vel og bra. Men før vi slår oss helt til ro med denne
beskrivelsen, vil det nok ikke være så dumt å foreta en aldri så liten
realitetssjekk av det som her blir sagt. Forholder det seg virkelig slik
som vi blir forespeilet at det skal være? Stemmer tankerekken og dens
konklusjon med det vi ser i virkelighetens verden? Finner vi f.eks. en
mengde treenighets-tekster i evangeliene? Tegner evangeliene et klart
bilde for oss av Jesus som en treenighets-troende person? Proklamerer
Jesus stadig vekk en treenig Gud når han forkynner i templet og i
synagogene? Anklager jødene ham gang på gang for å forkynne en Gud som
de aldri har hørt om før - en treenig Gud? Proklamerer han seg selv som
Gud? Setter han seg ned med disiplene i rolige stunder og forklarer dem
inngående og tydelig om Guds trefoldighet? Underviser han dem om at bønn
og tilbedelse skal rettes mot ham selv? Antar hans venner og disipler
en treenighetstro etter å ha lyttet til hans forkynnelse?
Slike og liknende kritiske spørsmål er det nok fornuftig at man stiller
før man aksepterer utsagnet om at Jesus var en trinitar som en bibelsk
sannhet. Her i dette studiet skal vi - som tittelsiden allerede har
opplyst om - nettopp reise sju slike kritiske spørsmål.
De svarene som etter hvert vil avtegne seg på disse spørsmålene, vil
garantert gjøre noe med leserne. Om ikke alle umiddelbart begynner å
justere sin gudstro - det er vel litt mye å forvente - bør studiet i det
minste gi inspirasjon til videre seriøs ettertanke, bønn og refleksjon.
Og hvem vet, kanskje noen - sammen med meg - en dag vil innse at det
ikke er fullt så selvfølgelig som mange tror at Jesus var en trinitar!
Kanskje noen til og med en dag vil være enige med meg i at følgende
lille humoristiske historie gir et bedre og mer dekkende bilde av Jesu
forhold til treenighetslæren enn det f.eks. den Athanasianske
trosbekjennelsen gjør!
Jesus said, “Whom do men say that I am?”
And his disciples answered and said, “Some say you are John the Baptist
returned from the dead; others say Elias, or other of the old prophets.”
And Jesus answered and said, “But who do you say that I am?”
Peter answered and said, “Thou art the Logos, existing in the Father as
His rationality and then, by an act of His will, being generated
(eternally), in consideration of the various functions by which God is
related to his creation, but only on the fact that Scripture speaks of a
Father, and a Son, and a Holy Spirit, each member of the Trinity being
coequal with every other member, and each acting inseparably with and
interpenetrating every other member, with only an economic subordination
within God, but causing no division which would make the substance no
longer simple.”
And Jesus answering, said, “Huh??”
PS!
Bare et par korte bemerkninger før vi setter i gang med gjennomgangen av
spørsmålene. Kort sagt kan man si at dette studiet er bygd på to
"søyler". Den første og viktigste av disse er Skriftens eget vitnesbyrd.
Det nytter ikke å komme med alt mulig annet dersom ikke denne søylen er
på plass. Skriftens egne ord er og blir det avgjørende! Hvert spørsmål
vi reiser utover i studiet, blir derfor først og fremst vurdert i
forhold til hva de fire evangeliene selv har å si om dem.
I tillegg er det også interessant å kunne dokumentere at en rekke
dyktige teologer har observert det samme som en selv i Skriften. Dette
er ikke minst interessant når de sammenfallende observasjonene kommer
fra ortodoksiens egen leir! Den andre søylen heter derfor støtte fra
teologiske autoriteter. Selv om uttalelser fra teologisk hold
selvfølgelig ikke beviser noe som helst, er det ikke til å komme forbi
at bred og tung teologisk støtte gir en betryggende styrke og tyngde til
egne observasjoner. En sak står alltid sterkere når flere øyne har sett
det samme! Når man har anerkjente teologer og store teologiske leksika i
ryggen, er det dessuten vanskelig å avfeie observasjonene som sære
eller sekteriske. Med en slik støtte må det vel snarere innrømmes at
observasjonene fremstår som seriøse iakttakelser og noe det i høyeste
grad er verd å merke seg og ta på alvor!
Undervisningsbloggen er mitt egentlige «hjertebarn»! Da det er undervisning som bringer Guds menighet fremover og at de blir stående. Har du tro på det vi holder på med? Trenger forbønn og støtte for videre arbeid og tjeneste, vil du være med? Her er kontonummeret i DNB: 0535 06 05845 Er det et bibelsk emne du ønsker at skal bli belyst? Send det inn til meg på mail eller SMS. Mail adr.: jk.chris@online.no eller SMS: 99598070 Ikke noe emne er for lite, ikke noe emne er for vanskelig!
torsdag 19. mars 2015
Nr. 53: Introduksjon til en studie i treenighetslæren eller læren om Gud!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar