Nr. 71:
Gud bestemte
ingen til fortapelsen, du velger selv å komme ditt ved å unngå å ta imot
frelsen i Kristus Jesus!
Bilde av
Berit og Jan Kåre Christensen som er redaktører og ansvarlige for
undervisningsbloggen her
Visste du at
det ut ifra Skriften kan fremmes et solid bibelsk argument mot ideen om
helvete? Mange ikke-kristne har forkastet ideen om helvete, men det kommer
kanskje som en overraskelse at et voksende antall bibel-troende kristne også
forkaster ideen, ikke på tross av Skriften, men på grunn av den. Dette korte
studiet er kun ment å skulle stille noen spørsmål og tilveiebringe korte svar.
For videre studie vennligst følg lenkene ved slutten av denne artikkelen.
Et åpent og
fordomsfritt studie av Bibelen, inklusive mange nøkkelord fra gresk og
hebraisk, samt kirkehistorie vil avdekke en del overraskende ting.
Visste du
for eksempel at….
”Helvete” er
ikke en Gammeltestamentlig Doktrine:
Populær
myte: Helvete er en etablert Bibelsk doktrine som er gjennomgående i Bibelen
fra begynnelse til slutt. Dette er ikke sant! To tredjedeler av Bibelen (Det
Gamle Testamentet) nevner ikke helvete i det hele tatt. (”Sheol”, det
gammeltestamentlige ordet som noen ganger oversettes med helvete, betyr pr.
definisjon kun ”grav”, og det er hvor alle i GT endte opp når de døde – god
eller ond, jøde eller hedning.) Av den grunn finner du ikke helveteskonseptet i
GT.
Tenk deg om…
Hvis helvete
er virkelig, hvorfor gav ikke Gud tydelig advarsel mot å havne der i selve
starten av Bibelen? Gud sa at straffen for å spise av treet med kunnskapen om
godt og ondt var død—ikke ”evig liv” i ild og svovel.
Hvis helvete
er virkelig, hvorfor ble ikke Kain advart om dette, eller Sodoma og Gomorra,
eller noen av de som begikk de tidligste nedskrevne synder.
Hvis helvete
er virkelig, hvorfor advarte ikke Moses om denne skjebnen i De Ti Bud eller
Moseloven som består av over 600 lover, påbud og advarsler? Loven redegjorde
simpelthen for velsignelser og forbannelser i dette livet.
Hvis helvete
er virkelig, hvorfor er dets røtter i hedensk religionspraksis i stedet for
Bibelen? Mange av de nasjonene som omringet Israel i GT trodde på
Helvetes-lignende straff i livet etter døden fordi de tjente blodtørstige og
onde guder, mens Israel simpelthen lærte graven (sheol) og et håp om
oppstandelse fra de døde. Hvis helvete er virkelig, hvorfor ble åpenbaring om
dette først gitt til hedningenasjoner, og ikke Guds eget paktsfolk? Forventet
Gud at Israel skulle lære om livet etter døden fra hedenske ikke-jøder? Hvis
det er tilfellet, hvorfor advarte Han gjentatte ganger mot å ta etter dem og
lære deres veier?
Hvis helvete
er virkelig, hvorfor fortalte Gud jødene at å brenne sine barn levende til den
falske guden Molok, (i Gehenna-dalen) var så avskyelig i Hans øyne. Gud sa at
noe slikt ”aldri har vært i mine tanker” (Jer. 32:35). Hvordan kunne Gud si noe
slikt til Israel hvis Han planlegger å brenne størsteparten av Sitt eget
skaperverk levende i et åndelig og evigvarende Gehenna som Han selv har skapt?
**FAKTA:
King James – bibelen oversetter feilaktig ordet ”Sheol” til helvete totalt 31
ganger i GT, og legger på den måten grunnlaget for denne doktrinen i NT så vel
som i størsteparten av bibeloversettelsene som etterfulgte KJV. Likevel har de
fleste nye oversettelsene helt fjernet helvete fra GT slik som ærlig og bedre
(bibel)studie krever. Den jødiske versjonen av GT (Tanakh) innehar ikke
helvetes-konseptet i det hele tatt. Viktigheten av dette faktum kan ikke
overses. Hvis en doktrine ikke forekommer i såkornsform i Loven, Profetene
eller Salmene, kan den ikke med rette undervises som en tungtveiende bibelsk
doktrine, hvis den kan undervises som bibelsk i det hele tatt.
Helvete er
ikke en Nytestamentlig Doktrine:
Populær
myte: Jesus snakket mer om helvete enn Han gjorde om Himmelen. Dette er ikke
sant! Jesus advarte jødene mange ganger om nær foreståendeødeleggelse, både
nasjonalt og individuelt. Han benyttet seg av flere forskjellige begreper for å
omtale straff/ødeleggelse, noen av disse ble av bibeloversettere feilaktig
oversatt til det samme ordet, helvete. Vi fornekter absolutt ikke at Gud kommer
til å dømme hele verden, og vi ønsker heller ikke å ta lett på Hans dommer. Vi
utfordrer troen om at Hans dom over synd og vantro er evig pine/helvete og
uendelig separasjon fra Gud. Jesus brukte så klart mye av Sin tjeneste på å
advare mennesker om å omvende seg eller høste konsekvensene (av sin synd),
særlig ”Gehenna,” men kan det være at vi leser mer inn i Hans advarsler enn Han
opprinnelig hadde som hensikt?
Tenk deg om…
Hvis helvete
er virkelig, hvorfor var mesteparten av advarslene med hentydning til
straff/Gehenna rettet mot Israel, særlig mot Herrens egne disipler så vel som
Fariseerne? Den første store ansamling av referanser til Gehenna finner vi i
Bergprekenen (Matt 5:22, 29, 30), Jesus sin fantastiske preken til Sine
disipler hvor Han advarte at man stod i fare for Gehenna for noe slikt som å
kalle noen for en idiot. Dette er et langt stykke unna vår moderne evangeliske
tolkning som sier at å ikke ”akseptere Jesus som din frelser” er det som sender
noen til helvete. Er det mulig at vi misforstår den symbolikken Jesus
opprinnelig hadde som hensikt å formidle?
Hvis helvete
er virkelig, tar vi ikke vers ut av sin sammenheng når vi advarer ikke-jødiske
syndere, som ikke er en del av den Mosaiske pakten Gud gjorde med nasjonen
Israel, om konsekvenser for synd som ikke har noe å gjøre med dem fordi de ikke
er under den pakten?
Siden
helvetes-konseptet ikke eksisterer i GT, hvordan kunne Jesus og Hans disipler
undervise at frelse var å bli reddet fra et sted som ikke en gang fantes i
deres Skrifter. Og hvis Han introduserte temaet for første gang, hvorfor gjorde
Han det så nonchalant, som om tilhørerne Hans allerede forstod hva Han snakket
om?
Hvis Helvete
er virkelig, siden norske bibeloversettelser bruker ordet Helvete for det
greske ordet Gehenna i NT, hvorfor ble ikke dette samme stedet (Gehenna)
oversatt til Helvete de mange stedene hvor det forekommer i den hebraiske
formen ”ga ben Hinnom” i GT?
Hvis jødene
ikke forstod ”Gehenna” som et symbol på evigvarende tortur, men heller som et
sted for skam, skitt og skjending (hvor Israel deltok i de verste former for
avgudsdyrkelse), hvorfor tillegger moderne teologi mer til ordet enn den
opprinnelige betydningen gjorde? Undervisningen om Gehenna har utviklet seg i
jødisk lære til å inkludere straff i etter-livet, men selv for jødene betyr
Gehenna helt til denne dag fortsatt ikke ”endeløs” straff.
Hvis helvete
er virkelig, hvordan kunne apostelen Paulus (som var spesielt utnevntav Gud til
å forkynne Evangeliet til nasjonene) si at han hadde erklært hele Guds råd (Apg
20:27), når han faktisk aldri advarte om ”helvete” i noen av sine brev? Hvis
helvete er virkelig, ville ikke Paulus, av alle mennesker, advare om dette
gjentatte ganger?
Hvis helvete
er virkelig så har synd og død ved Adam hatt en mye større effekt på verden enn
det gjenoppståtte liv ved Kristus. Likevel erklærte Paulus i Romerbrevet 5 at
Kristi seier er langt større enn Adams overtredelse. Lytt til Paulus tillit til
Kristi verk! Hvis Paulus trodde på evig helvete for størsteparten av
menneskene, hvordan kunne han skrive følgende vers?
”Altså: Som
ett menneskes (Adams) fall ble til fordømmelse for alle mennesker, slik fører
ett menneskes (Kristus) rettferdige gjerning til frifinnelse og liv for alle.
Slik det ene menneskets ulydighet gjorde de mange til syndere, skal nå den enes
lydighet gjøre de mange rettferdige. (Romerbrevet 5:18-19)
”Fordi døden
kom ved et menneske, er også de dødes oppstandelse kommet ved et menneske. For
slik alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv ved Kristus.” (1. Kor
15:21-22)
”Dette er et
troverdig ord og vel verd å ta imot, det er derfor vi strir og kjemper. For vi
har satt vårt håp til den levende Gud, som er frelser for alle mennesker,
særlig for de troende.” (1. Tim 4:9-10) [Bibelselskapet 1978/NT05]
”Det er et
troverdig ord og fullt verd å motta. For derfor arbeider vi og lider hån, fordi
vi har satt vårt håp til den levende Gud, som er alle menneskers frelser, mest
deres som tror.” (1. Tim 4:9-10) [Bibelselskapet 1930]
(Versene
over er bare noen få eksempler på de mange versene hvor Paulus skriver om en
kommende fremtredende Kristus som langt overgår det tradisjonelle kristne syn.
Denne artikkelen er full av mange flere NT-referanser av Paulus som viser hans
syn på Kristus den triumferende, ubegrensede, allmektige, uovervinnelige og
seirende.)
Hvis helvete
er virkelig, hvordan har det seg at den eneste gangen Paulus i det hele tatt
nevner ”helvete” i noen av sine brev, så er det for å erklære Kristi seier over
det? (1. Kor 15:55). Den første ”Død” i
dette verset er [gk.] thanatos som konkret betyr ”død” fysisk eller metaforisk,
mens den andre ”Død” i dette samme verset er [gk.] Hades som konkret betyr ”det
usette,” mv. ”graven.” Interessant å merke seg at akkurat her har
KJV-oversetterne oversatt ”hades” med ”grav” selv om Strongs Bibelordbok
forteller oss at hades betyr helvete. Andre steder brukes helvete for ”hades.”
Hvis helvete
er virkelig, hvorfor nevnes det ikke en eneste gang i noen av de evangelistiske
prekenene i ’Apostlenes Gjerninger’, som ble nedtegnet av de tidlige apostlene?
Hvis helvete
er virkelig, hvorfor sier noen av de beste bibellærde og bibelundervisere at
det ikke finnes i de greske eller hebraiske manuskriptene? (William
Barclay, John A.T. Robinson, Lightfoot, Westcott, F.W. Farrar, Marvin Vincent
etc.)
Hvis helvete
er virkelig, hvorfor kommer selve ordet fra det teutoniske ordet ”Hele,” som er
navnet på gudinnen i underverdenen ”Helvete” funnet i nordeuropeisk mytologi?
Teutonerne
ble av greske og romerske forfattere omtalt som et germansk stammefolk.
Beskrivelsen av dette eldgamle mytologiske stedet bærer i dag veldig få
likheter til det moderne kristne synet på Helvete. Slå opp i et hvilket som
helst leksikon eller ordbok for opprinnelsen av ordet.
**FAKTA: De
apokryfiske bøkene fra den intertestamentale perioden hadde en enorm
innvirkning på jødene på Jesu tid. Det er fra disse bøkene, særlig Enoks bok,
at mange av de jødiske mytene og fablene vedrørende helvete, himmelen, demoner
og engler og mange andre fabler først ble en del av jødedommen og videre der
ifra ble en del av kristendommen. Mytene og fablene fra disse bøkene kom fra
hedenske innflytelser, nemlig Zoroastrianisme, under og etter Israels
fangenskap i Babylon. Faktisk ligner Zoroastrianisme på mange måte mer på
moderne kristendom enn oldtidens jødedom gjør!
Hvis helvete
er virkelig, hvorfor advarte Paulus Timoteus gjentatte ganger om å styre unna
jødiske myter og fabler som var med på å inspirere mange i den tidlige kirken?
I stedet for å bekrefte slike doktriner, erklærer Paulus disse å være profane
fabler (1. Tim 1, Tit 1:14).
Helvete
Motsier Messias Gjerning:
Populær
myte: Jesus kom for å redde synderen fra hans potensielle bestemmelsessted som
er uendelig helvete. Ikke helt riktig! Helvete var aldri et sted som jødene
håpte å bli reddet fra, siden de ikke en gang trodde på det! Men, de trengte å
bli reddet fra syndene sine og konsekvensene av dem, nemlig død. Jesus kom som
Den Salvede for å oppfylle all Guds plan for jorden – at gjennom Ham kunne
komme frelse, utfrielse fra synd, fred, Guds Kongedømme og alt det Gud hadde
lovet i Det Gamle Testamentets Skrifter. Det er mye som kan sies her, men for
korthets skyld begrenser vi oss til noen få nøkkelvers. Vær vennlig å ta deg
tid til å slå opp de versene det blir referert til.
Tenk deg om…
Hvis helvete
er virkelig, hvorfor lover Salme 22 (en av de mest profetiske avsnittene i
Skriften vedrørende Messias) at pga korset skal ”alle jordens ender komme det i
hu og vende om til Herren, og alle folkenes slekter skal tilbe for ditt åsyn.
For riket hører Herren til, og han hersker over folkene. Alle jordens rikmenn
skal ete og tilbe; for hans åsyn skal alle de bøye seg som stiger ned i støvet,
og den som ikke kan holde sin sjel i live.” (Salme 22:28-30)
Hvis helvete
er virkelig, vil det si at Jesus mislyktes i sitt oppdrag? Han sa: ”for jeg er
ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden.” (Joh 12:47)
Hvis helvete
er virkelig, og de fleste ender opp der, løy Jesus da Han sa at hvis Han ble
løftet opp fra jorden (korsfestet) skulle Han dra (”trekke” er det originale
greske ordet her; ”helkyo”) alle til seg? (Joh 12:32)
Hvis helvete
er virkelig og evigvarende, hvordan kan Skriftene da snakke om å samle alt i
Kristus? (Ef 1:10)
Hvis helvete
er virkelig, hvordan kan alt bli underlagt Kristus? (1. Kor 15:28, Fil 3:21,
Heb 2:8)
Hvis helvete
er virkelig og evigvarende, hvordan kan det være seg at Skriftene lover at
hvert kne vil bøye seg og hver tunge bekjenne at Jesus Kristus er Herre? (Jes
45:23, Rom 14:11, Fil 2:10)
Hvis helvete
er virkelig og Gud sendte Jesus for å redde folk fra det, kan vi virkelig si at
ved Ham [Jesus] har Herrens vilje fremgang, siden ifølge tradisjonell teologi
blir kun et fåtall noen gang frelst? (Jes 53:10 og 55:11)
Hvis helvete
er virkelig, og djevelen er den som narrer folk inn i å ende opp der, er ikke
han da til syvende og sist vinneren i krigen om sjeler? For ihht til
tradisjonell tolkning av Bibelen kommer flere mennesker til å ende opp i
helvete enn i himmelen? Hvis det er tilfellet, hvordan kan vi da kalle Satan
den beseirede fiende og Kristus for seierherre?
Hvis helvete
er virkelig og mesteparten av menneskeheten kommer til å forbli i en
evigvarende døds-lignende tilstand av pine uten noen sjanse til å omvendes
eller unnslippe, hvordan kan vi forstå og fryde oss i det faktum at Jesus
gjorde ende på døden og han som har dødens makt (Satan)? (Heb 2:14-15, 1. Joh
3:8, Hos 13:14, 1. Kor 15:55, 1. Kor 15:25 etc.)
Hvis helvete
er evigvarende hvordan kan herreveldet blir stort og freden være uten
ende? (Jes 9:7)
**FAKTA:
Ordet ”frelst” har utviklet seg innen kristendommen til å bety noe annerledes
enn det gjorde for de opprinnelige leserne og hørerne av Skriften. De greske
ordene ”sôzo” og ”sôteria” omfavner den brede betydningen av å bli reddet,
utfridd, helbredet og frelst fra fare. Disse ordene ble anvendt på en rekke
forskjellige måter gjennom Det Nye Testamentet. Det er mye mer til frelsen ved
Jesus Kristus enn de fleste kristne vet. Beklageligvis er mye av kirken berøvet
for fylden av deres frelse ved at man har omfavnet et begrenset og
fremtidsrettet syn på hva den egentlig innebærer—(m.a.o. ”komme til himmelen
når man dør”).
Populær
myte: ”Evighet” er et tema som går igjen gjennom hele Bibelen, inkludert
evigvarende straff. Ikke akkurat helt riktig! Det er ingen som fornekter at Det
Nye Testamentet er full av advarsler om dom, og at ordene ”evig” og
”evigvarende” dukker opp ofte i de fleste oversettelser. Et nøye studie av
ordene som er oversatt til å bety evig eller evigvarende vil imidlertid bevise
at de har blitt feiloversatt. Spørsmålet er ikke om Gud kommer til å straffe
synd og opprør eller ikke, men heller hvordan Han gjør det, og for hvilken
hensikt og hvor lenge korreksjonen varer.
Tenk deg om…
Hvis helvete
er for evig, hvorfor er det hebraiske ordet Olam (som er blitt oversatt til å
bety ”evigvarende/evig”) blitt brukt i så mange vers hvor det helt klart ikke
betyr evigvarende? Noen eksempler: ”Evig/evigvarende” er brukt om Arons
presteskap; Moselovene; fjell og daler; om dørene til det jødiske tempelet; og
om hvor lenge bebreidelse og skam skulle være over jødene. Ordet
evig/evigvarende er brukt om varigheten til et menneskes jordiske tilværelse;
om tiden et barn skulle tilbringe i tempelet; om fortsettelsen av Gehazis
spedalskhet; om varigheten av en konges liv; om tiden en tjener skulle forbli
hos sin mester; om varigheten til det jødiske tempelet; om tiden David skulle
være konge over Israel; om Salomons trone; om steinene som ble satt opp ved
Jordan; og om tiden Jona var i fiskens buk. Det burde være innlysende fra
sammenhengen at olam kun henviste til en ubestemt periode tid – ikke for evig!
Aion og
relaterte ord (aionian og aionios) er de greske motstykkene til olam. Aion
betyr ordrett ”tidsalder,” og det er fra dette ordet man får det tilsvarende
engelske ordet ”eon.” Aion/age/eon er rett og slett en periode med tid.
”Aionian og aionios” er ord som henviser til tidsaldrene (flertall) eller
omhandle, angå, være en del av eller høre til tidsaldrene. Så lenge tid blir
målt kan ikke dette omhandle evighet, som er en dimensjon/tilstand atskilt fra
tid. Hvis helvete er for evig, hvorfor beskrives det med ord som omhandler
tidsaldrene?
Hvis det
greske ordet aion og dets avledninger betyr evig slik som noen bibellærere
forlanger, hvorfor har det seg slik at datidens greske bruk av ordet, på den
tiden Det Nye Testamentet ble skrevet, ikke bar med seg ideen om uendelig
evighet? (Verk av Plato, Aristoteles, Homer, Hippokrates og mange andre bruker
disse ordene i en begrenset betydning, ikke evig).
Hvis helvete
er evig, hvordan forklarer vi at aion/olam ikke betød evig/uendelig for de som
opprinnelig hørte og skrev Skriftene?
**FAKTA:
Noen vil argumentere med at hvis aionian og beslektede ord ikke betyr evig, så
kan ikke Gud være evig fordi dette er ord som også beskriver Ham. Til dette
sier vi at bare fordi Gud er beskrevet som tidsaldrenes Gud, så betyr ikke det
at Han ikke er den Gud som overgår tidsaldrene. På samme måte; bare fordi Han
er kalt Israels Gud, så betyr ikke det at Han ikke er alle andre nasjoners Gud.
Videre så er andre greske ord brukt for å henvise til Guds uendelige kraft og
liv. De er aptharsia/apthartos, som betyr uforgjengelighet og udødelighet;
amarantinos/amarantos som betyr uvisnelig/ikke-visnende; og akatalytos som
betyr ”uødeleggbar”. De blir vanligvis oversatt som udødelig eller
uforgjengelig. Vær så vennlig å slå opp følgende vers for henvisning: Hebreerne
7:15-16, 1. Peter 1:3-4, 1. Peter 5:4, 1. Timoteus 1:17, 1. Timoteus 6:16, 2.
Timoteus 1:10, Romerne 1:23, Romerne 2:7, 1. Korinter 9:25, 1. Korinter 15:42
og 1. Korinter 15:51-54.
Populær
myte: ”Ens skjebne er forseglet etter døden.” Hvis dette er sant, hvordan
forholder vi oss til følgende skrifter som indikerer det motsatte?
Tenk deg om…
For alle må
vi dø og bli som vann som er utøst på jorden og ikke kan samles opp igjen, og
Gud tar ikke livet, men tenker ut hva som kan gjøres for at en som er støtt
bort, ikke skal være bortstøtt fra Ham. (2. Sam 14:14)
HERREN tar
liv og gir liv, han sender mennesker til dødsriket (sheol = det usynelige,
”graven”) og kan føre dem opp derfra. (1. Sam 2:6)
Nå ser dere
at det er Meg, og at det er ingen Gud foruten meg. Jeg bringer død og gjør
levende, jeg sårer, og jeg leger, og det er ingen som redder av Min hånd. (5.
Mos 32:39)
Av dødsrikets
(sheols) vold vil Jeg fri dem ut, fra døden vil jeg forløse dem. Død! Hvor er
din pest? Dødsrike (sheol)! Hvor er din sott? [I will
ransom them from the power of the grave; I will redeem them from death. O
Death, I will be your plagues! O Grave, I will be your destruction!] (Hosea 13:14)
For Herren
forkaster ikke til evig tid, men om Han bedrøver, så forbarmer han Seg igjen
etter Sin rike miskunnhet; for det er ikke av hjertet han plager eller bedrøver
menneskenes barn. (Klag 3:31-33)
Skynd deg å
være føyelig mot din motstander så lenge du er med ham på veien, for at ikke
motstanderen skal overgi deg til dommeren, og dommeren overgi deg til tjeneren,
og du bli kastet i fengsel. Sannelig sier jeg deg: Du skal ikke komme ut derfra
før du har betalt den siste øre. (Matt
5:25-26)
Hvis helvete
er et virkelig sted uten noen som helst mulighet for unnslippelse, hvorfor
forkynte den tidlige kirken at Jesus for ned til helvete (Hades), forkynte for
dem og tok fangenskap til fange? (Ef 4:8-9, Sal 68:19, 1. Pet 3:18-20) Vær
oppmerksom på at -30, -78, -88 og NT05 ikke gjengir Salme 68:19 riktig. De
skriver: ”…bortførte fanger…,” mens flere engelske oversettelser skriver ”…led
captivity (fangenskap) captive (fange).” Dette bekreftes av Guds Ord,
Bibelforlaget 8. Opplag 2004 som skriver: ”…tok fangenskapet til fange…”
Hvis helvete
varer for evig, hvorfor taler Salmisten så selvsikkert igjen og igjen om det å
bli reddet fra det (sheol)? (Sal 16:10, 30:3-4, 49:16, 86:13, 116:3-8, 139:8)
Hvis helvete
er virkelig, hvordan kan Salomo undervise at menneskets ånd vender tilbake til
Gud som gav den? (Pred 12:7)
Hvis graven
avgjorde saken for evig, hvorfor praktiserte de tidlige kristne forbønn for de
døde? Hvorfor ble de døpt for de døde? (1. Kor 15:29)
”Helvete”
var ikke en Doktrine tilhørende Den Tidlige Kirken:
Populær
myte: Universalisme ble nylig introdusert til kristendommen på 1800-tallet
ettersom kirken ble mer liberal og moderne og begynte å forlate sitt sanne
bibelske grunnlag. Dette er ikke sant!
En tro på gjenopprettelse av alt (Apg 3:21) var det gjennom-
gående synet
i den tidlige kirken, og blant majoriteten av tidlige kristne. Dette synet har
også blitt holdt i hevd blant en minoritet av troende gjennom all
kirkehistorie, til og med gjennom Den Mørke Middelalder.
Tenk deg om…
Hvis helvete
var virkelig, hvorfor inneholdt den første forholdsvis komplette systematiske
erklæringen av kristen doktrine som noen gang ble gitt til verden av Klement av
Alexandria, 180 e.Kr., grunnprinsippet om universell frelse?
Hvis helvete
var virkelig, hvorfor inneholdt den første komplette presentasjonen av
kristendom (Origen, 220 e.Kr.) doktrinen universell frelse?
Hvis helvete
var virkelig, hvorfor inneholde verken Apostlenes Trosbekjennelse (Apostles
Creed) eller den Nikenske Trosbekjennelse (Nicean Creed), to fundamentale
”doktrinelle erklæringer” for den tidlige kirken, helveteskonseptet?
Hvis helvete
var virkelig, hvorfor erkjente kirkeledere så sent som det fjerde århundre
e.Kr. at majoriteten av kristne trodde på alle menneskers frelse?
Hvis helvete
var virkelig, hvorfor utnevnte den tidlige kirken en åpent uttalt universalist
som President av det Andre Kirkeråd av kirken i Konstantinopel i det fjerde
århundre? (Gregory Nazianzen, 325-381)
Hvis helvete
var virkelig, hvorfor erklærte ikke et eneste Kirkeråd i løpet av de første fem
hundre årene Universalisme som kjetteri (falsk lære) tatt i betraktning det
faktum at de kom med mange erklæringer om kjetteri mot andre læresetninger.
Hvis helvete
var virkelig, hvorfor førte ikke Epiphanius (315-403), omtalt som
”Kjetterhammeren”, opp Universalisme blant de 80 kjetterier han listet opp i
sin tid?
Hvis helvete
er virkelig, siden de fleste historikere i dag ville erkjent at Origen kanskje
var det mest fremragende eksempel på Universalisme i kirken, hvorfor var ikke
Universalisme på listen over de mange kjetterier som ble erklært mot ham av
Methodius, Eusibius, Pamphilus, Marcellus, Eustathius og Jerome?
Hvis helvete
var virkelig og kan finnes i de originale manuskriptene til det som i dag er
våre bibler, hvorfor har det seg at det først og fremst var de kirkelederne som
enten ikke kunne lese gresk (for eksempel Minucius Felix og Tertullian), eller
hatet gresk som var tilfellet med Augustin, som forfektet helvetesdoktrinen? De
tidlige kirkelederne som var velkjent med gresk og hebraisk (de opprinnelige
bibelske språkene) så universell frelse i de tekstene. De som forfektet helvete
fikk dette fra det latinske, ikke fra det originale greske eller hebraiske.
Hvem ville mest sannsynlig ha rett—de som kunne lese de originale bibelspråkene
eller de som leste en latinsk oversettelse gjort av en mann (Jerome)?
Hvis helvete
var virkelig, hvorfor underviste fire av seks teologiske skoler fra 170 e.Kr.
til 430 e.Kr. universell frelse mens den eneste som underviste helvete var i
Kartago, Afrika, igjen hvor latinsk var undervisningsspråket, ikke gresk?
Hvis helvete
var virkelig og universalisme var alvorlig kjetteri, hvorfor har det seg at det
ikke var før det sjette århundre at Justinian, en halvveis hedensk keiser,
prøvde å gjøre universalisme til kjetteri? Interessant nok vil de fleste
historikere erkjenne at Justinians styre var blant de mest grusomme og
ubarmhjertige.
*De historiske fakta som er dokumentert i avsnittet
over kan alle verifiseres gjennom bøkene ”Universalism, the Prevailing Doctrine
of the Early Church for the First 500 years” av J.W. Hanson, og “The History of
Opinions on the Scriptural Doctrine of Retribution” av Edward Beecher.
Helvete
reflekterer ikke Guds hjerte:
Populær
myte: Guds rettferdighet forlanger et sted som helvete hvor de onde skal bli
straffet til evig tid for sine synder. Det er ikke sant! Guds rettferdighet
forlangte et fullkomment offer for synd, og det var Jesus Kristus. Guds
rettferdighet kommer med sikkerhet over hvert eneste menneske, og Gud kan så
absolutt ta hånd om vår synd på en alvorlig og fryktfull måte når Han underlegger
og samler alle i Kristus, men å straffe mennesker uendelig for forbrytelser som
er begått i et kort menneskelig livsløp trosser all logikk og rettferdighet.
Hvor rettferdig er det å straffe uendelig for overtredelser som har
begrensninger?
Tenk deg om…
Hvis helvete
er virkelig og alt ble skapt etter Guds vilje (noen oversettelser: fornøyelse)
(Åp 4:11), er det tenkelig at det er Guds vilje (eller at Han vil avlede
fornøyelse) av å se de Han skapte bli torturert i det uendelige? Gud sier at
Han ikke har behag i den ugudeliges død (Esek 18:23, 33:11)
Hvis helvete
er et virkelig sted med endeløs pine, og Gud ikke ville at noen skulle ende opp
der, hvorfor drepte ikke bare Gud Adam og Eva og gjorde slutt på en ellers så
lang og forferdelig kjedereaksjon av lidelse som ble videreført til deres
avkom? Han kunne enkelt og greit ha gjort dette før det i det hele tatt
begynte? Skriftene sier jo at alle døde pga Adam (Rom 5:18)
Hvis helvete
er virkelig, og hvis Gud elsker Sine fiender nå, kommer Han ikke til å alltid
elske dem? Er Gud et foranderlig vesen? (Jak 1:17)
Hvis helvete
er virkelig og hvis du hadde tilstrekkelig makt, ville du ikke reddet alle
mennesker fra synd? Hvis Gud vil redde alle mennesker, men ikke kan, har Han
uendelig makt?
Hvis helvete
er virkelig og Gud kan redde alle mennesker, men ikke vil, er Hans godhet og
nåde uendelig?
Hvis helvete
er virkelig, siden Gud vil at alle mennesker skal komme til sannhets
erkjennelse og bli frelst (1. Tim 2:3), betyr det at Guds makt ikke er mektig
nok til å gjennomføre Hans vilje?
Hvis helvete
er virkelig og Jesus lærer oss at vi skal tilgi sytti ganger syv samtidig som
Han selv aldri kommer til å tilby tilgivelse til noen etter at de dør, gjør
ikke det Ham til en hykler?
Hvis helvete
er virkelig og Guds vrede er over milliarder av milliarder av mennesker for
evig, går ikke det i mot Skriften som sier at Han ikke vil være vred for all
tid? (Jes 57:16-18)
Hvis helvete
er virkelig og Gud kun elsker de som elsker Ham, hvor mye bedre er Han enn
synderen (Luk 6:32-33)
Hvis helvete
er virkelig, siden noen mennesker får mange sjanser til å ”bli frelst”, noen
får kun noen få sjanser og milliarder har aldri engang fått en sjanse, gjør det
Gud til en som gjør forskjell på folk? (Rom 2:11, Apg 10:34, Jak 3:17) Når sant
skal sies har jo milliarder av mennesker bli født og dødd på denne jorden uten
en sjanse til noen gang å høre om navnet Jesus, det ”eneste navnet under
himmelen, gitt blant mennesker som en kan bli frelst ved.”
Hvis det er
et helvete og alle som har syndet er forutbestemt til å ende opp der (som jo
vil si alle) hvis de ikke finner ut hvordan de skal unngå det, blir ikke da
også alle aborterte babyer og ikke-kristne barn avskrevet til helvete? (Mens
noen trosretninger innen kristendommen lærer en såkalt ”ansvarsalder” [age of
accountability], så finnes ikke dette noe sted i Bibelen. Det er kun et forsøk
fra noen kristne på å gjøre Gud mer human enn det ”evig pine”-læren gjør Ham.
Hvis helvete
er virkelig betyr det at en mors kjærlighet er mer kraftfull og utholdende enn
Guds kjærlighet? Kjenner du noen normale foreldre som ville pint flesteparten
av sine barn ustanselig? Hvorfor tror vi da at vår Himmelske Far, som er
millioner av ganger mer kjærlig enn alle oss til sammen, kan gjøre noe så stygt
og ondt?
Hvis helvete
er virkelig, hvorfor vrir menneskesjelen seg i smerte og forferdelse over
grusomhetene som finner sted i krig, konsentrasjonsleire, torturkammere og hos
diktatorer? Hvordan kan vi dømme disse hendelsene og omstendighetene som gale
hvis helvete er virkelig? Helveteskonseptet overgår jo med stor margin disse
jordiske pinsler som har sitt opphav i de mest syndige og bestialske sidene ved
menneskeheten. Vi sier at Gud sørger over menneskets voldelige handlinger og
manglende omtanke for liv, samtidig som vi tror at Han selv fremtvinger de
samme prinsippene for all evighet!
Hvis helvete
er virkelig, hvordan vil endeløs tortur være til gang for Den Allmektige som er
den som tildeler denne straffen? Hvordan vil endeløs lidelse være til gang for
de hellige som tilskuere? Hvordan vil endeløs lidelse være til gang for
synderen som den lidende?
Hvis helvete
er virkelig, hvordan overbeviser trusselen om endeløs tortur oss om at Gud
elsker oss og at vi burde elske Ham av hele vårt hjerte, sjel, sinn og styrke?
FAKTA: Mens
kirken har blitt vant til å se på Gud som En som ble nødt til å konstruere en
storslått straff kalt helvete, og at Han mot sin vilje sender mesteparten av
Sin skapelse dit, så er dette konseptet av en Gud som ”gjorde så godt Han
kunne” helt imot Skriftens syn på en Gud som er absolutt og suverent allmektig,
kraftfull, allvitende og fullkommen seierherre.
Han trengte
aldri komme opp med en plan B eller C, for Jesus er lammet som ble slaktet før
verdens grunnvoll ble lagt. Det er på tide å gi Ham den æren Han fortjener, for
vår Gud er virkelig fantastisk og underfull langt forbi det begrensede og
menneskesentrerte synet på Ham.
Kom høyere
opp!
Elskede,
gjennom hvilken ”linse” er det du tolker Bibelen? Tradisjonelle doktriner lærer
oss at vi skal tolke ”seiersskriftene” i lys av ”domsskriftene”, men hva om Gud
vil at vi skal se motsatt på det? Hva om vi heller skal tolke ”domsskriftene” i
lys av ”seiersskriftene”? Er ikke Kristi seier den største åpenbaringen i
Bibelen? Ved å stå på denne høyeste fjelltoppen – det være seg det fullførte
verk på korset – får vi en mye bedre og langt mer storslått panoramautsikt av
Guds plan gjennom tidsaldrene. Vi avfeier ikke et sett med Skrifter til fordel
for et annet, men vi prøver heller å harmonisere dem. For mennesket skal leve
av (ved) hvert ord som kommer ut av Guds munn.
På Jesu tid
gikk mesteparten av Israel glipp av Guds Ord mens Han var midt iblant dem. De
var for opptatt med å begrave seg i bøkene til å oppfatte Ordet Selv da Han kom
og vandret i deres midte! Mange jøder var redde for å tro på Jesus fordi
majoriteten av deres ledere, (Skriftlærde, Fariseere, Saddukeere, Prester etc.)
som kjente skriftene bedre en hva de gjorde, var overbevist om at Han ikke var
Messias. Når man går langt nok tilbake ser man at troen på Jesus Kristus i en
periode var ansett som kjetteri, og å vedgå tro på Ham var i grunnen det samme
som å be om forakt og avvisning. Moderne kristne peker finger mot det gamle
Israel uten å innse at vi følger i deres fotspor i dag. De fleste av oss
”spiller med sikre kort” og tar parti med den trosretningen eller bevegelsen vi
tilfeldigvis er en del av. Samtidig som det er visdomsfullt å hedre våre
åndelige fedre, kan vi aldri tillate dem å ta Den Hellige Ånds plass i det å
undervise oss i våre egne liv.
Faktaene som
er blitt presentert i denne artikkelen burde i det minste få hver leser som
virkelig er sulten på å kjenne Gud til å søke i Skriftene for å se om dette
stemmer.
Hvis det som
forkynnes her er falsk trengs det å motbevises, og hvis det er riktig kan det
ikke overses.
Det er på
tide å slutte å hoppe over de delene av Bibelen som ikke passer med vår
teologi, og hvis, slik som de religiøse lederne på Jesu tid, vår teologi ikke
er stor nok til å romme hele Guds råd så kanskje det er på tide å utvide…så vi
ikke atter en gang går glipp av Gud.
Hvis den
tradisjonelle læren om helvete er riktig…
Hvordan kan
barmhjertigheten triumfere (rose seg mot) over dommen? (Jak 2:13)
Hvordan kan
det være sant at ”der hvor synden ble stor, ble nåden enda større?” (Rom 5:20)
Når vil alt
kjød komme til Gud? (Sal 65:2-4)
Når vil de
fattige på jorden bli hevnet og trøstet av Gud? (Sal 113:7, Sal 140:13, Ordsp
14:31, Ordsp 19:17, Ordsp 31:9, Jes 11:4, Jes 61:1, Jer 22:16 osv.) (Ha i
bakhodet at mesteparten av fattige på jorden gjennom historien har ikke hatt en
sjanse til å ta i mot Jesus som deres Frelser. Det være seg uansett om
Skriftene snakker om fysisk fattigdom eller åndelig fattigdom).
Når vil det
skje at: ”Og Herren, hærskarenes Gud, skal på dette fjell gjøre et gjestebud
for alle folk, et gjestebud med fete retter, et gjestebud med gammel vin, med
fete, margfulle retter, med klaret gammel vin. Og han skal på dette fjell
tilintetgjøre det slør som omslører alle folkene, og det dekke som dekker alle
hedningefolkene. Han skal oppsluke døden for evig, og Herren, Israels Gud, skal
tørke gråten av alle ansikter, og sitt folks vanære skal han ta bort fra hele
jorden; for Herren har talt.” (Jes 25:6-8)
Når og
hvordan kommer alle folk/folkeslag/hedningefolk/nasjoner til å prise Ham, komme
til Ham, tjene Ham, bli velsignet i Ham og bøye kne for Ham? (Sal 66:1, Sal
72:11, Sal 72:17, Sal 86:9, Sal 102:16, Dan 7:14, Jes 2:2, Jes 11:10, Jes
52:10, Jes 62:10, Jer 3:17, Åp 5:13)
Hvordan kan
verden være forlikt med Gud? (1. Kor 5:19, Rom 11:5, Rom 5:10)
Hvordan
kunne apostelen Paulus si at målet med Guds kreative plan til slutt skulle være
å være ”alt i alle”? (1. kor 15:28)
Hvordan kan
det være sant at Gud, som virker alt etter Sin viljes råd, i tidenes fylde
ville samle alt til ett i Kristus (Han ville fullføre sin frelsesplan i tidenes
fylde: å sammenfatte alt i Kristus; [-05]) (Ef 1:9-11)
Hvordan kan
Paulus insistere på at ”For av ham og ved ham og til ham er alle ting” (Rom
11:36)
Hvordan kan
den oftest gjentatte bibelske beskrivelsen av Gud være sann? ”Hans nåde varer
for evig/til evig tid” (bokstavelig: ”Hans nåde/barmhjertighet varer for
tidsaldrene”). Vi kan med sikkerhet si at så lenge det er tidsaldre og
mennesker som trenger nåde, så vil Guds nåde vare.
Hvordan og
når kan det noen gang forekomme en ”gjenopprettelse av alt? (Apg 3:21)
En siste
test
Vi har prøvd
helvetesdoktrinen opp mot mange forskjellige bibelske emner og konsepter og
funnet ut at den kommer til kort. Når man gransker den i lys av hele Skriftens
råd finner man at helvetesdoktrinen er full av hull. Prøv nå denne doktrinen
opp mot ditt eget hjerte og se om den kan bli stående. Vær så snill og bruk
litt tid i bønn og still deg selv følgende spørsmål:
Hvis det er
et helvete og, som ifølge de fleste trosretninger innenfor kristendommen,
mesteparten av menneskeheten kommer dit, kunne du virkelig gledet deg over
himmelen vel vitende om at moren din, faren din, barna dine eller din beste
venn lider evigvarende tortur som ville fått Holocaust til å se ut som en
piknik?
Hvis helvete
er virkelig, kommer du til å dømme moren din, sønnen din eller andre
ikke-troende til helvete? ”Eller vet dere ikke at de hellige skal dømme verden?
og dersom verden blir dømt ved dere, er dere da uverdige til å dømme i de
minste saker? Vet dere ikke at vi skal dømme engler? hvor meget mer da i
jordiske ting! (1. Kor 6:2-3)
Hvis helvete
er virkelig og et sted med forferdelig og uendelig pine, kunne du i det hele
tatt sendt en hund dit?
Hvis helvete
er virkelig og universalisme er kjetteri, hvorfor er det slik at som tror at
Gud elsker alle og kommer til å frelse alle finner det mye lettere å elske ade lle
mennesker enn dem som tror at flesteparten av menneskene kommer til helvete?
(Tenk veldig nøye over akkurat dette.)
Hvis helvete
er virkelig, kan duhelt ærlig fryde deg over Guds seier, kjærlighet og visdom
vel vitende om at et eller annet sted i Hans fantastiske skapning kommer det
alltid til å være et svart, stinkende helvetes-hull proppet fullt av torturerte
sjeler som ikke har noen som helst sjanse for å motta utfrielse eller tilgivelse
– eller i det hele tatt død? Selv om det kun var én person latt tilbake i en
slik tilstand, hvordan kunne hele himmelen fryde seg for all evighet vel
vitende om at det fortsatt var en sjel som ikke hadde blitt berørt av Kristi
seier og følgelig led alene?
Er det godt
å ønske at alle mennesker skal bli frelst? ”For dette er godt og rett for Gud,
vår frelser, han som vil at alle mennesker skal bli frelst og komme til
sannhets erkjennelse.” (1. Tim 2:3-4)
Har du et brennende ønske om at alle
mennesker skal blir frelst?
Er det sant at Gud ”åpner din hånd og
metter alt som lever, med det som godt er.”? (Sal 145:16)
Ber du med iver og nidkjærhet for alle
menneskers frelse? (1. tim 2:1)
Ber du i tro, uten å tvile? (Jak 1:6)
Er du klar over at ”alt som ikke er av tro,
er synd”? (Rom 14:23)
Ville Gud forlange av oss at vi ber for alle mennesker, og at vi
ber i tro, hvis ikke Hans hensikt er at alle skal bli frelst?
Hvis du tror at endeløs elendighet, lidelse
og sorg er en Guds sannhet, hvorfor skulle du ønske og be om at det kanskje
viser seg å være feil?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar