Nr. 134:
Jan Hanvold
og dessverre tusenvis av andre velger egentlig bort Kristus og hans ord med å
være gjengiftet som troende og forkynne Guds ord.
En meget har
dom venter dem før eller siden sier skriften.
Hebr. 12. 25
Se til at I ikke avviser ham som taler! For slapp ikke hine fri, de som avviste
ham som talte på jorden, hvor meget mindre skal da vi slippe om vi vender oss
bort fra ham som taler fra himmelen! 26 Hans røst rystet dengang jorden; men nu
har han lovt og sagt: Ennu en gang vil jeg ryste ikke bare jorden, men også
himmelen. 27 Men det ord: Ennu en gang, gir til kjenne en omskiftelse av de
ting som rystes, fordi de er skapt, så de ting som ikke rystes, skal bli ved.
28 Derfor, da vi får et rike som ikke kan rystes, så la oss være takknemlige og
derved tjene Gud til hans velbehag, med blygsel og frykt! 29 For vår Gud er en
fortærende ild.
Rom. 15. 4
For alt som før er skrevet, det er skrevet oss til lærdom, forat vi skal ha håp
ved det tålmod og den trøst som skriftene gir.
Vi som
nytestamentlige kristne lever ikke som om vi er de eneste som bygger våre liv
på troen på Gud og hans ord.
Det er en
«rød» tråd som forteller oss at Gud har alltid de samme prinsippene, standarden
og meningene ovenfor alle mennesker.
Gud er
uforanderlig, Jesus er uforanderlig, her er det ikke noen ting som egentlig er
blitt nytt.
Hebr. 13. 8
Jesus Kristus er igår og idag den samme, ja til evig tid.
Jakob 1. 17
All god gave og all fullkommen gave kommer ovenfra, fra lysenes Fader, hos hvem
det ikke er forandring eller skiftende skygge.
Eneste
forskjellen er kort fortalt at det er noen som har levd før Jesus kom, og noen
lever etter Jesus død og oppstandelse. Samt at det er forskjellige
tidshusholdninger etc.
Men Guds
standard, mening og ønsker er alltid de samme.
Derfor skrev
jeg i overskriften følgende:
Det går som
en «rød» tråd igjennom hele Guds ord, at ingen som er gjengiftet skal være med
i ledelsen av Guds menighet som skal bære ansvar!
Skilsmisse
Bibelen sier
at skilsmisse er imot Guds vilje. Jesus sier i Matt 19:4-6: «Har dere ikke lest
at han som skapte dem, fra begynnelsen skapte dem til mann og kvinne, og sa:
Derfor skal mannen forlate far og mor og holde seg til sin hustru, og de to
skal være ett kjød? Så er de ikke lenger to, men ett kjød. Derfor, det som Gud
har sammenføyd, det skal et menneske ikke skille.» Se også Mark 10:6-9; Luk
16:18; 1. Kor 7:10-11.
Gjengifte
Bibelen
taler også klart i denne sak. I Luk 16:18 står det: «Hver den som skiller seg
fra sin hustru og gifter seg med en annen, driver hor. Og den som gifter seg
med en kvinne som er skilt fra sin mann, driver hor.»
Jesu ord i
Mark 10:11-12 er heller ikke til å misforstå: «Den som skiller seg fra sin
hustru og gifter seg med en annen, gjør seg skyldig i hor mot henne. Og dersom
en kvinne skiller seg fra sin mann og gifter seg med en annen, så driver hun
hor.»
Paulus
skriver like klart i 1. Kor 7:10-11: «Til dem som er gift, har jeg dette bud,
ikke fra meg selv, men fra Herren: En kvinne skal ikke skille seg fra sin mann.
Men er hun skilt fra ham, skal hun enten fortsette å leve ugift eller forlike
seg med mannen. Og en mann skal ikke skille seg fra sin hustru.»
Vi merker
oss at Paulus viser til et bud fra Herren. Det oppgis bare to muligheter for
den fraskilte hustru: Å bli værende ugift eller å forlike seg med sin mann.
Unntaket er hvis det er hor med inne i bilde.
Men den
uskyldige part kan gifte seg på nytt etter en skilsmisse bygger på Matt 19:9
der Jesus sier: «Men jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin hustru av noen
annen grunn enn hor, og gifter seg med en annen, han driver hor. Og den som
gifter seg med en fraskilt kvinne, han driver hor.»
Tjeneste
og gjengifte
Men
allikevel er en blitt skilt som troende og en innehar en tjeneste, så stilles
det strengere kriterier. Der heter det flere plasser i Paulus undervisning at
en skal være èn kvinnes mann (se Pastoral brevene). Hva da?
Jakob sier i
sitt brev kapittel 3:1: «Mine brødre! Ikke mange av dere må bli lærere! For vi
vet at vi skal få desto strengere dom».
Ansvaret er
meget stort å være forkynner. Det er en stor forskjell å være et vanlig
menighetsmedlem og å være forkynner.
Det er ikke
dermed sagt at en er mer elsket av Gud, men det har med å være tro over det
ansvarsområde Gud har gitt en. Jeg tror at Gud vil tilgi alle enhver synd. Men
her er det andre ting som må komme i betraktning, som forkynner innehar man et
spesielt ansvar.
Ville noen i
en profan sammenheng tillatt en pedofil å arbeide med barn? Nei. Like klar er
Skriften på at vi ikke skal tillate at en gjengifta forkynner skal forkynne for
andre mennesker med et Pastoral og lærer ansvar. At en er Evangelist som bl.a.
Frank Mangs var etter han ble fraskilt, kan vi tillatte. Men ikke bli innsatt
som Pastor, Hyrde eller eldste. En skal ikke være leder for flokken og hjorden,
men være selv under en form for tilsyn.
Men når en
innehar et embete som forkynner, så kreves det mye. Derfor sier Jakob at ikke
mange skal være forkynnere. Derfor kan ikke en forkynner ta seg friheter bare
på egen bekostning, han har et spesielt ansvar over Gud og sine medmennesker.
Når det
gjelder ekteskapet, så er det ikke tillatt for en forkynner å gifte seg opp
igjen under noen omstendighet, da diskvalifiserer han seg for det embete han
har fått. Det er som en idrettsmann hogger bena av seg, han er ikke lengre
skikket til å være idrettsmann, om han så gjerne vil. En forkynner skal være èn
kvinnes mann ser vi Paulus underviser om gang etter gang. (1. Tim. 3.2 og Titus
1:6).
Skulle noe
være uklart her, så anbefaler jeg å sende inn et spørsmål til bloggen vår eller
skrive noe selv der. Dette burde og skulle vært en felleskristen forståelse der
ikke gjengiftede fikk og kunne dra land og strand runde. Det er åndsmakter,
demoniske sådanne som følger i fotsporet av løs seksual- og moralsks liv.
1.Tim. 4. 1.
Ånden sier med klare ord at i de siste tider skal noen falle fra troen. De skal
holde seg til ånder som fører vill, og til lærdommer som stammer fra onde
makter. 2 De blir bedratt av løgnaktige hyklere som er brennemerket i sin
samvittighet. 3 Disse nekter folk å gifte seg og krever at en skal holde seg
borte fra visse slag mat, enda Gud har skapt dette for at de som tror og
kjenner sannheten, skal ta imot det med takk. 4 For alt det Gud har skapt, er
godt, og ingen ting er forkastelig når det mottas med takk. 5 Det blir helliget
ved Guds ord og bønn.
Det er ikke
snakk om A og B kristne. Ekteskapet er en Gudgitt ordning som også viser
forholdet mellom Kristus og menigheten. Derfor ligger det i selve naturen her,
at det stilles så store krav. Gud står bak sitt ord, derfor er dette et
forbilde på noe enda større og rikere. Vårt forhold til Jesus og hans forhold
til oss.
Vær derfor
nøye med både den du gifter deg med og at du ikke tilsøler ditt liv her. Ved at
du lever i samsvar med Guds ord her, er den beste forutsettingen at du vokser
som troende.
1. Tess. 4.
1. For øvrig, brødre, ber og formaner vi dere i Herren Jesus: Dere har mottatt
og lært av oss hvordan dere bør leve og være Gud til behag, og slik lever dere
allerede. Men dere må gjøre enda større fremskritt i dette! 2 Dere vet jo
hvilke påbud vi gav dere fra Herren Jesus. 3 For dette er Guds vilje – deres
helliggjørelse: Dere skal holde dere borte fra hor; 4 enhver skal vite å vinne
seg sin egen hustru i hellighet og ære, 5 ikke i sanselig begjær som
hedningene; de kjenner jo ikke Gud. 6 Og ingen må gjøre sin bror urett eller
bedra ham i disse ting. Herren straffer alt slikt, det har vi tidligere sagt og
lagt dere på sinne. 7 For Gud kalte oss ikke til urenhet, men til et hellig
liv. 8 Derfor, den som avviser dette, avviser ikke et menneske, men Gud, han
som gir dere sin Hellige Ånd.
Det går
som en «rød» tråd igjennom hele Guds ord, at ingen som er gjengiftet skal være
med i ledelsen av Guds menighet som skal bære ansvar!
Vi leser om
at skriften gir et klart vitnesbyrd om presten i den gamle pakt hvordan han
skulle leve, som sto i det samme ansvarsforholdet innfor Gud og sine
medmennesker som forkynneren og tilsynsmannen står i den nye pakt. 3. Mosebok
21:14: «En enke eller en fraskilt eller en vanæret kvinne eller en skjøge – noe
slikt må han ikke gifte seg med. Bare en jomfru av sitt folk skal han ta til
hustru».
Vi leser om
at Gud gir det samme vitnesbyrd og krever det samme av Presten under det
kommende 1000-årsriket som skal tjene for folket i Jerusalem i Israel, der lov
og rett skal gå ut i fra. Esekiel 44:22: «En enke eller en kvinne som hennes
mann har skilt seg i fra, skal de ikke ta til hustru, men bare jomfruer av
Israels ætt. Men de kan ta en enke som er enke etter en prest».
Når Skriften
er så klar når det gjelder presten i den gamle pakt og under 1000-årsriket, så
er den ikke mindre klar når det gjelder under menighetens tidshusholdning, vi
som lever under det herligste og største privilegium av alle; «èn kvinnes
mann».
På samme
måte som at Skriften sier at det er demonisk og forførisk å nekte en forkynner
og tilsynsmann å gifte seg (1. Tim. 4:1), er det å komme under de samme
negative forholdene å akseptere og tillatte at forkynnere gifter seg på nytt
mens ektefellen lever. Det er kun ved død at det kan være riktig for en
tilsynsmann å gifte seg på nytt igjen, og da med ei som ikke er fraskilt!
Sluttkommentar:
Vi leser i
Josva 7 at Gud holdt en dom over Israels barn da de hadde sluppet inn bannlyst
gods.
Dette er en
svært lærerik og sann beretning. Der Gud ikke kan og vil tåle den minste form
for ulydighet imot ham og hans ord.
Vi leser.
Legg merket
til hva Herren sier så klart og tydelig:
«Israel har
syndet og brutt min pakt som jeg har oprettet med dem; de har tatt av det
bannlyste gods, de har stjålet og skjult det stjålne, de har gjemt det blandt
sine egne ting. Derfor kan Israels barn
ikke stå sig mot sine fiender, men må flykte for dem; for de er selv kommet
under bann; skiller I eder ikke helt av med det bannlyste, vil jeg ikke lenger
være med eder.»
Herren ser
ikke gjennom fingrene med synd som vi har så lett for å gjøre. Han går itu med
den. Angriper, avslører og dømmer den, som vi leser senere i kapitlet.
Josva 7. 19. Da sa Josva til Akan: Min sønn! Gi Herren,
Israels Gud, ære og pris og si mig hvad du har gjort, dølg det ikke for mig! 20
Og Akan svarte Josva og sa: Det er sant, jeg har syndet mot Herren, Israels
Gud; således har jeg gjort: 21 Jeg så blandt byttet en kostelig babylonisk
kappe og to hundre sekel sølv og en gullstang som veide femti sekel; disse ting
fikk jeg lyst på og tok dem; de ligger nedgravd i jorden under mitt telt,
sølvet underst. 22 Da sendte Josva nogen menn dit, og de løp til teltet; og der
fant de tingene nedgravd i hans telt, sølvet underst. 23 De tok dem ut av
teltet og bar dem med sig til Josva og alle Israels barn og la dem frem for
Herrens åsyn. 24 Og Josva og hele Israel med ham tok Akan, Serahs sønn, og
sølvet og kappen og gullstangen og hans sønner og døtre og hans storfe og
asener og småfe og hans telt og alt det han hadde, og de førte det op i
Akor-dalen. / 25 Og Josva sa: For en ulykke du har ført over oss! Idag skal
Herren føre ulykke over dig! Og hele Israel stenet ham, og de opbrente dem med
ild og stenet dem. 26 Derefter kastet de en stor stenrøs sammen over ham, som
er der den dag idag; og Herren vendte om fra sin brennende vrede. Derfor kaltes
dette sted Akor-dalen; det navn har det den dag idag. /
Skal si at Gud var fullstendig «nådeløs» her, hvorfor?
Hos sine egne, som skal representere og være Hans ambassadør
og hans «reklame» i denne verden, så er det kun Hans grenser som gjelder.
Å være en forkynner, prest, biskop, Evangelist, Pastor,
Forstander, eldste, sanger eller hva en titulerer seg. Det er ingen
menneskerett. Derfor er det så viktig at ingen som er gift med en fraskilt.
Eller som selv er fraskilt, og gjengiftet får anledning til å bli betrodd et
ansvar i Guds menighet.
Jeg snakker om gjengifte som troende, eller gift med ei
fraskilt som en troende.
Da er man diskvalifisert.
Men er man ikke gjengiftet, men lever enten som enslig eller
gift.
Da kan og har man lov å atrå en forkynneroppgave eller å
inneha en fremskyt posisjon i Guds menighet.
Jakob. 3. 1. Mine brødre! ikke mange av eder bli lærere,
eftersom I vet at vi skal få dess tungere dom!
1 Tim. 3. 1. Det er et troverdig ord: Om nogen attrår et
tilsyns-embede, da har han lyst til en god gjerning.
De kriteriene som Gud hadde til prestene i GT og til de som
skal tjene ham under det kommende 1000 års riket. At ingen skulle være
gjengiftet eller gift med ei fraskilt. Det er egentlig det samme Gud har for
sine tjenere under den nye pakt – i menighetens tidshusholdning.
Den som velger å se bort i fra dette, fornekter egentlig da
Gud og hans ord med sitt liv og det en velger å gjøre!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar