Nr. 13:
Hvilket navn
har den hellige ånd? Alle personer har et navn hvis de er en person vel og
merke!
Gjennom
kirkehistorien så har Gud blitt fremstilt på en feilaktig måte. Og hvorfor?
Dypest sett så ligger det et intenst og stygt jødeforakt bak. Eller som et
bakteppe som gjør at en lettere forstår hvordan slike ubibelsk lære er kommet
inn blant de troende.
Guds Ånd
blir omtalt i skriften som en kraft, vind, med egenskaper og annet. Men aldri
med eget navn, som indikerer klart at Ånden er ingen person, men den som
utfører Faderns og Sønnens vilje. Observerer og taler i demmes sted. Derfor finner
vi Ånden omtalt som person, men det er allikvel ulogisk og ubibelsk å gjøre
Ånden til en person.
Bilde av
Paulus som på ingen som helst måte trodde på treenighetslæren. Her er et av
hans sitater, og hadde han trodd på en treenig Gud, så hadde vi funnet det her
og andre plasser en slik klargjøring. Men vi finner det stikk motsatte:
1 Kor. 8.
4b. det er ingen Gud uten én. 5 For om
det også er såkalte guder, enten i himmelen eller på jorden - som det jo er
mange guder og mange herrer - 6 så er
det dog for oss bare én Gud, Faderen, av hvem alt er, og vi til ham, og én
Herre, Jesus Kristus, ved hvem alt er, og vi ved ham.
La oss ta
opp dette tema her: Hvilket navn har den hellige ånd?
Nettop, ikke
noe navn.
Alle
personer har et navn hvis de er en person vel og merke!
Men den
hellige ånd er ingen person, derfor ikke noe navn.
Hvordan ble
det til at Ånden ble til en 3. person i Guddommen?
Sa Jesus
noen gang at han var Gud? Nei, han gjorde aldri det.
I Bibelen
blir han kalt «Guds Sønn». Og han sa: «Faderen. . . er større enn jeg.»
(Johannes 10: 34—36; 14: 28) Jesus sa også at det var visse ting som verken han
eller englene visste, men som bare Gud hadde kjennskap til. (Markus 13: 32)
Jesus bad
dessuten til Gud. Ved en anledning sa han: «La din vilje skje, ikke min.»
(Lukas 22: 42) Hvis Jesus var den allmektige Gud, hvem var det da han bad til?
Han kunne vel ikke be til seg selv? Bibelen sier om hva som skjedde etter Jesu
død: «Gud oppreiste denne Jesus.» (Apostlenes gjerninger 2: 32) Det er derfor
tydelig at den allmektige Gud og Jesus er to forskjellige personer. Ikke engang
etter sin død og oppstandelse og himmelfart var Jesus likestilt med sin Far. —
1. Korinter 11: 3; 15: 28.
Kirken
prøver å poengtere mye rart den. Læren om en treenig Gud er ikke Bibelsk.
En bok om
det greske folks historie sier følgende om den holdning til religion som stort
sett gjorde seg gjeldende blant romerske keisere i det tredje og det fjerde
århundre: «Selv når de som befant seg på den keiserlige trone, ikke var særlig
sterkt opptatt av religion, men innrettet seg etter tidsånden, fant de det
nødvendig å gi religionen en viktig status innenfor rammen av sine politiske
planer for å gi sine handlinger en viss religiøs betydning.» — Istoria tou
Ellinikou Ethnous.
Konstantin
var så avgjort en mann av sin tid. I begynnelsen av sin karriere trengte han en
form for «guddommelig» støtte, og den kunne han ikke få av de romerske guder,
som hadde mistet mye av sin glans. Verdensriket med dets religion og andre
institusjoner var for nedadgående, og det var behov for noe nytt og
stimulerende for å bringe dets styrke tilbake. Det greske leksikonet Hidria
sier: «Konstantin var spesielt interessert i kristendommen fordi den var til
støtte for ham både i hans seier og i reorganiseringen av hans rike. De kristne
kirkesamfunn som fantes overalt, ble hans politiske støtte. . . . Han omgav seg
med tidens store prelater . . .. og han forlangte at de skulle bevare sin
enhet.»
Konstantin
forstod at den «kristne» religion — enda så frafallen og fordervet den var på
det tidspunktet — med god virkning kunne benyttes som en gjenopplivende og
forenende kraft og være til nytte for ham i hans store planer om å oppnå
keisermakt. Han aksepterte de grunnleggende trekk ved den frafalne kristendom
for å vinne støtte til å fremme sine egne politiske mål og besluttet seg for å
forene folket i én «katolsk», eller universell, religion. Hedenske skikker og
høytider fikk «kristne» navn.
Siden
Konstantin søkte religiøs enhet av politiske grunner, var han snar til å bringe
alle dissidenter til taushet, ikke på grunnlag av hva som var den sanne lære,
men på grunnlag av hva flertallet fant å kunne godta. De dyptgripende
læremessige forskjellene innenfor den sterkt splittede «kristne» kirke gav ham
anledning til å gripe inn som en ’guddommelig utnevnt’ brobygger. Gjennom sin
kjennskap til donatistene i Nord-Afrika og Arius’ tilhengere i den østlige
delen av riket ble han snart klar over at overtalelse ikke var nok til å få i
stand en solid og forent religion. Det var i et forsøk på å løse striden med
arianerne at han sammenkalte til historiens første kirkemøte.
Historikeren
Paul Johnson sier følgende om Konstantin: «En av hans viktigste grunner til å
tolerere kristendommen, kan ha vært at det gav ham selv og staten anledning til
å føre kontroll med kirkens bestemmelser om hva som er rett lære, og tiltakene
overfor dem som avviker fra den rette lære.»
Hvilken
rolle spilte den udøpte keiser Konstantin under kirkemøtet i Nikaia?
Encyclopœdia Britannica sier: «Konstantin var selv ordstyrer og ledet aktivt
drøftelsene . . . Av frykt for keiseren undertegnet biskopene, med bare to
unntak, trosbekjennelsen, og mange av dem gjorde det meget mot sitt ønske.»
Etter to
måneder med hissig religiøs debatt grep denne hedenske politikeren inn og traff
en beslutning til fordel for dem som sa at Jesus var Gud. Men hvorfor?
«Konstantin hadde egentlig ikke noen som helst forståelse av de spørsmål som
ble stilt innen gresk teologi,» heter det i en bok om den kristne læres
historie. (A Short History of Christian Doctrine) Det han forstod, var at
splittelse på det religiøse område var en trussel mot hans rike, og han ønsket
å styrke sitt rike.
Angående det
endelige dokument som ble trukket opp i Nikaia under overoppsyn av Konstantin,
sier den tidligere nevnte boken om det greske folks historie (Istoria tou
Ellinikou Ethnous): «Det vitner om Konstantins likegyldighet i lærespørsmål, .
. . hans hardnakkete pågåenhet i forsøket på å gjenopprette kirkens enhet for
enhver pris, og endelig hans overbevisning om at han som ’biskop for dem som
stod utenfor kirken’, hadde det avgjørende ord i ethvert religiøst spørsmål.»
Bibelen
sier: «Det er én Gud og én mellommann mellom Gud og mennesker, et menneske,
Kristus Jesus, som gav seg selv som en tilsvarende løsepenge for alle.» — 1.
Timoteus 2: 5, 6.
Jesus, som
var et fullkomment menneske her på jorden, ble en løsepenge som nøyaktig
erstattet det Adam hadde forspilt — retten til fullkomment menneskelig liv på
jorden. Apostelen Paulus kunne derfor med rette kalle Jesus «den siste Adam».
Paulus sa
også i denne forbindelse: «Likesom alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv
ved Kristus.» (1. Korinter 15: 22, 45) Jesu fullkomne menneskeliv var den
«tilsvarende løsepenge» som den guddommelige rettferdighet krevde — verken mer
eller mindre. Også når det gjelder menneskelig rettsoppfatning, er det et
grunnleggende prinsipp at den pris som skal betales, skal svare til den urett
som er blitt begått.
Men hvis
Jesus var en del av en guddom, ville gjenløsningsprisen ha vært uendelig mye
høyere enn Guds egen lov krevde. (2. Mosebok 21: 23—25; 3. Mosebok 24: 19—21)
Adam, som syndet i Eden, var bare et fullkomment menneske, ikke Gud. For at
løsepengen virkelig skulle være i harmoni med Guds rettferdighet, måtte den
være av nøyaktig samme verdi — et fullkomment menneske, «den siste Adam». Da
Gud sendte Jesus til jorden som en løsepenge, gjorde han derfor Jesus til det
som ville tilfredsstille rettferdigheten, ikke til en inkarnasjon, ikke til et
gudmenneske, men til et fullkomment menneske, som var «stilt lavere enn
englene». (Hebreerne 2: 9; jevnfør Salme 8: 6, 7.) Hvordan kunne en del av en
allmektig guddom — Faderen, Sønnen eller den hellige ånd — noen gang ha blitt
lavere enn englene?
Jesus visste
at han ikke var jevnbyrdig med sin Far, Jesus kom gang på gang med slike
uttalelser som disse: «Sønnen kan ikke gjøre noe av seg selv, men bare det han
ser Faderen gjøre.» (Johannes 5: 19) «Jeg er ikke kommet ned fra himmelen for å
gjøre det jeg selv vil, men det han vil, som har sendt meg.» (Johannes 6: 38)
«Min lære er ikke min egen, den er fra ham som har sendt meg.» (Johannes 7: 16)
«Jeg kjenner ham (Gud), for jeg kommer fra ham, og han har sendt meg.»
(Johannes 7: 29)
Den som
sender, er større enn den som blir sendt. Den som blir sendt, er en
underordnet, en tjener. Det er Gud som sender, og det er Jesus som blir sendt.
De er ikke samme person. Som Jesus uttrykte det: «Tjeneren er ikke større enn
sin herre, og utsendingen er ikke større enn han som har sendt ham.» — Johannes
13: 16.
Jesus selv
sa: «Faderen . . . er større enn jeg.» (Johannes 14: 28) Vi bør tro Jesus, for
han visste selvfølgelig hvordan hans forhold til hans Far var. Apostelen Paulus
visste også at Gud er større enn Jesus, og han sa: «Sønnen (Jesus) selv (skal)
underordne seg under Gud.» (1. Korinter 15: 28) Det fremgår også av Paulus’
uttalelse i 1. Korinter 11: 3: «Kristi hode er Gud.»
Jesus
erkjente at han hadde en Gud som var større enn han var, da han sa til
disiplene: «Jeg farer opp til ham som er min Far og Far for dere, min Gud og
deres Gud.» — Johannes 20: 17.
Etter at
Jesus var død, lå han i graven i omkring tre dager. Hvem var det som oppreiste
ham? Ettersom han var død, kunne han ikke oppreise seg selv. Og hvis han ikke
var ordentlig død, kunne han ikke ha betalt løsepengen for Adams synd.
Apostelen Peter forteller hvem som oppreiste Jesus: «Gud reiste ham opp og
løste ham fra dødens veer.» (Apostlenes gjerninger 2: 24)
Du viser det
jo selv - med en gang skriften sier noe ut over det menneskelige, så blir det
bortforklaringer. Som med Tomas' "min Gud". Det står jo der, hvorfor
skal han ikke ha ment det som står? Hvorfor skal vi pålegge ham vår logiske
analyse at Jesus ikke og kan være Gud?
Denne
teksten er et godt eksempel på det - for oss - ulogiske, men like fullt
treenige:
(Joh
14,16-18) "Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann
(Jesus er altså også talsmann, min komm.), som skal bli hos dere for alltid:
sannhetens Ånd. Verden kan ikke ta imot ham, for verden ser ham ikke og kjenner
ham ikke. Men dere kjenner ham; han blir hos dere og skal være i dere. Jeg skal
ikke la dere bli igjen som foreldreløse barn, jeg kommer til dere."
Hvem er det
som kommer og skal bli? "Jeg" Jesus eller Ånden? Er dette en logisk
setning etter normale krav?
«Min Herre
og min Gud»
Det er ikke
noe å innvende mot at Tomas omtalte Jesus som en gud. Det ville være i samsvar
med den kjensgjerning at Jesus i sin førmenneskelige tilværelse ganske visst
var en gud, det vil si en mektig, guddommelig person. Og det har han jo også
vært siden sin død og sin oppstandelse til himmelsk liv. Jesus siterte fra
Salmene for å vise at til og med mektige mennesker ble kalt «guder». (Salme 82:
1—6; Johannes 10: 34, 35)
Apostelen
Paulus konstaterte at det er «mange ’guder’ og mange ’herrer’». (1. Korinter 8:
5) Til og med Satan blir kalt en «gud», «denne verdens gud». — 2. Korinter 4:
4.
Kristus har
en langt høyere stilling enn ufullkomne mennesker og Satan. Når disse kan
omtales som «guder», kan selvfølgelig Jesus omtales som en gud, og det ble han
også. På grunn av sin unike stilling i forhold til Gud Faderen er Jesus «den
enbårne gud» (Johannes 1: 18), en «Veldig Gud» (Jesaja 9: 6) og «en gud»
(Johannes 1: 1). Det var altså ikke uriktig av Tomas å omtale Jesus på denne måten.
Tomas sa at Jesus var en gud for ham, en guddommelig, mektig person. Men han sa
ikke at Jesus var Gud Faderen, og derfor sa han «min» Gud og ikke bare «Gud».
Allerede tre
vers senere, i Johannes 20: 31, sier Bibelen: «Men disse er skrevet ned for at
dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn.» Her fjernes all tvil med hensyn
til hva Tomas mente. Johannes sier tydelig at Jesus er Guds Sønn, ikke den
allmektige Gud.
Personifisering
ikke bevis for personlighet.
Jesus
omtalte den hellige ånd som en «hjelper/talsmann» og sa at denne
hjelperen/talsmannen skulle «lære», «vitne», gi «overbevisende vitnesbyrd»,
«lede», «tale», ’høre’ og «få». Det framgår av den greske grunnteksten at Jesus
i den forbindelse noen ganger brukte det personlige pronomen i hankjønn om
denne «hjelper» (paraklet). (Jf. Joh 14: 16, 17, 26; 15: 26; 16: 7–15.) Men i
Bibelen er det ikke uvanlig at noe som ikke er en person, blir personifisert.
Visdommen
blir personifisert i Ordspråksboken (1: 20–33; 8: 1–36), og hunkjønnsformene av
pronomenet blir her brukt om den i den hebraiske grunnteksten og også i mange
oversettelser. (KJ, RS, JP, AT; se også Ord 8: 2, EN, NB.)
Visdommen
blir også personifisert i Matteus 11: 19 og Lukas 7: 35, hvor den blir omtalt
som en som har både «gjerninger» og «barn». Apostelen Paulus omtalte både
synden og døden og nåden som «konger». (Ro 5: 14, 17, 21; 6: 12) Han sier om
synden at den «fikk en anledning», ’bevirket begjærlighet’, «forledet» og
«drepte». (Ro 7: 8–11) Det er likevel tydelig at Paulus ikke mente at synden er
en person.
Jesu ord om
den hellige ånd, som Johannes refererte, må også ses i den sammenhengen de står
i. Jesus personifiserte den hellige ånd da han omtalte ånden som en «hjelper»
(gr. parạkletos, et hankjønnsord). Det er derfor med rette Johannes i sin
gjengivelse av Jesu ord benytter personlige pronomener i hankjønn når han
henviser til ånden som en «hjelper».
Når derimot
det greske ordet pneuma blir brukt i den samme sammenhengen, benytter Johannes
et pronomen i intetkjønn om den hellige ånd, ettersom pneuma er et
intetkjønnsord. Det at Johannes bruker et personlig pronomen i hankjønn når han
refererer til parạkletos, er derfor et eksempel på at han følger grammatikalske
regler, og har altså ikke læremessig betydning. – Joh 14: 16, 17; 16: 7, 8.
Sluttkommentar:
Det er ikke
så vanskelig dette med treenighetslæren og forkaste den!
Vi har èn
Ånd som mennesker. Satan og Antikrist har som Gud Fader og Sønnen èn Ånd i
bibelsk termologi. Slik kan jeg fortsette. Men egennavn, møter vi det på Ånd i
bibelen? Ikke en gang uten Asasel som var det
dyret som skulle bli sluppet ut som den syndebukken.
3 Mosebok
16. 5 Og av Israels barns menighet skal han få to gjetebukker til syndoffer og
en vær til brennoffer. 6 Så skal Aron
føre frem sin egen syndoffer-okse og gjøre soning for sig og sitt hus. 7 Og han skal ta de to gjetebukker og stille
dem frem for Herrens åsyn, ved inngangen til sammenkomstens telt. 8 Og Aron skal kaste lodd om de to
gjetebukker, ett lodd for Herren og ett lodd for Asasel. / 9 Og den bukk som ved loddet er tilfalt
Herren, skal Aron føre frem og ofre til syndoffer. 10 Men den bukk som ved loddet
er tilfalt Asasel, skal stilles levende frem for Herrens åsyn, forat det skal
gjøres soning ved den, og så skal den sendes ut i ørkenen til Asasel. 11 Når
Aron fører frem sin egen syndoffer-okse og gjør soning for sig og sitt hus,
skal han først slakte syndoffer-oksen.
Dette er det
nærmeste i skriften en finner et navn på en Ånd og det er eventuelt Satans Ånd.
Eller vi kan forstå det dit hen at Asasel er Satan selv? Men det er der Satan
er med sin Ånd?
Nei og atter
et nei. Hele treenighetslæren er noe stort rolp og visvas fra begynnelse til
slutt. Men som sagt, det må bli åpenbart, det sa Jesus om skilsmisse og
gjengifte også.
Matt. 19. 12
For der er gildinger som er født slik av mors liv, og der er gildinger som er
gildet av menneskene, og der er gildinger som har gildet sig selv for himlenes
rikes skyld. Den som kan fatte dette ord, han fatte det!
Legg merke
til hva Jesus sier som en konklusjon: «Den som kan fatte dette ord, han fatte
det!».
Jeg aksepterer
at andre ikke ser det slikt som meg, og det kan være ulike årsaker til det. Men
for min del, så tror jeg ikke på hverken Jesus only læren eller treenighetslæren.
Men på den Jøde-kristen forståelse av dette som en finner blant de første
kristne før menigheten var smittet til av så mye fremmed og ubibelsk lære.
Jeg har en
ur-kristen forståelse og lære, og den er jeg stolt og glad for å ha. Så får
andre mene og lære hva de vil, men jeg går ikke bort i fra denne lære for alt i
denne verden!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar