Nr. 72:
Ved loven
døde jeg for loven. Gal 2:19.
Skrevet av Carl
Olof Rosenius som jeg alltid har satt umåtelig pris på
Og i samme
kapittel viser apostelen hvordan det foregår, og hva det vil si at vi ved loven
dør («dødes») bort fra loven. Han sier: «Jeg levde en gang uten lov, men da
budet kom, våknet synden til live, og jeg døde. For synden benyttet seg av
budet og bedrog meg og drepte meg ved det».
Katekismen
taler om en tredobbel død: Den legemlige, den åndelige og den evige. Men her er
det tale om en fjerde slags død. For apostelen var jo allerede før dette han
omtaler, før «budet kom», åndelig død. Hva mener han da her med ordet «død»? De
som har erfart dette vet det. De andre tror det ikke.
Jo, dette er
noe som skjer hvis loven treffer mennesket på rett måte. Når Guds hellige øye
begynner å forfølge menneskets tanker og hjertets egentlige hensikter med det
det foretar seg. Da «dødes» (drepes/knuses) mennesket. Og jo alvorligere og
dypere den enkelte blir angrepet, desto før blir de knust.
Det var den
gamle fariseeren Saulus som ble drept, før en Paulus kunne reise seg. Jakobs
hoftesene måtte slites over i nattens kamp med den ukjente, før han kunne si:
«Jeg har sett Gud åsyn til åsyn, og min sjel er frelst». Da fikk han et nytt
navn. Og etter det gikk han aldri mer oppreist.
Kort sagt:
Ta apostelens ord slik som de står. Da skjønner du hvem det var som døde. Han
sier: «Jeg døde». Det var hans jeg, hans aktive, selvvirksomme,
egenrettferdige, selvhellige jeg som i striden med synden stupte under loven.
Loven egget
opp kampen i en konstant pådrivelse med krav og med anklager. Samtidig som
innbilningen om vår egen kraft, som sitter så dypt i oss og utgjør selve sjelen
i det gamle menneske, holdt oppe et seigt håp om å oppnå seier i striden. Men
alt sammen bidro bare til å utmatte ham mer og mer.
Alt dette
skildrer han slik: «synden bedrog meg og drepte meg ved budet». Nå er den
knust, den gamle innbilningen om min egen kraft, om et menneskes mulighet til å
bli god og hellig gjennom loven. Og da ligger mennesket der, fortapt,
hjelpeløst og avmektig, ja, «død».
Nå har denne
utmattede sjelen gitt opp alle egne anstrengelser. Gitt opp å vente noen hjelp
gjennom sin vilje og evne, sin bønn, anger, ja, alt som overhode finnes i ham.
Men når så
Guds evige råd til frelse og forsoning, når Kristi fullbrakte verk blir
åpenbart for dette utmattede menneske,
Da synker
sjelen ned i brudgommens - den andre mannens - armer, «for at han skal tilhøre
en annen; han som er stått opp fra de døde». Og nå får dette mennesket i samme
øyeblikk hele lovens oppfyllelse i ham som er «lovens ende til rettferdighet
for hver den som tror».
Her ser du
hvordan en sjel blir fridd ut fra loven, som også apostelen helt klart uttrykker
det: «Slik er da loven blitt vår tuktemester til Kristus, for at vi skulle bli
rettferdiggjort av tro. Men etter at troen er kommet, er vi ikke lenger under
tuktemesteren».
Riktignok
vekkes den gamle innbilningen opp tusen ganger, om at vi skulle ha noen egen
kraft. Vanligvis da i den finere formen som at jeg gjennom bønn og Guds kraft
kan og bør kunne være og gjøre det og det. Men avdekkes som en adamittisk
innbilning ved at det alltid er jeg, jeg, jeg, - ikke Kristus, som hele tiden
er midtpunktet for alle tankene mine.
Men da blir
jeg også på ny utmattet og dødet, til jeg igjen bare må synke ned for min
Frelsers føtter og la ham bli alt for meg. Og så lenge det er dette som skjer,
at jeg alltid på ny blir ført tilbake til Kristus, er jeg tross alt ikke under
loven, men under nåden.
Av dette kan
du også forstå hvem som ikke er under nåden, men under loven. Det er de som
ikke er dødet/drept av loven, slik vi nå har sett. Men ennå har et håp til
loven, til egne anstrengelser, sin aktivitet, sin bønn.
De er ikke
blitt så fortapt, så knust fra håpet på noe som helst ut fra seg selv, at de er
blitt tvunget til å gi seg. Gi seg som fortapt, på bare nåde. Med fullt forsett
strever de ennå for å få seier, slik vi har nevnt, gjennom noe de selv er med
på.
Blir de midt
i alt dette mer nedslått over seg selv, kan ofte situasjonen være at «de er
ikke langt fra Guds rike». Da gjenstår det bare at de gir oppe alle sine
anstrengelser, og at de så et øyeblikk får se Jesus «hvit og rød» (Høys 5:10);
at han blir åpenbart for dem.
Men hvis de
ennå får stor trøst og selvtilfredshet av all sin kristelige aktivitet, da er
deres tro og bekjennelse om Kristus bare en del av deres egen rettferdighet. Da
er deres tro ikke en fortapt og mislykket synders virkelige tilflukt til Jesus,
men bare en ny, pen lapp på deres gamle klær. Da er de mer fjernt fra den sanne
nåden enn noen gang.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar