Nr. 59:
Hvor ofte kritiserte motstanderne Jesus for å forkynne en treenig Gud?
Av Fred Vidar Hjortland
Det var ikke slik at treenighetslæren ble slått fast
som en bibelsk lære. Forenklet sagt begynte den med Tertullians og endte
opp med den atanasianske eller athanasianske trosbekjennelse der en
måtte tro på treenigheten for å være frelst og være en sann troende!
Dette er villfarelse direkte demoners lære og villfarende ånder som står
bak. Fra Wikipedia: Etter tradisjonen skulle kirkefaren Athanasius av
Alexandria, erkebiskop i det 4. hundreåret, ha vært den første til å
formulere trosbekjennelsen, men det er i dag enighet om at den må være
nyere, og at Athanasius ikke kan være opphavsmannen. Tertullian var godt
voksen da han ble en troende og velutdannet og prøvde å forene hedensk
tro med kristendommen derfor formet han en treenighetslære er den
virkelige sannheten om ham!
Den første kjente siteringen av trosbekjennelsen er av en biskop i det
sydlige Gallia (Frankrike), Caesarius av Arles (virket som forfatter ca.
520-42). Den er uttrykkelig omtalt på et konsil i Autun i Burgund i
670. Den har brodd mot arianismen og den presiserer læren om den hellige
treenighet og læren om inkarnasjonen.
Den athanasianske trosbekjennelse er holdt som et dogmatisk skrift i
mange vestlige kirker, herunder Den romersk-katolske kirke, Den
anglikanske kirke og de evangelisk-lutherske . I østkirken og i de
reformerte kirkene ble denne trosbekjennelsen ikke brukt.
Sammen med den apostoliske trosbekjennelse og den nikenske
trosbekjennelse er denne regnet blant de tre oldkirkelige
trosbekjennelser, og slik er den og, sammen med Den augsburgske
bekjennelse og Luthers lille katekisme en del av Den norske kirke sine
bekjennelsesskrift.
Om
Jesus virkelig forkynte en treenig Gud, må dette ha ført til meget
sterke reaksjoner fra hans motstandere! Jødefolket var nemlig kjent som
strikte monoteister som var svært nidkjære i forhold til sin gudstro.
Dersom et menneske stod fram og sa om seg selv at han var en av tre
personer i Gud, ville de garantert ha reagert med forferdelse, sinne og
avsky!
I dette kapitlet skal vi lete etter indirekte vitnesbyrd om Jesu gudstro
ut fra reaksjonene til hans motstandere. Forkynte Jesus en slik gudstro
som jødefolket tok anstøt av? Eller var Jesu gudstro uproblematisk for
dem? Anklaget de Jesus noen gang for å forkynne en treenig Gud?
Personlig finner jeg ingen slike anklager i evangeliene. Jeg ser ingen
steder at fariseerne og de skriftlærde gikk til ham og sa: Du spotter
Gud, for du sier at Gud er tre! Eller: Bort med denne, han forkynner en
annen Gud enn Israels Gud, den Gud vi kjenner! Motstanderne har mye å
anklage Jesus for, men anklager som disse hører vi aldri noe om!
Et indirekte vitnesbyrd om at Jesus ikke kom med noen ny lære om Gud, er
det enkle faktum at han fritt fikk forkynne i deres synagoger og i
templet hele tiden under sitt virke. Kan noen se for seg Jesus forkynne
en treenig Gud på disse stedene?
Et annet indirekte vitnesbyrd er det faktum at mange blant folket -
langt ut over flokken av nære disipler - holdt ham for å være en profet.
Dette ville de aldri gjort dersom det var alminnelig kjent at Jesus
forkynte en trepersons Gud!
Kanskje det sterkeste vitnesbyrdet om at Jesus aldri forkynte en treenig
Gud, er å finne i rettergangen mot ham før han blir korsfestet. Jødenes
ledere prøver så godt de kan å frembringe vitner som har noe å anklage
ham for. Det interessante og slående her er at ingen av disse vitnene
kommer med noen anklager om feil gudstro! De har hørt Jesu forkynnelse i
årevis, men har ingen ting å si om hans gudstro! Dette er ikke et
ankepunkt mot Jesus! Det er ikke et tema som blir berørt! Kan det tenkes
noen sterkere indikasjon på at Jesus aldri forkynte en treenig Gud? Her
leter de febrilsk etter noe å anklage ham for, og så har de ikke et ord
å si om hans gudstro!
Det indirekte vitnesbyrdet fra Jesu motstandere er entydig og klart:
Tatt i betraktning av hvor sterkt bevisste jødene var på deres
monoteisme, er det interessant å legge merke til at Det nye testamente
ikke forteller om noen jødisk opposisjon som anklaget den kristne
bevegelsen for triteisme eller polyteisme, noe som var en vanlig jødisk
kritikk senere.
(James Hastings, Dictionary of the Bible, Revised Edition by: F. C.
Grant and H. H. Rowley, New York: Scribner, 1963, pp. 337, 338)
Vi kan vanskelig forestille oss en lære som
jødefolket, de som så stolt holdt fast på troen på én Gud, ville ha
gjort et større opprør mot. Hvordan kan det da ha seg at de apostoliske
skrifter, som i så stor grad tar opp innvendinger mot kristentroen og de
stridigheter som fulgte i kristendommens kjølvann, ikke inneholder ett
ord som antyder at innvendinger ble reist mot evangeliet på grunn av
treenighetslæren, ikke ett ord til forsvar for denne læren, ikke ett ord
som forklarer denne læren, ikke ett ord som forsvarer læren mot
anklager og misforståelser? Dette er et argument mot treenighetslæren
som nesten har bevisets kraft. Vi er overbevist om at dersom
kristentroens første forkynnere hadde proklamert tre guddommelige
personer som alle var likeverdige og uendelige, og at Jesus, som nylig
hadde dødd på et kors, var en av disse, da ville denne spesielle læren
ha absorbert alle andre. Apostlenes hovedbeskjeftigelse ville da ha vært
å stå imot de stadige angrepene som denne læren ville ha fremprovosert.
Men faktum er at ikke så mye som en svak hvisking av motstand på grunn
av dette når våre ører fra den apostoliske tidsepoken. I brevene ser vi
ikke det minste spor av noen strid fremprovosert av en treenighetslære.
(William Ellery Channing, in his speech: Unitarian Christianity,
Delivered at the Ordination of Rev. Jared Sparks in The First
Independent Church of Baltimore on May 5, 1819)
I den første kristne tiden fantes det ingen spor av noe slags
trinitarisk problem eller uenighet. Det var først senere dette dukket
opp, og da fikk man også voldelige konflikter i kirken.
(Martin Werner (tidl. professor ved Universitetet i Bern), The
Formation of Christian Dogma, Beacon Press, 1957, p.125)
I den nytestamentlige tidsepoken blir kristendommen
helt klart sett på som en utvekst fra, og samtidig en del av,
jødedommen. ... Det er slående i hvor stor grad tidlige kristne
forfattere tar mange viktige aspekter ved jødedommen for gitte ting.
Disse blir aldri diskutert eller forsvart, man antar ganske enkelt at
kristne vil ta imot dem uten å stille spørsmål. Jødisk monoteisme blir
for eksempel antatt som noe nesten selvinnlysende: det finnes bare én
Gud. Dette blir det aldri stilt spørsmål ved, og temaet dukker heller
aldri opp som et stridsspørsmål.
(Christopher Tuckett, Christology and the New Testament,
Westminster John Knox Press, 2001, p.13)
Monoteismen var noe jødene roste seg av .... Kristendommens første
lærere ble aldri anklaget av jødene (som så absolutt trodde på Guds
strikte enhet) for å introdusere noen ny lære om guddommen.
(Frederic W. Farrar, The Early Days of Christianity. Vol.1, Boston,
Massachusetts: DeWolfe, Fiske & Company, 1882, p.55)
Når Jesus aldri ble anklaget av sine motstandere for å
forkynne en treenig Gud, var grunnen til dette ganske enkel og lett å
forstå. Grunnen var at han aldri gjorde det!
Undervisningsbloggen er mitt egentlige «hjertebarn»! Da det er undervisning som bringer Guds menighet fremover og at de blir stående. Har du tro på det vi holder på med? Trenger forbønn og støtte for videre arbeid og tjeneste, vil du være med? Her er kontonummeret i DNB: 0535 06 05845 Er det et bibelsk emne du ønsker at skal bli belyst? Send det inn til meg på mail eller SMS. Mail adr.: jk.chris@online.no eller SMS: 99598070 Ikke noe emne er for lite, ikke noe emne er for vanskelig!
lørdag 4. april 2015
Nr. 59: Hvor ofte kritiserte motstanderne Jesus for å forkynne en treenig Gud?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar