Nr.18:
Å være en
Ordets forkynner er verdens «viktigste jobb», derfor blir gjengifte behandlet
så strengt etter Jesus og Paulus undervisning for en forkynner!
Har i den
senere tid stormet rundt oss, men angrepene er slik jeg ser det grovt
urettferdige og på et plan som gjør at jeg må prøve å forklare hva dette dreier
seg om.
Det dreier
seg om hva Guds ord lærer hvordan en forkynner skal både lære og leve, ikke
minst det siste.
Kan en
sammenligne det å være forkynner og inneha et tilsynsembete med andre yrker?
Både ja og nei, men det å være en leder eller Hyrde i Guds menighet kan ikke
sidestilles med noe annet. Da en Ordets forkynner er forpliktet på Ordets grunn
hvordan han/hun skal leve.
Bilde av
Frank Mangs som står for meg som et klassisk forbilde at etter skilsmisse levde
han alene, hvorfor gjør ikke de aller fleste det i dag mon tro?
Hvis en
ønsker fremdeles å være en Ordets forkynner og blir skilt, da er skriften
veldig klar. lev singel eller forlik deg med din kone. Her står den viktigste
åndskampen i dag om forkynnerne vil ta opp sitt kors og følge Jesus og Guds ord
med hensyn til ekteskapet – skilsmisse og gjengifte!
Mange av
dagens ledende kvinner og menn i Norge og ellers lever et moralsk dårlig liv
sett i bibelens lys. Men er dette viktig? Både ja og nei, men det er ikke
påkrevd hvordan deres vandel skal være stort sett. Men noen normer er det
selvfølgelig.
For oss kristne, da spesielt forkynnerne er det å leve og lære i samsvar med Guds ord alfa og omega. Dette kan vi ikke ta lett på eller forandre på slik vi selv ønsker og tenker oss det. Men må forholde oss til Guds ord utelukkende!
For oss kristne, da spesielt forkynnerne er det å leve og lære i samsvar med Guds ord alfa og omega. Dette kan vi ikke ta lett på eller forandre på slik vi selv ønsker og tenker oss det. Men må forholde oss til Guds ord utelukkende!
Av alle
yrker så er det å være diplomat som kanskje best kan sammenlignes med det å
være en Ordets forkynner?!
Men for en
Ordets forkynner som har en på en måte et anti-Diplomatisk immunitet. «Vanlige»
mennesker skal ikke tas opp offentlige hva de gjør av brøde, enten lære eller
lever ikke i samsvar med skriften. Men for en Ordets forkynner så er dette
motsatt. Her er liv og lære så innvevet i denne personen, at en ikke har lov
eller rett å fraskrive seg noe av hva en har lært eller hvordan en lever. Dette
kan virke selvmotsigende og svært hardt, og det er det også. Derfor skal en som
ikke lever i samsvar med skriften og som ønsker å ha et tilsynsembete men ikke
lever «opp» til dette trekke seg og tre tilbake.
Hva er Diplomatisk
immunitet? Det er at en kan gå fri selv når en har overtrådt landets lover som
en er i. Kongen i Norge har noe av det samme. Men å være en Ordets forkynner er
på mange måter motsatt, en står klar til å bli gjennomlyst på alle områder,
ikke minst med hensyn til moral og etikk. Selvfølgelig er dette en stor
belastning, men evner en ikke denne belastningen. Så vitner det om at en er på
feil «hylle» i livet.
Hvorfor
angriper vi aldri vanlige kristne offentlig, kun utelukkende forkynnere og de
med et tilsynsverv eller embete?
La meg sagt
det så klinkende klart og tydelig som det går an. Alle mennesker skal til
syvende og sist forholde seg til de samme ordene og læren fra Jesus og Guds ord.
Det er i så måte ikke noen forskjell på oss som mennesker. Men en Ordets
forkynner har en annen oppgave her i tiden, og er ansvarlig å være ikke bare en
Ordets forkynner, men en «bærer» av Guds ord. Der ens moralske etikk og moral
er helt avgjørende. Men alle mennesker er like ansvarlige innforbi Gud, her er
det ingen forskjell.
Joh. e. 12. 46
Jeg er kommet som et lys til verden, forat hver den som tror på mig, ikke skal
bli i mørket. 47 Og dersom nogen hører mine ord og ikke tar vare på dem, så
dømmer ikke jeg ham; for jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å
frelse verden; 48 den som forkaster mig og ikke tar imot mine ord, har den som
dømmer ham: det ord jeg har talt, det skal dømme ham på den ytterste dag.
Det aller
viktigste for en Ordets forkynner er å lære Guds ord rett og være èn kvinnes
mann.
Vi leser i
Pastoral brevene (1. og 2. Tim og Titus brev) hvordan en Ordets forkynner skal
være. La oss ta med mine bibelkommentarer fra Titus brev om dette:
Titus 1. 5
Jeg lot deg bli igjen på Kreta for at du skulle bringe orden i de ting som
fremdeles var ugjort. Du skal innsette eldste i hver by, slik jeg påla deg.
Det var med
stor tillit og hengivenhet Titus fikk dette oppdraget. Å ordne menigheten etter
Guds mønster der eldste skulle bli innsatt som skulle lede menigheten og ha
ansvar for videre vei fremover, først og fremst i åndelig henseende.
6 En eldste
må det ikke være noe å utsette på: Han skal være én kvinnes mann, hans barn må
være troende, ikke oppsetsige og ikke kunne anklages for å leve et vilt liv.
En eldste
som er en mann med lærer og Hyrde ansvar skal være en med høy inntregeitet. Ha
barn som er opplært i og på Herrens vei. Og som klarer og skikker seg godt, da
i særdeleshet med sin familie.
Videre står
det at han skal være èn kvinnes mann. Her kan vi ikke misforstå Paulus sin ord
når det står med apostrof over; èn kvinnes mann.
I enkelte
kulturer er det flerkoneri som bibelen, spesielt nye testamente advarer imot.
Det er en mann og en kvinne som er det Gudgitte ekteskapsform alt annet er
menneske laget.
Å fokusere
på noe annet er en total avsporing og diskutere om det er bibelsk med homo og
lespe forhold er bortkastet tid og feil fokus. Gud skapte oss til mann og
kvinne, punktum.
Nå må vi
også se dette i lyset av Guds ord. Å håndheve så høy standard som Guds ord
legger til grunn på ekteskapet, gjelder KUN troende mennesker. Da spesielt de
med et tilsynsembete.
Hvis en som
troende blir skilt kan en fortsette i tjenesten, men da uten Hyrde og lærer
ansvar (det samme mandats område kvinnen har).
Hvis en
gifter seg på nytt så må vi forholde oss til hva Guds ord sier om dette. Vi
skal ta opp gjengifte mye dypere når vi kommer til andre skrift avsnitt men
skal bare si kort at for to troende er gjengifte utelukket mens den andre lever.
Det er kun tillatt med gjengifte for en troende hvis den andre dør fysisk eller
åndelig (blir en frafallen).
Men uansett
hvis en troende som har et tilsyns embete gifter seg på nytt skal vedkommende
aldri ha en plattform tjeneste. Gjengifte om det er tillatt diskvalifiserer
vedkommende til å ha en tjeneste i Guds menighet. Gifter en seg på nytt uten et
bibelsk grunnlag, skal vedkommende støtes ut av menigheten hvis en ikke vil
omvende seg.
At enkelte
kristne forkynnere gifter seg med fraskilte både første gang og etter de er
blitt enkemenn er vanhelliget og det diskvalifiserer dem til å ha et
tilsynsembete.
Da er det
nødvendig at en ikke bare synes det ikke er rett med gjengifte.
Men samtidig
samarbeider og støtter forkynnere, eldste og andre som er gjengift. Gjør en
det, så løper en Satans ærend.
Er dette
underlig? Tenk på en arbeidsplass der en person gjentatte ganger ikke klarer
eller vil ikke gjøre jobben sin, da er det ikke urettferdig at vedkommende
mister jobben?
Gud er da
ikke dummere enn en bedriftsleder? Eller skal vi gjøre Guds ord til intet?
Slik er det
i Guds rike og i Guds menighet. Ingen gjengifede som troende har lov og skal ha
en plattform tjeneste. Og de som støtter slike, støtter Satan og hans demonhær.
Og de som nekter en tilsynsmann å gifte seg en gang, løper også Satans ærend (1.
Tim.4.1-5).
Vi ser i dag
at det ikke er noe hinder i Guds menighet med to, tre og flere ekteskap bak seg
for å kunne forkynne Guds ord. Men dette er ikke noe nytt, de kommer under den
dom vi finner i Guds ord mange plasser og de som støtter slike kommer også
under samme dom. Gjengifte blant tilsynsmenn er og forblir synd.
1. Tim 5. 15 Noen har allerede vendt seg
bort og fulgt Satan.
Klarer en
ikke å få det til i ekteskapet og en velger å gifte seg på nytt, så fører en
forbannelse med seg hvis en ønsker å ha en tjeneste. Men velger en å fratre sin
tjeneste, så er nåden større (Lukas 18)! Det er ingen menneskerett å inneha en
tjeneste når en svikter i sitt hverdagsliv og i sin familie. 1. Tim.5. 8 En som
ikke har omsorg for sine nærmeste og særlig for sin egen familie, har fornektet
troen og er verre enn en vantro.
Dette jeg
her skriver er sanne og sindige ord, ikke ut av aggresjon og hjelpeløshet.
Jakob 3.1.
Ikke mange av dere bør bli lærere, for dere vet at vi skal bli så mye strengere
dømt. Det står klart, forkynnergjerningen henger så høyt at det er ikke en
selvfølge at vi er verdig den uten våre liv også stemmer med det vi lærer og
forkynner.
Gud har sin
standard, også under den gamle pakt. 3. Mosebok 21. 7 Ingen av dem må gifte seg
med en skjøge eller en kvinne som er vanæret, og heller ikke med en kvinne som
mannen har skilt seg fra; for presten er innviet til sin Gud.
Og den samme
standarden har han på prestene under det kommende 1000-årsriket.
Esekiel 44.
22 De må ikke gifte seg med en enke eller en kvinne som mannen har skilt seg
fra, men bare med jomfruer av Israels ætt. Men de kan ta enken etter en prest.
Den samme
standarden har han i dag; èn kvinnes mann.
7 For en
tilsynsmann er Guds forvalter, og det må ikke være noe å utsette på ham. Han må
ikke være egenrådig, bråsint, drikkfeldig, voldsom eller ute etter skammelig
vinning.
En
tilsynsmann forvalter både åndelige sannheter og mennesker som tilhører
Kristus. De egenskapene han skal ha er av Åndens frykt og de tilhører et modent
menneske. Ikke egenrådig, må kunne tåle andre mennesker både dem og
synspunktene deres. Ikke bli sint fort og ikke å ligge under for alkohol eller
andre ting. Voldsom eller ute etter å tjene penger på Guds gjerning.
8 Han skal
være gjestfri, elske det gode, være besindig, rettskaffen og gudfryktig og
herre over seg selv.
Skal en ha
med mennesker å gjøre må en være omgjengelig, derfor gjestfri. Elske det gode
er også å elske livet, altså være positiv. Jeg selv har alltid prøvd å stille
opp på alt for ungene slik kommer en også i kontakt med andre en de en møter
ellers. Kunne beherske seg også når ting går imot og være rettskaffen i alle
deler, spesielt penger og moralske ting.
Videre står
det; gudfryktig og herre over seg selv. En godt moden person i alle henseende
kan en trygt si.
9 Han må
holde seg til det troverdige ord i samsvar med læren, slik at han både er i
stand til å rettlede etter den sunne lære og til å gjendrive påstandene til dem
som sier imot.
Elske sin
bibel og kjenne til den og være klar i sin forståelse på Guds ord. Også kunne
anvende Guds ord og tilbakevise mennesker som kommer med ubibelske meninger og
er tom blitt villedet i sitt liv som troende.
En skal også
kunne avsløre og peke på Guds ord i møte med andre mennesker.
(sitat
slutt).
Sluttkommentar:
Når en
forkynner da mener at en er sjikanert og annet, så kan det stemme for en
«vanlig» person i enkelte tilfeller muligvis. Men som en Ordets forkynner, så
stemmer det ikke. Da en som en Ordets forkynner ligger lista så mye høyere for
enn hva det vil si å være bilmekaniker, Statsminister eller for den saks skyld
bussjåfør. Som en Ordets forkynner er standarden en ting, Guds ord, ikke noe
annet!
Lever du
ikke samsvar med skriften? Gjør opp din synd eller fin på noe annet, du har
ikke «lov» å være en Ordets forkynner hvis du ikke lever selv og lærer i
samsvar med skriften. Dette er ikke mitt «regelverk» men hva Gud sier i sitt
eget ord om det å være en Ordets forkynner eller inneha et tilsynsembete!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar